۲۴ طرز تهیه انواع ترشی ساده و مخلوط خانگی و مجلسی با طعم لذیذ

۲۴ طرز تهیه انواع ترشی ساده و مخلوط خانگی و مجلسی با طعم لذیذ


27 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 23 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۴ طرز تهیه انواع ترشی ساده و مخلوط خانگی و مجلسی با طعم لذیذ

چگونه یک ترشی مخلوط خوشمزه درست کنیم؟ روش تهیه انواع ترشی لیته چگونه است؟ چطور با سبزیجات و میوه های فصل ترشی درست کنیم؟ ترشی‌ها معمولا پای ثابت غذاهای سنتی ایرانی و بین‌المللی هستند. برای درست کردن انواع ترشی، به میوه‌ها یا سبزیجات مختلف، ادویه‌ها و چاشنی‌های گوناگونی نیاز دارید و بنا به سلیقه و طبع‌تان، دستتان باز است که از مواد متنوعی در درست کردن ترشی استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه انواع ترشی خانگی، مجلسی و رستورانی و فوت و فن‌های درست کردن یک ترشی خوش طعم، بدون کپک و با ماندگاری بالا می‌پردازیم.

لیست انواع ترشی خانگی و مجلسی

انواع ترشی بسته به مدل تهیه آنها، یا فوری و یک روزه هستند یا برای آماده شدن نیاز به حداقل ۲ هفته یا در برخی موارد مثل ترشی سیر، به چند ماه زمان برای آماده‌ سرو شدن نیاز دارند. ماده اصلی ترشی‌ها، معمولا سرکه است البته گاهی اوقات از آبغوره یا رب انار هم برای درست کردن ترشی استفاده می‌شود.

به طور متداول از سرکه سیب، سرکه انگور، سرکه کشمش، آبغوره به عنوان چاشنی، رب انار، رب گوجه فرنگی، سبزیجات خشک شده یا تازه برای طعم و عطر دادن به ترشی و ادویه‌های مختلف مثل گلپر، زردچوبه، دارچین، نمک فلفل سیاه و در برخی مواقع موادی مثل شکر و تمر هندی… در طرز تهیه انواع ترشی استفاده می‌شود. همه این مواد برای تهیه ترشی و همچنین انواع ترشی آماده را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

برای درست کردن انواع ترشی‌ مخلوط، ساده و مجلسی و درست کردن ترشی های زمستانی و تابستانی با انواع میوه، می‌توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

۱- ترشی بادمجان با رب انار

ترشی بادمجان با رب انار

«ترشی بادمجان با رب انار» یک چاشنی عالی برای سرو در کنار غذاهایی مثل آبگوشت است. می‌توانید این ترشی را به صورت ملس با شکر یا به صورت ترش، با نمک تهیه کنید. برای درست کردن این ترشی، ابتدا بادمجان‌ها را بشویید و کلاهک آنها را جدا کنید. می‌توانید بادمجان‌ها را با پوست ترشی کنید یا پوست آنها را بگیرید. بادمجان‌ها را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید و در یک قابلمه بریزید.

قابلمه را روی حرارت بگذارید و سرکه را به آن اضافه کنید. به مدت ۱۰ دقیقه، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا سرکه با بادمجان بجوشد و به خورد آن برود. سپس حرارت را قطع کنید و قابلمه را کنار بگذارید تا ترکیب سرکه و بادمجان خنک شوند. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این ترشی خوشمزه و لذیذ روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی بادمجان با رب انار کلیک کنید.

۲- ترشی لیته گل کلم

ترشی لیته جنوبی یا ترشی لیته گل کلم

«ترشی لیته جنوبی» که به آن «ترشی لیته گل کلم» هم می‌گویند، طعم تندی دارد و در آن از فلفل تند و فلفل قرمز استفاده می‌شود، ولی شما می‌توانید بنا به ذائقه خود، میزان فلفل این ترشی مجلسی را اندازه کنید. برای درست کردن ترشی لیته مخلوط، باید بادمجان‌های مورد استفاده در این ترشی را کبابی یا با سرکه آبپز کنید. سپس بقیه مواد مثل هویج، کرفس، گل کلم و … را به صورت ساطوری خرد یا در مخلوط کن ریز کنید.

در یک کاسه، بادمجان‌ها، سبزیجات خرد شده، ادویه ترشی، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید. به اندازه‌ای که مواد با سرکه پوشانده شوند، سرکه اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید. برای آموزش جزییات روش تهیه این ترشی مخلوط خوشمزه به روش شمالی و جنوبی، روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی لیته بزنید.

۳- ترشی فلفل تند

روش تهیه ترشی فلفل تند سبز

«ترشی فلفل» یکی از بهترین انواع ترشی تابستانی و زمستانی در دنیا است که می‌توانید آن را در تمام فصول سال با انواع فلفل سبز و قرمز درست کنید و در کنار غذا یا همراه با انواع ساندویچ میل کنید. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی این ترشی فلفل را آماده کنید. روش درست کردن و دستور انواع ترشی فلفل تند و شیرین بسیار آسان است. شما می‌توانید سریع و فوری یک فلفل ترشی خوش‌طعم داشته باشید.

برای درست کردن این ترشی، باید فلفل‌ها را بشویید، خشک و خرد کنید. سپس سرکه، سیر تازه، دانه‌های فلفل سیاه، نمک و شکر را با هم ترکیب کنید. قابلمه را حرارت ملایم روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید مواد ۲ دقیقه روی حرارت باشند. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه فلفل ترشی، روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی فلفل بزنید.

۴- ترشی گل کلم

طرز تهیه ترشی گل کلم

«ترشی گل کلم» یکی از محبوب‌ترین ترشی‌های ایرانی است که به صورت ساده یا مخلوط درست می‌شود. انواع ترشی مخلوط، با روشی مشابه ولی موادی متنوع تهیه می‌شوند. درست کردن این ترشی، اصلا کار سختی نیست و می‌توانید بنا به سلیقه خود، سبزیجات مختلفی را در ترشی گل کلم به کار ببرید یا از دستور تهیه آن، حذف کنید. این ترشی را می‌توانید به صورت یک روزه و فوری یا به صورت متداول که ۲ هفته به زمان نیاز دارد تا برسد، تهیه کنید.

برای تهیه ترشی گل کلم مخلوط، باید مواد را بشویید و بعد از خشک کردن، آنها را خرد کنید. سپس با ادویه‌ها و سبزیجات ترشی، مخلوط کرده و در بطری‌ بریزید. سرکه را هم در آخر اضافه کنید. این ترشی را با زردچوبه، رب یا پوره گوجه فرنگی، زعفران و … هم می‌توانید درست کنید. برای آموزش روش درست کردن ترشی گلم کلم به چند روش مختلف، روی لینک طرز تهیه ترشی گل کلم بزنید.

۵- ترشی کدو حلوایی

روش تهیه ترشی کدو حلوایی

«ترشی کدو حلوایی»، یکی از انواع خوراکی خوشمزه با کدو حلوایی است که طرز تهیه آن بسیار آسان بوده و نیازی به طی شدن مدت زمان طولانی برای آماده شدن ترشی ندارد. ترشی کدو حلوایی را به دو صورت ترشی کدو حلوایی هندی و ترشی کدو حلوایی با گوجه فرنگی تهیه می‌کنند.

در طرز تهیه ترشی کدو حلوایی، اولین کار این است که کدو حلوایی‌ها را به خوبی بشویید، پوست آن‌ها را بگیرید و تخمه‌ها را جدا کنید. کدو‌ها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. سرکه را در ظرفی ریخته و روی شعله بگذارید. پوست لیموترش و زنجبیل را به صورت خلالی خرد کنید و در سرکه بریزید. دانه فلفل سیاه و نمک را نیز به سرکه اضافه کنید. برای مشاهده ادامه مراحل، روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی کدو حلوایی کلیک کنید.

۶- ترشی هفت بیجار

ترشی هفت بیجار یکی از ترشی‌های محبوب پاییزی و زمستانی

«ترشی هفت بیجار» یکی از ترشی‌های پرطرفدار و خوشمزه پاییزی و زمستانی به خصوص در استان‌های شمالی ایران است. در این ترشی از ادویه ترشی هفت بیجار و انواع میوه‌های مختلف استفاده می‌شود. به همین خاطر هم بسیار خوشمزه و مخلوطی از طعم‌های دل‌انگیز است.

برای تهیه این ترشی شمالی، باید گل کلم را تکه تکه کنید و با آب و نمک خوب بشویید. خیار، سیب زمینی ترشی، بادمجان و هویج‌ها را بشویید و حلقه حلقه یا به صورت مکعبی خرد کنید. لوبیا سبز و به را هم بشورید و خرد کنید. تمام مواد را با هم مخلوط کنید، به مقدار دلخواه نمک و ادویه بزنید و با مواد خوب ترکیب کنید. سپس سرکه را بیفزایید. برای آموزش جزییات طرز تهیه ترشی هفت بیجار، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی خرفه به 3 روش خالی، با آب گوجه و بادمجان

۷- ترشی پیاز سفید و قرمز

ترشی پیاز سفید و قرمز

«ترشی پیاز» یکی از ترشی‌های خوشمزه و پرخاصیت است که طرز تهیه آن بسیار ساده است. ترشی پیاز را می‌توان با پیازهای بنفش و سفید و حتی پیاز زرد تهیه کرد. معمولا در دستورالعمل‌های آشپزی برای تهیه ترشی پیاز از پیازهای درسته ریز استفاده می‌شود. با این حال «پیاز ترشی» را با پیاز خرد شده هم می‌توانید تهیه کنید.

برای درست کردن این ترشی، ابتدا پیازها را پوست کنده، شسته و کاملا خشک کنید. پیازها اصلا نباید آب داشته باشند. پیازها را به همراه سیر تازه و یک عدد لبو خام خرد شده داخل شیشه بریزید. سپس سرکه را اضافه کنید و ادویه‌های دلخواه را بیفزایید. برای مشاهده جزییات مراحل تهیه این ترشی خوشرنگ و خاص، روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی پیاز بزنید.

۸- ترشی مخلوط

روش تهیه ترشی مخلوط

«ترشی مخلوط» در لیست انواع ترشی از آن دسته ترشی‌هایی است که هر کسی به شکل مخصوص و متفاوتی آن را آماده می‌کند و به همین خاطر تنوع زیادی دارد. برخی در طرز تهیه ترشی مخلوط همه مواد را به صورت درشت خرد می‌کنند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند همه مواد ترشی را خرد کنند تا طعم ترشی جذاب‌تر به نظر برسد. برخی ترشی مخلوط قرمز با رب گوجه فرنگی را می‌پسندند و برخی دیگر دوست دارند ترشی مخلوط را زرد رنگ و با زردچوبه درست کنند.

در بسیاری از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها ترشی مخلوط زرد رنگ و همراه با زردچوبه آماده می‌کنند. برای درست کردن این ترشی، از سبزیجات متنوعی استفاده می‌شود. باید همه سبزیجات را بشویید و خشک کنید. سپس سبزیجات را در اندازه متوسط خرد کنید و داخل یک ظرف با هم مخلوط کنید. برای مشاهده و آموزش مراحل طرز تهیه ترشی مخلوط روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۹- ترشی خرفه

طرز تهیه ترشی خرفه

«خرفه»، «قلفه» یا به قول جنوبی‌ها «پرپین» یکی از سبزی‌های بسیار مفید است که گاهی اوقات بین سبزی‌های خوردن هم می‌توانید‌ آنها را پیدا کنید. این سبزی را معمولا به‌ خاطر خواص زیادی که برای کنترل دیابت و فشار خون دارد، می‌شناسند. ترشی خرفه یکی از مفیدترین ترشی‌ها در طب سنتی است که در انواع مختلف تهیه می‌شود.

برای تهیه ترشی خرفه خالی، باید خرفه‌ها را بشویید و خرد کنید. سپس آنها را کمی با آب بجوشانید و بعد از آبکش کردن با مواد دیگر در بطری بریزید. روی مواد را به مقدار کافی سرکه بریزید و درب آن را ببندید. حدود ۱ هفته تا ۱۰ روز بعد می‌توانید ترشی را سرو کنید. برای آموزش جزییات بیشتر و روش‌های دیگر تهیه ترشی خرفه، روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی خرفه ضربه بزنید.

۱۰- ترشی کلم قرمز (ترشی کلم بنفش)

درست کردن ترشی کلم قرمز

«ترشی کلم قرمز» یا «ترشی کلم بنفش» یک چاشنی لذیذ و جذاب است که تقریبا می‌توان آن را با همه غذاها میل کرد. طرز تهیه ترشی کلم قرمز رستورانی آن قدر ساده است و زود می‌رسد که درست بعد از چند ساعت از زمانی که آماده شد، می‌توانید از آن استفاده کنید. بسیاری افراد این ترشی را بدون هیچ ادویه اضافی درست می‌کنند و برخی دیگر ترشی کلم قرمز را با انار یا تمر هندی مزه‌دار می‌کنند.

در طرز تهیه ترشی کلم قرمز رستورانی شما به مقداری کلم خرد شده، سرکه، نمک، شکر و طعم‌دهنده‌های دیگر نیاز دارید. این ترشی ساده طعم بی‌نظیری دارد و درست کردن آن بسیار راحت است. برای مشاهده مراحل تهیه این ترشی رستورانی، روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی کلم قرمز کلیک کنید.

۱۱- ترشی نازخاتون

ترشی نازخاتون از انواع ترشی‌های خوشمزه شمالی

«ترشی نازخاتون» از انواع ترشی‌ خوشمزه شمالی است که در استان‌های گیلان و مازندران بسیار محبوب است. ترشی نازخاتون اصیل، با سبزی‌های معطر شمالی تهیه می‌شود اما می‌توان سبزی‌های در دسترس را هم جایگزین آن‌ها کرد. ناز خاتون شمالی اصیل، طعم ترش خود را از ترکیب آبغوره طبیعی و آب انار می‌گیرد. سبزی ناز خاتون نیز سبزی محلی شامل چوچاق، خالواش و زلنگ است. اما شما می‌توانید از نعنا و جعفری استفاده کنید. حتی اگر به سبزی تازه دسترسی ندارید، می‌توانید نعنا خشک در آن بریزید.

برای تهیه ترشی نازخاتون، باید بادمجان‌ها را کبابی و ساطوری و ریز کنید. بادمجان را به همراه آب انار، آبغوره، نمک و فلفل در یک تابه‌ بریزید و برای ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا بجوشد و کمی غلیظ شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید و پس از خنک شدن، سبزی خرد شده و گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه ترشی نازخاتون، روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

۱۲- ترشی لیته بادمجان

ترشی لیته بادمجان 

«ترشی لیته بادمجان» هم مثل ترشی «لیته مخلوط» طرفداران زیادی دارد و معمولا ماده اصلی آن بادمجان است که به صورت کبابی یا آبپز در ترشی به کار می‌رود. در این ترشی، مواد باید به صورت یکدست، خرد و ریز شوند. سپس با ادویه ترشی و سرکه مخلوط و در بطری‌های تمیز ریخته تا آماده سرو شوند. بسته به نوع تهیه این ترشی، می‌توانید ترشی لیته بادمجان را یک روزه یا برای چند هفته بعد، سرو کنید. برای مشاهده مراحل طرز تهیه ترشی لیته بادمجان، روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

۱۳- ترشی زرشک

طرز تهیه ترشی زرشک

«ترشی زرشک» از انواع ترشی‌های خوشمزه و خوشرنگ پاییزی است که می‌توانید هم آن را با زرشک تازه و هم با زرشک خشک، به راحتی در خانه درست کنید. ترشی زرشک به عنوان دورچین و کنار غذا هم استفاده می‌شود. برای طرز تهیه ترشی زرشک به روش خانگی و ساده، باید زرشک‌ها را بعد از شستن و خشک کردن، با مقداری آب بجوشانید و آب آن را جدا کنید.

سپس آب زرشک را با سرکه سفید، به همراه زرشک و دیگر چاشنی‌ها در بطری بریزید و درب آن را ببندید. این ترشی در کمتر از یک هفته آماده می‌شود. برای آموزش جزییات طرز تهیه ترشی زرشک، روی لینک این مقاله کلیک کنید.

۱۴- ترشی گوجه یا سالاد فصل

ترشی گوجه یا سالاد فصل 

«ترشی آب گوجه» یکی از ترشی‌های محبوب نه تنها در مشهد بلکه در کل ایران است. این ترشی که به «سالاد مشهدی» هم مشهور است به عنوان چاشنی در کنار غذا یا همراه با سالاد استفاده می‌شود. طرز تهیه ترشی مشهدی با آب گوجه بسیار ساده است و علاوه بر مواد اصلی، می‌توانید سبزیجاتی را به دلخواه به آن اضافه کنید. مواد این ترشی مثل ترشی مخلوط است و با رب گوجه فرنگی هم می‌توانید آن را درست کنید. در مقاله طرز تهیه ترشی سالاد فصل، جزییات تهیه این ترشی معروف و خوشمزه را بخوانید.

۱۵- انواع ترشی تابستانی

طرز تهیه ترشی های تابستانی

در طرز تهیه انواع ترشی‌های تابستانی معمولا از میوه‌ها و سبزیجات تازه فصل که طعم ترش و ملسی دارند، استفاده می‌شود. تنوع میوه‌های تابستانی آنقدر زیاد است که شما می‌توانید با هر میوه جذاب این فصل یک ترشی بی‌نظیر درست کنید و از آن برای پذیرایی از مهمان‌ها و افزایش اشتیاق اعضای خانواده برای خوردن غذا استفاده کنید. انواع ترشی مثل ترشی غوره، ترشی مخلوط سبزیجات روسی، ترشی گیلاس، ترشی اسپانیایی، ترشی انار، ترشی آلبالو، ترشی زغال اخته، ترشی گوجه سبز، ترشی آلو و … از انواع ترشی‌های تابستانی هستند که با کلیک روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی های تابستانی، می‌توانید این ترشی‌ها را به راحتی در خانه درست کنید.

۱۶- انواع ترشی میوه

انواع ترشی میوه

درست کردن انواع ترشی پاییز و زمستانی و تابستانی با میوه‌جات مختلف از زمان‌های دور مرسوم بوده است. ترشی میوه یکی از جذاب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع ترشی مجلسی است که برای تهیه آن می‌توانید از انواع میوه‌های مختلف استفاده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از انواع میوه‌های ترش و شیرین، ترشی‌های متنوع و خوشمزه‌ای در خانه درست کنید. معمولا در طرز تهیه انواع ترشی میوه می‌توانید از ادویه‌های متنوع استفاده کنید و یا اجازه دهید عطر و بوی میوه در ترشی بپیچد و این ترشی را بدون هیچ ادویه اضافه‌ای آماده کنید. برای مطالعه طرز تهیه انواع ترشی میوه روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۵ غذای مخصوص شب عید در شیراز

۱۷- ترشی لبو

ترشی لبو یکی از ترشی‌های خوشرنگ پاییزی و زمستانی

«ترشی لبو» یکی از ترشی‌های خوشرنگ پاییزی و زمستانی است. برای درست کردن ترشی لبو قرمز و ملس باید ابتدا لبوها را بشورید و پوست بگیرید و سپس به صورت خام رنده کنید. لبوهای رنده شده را در یک قابلمه بریزید و سپس آب و سرکه را اضافه کنید. شکر را هم روی لبوها بریزید و روی شعله ملایم گاز به مدت ۲۰ دقیقه بپزد.

در این فاصله هویج‌ها را هم رنده کنید و روی لبوهای داغ بریزید. سپس زرشک، نمک، رزماری خشک، سیاه دانه، فلفل و دانه گلپر را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. برای آموزش جزییات مراحل طرز تهیه ترشی لبو، روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

۱۸- ترشی شلغم

شور و ترشی شلغم

«ترشی شلغم» به ‌خاطر رنگ قرمز و شگفت‌انگیزش، در کنار انواع غذاها، ترشیجات و سبزیجات دیگر تزئینی زیبا به ظرف غذا می‌دهد و طعم لذیذی دارد. ترشی شلغم معمولا در فصول پاییز و زمستان تهیه می‌شود. برای درست کردن این ترشی خوشمزه پاییزی و زمستانی، ابتدا شلغم‌ها را خوب بشویید و سپس به‌ دقت خشک کنید و برش بزنید. سپس شلغم‌ها را در ظرف شیشه‌ای درب‌دار بریزید و سرکه و نمک را به آن اضافه کنید. برای آموزش جزییات طرز تهیه ترشی شلغم، روی لینک مقاله مورد‌نظر کلیک کنید.

۱۹- سیر ترشی

طرز تهیه سیر ترشی ۷ ساله در ۴۰ روز

بهار و تابستان فصل سیرهای تازه، درشت و خوش‌طعم و از زمان‌های قدیم فصل انداختن «سیر ترشی» بوده است. سیر ترشی را با مواد مختلف از سرکه سفید و سرکه قرمز گرفته تا نبات و رب انار و شیره انگور درست می‌کنند.

در این میان سیر ترشی هفت ساله طرفداران فراوانی دارد. اما می‌دانستید برای درست شدن سیر ترشی هفت ساله واقعا نیاز نیست ۷ سال صبر کنید؟ برای مطالعه طرز تهیه سیر ترشی ۷ ساله در ۴۰ روز روی لینک مطلب طرز تهیه سیر ترشی کلیک کنید.

۲۰- ترشی بامیه

ترشی بامیه از انواع ترشی خانگی و خوشمزه مجلسی

«ترشی بامیه» یکی از خاص‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع ترشی است که معمولا برای تهیه آن از بامیه‌های کوچک و کمی سفت استفاده می‌شود. به خاطر داشته باشید که در طرز تهیه ترشی بامیه نباید سر بامیه‌ها را جدا کنید، این کار موجب خارج شده شیره چسبناک بامیه و لزج شدن ترشی می‌شود. همچنین رای درست کردن ترشی بامیه خانگی بهتر است از سرکه خالص انگور استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه ترشی بامیه به چند روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۱- ترشی پیاز بندری

ترشی پیاز بندری از انواع ترشی رستورانی و خوشمزه

«ترشی پیاز بندری» یک نوع ترشی پیاز ساده اما فوق‌العاده لذیذ است که معمولا در مدل جنوبی آن از رب انار استفاده می‌شود. طعم این ترشی رستورانی بسیار خوشمزه است و می‌توانید از آن به عنوان دورچین غذا نیز استفاده کنید.

در روش‌های معمول طرز تهیه ترشی پیاز سفید و قرمز تنها از سرکه برای طعم دادن به این ترشی استفاده می‌شود، اما برای تهیه ترشی پیاز جنوبی باید در کنار سرکه از رب انار نیز استفاده کنید به همین خاطر هم طعم این مدل ترشی پیاز ملس و لذیذ است. برای مطالعه طرز تهیه ترشی پیاز جنوبی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۲- ترشی تربچه

ترشی تربچه یکی از انواع ترشی مجلسی است

ترشی تربچه از جمله انواع ترشی بین‌المللی با اصالت کره‌ای است. به صورت نرمال، ترشی تربچه بعد از گذشت ۱ روز تا ۱ هفته، قابل سرو است. هر چقدر برش‌های تربچه نازک‌تر باشد، ترشی زودتر می‌رسد. اگر به صورت درسته، تربچه‌ها را ترشی می‌کنید، به زمان بیشتری برای رسیدن نیاز دارید. اما بهترین حالت برای سرو ترشی، ماندن ترشی به مدت ۱ هفته است. برای مطالعه طرز تهیه ترشی تربچه روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۳- ترشی گوجه کال

طرز تهیه ترشی گوجه کال از انواع ترشی خوشمزه

«ترشی گوجه کال» یکی از ترشی‌های خوشمزه شمالی است که شما به راحتی می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید. فلفل، سیر و سبزیجات تازه از مواد اصلی برای تهیه این ترشی هستند. البته برای تهیه ترشی گوجه کال از مواد مختلف دیگری مانند بادمجان نیز استفاده می‌شود. شما همچنین می‌توانید ترشی گوجه کال شکم پر درست کنید.

برای درست کردن این ترشی ابتدا شما باید گوجه‌های کال سالم و بدون لکه و سوراخ در سایز ترجیحا متوسط را تهیه کرده و با آب تمیز بشویید. سپس گوجه‌ها را داخل یک آبکش بریزید و اجازه دهید تا آب اضافی آنها کاملاً خارج شده و گوجه‌ها خشک شوند.

در طرز تهیه ترشی گوجه کال، شما می‌توانید از گوجه کال کامل و درسته یا گوجه کال خرد شده استفاده کنید. این به سلیقه شما بستگی دارد. اما اگر تمایل به استفاده از گوجه خرد شده دارید، حتماً این کار را با یک چاقوی تیز انجام دهید تا گوجه‌های شما له نشوند. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه ترشی گوجه کال روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۲۴- ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه

ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه

ترشی سالاد مشهدی با رب درست کرده‌اید؟ ترشی مشهدی یا سالاد فصل مشهدی به عنوان یک ترشی زمستانی شناخته می‌شود ولی در همه فصل‌های سال، طرفداران خاص خودش را دارد. سالاد فصل، هم با گوجه (آب گوجه فرنگی) و هم با رب گوجه فرنگی درست می‌شود.

طرز تهیه ترشی سالاد مشهدی با رب گوجه فرنگی، به خاطر رنگ اشتهابرانگیز آن، بسیار محبوب است و دردسر گرفتن آب گوجه‌ فرنگی را هم ندارد. برای درست کردن این ترشی ربی ابتدا

در ابتدا، موسیرها را بشویید و در یک کاسه بریزید. روی موسیرها مقداری آب سرد بریزید و اجازه دهید به مدت ۱ تا ۲ ساعت خیس بخورند. گل کلم را تکه تکه کنید و در یک قابلمه یا تشت بزرگ بریزید و روی آن را با آب بپوشانید. اجازه دهید گل کلم‌ها به مدت ۱۵ دقیقه در آب بمانند و گل و لای آنها خارج شود.

سپس کلم‌ها را از روی آب جمع کنید و در یک آبکش بریزید. کلم‌ها را زیر آب بگیرید و کاملا بشویید. سپس آنها را کنار بگذارید تا کلم‌ها آب خود را از دست بدهند. بعد آنها را به اندازه دلخواه خرد کنید. برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه ترشی مشهدی با رب گوجه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن انواع ترشی

برای طعم دار شدن ترشی چه کار کنیم؟

برای اینکه ترشی‌ها طعم اصیل خود را بگیرند، حتما از ادویه ترشی در آنها استفاده کنید. این ادویه‌ را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید و شامل گلپر، دارچین، پودر تخم گشنیز و … هستند. به کار بردن سبزی‌های تازه یا خشک در ترشی هم طعم آنها را بسیار لذیذ می‌کند. این سبزی‌ها شامل ترخون، مرزه، ریحان، شوید و جعفری می‌شوند. بسته به ترشی که تهیه می‌کنید، از این سبزی‌ها و ادویه‌ها می‌توانید استفاده کنید.

چه چاشنی‌هایی در طرز تهیه انواع ترشی استفاده کنیم؟

چاشنی‌هایی مثل رب انار، آبغوره، سس سویا، سرکه بالزامیک و … در خوشمزه‌تر شدن انواع ترشی، نقش موثری دارند. نوع سرکه‌ای که برای تهیه ترشی استفاده می‌کنید و به کار بردن انواع ادویه‌ها هم طعم ترشی را لذیذتر می‌کند.

بهترین سرکه برای ترشی گل کلم کدام سرکه است؟

در طرز تهیه ترشی گل کلم هم می‌توانید از سرکه سفید و هم از سرکه قرمز استفاده کنید. استفاده از سرکه سفید، کمی تیزی به ترشی می‌دهد ولی می‌توانید با مقداری شکر، این تیزی را بگیرید. البته اگر سرکه سفید استفاده کنید، رنگ ترشی تغییر نمی‌کند، مگر اینکه با رب انار یا زردچوبه رنگ ترشی را قرمز یا زرد کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین سرکه برای ترشی گل کلم و انواع دیگر ترشی را هم مطالعه کنید.

چکار کنیم طعم ترشی تغییر نکند؟

برای اینکه رنگ ترشی تغییر نکند، از سرکه سفید برای تهیه ترشی استفاده کنید و چاشنی‌های رنگ‌دار به ترشی اضافه نکنید. همچنین ترشی را باید در ظروف شیشه‌ای یا سفالی نگهداری کنید. نگهداری ترشی در دبه پلاستیکی روی طعم ترشی اثر منفی می‌گذارد.

چکار کنیم ترشی کپک نزند؟

برای جلوگیری از کپک زدن ترشی، حتما شیشه‌ای که ترشی را در آن می‌ریزید، باید تمیز، خشک و دارای درب سالم باشد. همچنین اضافه کردن نمک را نباید فراموش کنید. در ضمن ترشی را حتما بعد از باز کردن درب آن، در یخچال نگهداری کنید. سایر روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی را هم مطالعه کنید.

 

کالابرگ الکترونیک