ترکیب ادویه کلم پلو + مقدار، نسبت و بهترین زمان اضافه کردن آن

ترکیب ادویه کلم پلو + مقدار، نسبت و بهترین زمان اضافه کردن آن


28 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترکیب ادویه کلم پلو + مقدار، نسبت و بهترین زمان اضافه کردن آن

ترکیب ادویه کلم پلو چیست؟ کلم پلو غذای اصیل شیرازی‌ها است که به عنوان غذای شب یلدا و غذای شب عید یا مهمانی‌ها و دورهمی‌ها شناخته می‌شود. برای درست کردن یک کلم پلو خوشمزه، ادویه و چاشنی‌ها در این غذا، بسیار مهم هستند و نقش کلیدی دارند. شما هم اگر می‌خواهید یک کلم پلو حرفه‌ای درست کنید، باید درباره ادویه کلم پلو، بهترین زمان اضافه کردن ادویه کلم پلو و میزان این ادویه را در غذا بدانید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به بررسی ترکیب ادویه کلم پلو می‌پردازیم.

ترکیب ادویه کلم پلو شیرازی چیست؟

هر چند درست کردن کلم پلو تهرانی، کلم پلو شیرازی و دیگر شهرها تقریبا دستور مشابهی دارند، اما شیرازی‌ها، کلم پلو را با وسواس خاص و با کلم، سبزی و ادویه‌ مخصوص کلم پلو درست می‌کنند. کلم پلو شیرازی با کلم قمری درست می‌شود و تهرانی‌ها کلم پلو را با کلم سفید طبخ می‌کنند. در این میان طرز تهیه کلم پلو شیرازی، شهرت زیادی دارد.

اگر به شیراز سفر کنید، در عطاری‌ها، ادویه مخصوص کلم پلو را پیدا می‌کنید و در سبزی‌ مارکت‌ها هم سبزی کلم پلو فروخته می‌شود. اما شما می‌توانید ترکیب ادویه کلم پلو را خودتان در خانه آماده کنید و در زمان نیاز، آن را استفاده کنید. ادویه کلم پلو، شامل چند ادویه در دسترس و مشهور است که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

زردچوبه

زردچوبه یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌های غذا

«زردچوبه» یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌های غذا است که اصالت آن به هندوستان برمی‌گردد. این ادویه، علاوه بر خوشرنگ کردن غذا، بسیار هم خوش‌عطر است. علاوه بر این، خواص زردچوبه برای سلامت قلب، تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین درد و … بی‌شمار است.

یکی از ادویه‌های مهم و اصلی کلم پلو، زردچوبه است. شیرازی‌ها، زردچوبه را معمولا هم به برنج در حال جوشیدن اضافه می‌کنند که رنگ برنج، زرد شود و هم به کلم که آن را سرخ می‌کنند یا تفت می‌دهند، می‌افزایند.

زردچوبه همچنین به مایه کوفته ریزه کلم‌ پلو هم اضافه می‌شود تا بوی زهم گوشت را بگیرد. بنابراین این ادویه را به هیچ وجه از ترکیب ادویه کلم پلو، حذف نکنید. البته نباید بیش از اندازه هم به کلم پلو زردچوبه بزنید. چون در صورت مصرف زیاد زردچوبه، غذا طعم تلخ می‌گیرد.

در صورت تمایل می‌توانید زردچوبه را از مجموعه فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

فلفل سیاه

یکی دیگر از اجزای جدا نشدنی از ترکیب ادویه کلم پلو، «فلفل سیاه» است. فلفل سیاه نسبت به فلفل قرمز، تندی کمتر ولی عطر بیشتری دارد. اگر می‌خواهید خودتان فلفل سیاه را در خانه پودر کنید، بهتر است ابتدا دانه‌های فلفل را در تابه روی حرارت، کمی تفت دهید تا عطر آن آزاد شود و سپس دانه‌ها را در آسیاب پودر کنید.

باید بدانید فلفل سیاهی که خودتان آسیاب می‌کنید، طعم بسیار تندتر و بوی بسیار غلیظ‌تری نسبت به فلفل‌ سیاه آماده دارد و در زمان اضافه کردن به کلم پلو، باید مراقب باشید که غذایتان خیلی تند و تیز نشود. البته اگر با طعم تند مشکل دارید.

شما می‌توانید فلفل سیاه را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید و لیست غذاهای غیرمجاز

فلفل قرمز

«فلفل قرمز» یا چیلی، یکی دیگر از ادویه‌های طعم‌دهنده به غذاهای مختلف. این ادویه علاوه بر اینکه طعم تند و تیزی که به غذا می‌دهد، خواص فوق‌العاده‌ای هم برای سلامت بدن دارد که از جمله می‌توان به کاهش اشتها، کاهش احتمال ابتلا به سرطان، تقویت سیستم ایمنی، تسکین درد مفاصل و سم زدایی بدن اشاره کرد.

میزان افزودن فلفل قرمز به کلم پلو سلیقه‌ای است و بسته به ذائقه خود می‌توانید فلفل قرمز را به مایه کلم پلو یا به مایه کوفته ریزه آن اضافه کنید.

برای خرید فلفل قرمز می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

پودر لیمو عمانی

استفاده از پودر لیمو عمانی در ترکیب ادویه کلم پلو برای وقتی است که به کلم‌ها آبلیمو نمی‌زنید. از آن‌جایی که کلم قمری یا برگ، ته‌مزه شیرین دارند، معمولا برای خنثی کردن این شیرینی، وقتی کلم‌ها با آب جوشانده می‌شوند یا وقتی کلم‌ها با روغن تفت داده می‌شوند، به آنها مقداری آبلیمو اضافه می‌شود.

برای اضافه کردن پودر لیمو عمانی، بهتر است آن را به مایه کلم پلو بزنید یا وقتی مایه کلم پلو را بین برنج می‌ریزید، روی مواد، کمی پودر لیمو عمانی هم بپاشید.

اگر می‌خواهید خودتان لیمو عمانی (طرز تهیه لیمو عمانی) را پودر کنید، بهتر است آن را بشکنید و هسته‌ها را بیرون بیاورید. سپس پوسته و مغز لیمو عمانی را آسیاب کنید. می‌توانید به جای پودر لیمو عمانی، از پرک لیمو عمانی هم استفاده کنید که ترشی بیشتر و قوی‌تری دارد.

گرد لیمو عمانی را می‌توانید به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بخرید.

پودر زیره

پودر زیره در ادویه کلم پلو

ادویه «زیره» را هم به صورت پودر زیره سبز و هم پودر زیره سیاه و یا مخلوطی از هر دو زیره، در ترکیب ادویه کلم پلو، استفاده کنید. بهتر است زیره‌ها را ابتدا در تابه تفت دهید، سپس آنها را آسیاب کنید. در این صورت عطر زیره قوی‌تر می‌شود.

پودر زیره را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

پودر دارچین

«دارچین» یک ادویه با عطر ملایم و شیرین است که اضافه کردن آن به کلم پلو، آن را بسیار خوش‌عطر می‌کند. البته بهتر است در اضافه کردن دارچین زیاده‌روی نکنید تا عطر آن غالب نشود. می‌توانید چوب دارچین را خودتان در تابه تفت دهید و بعد آن را آسیاب کنید تا عطر بیشتری داشته باشد.

برای خرید دارچین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

پودر میخک

پودر میخک برای ادویه کلم پلو شیرازی

«میخک» یک ادویه بسیار مفید برای سلامت است و عطر بسیار دلپذیری دارد. استفاده از مقدار کمی پودر میخک در ترکیب ادویه کلم پلو، می‌تواند حسابی عطر و طعم خاص و ویژه‌ای به کلم پلو بدهد. در این صورت هم بهتر است دانه‌های خشک میخک را ابتدا در تابه تفت دهید و بعد آنها را آسیاب کنید و به کلم پلو اضافه کنید.

پودر زنجبیل

«زنجبیل» هم جزو ادویه‌های با طعم تند و ته‌مزه شیرین است که تندی آن کمتر از فلفل قرمز و فلفل سیاه است. معمولا زنجبیل جزو ادویه‌هایی است که اگر می‌خواهید سالم بمانید، می‌توانید در بیشتر غذاها از آن استفاده کنید. برخی ترجیح می‌دهند از زنجبیل تازه رنده شده در غذا استفاده کنند که در این صورت می‌توانید به میزان کمی از زنجبیل تازه رنده شده را با مایه کلم‌ پلو تفت داده و بین برنج بریزید.

برای خرید پودر زنجبیل می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع عدس پلو مجلسی به روش رستورانی + فیلم

نکته: به جای ترکیب زیره، دارچین، پودر میخک و پودر زنجبیل می‌توانید از ادویه پلویی استفاده کنید چون ادویه پلویی از ترکیب این ۴ ادویه درست می‌شود.

سایر ادویه‌های دلخواه برای کلم پلو

ادویه‌های دلخواه برای کلم پلو

پودر پیاز

اگر طرفدار عطر پیاز در غذا هستید و نمی‌خواهید بافت پیاز را زیر زبانتان حس کنید، می‌توانید در مایه کوفته ریزه، پودر پیاز (طرز تهیه پودر پیاز) بریزید و در زمان تفت دادن مایه کلم پلو، به آن پودر پیاز بزنید.

هر ۱ قاشق غذاخوری پودر پیاز معادل ۱ پیاز متوسط است و اگر هم کمی پودر پیاز را بیشتر مصرف کردید، نیازی به نگرانی باعث تلخ یا تند شدن کلم پلو نخواهید داشت.

پودر سیر

استفاده از پودر سیر (طرز تهیه پودر سیر) در ترکیب ادویه‌ کلم پلو مخصوص کسانی است که هم به سلامت خودشان و هم لذیذ شدن غذا اهمیت می‌دهند. مزیت استفاده از پودر سیر نسبت به سیر تازه این است که بعد از خوردن غذا، لازم نیست نگران بوی سیر دهانتان باشید. می‌توانید به دلخواه، در ادویه کلم پلو، مقداری پودر سیر هم مخلوط کنید.

نسبت‌های ادویه کلم پلو شیرازی

نسبت‌های ادویه کلم پلو شیرازی

برای طرز تهیه ادویه کلم پلو شیرازی، از ادویه‌های بالا، به یک نسبت (زردچوبه بیشتر و میخک کمتر) با هم ترکیب کنید. سپس به اندازه ۱ قاشق غذاخوری از ترکیب این ادویه (برای ۴ نفر) را به کلم پلو اضافه کنید.

نکات طرز تهیه و نگهداری ادویه کلم پلو شیرازی اصیل

  • بهتر است ادویه‌های کلم پلو را به صورت جداگانه خریداری کرده و خودتان آسیاب کنید.
  • قبل از آسیاب کردن ادویه‌ها، آنها را در یک تابه تفت دهید تا عطر آنها آزاد شود.
  • بعد از آسیاب کردن ادویه‌ها، برای یکدست شدن ادویه کلم پلو، آن را الک کنید.
  • اگر در محیط مرطوب و شرجی زندگی می‌کنید، برای اینکه ادویه به هم نچسبد، می‌توانید کمی نشاسته به ترکیب ادویه کلم پلو اضافه کنید تا رطوبت را بگیرد.
  • بطری یا ظرفی که ادویه کلم پلو را در آن می‌ریزید، باید کاملا تمیز و بدون بو یا آلودگی باشد تا به ادویه‌ها، طعم یا بوی جدیدی اضافه نشود و ادویه سالم بماند.
  • برای نگهداری از ادویه کلم پلو، ادویه را در ظرف دربسته و تمیز، در جای تاریک، بدون رطوبت و به دور از مجاورت نور خورشید نگهداری کنید تا زمان بیشتری عطر و طعم ادویه ماندگار بماند.
  • ادویه کلم پلو را بدون تغییر طعم و عطر، می‌توانید به مدت ۶ ماه و حتی ۱ سال استفاده کنید.

سوالات متداول درباره ادویه مخصوص کلم پلو

بهترین زمان برای اضافه کردن ادویه کلم پلو کی هست؟

ادویه کلم پلو را هم می‌توانید در زمان تفت دادن مایه کلم پلو اضافه کنید و هم می‌توانید در زمانی که مایه کلم پلو را بین برنج می‌ریزید، روی مایه کلم پلو بپاشید.

ادویه کلم پلو تهرانی چیست؟

تهرانی‌ها برای ادویه کلم پلو از ترکیب زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه پلویی برای طعم دادن به این پلو، استفاده می‌کنند.

 

محصولات مرتبط