کاربردهای عجیب و جالب روغن زیتون که احتمالا نمی دانستید

کاربردهای عجیب و جالب روغن زیتون که احتمالا نمی دانستید


1 آبان 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کاربردهای عجیب غریب روغن زیتون
فهرست محتوا پنهان

روغن زیتون علاوه بر کاربردهایی که در آشپزی دارد، یک روغن همه کاره و همه فن حریف است و می توانید از آن برای مصارف جالب و حتی عجیبی که فکرش را نمی کنید هم استفاده کنید. از براق کردن لوازم چوبی و روان کردن زیپ لباس بگیرید تا استفاده از روغن زیتون برای چروک صورت که همه این ها تنها با مقدار کمی روغن زیتون انجام می شود. اگر مقدار زیادی روغن زیتون در خانه دارید و دوست دارید بدانید که این روغن چه کاربردهای شگفت انگیزی دارد، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله کوروش می توانید با کاربردهای عجیب و غریب روغن زیتون به خوبی آشنا شوید.

 

 

۱- تسهیل اصلاح مو با روغن زیتون

 

روغن زیتون یک روان کننده طبیعی ایمنی برای اصلاح مو است که می تواند به حرکت راحت تیغ یا ژیلت روی پوست کمک کند. به جای صرف هزینه برای خرید انواع ژل اصلاح می توانید از مقداری روغن زیتون استفاده کنید. قبل از اصلاح مو می توانید ابتدا پوست را کمی خیس کنید. سپس به اندازه یک قاشق چای خوری روغن زیتون روی پوست بمالید و با خیال راحت اصلاح را انجام دهید.

 

 

۲- براق کردن لوازم چوبی از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

براق کردن لوازم چوبی از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

روغن زیتون می تواند لوازم چوبی را براق و تمیز کند و ظاهر فوق العاده ای به آن ها ببخشد. برای این کار می توانید یک قاشق چایخوری روغن زیتون را با مقدار کمی سرکه ترکیب کنید. حالا یک پارچه تمیز را به این ترکیب آغشته کنید و لوازم چوبی منزل را با آن تمیز نمایید. اضافه کردن سرکه به روغن زیتون اختیاری است و قدرت تمیز کنندگی آن را افزایش می دهد.

یکی دیگر از کاربردهای روغن زیتون در لوازم چوبی است که از ترک خوردن چوب جلوگیری می کند. شما می توانید از این روغن هم برای استحکام لوازم چوبی دکوراسیون منزل و هم محافظت از لوازم چوبی آشپزخانه استفاده کنید. برای این کار باید مقداری روغن روی لوازم چوبی بزنید و اجازه دهید روغن برای ۵ دقیقه روی آن بماند و جذب شود. سپس می توانید باقی مانده روغن را از روی چوب پاک کنید.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید: روغن زیتون چقدر کالری دارد؟

 

 

۳- تقویت ناخن ها از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

تقویت ناخن ها از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

روغن زیتون یک نرم کننده طبیعی و مؤثر برای مرطوب کردن کوتیکول های ناخن است. روغن زیتون موجب استحکام ناخن ها و پوست کناره های ناخن می شود و از شکستن ناخن نیز جلوگیری می کند. برای استحکام کوتیکول های ناخن می توانید مقداری روغن زیتون را با آب ترکیب کنید و سپس قبل از مانیکور کردن ناخن از آن استفاده نمایید. برای تقویت ناخن نیز می توانید ناخن ها را برای ۱۵ دقیقه داخل روغن زیتون قرار دهید تا به خوبی تغذیه شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های خانگی برای محکم کردن و سفید کردن ناخن ها

 

 

۴- چرب کردن پیمانه از کاربردهای متفاوت روغن زیتون

 

عسل، خردل، غلات و شربت های قندی در زمان پیمانه زدن به پیمانه می چسبند و از همین رو معمولاً برداشتن این مواد کمی سخت است. چرب کردن پیمانه یا قاشق های اندازه گیری با روغن زیتون می تواند این مشکل را به راحتی برطرف کنید. قبل از پیمانه زدن می توانید قاشق را کمی چرب کنید و سپس ماده مورد نظرتان را بردارید.

 

 

۵-  کنترل وزی مو از کاربردهای زیبایی روغن زیتون

 

حتما بخوانید  طرز تهیه ساندویچ گوشت بوقلمون خوشمزه به ۲ روش سرد و گرم

کنترل وزی مو از کاربردهای عجیب غریب روغن زیتون

 

احتمالاً در مورد خاصیت روغن زیتون برای مو چیزهای زیادی شنیده اید. اگر موهایتان خشک است و دائماً وز می شود، می توانید از روغن زیتون استفاده کنید. طریقه استفاده روغن زیتون برای مو بسیار ساده است. تنها لازم است مقداری روغن زیتون به موها بزنید. سپس موهایتان را شانه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

 

 

۶- روان کردن زیپ از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

روان کردن زیپ از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

اگر زیپ لباس یا چمدان قدیمیتان گیر کرده و حرکت نمی کند، می توانید یک پنبه یا گوش پاک کن را به روغن زیتون آغشته کنید. سپس آن را روی دندانه های زیپ بمالید و زیپ را به آرامی بالا و پایین کنید تا حرکت کند.

 

 

۷- درست کردن بالم لب از کاربردهای متفاوت روغن زیتون

 

یکی دیگر از کاربردهای جالب و متفاوت روغن زیتون استفاده از آن برای ساخت بالم لب است. برای این کار می توانید مقداری روغن زیتون را به نسبت برابر با موم ذوب شده ترکیب کنید. سپس می توانید اسانس مورد نظرتان را هم به آن اضافه کنید. این بالم لب به خوبی از لب های شما در برابر خشکی و ترک خوردن محافظت می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بالم لب با ۵ طعم مختلف

 

 

۸- جلوگیری از خروپف از کاربردهای عجیب و غریب روغن زیتون

 

شاید برایتان جالب باشد اما خوردن مقداری روغن زیتون قبل از خواب می تواند ماهیچه های گلو را چرب کند و از خروپف های شبانه جلوگیری کند.

 

 

۹- تمیز کردن ظروف استیل و برنج از کاربردهای خانه داری روغن زیتون

 

برای براق و تمیز کردن ظروف استیل و برنجی می توانید مقداری روغن زیتون روی یک پارچه بریزید. سپس با این پارچه خطوط و لکه های روی ظروف استیل و برنج را تمیز کنید.

 

 

۱۰- لایه برداری پوست از کاربردهای زیبایی روغن زیتون

 

روغن زیتون یک ماده بی نظیر برای درست کردن اسکراب یا لایه بردار دست و صورت است. برای این کار باید مقداری روغن زیتون را با شکر یا نمک ترکیب کنید و از آن برای لایه برداری پوست استفاده نمایید. در مورد فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت نیز باید بدانید که پوست های چرب نباید به مقدار زیاد از روغن زیتون برای پوست استفاده کنند زیرا این کار موجب افزایش چربی پوست و ایجاد جوش روی صورت می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه صابون زیتون دست ساز در خانه

 

 

۱۱- پاک کردن آرایش از کاربردهای روغن زیتون برای زیبایی پوست

 

برای پاک کردن آرایش از روی صورت می توانید یک پد را به مقداری روغن زیتون آغشته کنید. سپس لب ها، زیر چشم ها و تمام بخش های صورت را با آن تمیز کنید.

 

 

۱۲- درمان گوش درد از کاربردهای درمانی روغن زیتون

 

درمان گوش درد از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

برای مراقبت از گوش و جلوگیری از ترشحات زیاد گوش می توانید یک گوش پاک کن را به مقداری روغن زیتون آغشته کنید. سپس به آرامی آن را به اطراف حفره گوش خارجی بمالید.

 

 

۱۳- پاک کردن رنگ از روی پوست از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

پاک کردن رنگ از روی پوست از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

برای از بین بردن رنگ از روی پوست و بازوهایتان می توانید مقداری روغن زیتون به پوست بمالید و برای ۵ دقیقه صبر کنید. سپس پوست خود را با آب و صابون بشویید.

 

 

۱۴- درمان شپش از کاربردهای درمانی روغن زیتون

 

روغن زیتون یکی از بهترین روش ها برای نابود کردن شپش است. برای این کار باید مقداری روغن زیتون روی موها بمالید و خوب پخش کنید و اجازه دهید برای ۴۰ دقیقه روی سرتان بماند. سپس موها را دو بار با شامپو شستشو دهید. این روش هم برای نابودی شپش و هم جلوگیری از آن بسیار مؤثر است.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های خانگی درمان شپش

 

 

۱۵- درمان سرفه از کابردهای درمانی روغن زیتون

 

درمان سرفه از کابردهای جلب روغن زیتون

 

اگر گلویتان می خارد یا دائم سرفه می کنید، می توانید یک جرعه روغن زیتون بنوشید تا این مشکل برطرف شود. روغن زیتون موجب نرم شدن گلو و رفع سرفه خشک می شود.

 

 

۱۶- از بین بردن صدای لولای درب از کاربردهای متفاوت روغن زیتون

 

اگر در اتاق یا اتومبیلتان صدای جیر جیر می دهد، می توانید یک پارچه را به روغن زیتون آغشته کنید و به لولای آن بمالید تا این صدا برطرف شود.

 

 

۱۷- براق کردن کفش از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

تنها مقدار کمی روغن زیتون می تواند ظاهر کفش هایتان را به طور کلی تغییر دهد. برای این کار مقداری روغن زیتون روی پارچه بریزید و کفش ها را با آن تمیز کنید تا براق شوند.

 

 

۱۸- نرمی پوست از کاربردی های زیبایی روغن زیتون

 

نرمی پوست از کاربردی های روغن زیتون

 

روغن زیتون به خوبی پوست را نرم می کند و به خصوص برای نرمی پوست در مناطق خشک بسیار پر کاربرد است. می توانید از این روغن برای نرم کردن پاها و آرنج خود استفاده کنید.

 

 

۱۹- تمیز کردن چرم از کاربردهای عجیب روغن زیتون

 

برای این که کیف های چرمی قدیمی تان را دوباره قابل استفاده کنید، می توانید مقداری روغن زیتون روی آن ها بمالید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه روغن روی آن ها بماند. سپس می توانید روغن اضافی را از روی چرم پاک کنید.

حتما بخوانید  9 مورد از بهترین غذاهای مقوی در رژیم غذایی کودک

 

 

۲۰- تقویت موها از کاربردهای زیبایی روغن زیتون

 

روغن زیتون موجب درخشش و تقویت موها می شود. برای این کار می توانید از روغن زیتون به عنوان ماسک مو قبل از حمام استفاده کنید و بعد از حداقل ۱ ساعت موها را بشویید.

 

 

۲۱- درمان سوختگی پای نوزاد از کاربردهای درمانی روغن زیتون

 

برای از بین بردن سوختگی و تحریک پوست نوزاد می توانید مقداری روغن زیتون روی پاهای نوزاد بمالید تا درمان شود.

 

 

۲۲- درمان جوش از کاربردهای زیبایی روغن زیتون

 

درمان جوش از کاربردهای روغن زیتون

 

شاید فکر کنید که روغن زیتون برای جوش صورت مضر است و می تواند پوست شما را چرب کند. اما باید بدانید که استفاده از روغن برای درست کردن یک معجون شگفت انگیز برای رفع جوش بسیار مؤثر است. عوارض روغن زیتون برای پوست زمانی ایجاد می شود که آن را به تنهایی روی پوست چرب بمالید. برای درست کردن ماسک ضد جوش روغن زیتون باید ۴ قاشق غذاخوری نمک را با ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و آن را روی جوش بگذارید. بعد از یک دقیقه پوست را با آب گرم و صابون بشویید. ابتدا این ماسک را هر روز استفاده کنید و بعد از یک هفته تنها ۲ تا ۳ بار در هفته آن را روی پوست قرار دهید و ببینید که جوش ها چطور نابود می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای درمان سریع جوش صورت و بدن

 

 

۲۳- جلوگیری از سر رفتن پاستا از کاربردهای عجیب روغن زیتون

 

برای این که پاستا در زمان پخت سر نرود، می توانید یک قاشق روغن زیتون قبل از به جوش آمدن آب داخل قابلمه بریزید.

 

 

۲۴- درمان آفتاب سوختگی با روغن زیتون

 

اگر پوست شما در آفتاب سوخته می توانید برای درمان و تسکین آن مقداری روغن زیتون روی پوست بمالید. خواص روغن زیتون مالیدنی نیز همانند خوردن آن شگفت انگیز است. آنتی اکسیدان های موجود در این روغن از طریق پوست جذب می شود و به ترمیم آسیب های پوستی کمک می کند.

 

 

۲۵- درمان پاشنه ترک خورده با روغن زیتون

 

درمان پاشنه ترک خورده از کاربردهای جالب روغن زیتون

 

روغن زیتون برای درمان ترک و خشکی پاشنه پا بسیار موثر است و ماساژ کمی روغن زیتون می تواند این مشکل را برطرف کند. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید و سپس روی آن جوراب بپوشید تا روغن ترک های پایتان را درمان کند.

 

 

۲۶- درمان دردهای عضلانی

 

روغن زیتون خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان درد های عضلانی مؤثر است. برای این کار باید به مدت ۴ هفته هر روز مقداری روغن زیتون روی محل درد بمالید و تأثیر آن را مشاهده کنید.

 

 

۲۷- استفاده از روغن زیتون به عنوان روغن ماساژ

 

ماساژ برای کاهش استرس، درد، سر درد، مشکلات خواب و تنش های عضلانی بسیار مؤثر است. روغن زیتون یک روغن فوق العاده برای ماساژ پوست است.

 

 

۲۸- سلامت حیوان خانگی از کاربردهای روغن زیتون

 

برای بهبود سلامت سگ و گربه و درخشان شدن موهایشان می توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به غذای آن ها اضافه کنید.

 

 

۲۹- تمیز کردن برس های آرایشی با روغن زیتون

 

روغن زیتون تنها پوست صورت شما را تمیز نمی کند، می توانید از این روغن برای تمیز کردن برس های آرایشی تان نیز استفاده کنید. برای این کار باید صابون و روغن زیتون را به مقدار مساوی ترکیب کنید. سپس برس هایتان را با این ترکیب بشویید و با آب گرم آبکشی کنید.

 

 

۳۰-  برطرف کردن خشکی واژن از کابردهای درمانی روغن زیتون

 

در مورد خواص روغن زیتون برای واژن باید بدانید که روغن زیتون در درمان خشکی واژن بسیار مؤثر است و می توانید پوست این ناحیه از بدن را آبرسانی و نرم کند.

 

 

آیا روغن زیتون خراب می شود؟

 

آیا روغن زیتون خراب می شود؟

 

بهترین زمان خوردن روغن زیتون تا ۲۴ ماه بعد از تاریخ تولید آن است. روغن زیتون فرابکر که پردازش کمتری روی آن انجام می شود بهتر است حداکثر تا ۱۸ ماه مصرف شود. تلخ شدن روغن زیتون نشان دهنده خراب شدن این روغن است و توصیه می شود این روغن زیتون به صورت خوراکی مصرف نشود. بعد از گذشت زمان مصرف روغن زیتون می توانید از آن برای مصارف غیر خوراکی استفاده کنید. برای جلوگیری از اکسید شدن روغن زیتون بهتر است آن را در بطری های تیره بریزید و حتماً قبل از تاریخ انقضا آن را مصرف کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

علاوه بر کاربرد روغن زیتون در درست کردن انواع پیش غذا و سالاد و غذا، این روغن مصارف بی شماری برای مراقبت از پوست و مو و امور خانه داری دارد. با توجه به مضرات روغن زیتون کهنه شما می توانید بعد از تمام شدن انقضای این روغن نیز از آن برای مصارف زیادی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای بهره مند شدن از فواید بی نظیر این روغن باید حتماً از روغن های طبیعی و برندهای معتبر استفاده کنید.

 

 

منابع: curbly، streetdirectory

کالابرگ الکترونیک