۱۲ روش کاربردی محافظت از گوشی موبایل در گرمای تابستان

۱۲ روش کاربردی محافظت از گوشی موبایل در گرمای تابستان


22 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
محافظت از گوشی موبایل در گرما

چگونه از گوشی موبایل در برابر گرما محافظت کنیم؟ گوشی‌های تلفن همراه به جزو جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند و معمولا در اکثر ساعت‌های روز، آنها را در کنار خودمان نگه می‌داریم. اما قرار گرفتن گوشی‌ موبایل در معرض هوای گرم و آفتاب، هم برای خودمان و هم برای تلفن‌های همراه‌مان با خطراتی همراه است. اگر شما هم عادت دارید که وقت تفریح و گشت و گذار تابستانی در ساحل، گوشی یا تبلت خودتان را هم ببرید تا برنامه‌هایتان را چک کنید یا از بازی‌های موبایلی لذت ببرید و یا حتی اگر می‌خواهید از خودتان با گوشی عکس بگیرید، باید روش‌های محافظت از گوشی موبایل در گرما را جدی بگیرید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به شما یاد می‌دهیم که چطور محافظت از گوشی موبایل در فصل گرما را به خوبی انجام دهید و عمر تلفن‌ همراهتان را افزایش دهید.

 

 

راه های محافظت از گوشی موبایل در گرما

 

راه های محافظت از گوشی موبایل

 

گرمای بیش از حد، مخصوصا برای مدت طولانی، می‌تواند مشکلاتی را برای تلفن همراه شما به وجود بیاورد. بر اساس آمارهای جهانی، تلفن همراه کسانی که در مناطق آب و هوایی گرم و مرطوب زندگی می‌کنند، نسبت به موبایل کسانی که در هوای خنک و معتدل هستند، با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود. حتی نرخ برگشت خوردن گوشی در کشور‌هایی مثل هند، تایلند و کشورهای آسیای شرقی، تا ۵۰ درصد بیشتر از دیگر نقاط جهان است.

دلیل این امر، رطوبت و دمای بالای هوا است که نکته منفی و خطرناک برای گوشی‌های موبایل به حساب می‌آید. در ادامه نکاتی را برای محافظت از گوشی موبایل در گرما برای شما آورده‌ایم که با رعایت آنها می‌توانید از موبایلتان مراقبت کنید.

 

۱- موبایلتان را خشک نگه دارید

 

اگر چه برخی از گوشی‌های موبایل موجود در بازار، قابلیت ضد آب دارند اما توصیه می‌شود از قاب مخصوص ضد آب هم برای موبایلتان استفاده کنید. این قاب‌های محافظتی معمولا سنگین‌تر از نمونه‌های معمولی هستند و جک هدفون ضد آب هم دارند. اگر گوشی موبایلتان خیس شد، باتری و سیم‌کارت آن را خارج کنید و گوشی را در یک ظرف برنج قرار دهید تا رطوبت آن گرفته شود. بعد از خشک شدن، دوباره می‌توانید از گوشی‌تان استفاده کنید. محض احتیاط، دوباره قاب را روی آن بگذارید.

 

۲- گوشی‌ موبایل را تمیز کنید

 

گوشی‌تان را تمیز کنید

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

تمیز کردن گوشی‌های موبایل جزو کارهایی است که هر از گاهی، باید در برنامه‌تان قرار دهید. در تابستان که بیشتر عرق می‌کنید، یا استفاده از ضد آفتاب‌ها و مرطوب کننده‌ها متداول‌تر است، گوشی‌های موبایل هم بیشتر در معزض آلودگی هستند. آلوده شدن گوشی با این کرم‌ها می‌تواند باعث ایجاد یک لایه چربی روی محافظ گوشی شود و چسبندگی ایجاد کند.

حتما بخوانید  راهنمای خرید بهترین برندهای نرم کننده مو در بازار ایران

با کمک یک دستمال مرطوب می‌توانید این مشکل را برطرف کنید یا از تمیزکننده‌های حرفه‌ای کمک بگیرید، البته قیمت آنها معمولا بالا است. تمیز کردن گوشی موبایل با پارچه میکروفیبر یا دستمال مرطوب بچه هم یک راه دیگر است. فراموش نکنید که استفاده از دستمال کاغذی برای تمیز کردن گوشی، باعث ایجاد خط و خش روی صفحه نمایش موبایل خواهد شد.

 

۳- موبایلتان را در کیسه فریزری بگذارید

 

قاب‌های موبایل موجود در بازار طوری طراحی شده‌اند که امکان ورود و نفوذ شن و ماسه و ذرات ریز خاک به آن‌ها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود صفحه نمایش دچار خط و خش شده یا جک هدفون به خاطر ذرات خاک، مسدود شود. برای جلوگیری از این مشکل، می‌توانید گوشی موبایلتان را در یک کیسه فریزر قرار دهید و با خود به ساحل ببرید تا از ورود شن به منافذ آن خودداری شود.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید و فروش اقساطی گوشی موبایل

 

۴- گوشی موبایل را در ماشین رها نکنید

 

گوشی موبایل را در ماشین رها نکنید

 

قرار دادن گوشی موبایل در خودرو، مخصوصا در هوای گرم می‌تواند به موبایلتان آسیب برساند. فضای داخلی خودرو بعد از مدت کوتاهی از قرار گرفتن در آفتاب یا هوای گرم، بسیار بالا می‌رود. در این حالت اگر گوشی شما هم در ماشین بماند، حتی احتمال منفجر شدن آن وجود دارد. پس به محض پیاده شدن از خودرو، گوشی‌تان را هم با خودتان بیرون ببرید و در ماشین جا نگذارید.

 

۵- وسایل الکترونیکی را روی هم نگذارید

 

برای محافظت از گوشی موبایل در گرمای تابستان، از قرار دادن چند دستگاه الکترونیکی روی هم، جدا خودداری کنید. این دستگاه‌ها همگی گرما ساطع می‌کنند و گرمایی که از آنها خارج می‌شود به دستگاه‌های دیگر انتقال پیدا می‌کند. این گرما موجب آسیب رساندن به گوشی‌های تلفن همراه خواهد شد.

 

۶- موبایلتان را در سایه قرار دهید

 

همه دستگاه‌های الکترونیکی در هنگام استفاده، تا حدی گرم می‌شوند. اگر تلفن همراه را به مدت طولانی در مجاورت خورشید قرار دهید، باعث داغ شدن بیش از حد گوشی خواهد شد. داغ شدن گوشی می‌تواند به باتری آسیب بزند و عمر آن را کوتاه کند. حتی در برخی مواقع، ممکن است موجب انفجار آن شود. اگر گوشی موبایلتان را در آفتاب رها کرده‌اید، سریعا آن را به سایه منتقل کنید تا دمای خود را از دست بدهد.

 

۷- در گرما با موبایلتان بازی نکنید

 

در گرما با موبایلتان بازی نکنید

 

یکی از راه‌های محافظت از گوشی موبایل در تابستان این است که وقتی در زیر نور خورشید هستید یا دمای هوا بالا است، تا جای ممکن با گوشی موبایلتان بازی نکنید. گیم‌ها یا بازی‌های موبایلی قدرت زیادی را از پردازنده می‌گیرند و این پروسه باعث گرم شدن گوشی می‌شود. گرمای ناشی از بازی کردن با موبایل به همراه گرمای آفتاب یا دمای بالای محیط می‌تواند باعث آسیب دیدن گوشی موبایل شود.

حتما بخوانید  11 روش نگهداری لبو یا چغندر قند خام و پخته برای مدت طولانی

 

۸- مکان یاب یا نقشه‌های اینترنتی را خاموش کنید

 

مکان یاب یا نقشه‌های اینترنتی را خاموش کنید

 

اگر در تعطیلات به سر می‌برید، برنامه‌هایی مثل گوگل مپ یا مسیریاب‌ها ممکن است به دردتان بخورند. ولی اگر به آن‌ها نیاز ندارید، برنامه آن‌ها را ببندید. استفاده از این برنامه‌ها، گرمای زیادی تولید می‌کند و به گوشی موبایل آسیب می‌رساند. در صورت لزوم، بعد از اینکه کارتان با این برنامه‌ها تمام شد، آن‌ها را ببندید تا پردازنده موبایلتان استراحت کند.

 

۹- بلوتوثتان را خاموش کنید

 

در حالت عادی ممکن است بلوتوث گوشیتان را روشن نگه دارید چون قرار است آن را به مچ‌بند یا ساعت هوشمند و ضبط ماشینتان وصل کرده باشید. اما اگر برای استفاده از بلوتوث لزومی حس نمی‌کنید، آن را خاموش کنید تا گرمای اضافی تولید نکند. گرمای ناشی از کار کردن پردازنده به همراه گرمای هوا می‌تواند باعث آسیب دیدن گوشی موبایلتان شود.

 

۱۰- نور نمایشگر موبایلتان را کم کنید

 

نور نمایشگر موبایلتان را کم کنید

 

تنظیم نور گوشی یکی از روش‌های کاربردی برای محافظت از موبایل در گرما است. در برخی از گوشی‌های تلفن همراه، نور موبایل به صورت خودکار بر اساس نور محیط، میزان شارژ باطری و داغ بودن آن کم یا زیاد می‌شود. اما اگر در گوشی موبایل شما چنین امکاناتی گنجانده نشده است، با دست آن را کنترل کنید.

 

۱۱- برنامه‌های اضافه را ببندید

 

بستن و مدیریت برنامه‌هایی که در پس زمینه گوشی‌تان فعال هستند و قبلا از آن‌ها استفاده کرده‌اید، تا حد زیادی می‌توانند شارژ گوشی‌تان را نگه دارند و از گرم شدن آن جلوگیری کنند. این برنامه‌ها فضای زیادی را از سی‌پی‌یو اشغال می‌کنند و انرژی بالایی را هدر می‌دهند. بنابراین باعث داغ شدن گوشی می‌شوند و عمر باتری را هم به مرور زمان کم می‌کنند.

 

۱۲- موبایلتان را خاموش کنید

 

موبایلتان را در گرما خاموش کنید

 

خاموش کردن تلفن همراه نه تنها یک راه عالی برای به حداقل رساندن میزان گرمای گوشی است، بلکه می‌تواند یکی از راه‌های محافظت از گوشی موبایل در گرما باشد. خاموش کردن گوشی همچنین می‌تواند به شما کمک کن تا از تعطیلاتتان نهایت استفاده را ببرید.

البته به جای خاموش کردن کامل گوشی، می‌توانید حالت پرواز را روشن بگذارید تا به داده‌ها یا دوربین گوشی‌تان دسترسی داشته باشید. در این حالت هم موبایلتان گرمای اضافی ناشی از کار کردن پردازنده‌ها را تحمل نمی‌کند.

 

سوالات متداول

 

داغ شدن گوشی چه خطراتی به همراه دارد؟

 

داغ شدن بیش از اندازه باتری و گوشی باعث کاهش عمر موبایل می‌شود. ممکن است بر اثر گرمای زیاد اجزای داخلی گوشی، برخی از قطعات بسوزند و حتی در برخی مواقع احتمال انفجار و آتش گرفت موبایل وجود دارد.

 

اگر گوشی موبایل خیس شد، چه کار کنیم؟

 

در صورت افتادن گوشی در آب، یا رطوبت بالا، قاب موبایلتان را بیرون بیاورید. باتری،‌ سیم کارت و کارت حافظه را خارج کنید و دستگاه موبایل را در یک کیسه برنج قرار دهید تا برنج، رطوبت گوشی را بگیرد.

 

منبع: blog.b2x

کالابرگ الکترونیک