طرز تهیه ماهی در هواپز به صورت ساده و شکم پر با ۱ قاشق روغن

طرز تهیه ماهی در هواپز به صورت ساده و شکم پر با ۱ قاشق روغن


1 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ماهی در هواپز به صورت ساده و شکم پر با ۱ قاشق روغن

اگر طرز تهیه ماهی در هواپز را بلد باد شما می‌توانید این منبع غذایی کم‌نظیر و محبوب را به‌صورت رژیمی و با کمترین میزان روغن در دستگاه سرخ کن بدون روغن یا ایرفرایر طبخ کنید. خصوصا اگر دستگاه هواپز شما گریل هم داشته باشد، نتیجه کار بسیار خوشمزه و لذیذ خواهد شد. اگر قصد دارید درست کردن غذا با هواپز را تجربه کنید با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا روش پخت فیله ماهی و ماهی شکم پر در هواپز را یاد بگیرید.

مواد لازم برای پخت ماهی در هواپز (برای ۲ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماهی (هر ماهی که دوست دارید) ۲ تکه فیله
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه مخصوص ماهی به مقدار دلخواه
روغن زیتون یا روغن مایع سرخ کردنی ۱ قاشق غذاخوری
لیموترش تازه ۱ عدد
پودر سیر ۱ قاشق مرباخوری
فویل آلومینیومی به مقدار لازم برای پیچیدن ماهی
برنج و نان برای سرو ماهی

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت ماهی: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت ماهی در هواپز: ۱۲ دقیقه

 

مراحل تهیه ماهی در هواپز

مراحل طرز تهیه ماهی در هواپز

برای درست کردن ماهی با یک قاشق غذاخوری مراحل طرز تهیه ماهی در هواپز را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد را با هم ترکیب کنید

در ابتدا، ظرف مناسبی را انتخاب کرده و روغن زیتون یا روغن مایع را همراه با زعفران، ادویه‌ مخصوص ماهی، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک ترکیب کنید.

برای خرید نمک، زعفران، فلفل سیاه، زردچوبه، روغن زیتون و روغن مایع می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: ماهی را به مواد آغشته کنید

در ابتدا، ماهی دلخواه‌تان را تهیه کرده و پس از تمیز کردن و شست‌وشوی دقیق با استفاده از حوله کاغذی خشک کنید. سپس با کمک یک فرچه یا قلم‌موی آشپزی، آن را کاملا به ترکیبی که در مرحله اول درست کردید آغشته کنید.

حتما بخوانید  14 روش صحیح نگهداری برنج خام و شسته شده برای مدت طولانی

برای خرید ماهی می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: ماهی را استراحت دهید

در این مرحله از طرز تهیه ماهی در هواپز، پیشنهاد می‌کنیم ماهی آغشته به مواد را به مدت حداقل ۲ ساعت در یخچال استراحت دهید (اگر فرصت ندارید ۳۰ دقیقه استراحت هم کافی است ولی زمان استراحت بیشتر طعم ماهی را لذیذتر می‌کند).

مرحله چهارم: ماهی را در هواپز قرار دهید

حالا، وقت آن است که ماهی را در دستگاه هواپز قرار دهید. اگر سبد هواپزتان از جنس استیل است حتما سطح آن را با فویل بپوشانید. به این ترتیب، قطعات غذا به سبد نمی‌چسبد، ماهی به‌خوبی برشته می‌شود و سالم می‌ماند.

توجه داشته باشید، قطعات ماهی را باید طوری در هواپز بچینید که به‌هیچ عنوان روی هم قرار نگیرند. بنابراین، در صورت کم بودن ظرفیت دستگاه یا در شرایطی که برای تعداد افراد بیشتری آشپزی می‌کنید، بسته به تعداد و اندازه ماهی باید آن را برش دهید یا مرحله پخت را چند بار تکرار کنید.

برای خرید فویل می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: قطعات لیمو را فراموش نکنید

پس از قرار دادن ماهی در سبد ایرفرایر، نوبت به چیدن قطعات لیمو ترش بر روی آن‌ می‌شود. انجام این کار، علاوه بر بهبود طعم ماهی به بهتر شدن عطر دل‌انگیز غذا کمک می‌کند. توجه داشته باشید، لیمو ترش‌های چیده شده روی ماهی معمولا سیاه و برشته می‌شوند. در صورت تمایل، می‌توانید یک یا دو شاخه رزماری تازه را هم در اطراف و روی ماهی‌ها قرار دهید.

مرحله ششم: هواپز را تنظیم کنید

پس از رعایت تمام نکات بالا، دمای هواپز را روی ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد و زمان پخت را روی ۱۲ دقیقه تنظیم کنید. پیشنهاد می‌کنیم در اواسط پخت، یک‌بار قطعات ماهی را پشت و رو کنید.

مرحله هفتم: ماهی پخته شده در هواپز را سرو کنید

تا این‌جا، طرز تهیه ماهی در هواپز را مرحله به مرحله پشت سر گذاشتید. حالا، غذای خوشمزه و خوش آب و رنگ‌تان آماده شده است. برای تزیین این غذا به دلخواه می‌توانید از قطعات لیمو ترش تازه، مارچوبه و سبزیجاتی مانند شوید یا رزماری استفاده کنید. بسته به ذائقه، می‌توانید این ماهی پخته شده در هواپز را به صورت سبزی پلو با ماهی یا با برنج چلو و حتی با نان نوش جان کنید.

برای خرید برنج و نان می‌توانید به‌صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  5 راز لاغری با برنج که نمی دانستید | بهترین روش پخت برنج برای لاغری

طرز تهیه ماهی شکم پر در هواپز

طرز تهیه ماهی شکم پر در هواپز

طرز تهیه ماهی شکم پر در هواپز چه ماهی شکم پر جنوبی درست کنید و چه ماهی شکم پر شمالی با ماهی سفید یا سایر انواع ماهی تفاوتی ندارد. طرز تهیه ماهی شکم پر در هواپز درست مانند همان چیزی است که در بالا برایتان گفتیم. با این تفاوت که باید ترکیبات مورد نیاز برای قرارگیری در داخل شکم ماهی را هم آماده و به آن اضافه کنید.

سپس ماهی شکم پر را در فویل بگذارید، روی آن برش‌های لیموترش بچینید و فویل را ببندید. مدت زمان پخت ماهی شکم پر در هواپز حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه است.

نکات مهم طرز تهیه ماهی در هواپز

  • در صورت تمایل، برای مزه‌دار کردن ماهی می‌توانید آن را به آب لیمو ترش تازه نیز آغشته کنید تا هم طعم بهتری پیدا کند و هم موجب افزایش جذب آهن موجود در آن شود. اما توجه داشته باشید که در این صورت، دیگر نباید این ترکیب را چند ساعت در یخچال قرار دهید. دلیل‌اش هم این است آب لیمو خواص اسیدی دارد و در طولانی مدت می‌تواند گوشت لطیف ماهی را له کند.
  • بسته به ذائقه، برای مزه‌دار کردن ماهی می‌توانید از سس سویا استفاده کنید. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم نمک را حذف کنید. دلیل‌اش هم این است که سس سویا معمولا شور است. برای خرید انواع سس می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، به‌جای پودر سیر می‌توانید با استفاده از چند حبه سیر رنده شده ماهی را طعم‌دار کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ماهی در هواپز

فوت و فن‌های خوشمزه شدن طرز تهیه ماهی در هواپز

آیا حتما باید ماهی آغشته به مواد را چند ساعت در یخچال قرار دهیم؟

خیر. در صورت تمایل می‌توانید مرحله استراحت دادن ماهی را حذف کرده و پس از آغشته کردن آن به ترکیب روغن زیتون یا روغن مایع، زعفران و ادویه، پروسه پخت را فورا شروع کنید. با این حال، استراحت ماهی در ترکیبات یاد شده به طعم‌دار شدن و خوشمزه‌تر شدن آن کمک می‌کند. به این ترتیب، در نهایت غذای دلچسب‌تری را نوش جان خواهید کرد.

آیا طرز تهیه ماهی قزل آلا در هواپز با دیگر انواع ماهی متفاوت است؟

روش پخت ماهی قزل آلا هم درست مانند طرز تهیه ماهی سالمون در هواپز و مطابق همان چیزی است که در بالا گفتیم. اما به دلیل نازک‌تر بودن و لطیف‌تر بودن گوشت قزل آلا بهتر است دمای هواپز را روی ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. در طول طبخ یکی دو بار ماهی را چک کرده و در صورت لزوم، زمان پخت را یکی دو دقیقه بیشتر یا کمتر کنید.

 

کالابرگ الکترونیک