۵ طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی با ترکیبات دقیق برای انواع پخت ماهی

۵ طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی با ترکیبات دقیق برای انواع پخت ماهی


16 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۵ طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی با ترکیبات دقیق برای انواع پخت ماهی

ترکیب ادویه مخصوص ماهی چیست؟ اضافه کردن ادویه مخصوص به ماهی و میگو می‌تواند به خوش عطر و طعم شدن آن‌ها کمک کند و بوی زهم آن‌ها را از بین ببرد. اما بهترین ادویه مخصوص ماهی چیست و برای تهیه آن از چه ترکیباتی استفاده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی و همه فوت و فن‌های درست کردن آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماهی (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نمک ۲ قاشق غذاخوری
پودر فلفل سیاه ۲ قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمز ۱ قاشق غذاخوری
پودر آویشن ۳ قاشق غذاخوری
پودر زیره ۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱ قاشق غذاخوری
پودر پیاز ۲ قاشق غذاخوری
پودر زردچوبه ۲ قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز ۲ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی

طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی

برای تهیه این ادویه ماهی باید نمک، پودر فلفل سیاه، آویشن، پودر تخم گشنیز، پودر زردچوبه، پودر سیر، پودر پیاز، پودر زیره و پودر فلفل قرمز را در یک ظرف با هم ترکیب کنید. سپس ادویه ترکیبی آماده شده را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و درب آن را محکم ببندید و در مکانی خشک و خنک و دور از نور خورشید قرار دهید.

می‌توانید از این ادویه برای مزه‌دار کردن انواع ماهی‌های شمال و جنوب استفاده کنید. برای این کار باید مقداری از ادویه را به ماهی اضافه کنید و تمام قسمت‌های ماهی را به آن آغشته کنید و اجازه دهید ماهی برای ۲ ساعت با ادویه‌ها مزه دار شود. سپس می‌توانید ماهی را در فر یا روی گاز آماده کنید و برای غذاهایی مثل سبزی پلو با ماهی سرو کنید.

برای تهیه نمک، فلفل سیاه، آویشن، زردچوبه، پودر سیر، پودر پیاز، پودر زیره و فلفل قرمز و سایر ادویه‌جات به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مواد لازم برای تهیه ادویه مخصوص ماهی (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نمک ۵ قاشق غذاخوری
پودر خردل ۱ و نیم قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای خشک شده ۲ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
فلفل سفید ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
پودر برگ بو ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق چای‌خوری
پودر هل ۳ و نیم قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی

برای تهیه این ادویه مخصوص ماهی ابتدا باید همه ادویه‌هایی که به صورت پودر نیستند را آسیاب کنید. برای این کار بهتر است هر ادویه را به صورت جداگانه آسیاب کنید تا عطر آن‌ها بهتر حفظ شود. سپس همه ادویه‌های آسیاب شده و پودر را با هم ترکیب کنید و در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. از این ادویه خوش عطر برای مزه‌دار کردن انواع ماهی و میگو و گرفتن بوی زهم ماهی قبل از پخت آن استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه باباغنوش با بادمجان کبابی مرحله به مرحله

در صورت تمایل می‌توانید پودر زنجبیل، هل، برگ بو و پودر خردل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه مخصوص ماهی (روش سوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم گشنیز ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
دانه فلفل سیاه ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
زیره سبز ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
زیره سیاه ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر دارچین ۲ قاشق غذاخوری
گل محمدی خشک ۱۵ عدد
جوز هندی ۳ عدد
میخک ۳ عدد
زنجبیل خشک ۱ تکه

 

طرز تهیه ادویه ماهی

طرز تهیه ادویه ماهی

برای درست کردن این ادویه ماهی ابتدا باید تخم گشنیز را برای چند دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید. سپس تمام ادویه‌هایی که به صورت پودر نیستند را به صورت جداگانه در آسیاب پودر کنید. در ادامه همه ادویه‌ها را در یک ظرف با هم ترکیب کنید و بعد این ادویه ترکیبی را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید و داخل کابینت قرار دهید.

برای تهیه دارچین به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مواد لازم برای تهیه ادویه کجون برای ماهی (روش چهارم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۲ قاشق چای‌خوری
پودر پاپریکا ۲ و نیم قاشق چای‌خوری
پرک فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری
پودر پیاز ۱ قاشق چای‌خوری
پودر سیر ۲ قاشق چای‌خوری
آویشن ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
فلفل کاین ۱ قاشق چای‌خوری
اورگانو ۱ و نیم قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه ادویه کجون برای ماهی

طرز تهیه ادویه کجون برای ماهی

ادویه کجون یکی از محبوب‌ترین ادویه‌های ترکی برای مزه‌دار کردن انواع ماهی و میگو است. برای تهیه این ادویه باید هر یک از ادویه‌ها را به صورت جداگانه آسیاب کنید و سپس در یک ظرف همه آن‌ها را با هم ترکیب کنید. در نهایت ادویه کجون را در یک ظرف شیشه‌ای در بسته بریزید و در کابینت قرار دهید.

در صورت تمایل می‌توانید پودر پاپریکا را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه ادویه ماهی سرخ کرده (روش پنجم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر کاری ۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱ قاشق غذاخوری
پودر پیاز ۱ قاشق غذاخوری
پودر فلفل سیاه و فلفل قرمز ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
پودر گشنیز و شوید خشک ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق مرباخوری
پودر زردچوبه ۱ قاشق غذاخوری
ریحان، ترخون و رزماری پودر شده به مقدار کم

 

طرز تهیه ادویه ماهی خوشمزه برای ماهی سرخ شده

طرز تهیه ادویه ماهی خوشمزه برای ماهی سرخ شده

اگر سوال شما هم این است که از میان ادویه ماهی، بهترین ادویه ماهی سرخ کرده چیست و چطور می‌توان ماهی سرخ کرده را به خوبی مزه‌دار کرد، بهتر است این ترکیب را امتحان کنید. برای تهیه این ادویه مخصوص باید پودر همه ادویه‌ها را با هم ترکیب کنید. سپس آن را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و از آن برای مزه دار کردن انواع ماهی شمال و جنوب استفاده کنید.

برای تهیه پودر کاری، شوید خشک و ترخون خشک می‌توانید خرید خود را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ادویه مخصوص ماهی

  • برای تهیه ادویه مخصوص ماهی بهتر است ادویه‌ها را به صورت جداگانه آسیاب کنید تا عطر آن‌ها بهتر حفظ شود.
  • برای این که عطر ادویه ماهی شما بیشتر شود، می‌توانید قبل از آسیاب کردن ادویه‌ها، آن‌ها را برای چند دقیقه با حرارت کم تفت دهید و سپس پودر کنید.
  • به منظور خوش‌عطر و طعم شدن ماهی می‌توانید از ادویه مخصوص ماهی در کنار مقداری آب لیموترش تازه استفاده کنید و ماهی را به این ترکیب آغشته کنید.
  • برای این که ماهی شما با ادویه‌های مخصوص به خوبی مزه‌دار شود، حتما ماهی را به ادویه‌ها آغشته و ۱ ساعت صبر کنید تا مرینیت شود و بعد ماهی را به هر روشی که دوست دارید، سرخ کرده، کبابی یا آبپز و بخارپز آماده کنید.
  • برای تهیه ادویه مخصوص ماهی بهتر است به جای خریدن پودر ادویه‌ها، خودتان آن‌ها را در خانه پودر کنید تا ادویه شما خوش عطرتر شود.
  • انواع ادویه‌های دریایی همگی طبع گرمی دارند و از همین رو در کنار مزه‌دار کردن ماهی و میگو موجب متعادل شدن طبع ماهی نیز می‌شوند.
  • ادویه گرام ماسالا یکی از خوش عطرترین ادویه‌ها برای مزه‌دار کردن ماهی و میگو است که معمولا از آن برای درست کردن مرغ شکم پر، فلافل جنوبی و غذاهای مختلف نیز استفاده می‌شود. برای تهیه گرام ماسالا از ترکیب ادویه‌های مختلفی مثل زیره، گشنیز، فلفل، دارچین، میخک، جوز هندی و هل استفاده کنید.
  • برای تهیه انواع ادویه مخصوص ماهی می‌توانید بنا به سلیقه خودتان مقدار مواد را کم و زیاد کنید یا از ترکیب ادویه‌هایی که دوست دارید برای مزه دار کردن ماهی و میگو استفاده کنید.
  • بهترین ادویه مخصوص ماهی سفید فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر سیر و پودر پیاز است که می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از ادویه‌های دیگر نیز در ترکیب آن استفاده کنید.
  • برای تهیه ادویه مخصوص ماهی قزل آلا می‌توانید از ترکیب مقداری پودر سیر، پودر پیاز، پودر زنجبیل، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی گلپر استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود برای مزه‌دار کردن ماهی قزل آلا در کنار ادویه مخصوص از مقداری آب لیمو ترش تازه، روغن مایع و کمی زعفران دم کرده غلیظ نیز استفاده کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه گوجه فرنگی خوشمزه و مجلسی به ۳ روش

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

سوالات متداول درباره ترکیب ادویه مخصوص ماهی

برای ماهی از چه ادویه‌هایی استفاده کنیم؟

برای مزه دار کردن ماهی می‌توانید از ترکیب ادویه‌های مختلفی مثل فلفل قرمز، فلفل سیاه، پودر سیر، پودر پیاز، پودر تخم گشنیز، پودر زیره و پودر زنجبیل و هل استفاده کنید.

چه کار کنیم عطر ادویه ماهی بیشتر شود؟

برای این که عطر ادویه ماهی شما بیشتر شود، باید ادویه‌ها را خودتان در خانه به صورت جداگانه آسیاب کنید و بعد با هم ترکیب کنید.

آیا پودر سیر از ادویه‌های مخصوص ماهی و میگو است؟

پودر سیر یکی از بهترین ادویه‌ها برای مزه‌دار کردن انواع ماهی و میگو است که بوی فوق‌العاده‌ای به غذاهای دریایی می‌بخشد.

آیا می‌توان برای مزه‌دار کردن ماهی و میگو از رازیانه استفاده کرد؟

رازیانه یک ادویه مناسب برای مزه دار کردن ماهی و میگو است. برای استفاده از این ادویه باید آن را پودر یا نیم‌کوب کنید و همراه با سایر ادویه‌ها به ماهی و میگو اضافه کنید.

آیا پودر کاری برای مزه‌دار کردن ماهی و میگو مناسب است؟

پودر کاری از ترکیب ادویه‌های گرم و معطری تهیه می‌شود که می‌توانید از آن برای مزه‌دار کردن غذاهای دریایی نیز استفاده کنید.

ادویه مخصوص ماهی شکم پر چیست؟

برای مزه‌دار کردن ماهی شکم پر می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از هر نوع ادویه ماهی که در بالا طرز تهیه آن را توضیح دادیم می‌توانید استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک