اکبر جوجه با شیر به روش گلوگاه در ۶ مرحله آسون و رستورانی

اکبر جوجه با شیر به روش گلوگاه در ۶ مرحله آسون و رستورانی


26 خرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه اکبر جوجه با شیر در ۶ مرحله ساده به روش رستوران

طرز تهیه اکبر جوجه با شیر یکی از متداول‌ترین روش‌های تهیه اکبر جوجه شمالی به عنوان یکی از غذاهای معروف مازندرانی است. در این روش مزه‌دار کردن اکبر جوجه با شیر انجام می‌شود و طعم لطیف و خوشمزه‌ای به اکبر جوجه می‌دهد. اگر سوال شما هم این است که با شیر چی درست کنم در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه اکبر جوجه با شیر و نکات پخت و خوشمزه شدن این مدل اکبر جوجه را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه اکبر جوجه با شیر (برای ۲ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مرغ (کوچک) ۱ عدد کامل (۹۰۰ گرم تا نهایت ۱۲۰۰ گرم)
شیر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۳ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره محلی ۱۵۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مواد لازم برای تهیه سس اکبر جوجه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
مغز گردو ۲ قاشق غذاخوری (خرد شده)
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
رب انار ۳ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت اکبر جوجه با شیر: ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه اکبر جوجه با شیر

مراحل طرز تهیه اکبر جوجه با شیر

اکبر جوجه با شیر یکی از لطیف‌ترین و خوشمزه‌ترین نوع پخت اکبر جوجه مازندرانی است در این روش، استفاده از شیر، باعث گرفتن بوی زهم جوجه شده و گوشت آن را بسیار لطیف و ترد می‌کند. در ادامه مرحله به مرحله طرز تهیه اکبر جوجه با شیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مرغ را آماده کنید

ابتدا مرغ کامل را بشویید و شکم آن را خالی کنید. اگر مرغ در حد یک کیلوگرم است، مرغ را از کمر با چاقو نصف کنید تا دو تکه مرغ داشته باشید. اگر مرغ‌تان بیشتر از ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم است، فقط از ران مرغ استفاده کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان پوست روی مرغ را جدا نکنید یا با چاقو، روی پوست آن شیار نیندازید. بعد از شستن، مرغ‌ها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

برای تهیه مرغ کامل یا ران مرغ، می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد مرینیت مرغ را آماده کنید

در یک قابلمه، شیر و آب را بریزید و روی حرارت بگذارید. مقداری فلفل سیاه و نمک هم به این محلول اضافه کنید. اجازه دهید شیر و آب، روی حرارت زیاد بجوشند و شروع به حباب زدن کند. سپس شعله را کم و رو به متوسط تنظیم کنید و تکه‌های مرغ را در شیر بیندازید. به مدت ۴۵ دقیقه شیر را در این محلول بجوشانید که هم نرم شده و هم بوی مرغ گرفته شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ماست سفت با نشاسته خامه ای و بدون خامه

شما می‌توانید شیر و انواع ادویه مثل فلفل سیاه و نمک را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ های طعم دار کردن مرغ

مرحله سوم: مرغ‌ها را سرخ کنید

بعد از اینکه مرغ‌ها در شیر جوشیدند، آنها را در آبکش بریزید تا شیر اضافی آنها خارج شود ولی کاملا آنها را خشک نکنید یا به قدری در آبکش نگذارید که رطوبتشان از بین برود. بعد در یک تابه عمیق، روغن سرخ کردنی را بریزید و روی حرارت بگذارید تا روغن داغ شود. بعد مرغ‌ها را در روغن بگذارید و سرخ کنید. یک طرف مرغ‌ها که طلایی شد، آنها را برگردانید تا سمت دیگر آنها هم طلایی شود.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: آب و کره را اضافه کنید

وقتی جوجه‌ها سرخ شدند، شعله را خاموش کنید ولی از تابه بیرون نیاورید، مگر اینکه کف ظرف، آثار یا ذرات سوختگی باشد و باعث سیاه شدن و تغییر طعم مرغ شود. کره و یک و نیم لیوان دسته‌دار فرانسوی آب، در تابه بریزید. دوباره زیر تابه را روشن کنید و اجازه دهید به مدت ۱ ساعت، مرغ با کره و آب بپزد و آب آن کشیده شود. سپس شعله را خاموش کنید.

انواع کره حیوانی و گیاهی را می‌توانید به صورت خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: سس اکبر جوجه را درست کنید

برای تهیه سس اکبر جوجه، چند مغز گردو را خرد کنید و در یک تابه بریزید. تابه را روی حرارت بگذارید. رب انار (طرز تهیه رب انار) را اضافه کنید و به آن شکر و نمک هم بیفزایید. اگر می‌خواهید طعم رب انار خیلی ملس نشود، شکر را کمتر در نظر بگیرید. کمی آب به این مواد اضافه کنید و هم بزنید تا رب انار رقیق و کاملا روان شود. به مدت ۵ دقیقه مواد سس را روی حرارت ملایم بجوشانید تا طعم‌ها به خورد هم بروند.

رب انار، شکر و مغز گردو را به روش‌های خرید اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله ششم: سس رب انار را روی اکبر جوجه بریزید

بعد از اینکه سس آماده شد و جوجه‌ها در آب و کره پختند و رنگ آنها به قهوه‌ای نزدیک شد، جوجه‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در ظرف سرو بگذارید. سپس به مقدار دلخواه از سس روی جوجه‌ها بریزید یا اینکه سس را در یک ظرف جداگانه کنار اکبر جوجه سرو کنید. اکبر جوجه‌ را همراه با برنج کته یا برنج ایرانی زعفرانی، سرو کنید.

انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت و زعفران را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه اکبر جوجه با شیر

نکات طرز تهیه اکبر جوجه با شیر

  • مرغ مناسب برای تهیه اکبر جوجه با شیر یا سایر روش‌های درست کردن اکبر جوجه مازندرانی به روش کلبادی، باید کاملا کوچک، در حد ۹۰۰ گرم تا نهایتا ۱ کیلو و ۲۰۰ گرم و با پوست باشد. مرغ با این اندازه، هم گوشت تردی دارد و زود می‌پزد، هم بوی زهم کمی دارد و هم دور ریز آن کم است. درباره وزن استاندارد مرغ چه می‌دانید؟
  • در برخی دستورالعمل‌ها، به همراه محلول آب و شیر و ادویه‌ها، یک پیاز و چند حبه سیر خرد شده هم در محلول ریخته و مرغ با این مواد می‌پزد. سیر و پیاز طعم و عطر بیشتری به مرغ می‌دهند ولی اضافه کردن آنها، ضروری نیست و شیر به تنهایی بوی زهم مرغ را کاملا می‌گیرد.
  • حتما برای سرخ کردن مرغ، از روغن سرخ کردنی استفاده کنید. چون کره و روغن پخت و پز، تاب حرارت بالا را ندارند و می‌سوزند.
  • زمانی که جوجه‌ها را در آب و کره می‌پزید، مراقب باشید که وقتی آب جوجه‌ها بخار شد و روغن‌ها در حال سرخ شدن بودند، تکه‌های مرغ را زیر و رو کنید تا هر دو طرف آنها، به یک نسبت دوباره با کره سرخ شوند.
  • سعی کنید از کره محلی برای تهیه اکبر جوجه استفاده کنید. طعم خاص این غذا، به خاطر کره‌ای است که جوجه با آن پخته و سرخ می‌شود.
  • به سس اکبر جوجه می‌توانید مقداری گلپر خشک پودر شده و آبلیمو هم اضافه کنید. یا میزان شکر و نمک را تغییر دهید. مهم این است که سس، مطابق ذائقه شما شود.
  • می‌توانید برای تهیه سس اکبر جوجه، چند عدد آلو بخارا را خیس کنید. در یک تابه مقداری پیاز داغ (طرز تهیه پیاز داغ) بریزید، کمی رب انار، آب انار و آلو بخاراهای خیس خورده را بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید تا کمی غلیظ شود. سپس این سس را کنار یا روی اکبر جوجه بریزید و سرو کنید.
حتما بخوانید  لیست انواع کباب | طرز تهیه ۲۷ کباب ایرانی و فرنگی + فیلم

فوت و فن های خوشمزه شدن اکبر جوجه با شیر

فوت  و فن های خوشمزه شدن اکبر جوجه با شیر

دلیل استفاده از شیر برای تهیه اکبر جوجه چیست؟

۱- شیر به خوبی بوی زهم مرغ را می‌گیرد.

۲- شیر به مرغ، طعم و عطر می‌دهد.

۳- شیر به نرم و لطیف شدن مرغ کمک می‌کند.

۴- شیر، مرغ را آبدار و مرطوب کرده و از خشک شدن جوجه جلوگیری می‌کند.

اکبر جوجه با شیر خشک هم درست می‌شود؟

طرز تهیه اکبر جوجه با شیر خشک چندان متداول نیست. ولی اگر می‌خواهید حتما این مدل غذا را درست کنید ولی شیر گاو در دسترس ندارید، می‌توانید شیر خشک را با آب حل کنید (بر اساس دستورالعمل روی پاکت یا قوطی شیر خشک) و به جای شیر معمولی استفاده کنید.

 

 

محصولات مرتبط