طرز تهیه ۷ غذای مخصوص شب عید در اراک

طرز تهیه ۷ غذای مخصوص شب عید در اراک


11 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذای شب عید در اراک

در اراک غذای شب عید چی می‌پزن؟  غذای مخصوص شب عید در اراک چیست؟ چقدر با غذاهای محلی استان مرکزی و شهر اراک آشنا هستید؟ در هر شهر ایران یک غذای مخصوص شب سال تحویل معمولاً بیشتر از همه طرفدار دارد. اما غذای محبوب شب عید در اراک چیست؟ فلسفه خوردن رشته پلو اراکی در شب عید چیست؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه چند غذای محبوب شب عید در اراک آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذاهای مخصوص شب سال تحویل اراک پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- رشته پلو

 

رشته پلو غذای محبوب عید در اراک

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم رشته پلو: ۲۸۵ کالری

 

«رشته پلو» مثل اغلب شهرهای ایران مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین غذای شب عید در اراک است که معمولاً همراه با گوشت یا مرغ سرو می‌شود و طرفداران زیادی در این شهر دارد. جالب است بدانید که رشته پلو از غذاهای محلی استان مرکزی است و با این که در شهرهای زیادی طبخ می‌شود، در دسته اصلی‌ترین غذاهای محلی اراک قرار دارد.

 

اگر قرار باشد یکی از غذاهای مختلف این استان را به عنوان غذای اصلی شب عید اراک معرفی کنیم، قطعاً رشته پلو در ابتدای این لیست قرار دارد. فلسفه رشته پلو شب عید درست مثل دیگر شهرها به دست گرفتن بهتر کنترل امور زندگی است. قدیمی‌های اراک نیز بر این باور بودند که با خوردن رشته پلو در شب تحویل سال می‌توانند در سال جدید رشته امور را به دست بگیرند و در سال جدید روزهای بهتری را برای خود رقم بزنند.

 

در واقع اراکی‌ها به جای سبزی پلو ماهی در شب عید در اغلب موارد رشته پلو درست می‌کنند. اگر تا به حال در روز اول عید رشته پلو را امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود امسال حتماً سال جدید را با خوردن رشته پلو آغاز کنید. برای خواندن طریقه درست کردن رشته پلو که در اراک هم مثل اغلب شهرهای ایران دستور تهیه یکسانی دارد می‌توانید به مقاله طرز تهیه رشته پلو مراجعه کنید.

 

 

۲- شفته اراکی

 

شفته غذای محبوب عید در اراک

 

مدت زمان آماده سازی: ۶۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه
میزان کالری در هر عدد شفته اراکی: ۳۳۰ کالری

 

«شفته اراکی» یک غذای محبوب شب عید در اراک است که طعم فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و به راحتی آماده می‌شود. درست کردن این کوفته مخصوص اراکی که به آن شفته اراکی نیز گفته می‌شود، شباهت زیادی به کوفته قلقلی سایر شهرها دارد و به صورت کوچک و قلقلی تهیه می‌شود. در ادامه می‌توانید با طریقه درست کردن شفته اراک آشنا شوید.

 

 

مواد لازم برای تهیه کوفته سنتی اراک

 

  • گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم
  • آرد نخودچی: به مقدار لازم
  • پیاز: ۱ عدد
  • جعفری ساطوری: ۳ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
حتما بخوانید  طرز تهیه دسر سینه مرغ دروغین ترکیه ای با دو رنگ سفید و شکلاتی

 

 

طرز تهیه شفته اراکی

 

برای درست کردن کوفته سنتی اراک در خانه ابتدا باید سس مخصوص این غذا را تهیه کنید. برای این کار رب گوجه فرنگی را با یک قاشق غذاخوری روغن تفت دهید. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. پیاز را رنده کنید و با گوشت، آرد نخودچی، جعفری، نمک و فلفل سیاه ترکیب نمایید.

 

مواد را خوب ورز دهید و سپس با دست گوشت را به صورت گلوله‌هایی اندازه گردو درست کنید و در سس گوجه فرنگی بیندازید تا خوب پخته شود. برای خوش عطر و طعم شدن کوفته می‌توانید مقداری زعفران نیز به غذا استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر گوشت‌ها خوب ورز داده نشوند، امکان باز شدن و خراب شدن کوفته‌ها وجود دارد.

 

 

۳- آبگوشت دوغ دار

 

آبگوشت دوغ دار غذای شب عید اراک

 

مدت زمان آماده سازی: ۴۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۸۰ دقیقه

 

اگر به دنبال یک غذای مخصوص شب سال تحویل در اراک هستید، بهتر است «آبگوشت دوغ دار» یا به لهجه اراکی «دودار» یا «دوگوله دو دار»  را امتحان کنید. این غذا یک نوع آبگوشت بی‌نظیر و مخصوص است که برخلاف همه آبگوشت‌هایی که تا به حال امتحان کرده‌اید، در ترکیب آن کشک استفاده شده و از همین رو طعم بسیار متفاوتی دارد.

 

در طرز تهیه این غذای شب عید در اراک از ترکیب گوشت گوسفند، بادمجان قلمی، نخود، لوبیا سفید، کشک، نعناع داغ، سیر داغ، پیاز داغ و چغندر سفید خرد شده استفاده می‌شود. برای درست کردن این آبگوشت خوشمزه و مخصوص اراکی باید ابتدا گوشت و حبوبات را بپزید.

 

سپس ۱ ساعت مانده به پایان طبخ غذا چغندر سفید خرد شده را اضافه کنید. کمی صبر کنید تا غذا جا بیفتد. در انتها نیز می‌توانید بادمجان‌های سرخ شده را اضافه کنید و زمان خاموش کردن غذا کشک را به آن اضافه کنید.

 

بعد از این که غذا به طور کامل پخت، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید. سپس می‌توانید آبگوشت دوغ دار اراکی را با نعناع داغ، سیر داغ و پیاز داغ فراوان تزیین کنید و با نان میل کنید.

 

 

۴- کباب تتالی

 

کباب تتالی غذای سنتی اراک در عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۶۰ دقیقه

 

«کباب تتالی» یا «کباب ته تالی» یک غذای مخصوص شب عید در اراک است. کباب تتالی درواقع یک نوع خوراک خوشمزه با گوشت قلقلی و سبزیجات است که طعم بسیار لذیذی دارد. مردم اراک به ظرف مسی که عمقی بین تابه و قابلمه داشته باشد، تالی می‌گویند و از آنجایی که این غذا در ته تابه درست می‌شود از همین رو در اصطلاح عامیانه به آن «تتالی» می‌گویند.

 

کباب تتالی یک غذای محبوب شب عید در اراک است که بیشتر به صورت خانگی تهیه می‌شود و در کمتر رستورانی می‌توانید آن را بخورید. برای درست کردن این غذا از گوشت چرخ کرده، پیاز، سیر، سیب زمینی، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، گرد غوره و ادویه‌های دیگر استفاده می‌شود.

 

در طرز تهیه کباب تتالی باید گوشت چرخ کرده با پیاز رنده شده و ادویه‌های مختلف ترکیب کنید. سپس مقداری پیاز را با رب و ادویه‌ها و کمی آب ترکیب کنید. مواد گوشتی را به صورت قلقلی درست کنید و روی سس بریزید. سیب زمینی‌ها و گوجه فرنگی‌های حلقه شده را روی غذا قرار دهید تا خوب پخته شوند. زمانی که همه مواد پختند و سس شما غلیظ شد، غذا آماده است.

 

 

۵- گوشتابه اراکی

 

حتما بخوانید  طرز تهیه پودر ادویه زعتر لبنانی

گوشتابه اراکی ساده ترین غذای شب عید

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۲۰ دقیقه

 

«گوشتابه» نیز از دیگر غذاهایی است که در لیست غذای شب عید در اراک قرار دارد و جز خوشمزه‌ترین و البته ساده‌ترین غذاهای محلی استان مرکزی محسوب می‌شود. در طرز تهیه این غذا از گوشت چرخ کرده، پیاز، آرد، سبزیجات، پیاز داغ و تخم مرغ استفاده می‌شود. برای درست کردن این غذا باید گوشت را با پیاز رنده شده در مقداری روغن سرخ کنید. سپس آرد و مقداری آب را اضافه نمایید.

 

بعد از به جوش آمدن آب، ۲ عدد تخم مرغ در غذا بیندازید. بعد از پختن تخم مرغ‌ها می‌توانید این غذای خوشمزه اراکی را همراه با نان و مقداری سبزی خوردن میل کنید و از طعم جدید این غذای سنتی در کنار اعضای خانواده‌تان لذت ببرید.

 

مزه این غذا شباهت زیادی به واویشکای گوشت چرخ کرده شمالی دارد، با این تفاوت که در واویشکا گوشت چرخ کرده شمالی معمولاً از آرد و آب استفاده نمی‌شود و تنها باید گوشت چرخ کرده ، پیاز و تخم مرغ را با هم ترکیب کنید.

 

 

آش جو (جودو) با شکمبه

آش جو (جودو) با شکمبه

زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۶۰ دقیقه

 

«آش جو» یا (جودو) با شکمبه یک غذای اصیل اراک برای روزهای عید و سیزده به در است که شباهت زیادی به آش ترخینه دارد. اما در طرز تهیه این آش به جای ترخینه خشک از جو نیم کوب شده استفاده می‌شود. «آش جودو» اراک طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و از ترکیب انواع حبوبات، سبزیجات، سیرابی و جو درست می‌شود که برای کسانی که به طعم آبگوشت سیرابی علاقه دارند، بسیار دلچسب است.

 

به عقیده اراکی‌ها این آش باید با شعله ملایم و به مدت طولانی روی گاز پخته شود تا حسابی جا بیفتد. از طرف دیگر زیاد کردن شعله گاز موجب ته گرفتن آش می‌شود و طعم آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

جوزقند نراق

 

جوزقند نراق شیرینی عید اراک

 

«جوزقند» یک نوع شب چره محبوب عید در شهرستان «نراق» استان مرکزی است که برای تهیه آن از نوعی هلوی محلی استفاده می‌شود. برای تهیه این شیرینی ابتدا هلوی پوست گرفته را زیر نور آفتاب قرار می‌دهند. بعد از چند روز که هلوها خشک شدند، هسته هلوها جدا می‌شود. سپس داخل هر هلو ترکیبی از آرد، مغز بادام، شکر، هل و در صورت تمایل کمی آرد نخودچی قرار می‌دهند.

 

بعد از آن هلوها را دوباره زیر نور آفتاب قرار می‌دهند تا کامل خشک شوند. در نهایت هلوهای خشک شده مثل دانه‌های تسبیح به هم متصل می‌شوند و به عنوان آجیل و شب چره عید و سیزده به در در نوروز مصرف می‌شوند.

 

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با لیستی از چند غذای سنتی استان مرکزی و اراک آشنا کنیم. اگر دوست دارید عید امسال مزه‌های جدید و خوشمزه اراکی را بچشید، پیشنهاد می‌شود حتماً یکی از این غذاها را درست کنید.

 

 

سوالات متداول

اصلی‌ترین غذای شب عید در اراک چیست؟

 

رشته پلو غذای محبوب شب عید در اراک است.

 

 

شفته اراکی چیست؟

 

شفته اراکی درواقع نوعی کوفته محلی و سنتی اراک است که از ترکیب گوشت چرخ کرده با آرد نخودچی، پیاز و جعفری آماده می‌شود.

 

 

فلسفه خوردن رشته پلو در اراک چیست؟

 

فلسفه رشته پلو شب عید در اراک نیز درست مثل دیگر شهرها به دست گرفتن بهتر کنترل امور زندگی است. قدیمی‌های اراک نیز بر این باور بودند که با خوردن رشته پلو در شب تحویل سال می‌توانند در سال جدید رشته امور را به دست بگیرند و شرایط بهتری را برای خود رقم بزنند.

 

کالابرگ الکترونیک