آموزش تصویری طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم‌ مرغ

آموزش تصویری طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم‌ مرغ


1 آذر 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آموزش تصویری طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم‌مرغ

پراتا، پاراتا یا پراته یک نان مقوی صبحانه هندی، افغانستانی و پاکستانی است که در استان‌های شرقی ایران به خصوص در سیستان و بلوچستان و شهر چابهار در وعده صبحانه گرم و عصرانه بسیار محبوب است. پراتا هندی را با گوشت، سبزیجات و تخم مرغ به طریق مختلف درست می‌کنند. پاراتا تخم مرغ که در واقع یک نوع املت هندی است بسیار خوشمزه و مقوی است. ۹ اکتبر روز جهانی تخم مرغ است. به همین مناسبت آموزش تصویری طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم‌ مرغ را به عنوان یک غذا با تخم مرغ لذیذ در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

 

 

طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم‌ مرغ

 

املت هندی پاراتا تخم مرغ همانند تهیه املت رب گوجه در ایران پرطرفدار است و از املت‌های محلی هندوستان به شمار می‌آید. دانستن طرز تهیه املت‌های کشورهای دیگر خالی از لطف نیست. بنابراین با ما گام به گام همراه شوید تا طرز تهیه این املت خوشمزه را آموزش دهیم.

طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم‌مرغ

مواد لازم املت هندی پاراتا برای ۱ نفر

 

آرد: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب گرم: به مقدار لازم

روغن: ۱ قاشق غذاخوری

تخم مرغ: ۲ عدد

پیاز: ۱ عدد نگینی خرد شده

فلفل تند: ۱ عدد ریز خرد شده ( برای بچه‌ها حذف کنید)

پودر فلفل قرمز: نوک قاشق چایخوری

زردچوبه: نوک قاشق چایخوری

نمک: به مقدار دلخواه

گشنیز یا جعفری: ۱ قاشق غذاخوری ساطوری خرد شده

 

 

مراحل طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم مرغ

 

 

مرحله اول؛ تهیه نان هندی پاراتا یا پراته هندی

 

ابتدا نان هندی پاراتا را درست کنید. برای درست کردن نان هندی پاراتا یا پراته هندی آرد را در یک کاسه بریزید و به تدریج و کم کم به آن آب گرم اضافه کنید تا خمیر شود.

 

تهیه نان هندی پاراتا یا پراته هندی

 

خمیر را خوب ورز دهید تا حدی که خمیر لطیفی درست شود که به دست نچسبد. سپس خمیر را با چند قطره روغن چرب کنید. چانه‌ی خمیر را در کاسه بگذارید و روی آن را به مدت ۲۰ دقیقه با سلفون بپوشانید تا برسد و ور بیاید.

 

 

مرحله دوم؛ تقسیم کردن خمیر املت پاراتا تخم مرغ و پهن کردن آن با وردنه

 

بعد از ۲۰ دقیقه خمیر را به دو چانه‌ی مساوی تقسیم کنید. هر چانه خمیر را مقداری پهن کنید و کمی آرد روی آن بپاشید. سپس چانه‌های خمیر را با وردنه پهن کنید. چانه را دو لا کنید و چند قطره روغن روی آن بپاشید و تمام سطح خمیر را به روغن آغشته کنید.

 

تقسیم کردن خمیر املت پاراتا تخم مرغ و پهن کردن آن با وردنه

 

چانه خمیر را یک تای دیگر بزنید تا شبیه مثلث شود و کمی دیگر آن را با وردنه پهن کنید. (می‌توانید خمیر نان پاراتا را به همان صورت گرد با وردنه نازک باز کنید، با روغن چرب کنید و در تابه سرخ کنید. دقت کنید قطر خمیر چند میلی‌متر باشد).

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه املت دنور

 

 

مرحله سوم؛ سرخ کردن خمیر مثلثی برای املت هندی

 

یک تابه نچسب را داغ کنید و خمیر مثلثی را در تابه سرخ کنید. خمیر در این مرحله پف می‌کند و سپس پفش می‌خوابد. هر دو طرف خمیر را سرخ کنید. نان هندی پراتا آماده است، آن را در یک بشقاب بگذارید.

 

 

مرحله چهارم؛ سرخ کردن تخم مرغ به همراه سبزیجات و پیاز در تابه

 

صبر کنید تابه خنک شود. در این فاصله تخم مرغ را در یک ظرف بشکنید، تمام مواد که شامل پیاز خرد شده به همراه ادویه و سبزیجات است را، به تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا یک مایه یکدست درست شود. کف تابه را فقط کمی چرب کنید.

 

مایه تخم مرغی پاراتا را در تابه بریزید و صبر کنید تا یک طرف آن سرخ شود.

 

 

مرحله پنجم؛ قرار دادن تخم مرغ سرخ شده در نان پراته

 

سپس نان هندی پراته را روی قسمتی از مایه املت که در بالای تابه است بگذارید و به آرامی فشار دهید. حالا با یک کفگیر پاراتا را زیر و رو کنید تا نان پاراتا در کف تابه قرار بگیرد. یک روش دیگر این است که املت هندی را درست کنید و سپس آن را روی نان پاراتا بگذارید و سرو کنید.

 

قرار دادن تخم مرغ سرخ شده در نان پراته

 

املت هندی پاراتا تخم‌مرغ شما آماده است.این املت جذاب و خوشمزه را با سالاد سبزیجات، انواع ترشی یا سبزی خوردن میل کنید. هندی‌ها پاراتا تخم مرغ را با چای ماسالا یا سس چانتی سرو می‌کنند.

 

امیدوارم از طرز تهیه املت هندی پاراتا خوشتان آمده باشد. در مجله کوروش قسمت آشپزی ما را همراهی کنید.

 

 

سوالات متداول

 

۱- موارد دیگر استفاده‌ی نان پاراتا چیست؟

 

نان هندی پاراتا را به همین ترتیب با انواع گوشت تکه‌ای یا چرخ کرده، انواع سبزیجات سرخ شده از کلم بروکلی گرفته تا اسفناج، سیب زمینی و … هم می‌توانید درست کنید.

 

 

منبع: Indian healthy recipes

 

کالابرگ الکترونیک