۱۱ طرز تهیه خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای هندی گیاهی و گوشتی

۱۱ طرز تهیه خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای هندی گیاهی و گوشتی


17 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معروف ترین غذاهای هندی

اسم غذاهای هندی که به میان می‌آید، طعم تندی به ذهن می‌رسد. هندی‌ها با ادویه‌های رنگارنگ و معطر و بعضا تند، در آشپزی معجزه می‌کنند. شاید برای بعضی از ایرانی‌ها خوردن غذاهای تند هندی، چندان با سلیقه و طبع‌شان سازگار نباشد ولی حتما عطر این غذاها دل هر کسی را می‌برد. در ضمن قرار نیست حتما در مصرف ادویه‌جات تند زیاده‌روی کنید. می‌توانید میزان استفاده از ادویه در غذاها را بنا به طبع خود، کم و زیاد کنید، هرچند ممکن است از طعم اصلی آن کمی فاصله بگیرید ولی بهتر از این است که کلا دور این غذاهای خوشمزه را خط بکشید. ما در این مطلب از مجله کوروش از بخش آشپزی، برای عاشقان و شیفتگان غذاهای هندی، یک لیست ۱۱ تایی ار محبوب ترین و معروف ترین غذاهای هندی تهیه کرده‌ایم که با خوردن هر کدام از آنها دریچه‌ای از طعم‌های جذاب را به روی خودتان باز کنید. با ما همراه باشید.

 

۱- معروف ترین غذاهای هندی ؛ خورش مرغ کاری با ماست و خامه

 

از معروف ترین غذاهای هندی خورش مرغ کاری

 

آشپزخانه هندی یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مطبخ‌های دنیاست. در حقیقت آشپزی هندی با فرهنگ و سنت هندی‌ها یکی شده و با وجود این‌که تنوع غذایی در این کشور بسیار زیاد است اما همچنان هویت و اصالت خودش را در سرتاسر دنیا حفظ کرده است. خورش مرغ کاری با ماست و خامه یکی از محبوب‌ترین غذاهای تند و تیز هندی است که تقریبا در تمام ایالت‌های هند پخت و سرو می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش مرغ کاری لذیذ

 

 

۲- معروف ترین غذای گیاهی هندی ؛ سمبوسه سیب زمینی هندی

 

معروف ترین غذاهای هندی ؛ سمبوسه سیب زمینی هندی

 

یکی از مشهورترین غذاهای گیاهی و خیابانی هندی سمبوسه است. «سمبوسه» در اصطلاح عامیانه و «سنبوسه» در فرهنگ لغات مختلف نام غذایی به قدمت تاریخ است. ۵ سپتامبر هم به روز جهانی سمبوسه نام‌گذاری شده است و خب واقعا یکی از معروف ترین غذاهای هندی و حتی ایرانی به حساب می‌آید. در تاریخ بیهقی آمده است: «:… ندیمان را بخواند و امیر، شراب و مطربان خواست و این اعیان را به شراب بازگرفت و طبق‌های نواله و سنبوسه روان شد». این غذای تند و تیز و ساده در کشورهای مختلف از سرزمین‌های آفریقا گرفته تا شبه‌ قاره هند، خاورمیانه و البته ایران دستور پخت‌های مختلفی دارد که البته در مجموع فرق چندانی با هم ندارند.

 

 

بیشتر بخوانید: سمبوسه سیب زمینی هندی و آبادانی در خانه و نحوه پیچیدن سمبوسه

 

 

۳- دال عدس هندی

 

دال عدسی از معروف ترین غذاهای هندی

 

یکی دیگر از غذاهای محلی و گیاهی هندی خورش دال عدس است. خورش دال عدس برای جنوبی‌ها مثل باقالی قاتوق برای شمالی‌هاست، در همان سطح محبوب و البته خوشمزه و لذیذ. با این تفاوت که خورش دال عدس معمولا با فلفل تند طبخ می‌شود و خبری از سبزی در پخت آن نیست. این غذای محبوب در شهرهای جنوبی به‌خصوص در خوزستان دقیقا شبیه طرز تهیه خورش دال عدس هندی است. خورش دال عدس معمولا با کته سرو می‌شود و برخی با گوشت هم آن را می‌پزند یا به عنوان یک غذای نونی ساده با نان می‌خورند.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ قارچ به ۳ روش مرحله به مرحله

 

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه خورش دال عدس مجلسی با گوشت و بدون گوشت

 

 

۴- دوپیازه مرغ

 

طرز تهیه دوپیازه مرغ از غذاهای معروف هندی

 

دوپیازه هندی یکی از لذیذترین خوراکی‌های هند و پاکستان است که در بسیاری از شهرهای ایران نیز تهیه می‌شود. غذایی پر از طعم و عطرهای مختلف که هم با گوشت، میگو، سیب زمینی (‌دو پیازه آلو) و هم تکه‌های مرغ تهیه می‌شود. درست کردن این غذا بسیار ساده است و اگر عاشق امتحان کردن طعم‌های جدید و ادویه‌جات جذاب هستید، این غذا یکی از بهترین پیشنهادها برای شما است.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دو پیازه هندی با مرغ

 

 

۵- مرغ تندوری

 

مرغ تندروی از معروف ترین غذاهای هندی

 

مرغ تندوری یا تنوری یکی از غذاهای محبوب و تند هندی است و در تنور پخته می‌شود. بد نیست بدانید در زبان هندی به تنور، تندور گفته می‌شود، به همین دلیل اسم این غذا را مرغ تندوری گذاشته‌اند و در تهیه آن از مرغ، ماست و ادویه‌جات تند و تیز استفاده می‌شود. در افغانستان و پاکستان هم در کنار این غذا، لیمو، پیاز یا پیازچه و سیب زمینی کبابی می‌گذارند و سرو می‌کنند. در ضمن تنوری که در آن مرغ تندوری پخته می‌شود، شکل استوانه‌ای دارد و علاوه بر هندوستان، افغانستان و پاکستان در قفقاز، بالکان، بنگلادش، کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی کاربرد دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: چند روش طرز تهیه مرغ تندوری یا مرغ تنوری

 

 

۶- شاهی کورما

 

شاهی کورما از معروف ترین غذاهای هندی

 

غذای هندی شاهی کورما یک غذای «سلطنتی» هندی و مغولی است که ترکیبات اصلی آن مرغ پخته شده در یک سس تند خامه‌ای است و با آجیل و کشمش سرخ و طلایی تزیین می‌شود. همچنین ادویه‌های هندی تند و معتدل به کار رفته در آن، طعم منحصر به فردی به شاهی کورما می‌‌دهد. شاهی کورما به عنوان یکی از معروف ترین غذاهای هندی به‌ طور سنتی در سس سفید پخته و با یک ورق نقره فوق‌العاده نازک معروف به «vark» در آشپزخانه مغول‌‌ها و برای امپراطورها سرو می‌شده است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش هندی شاهی کورما یا شاهی قورمه 

 

 

۷- وادا پاو

 

 واداپا یکی از معروف ترین غذاهای هندی

 

طرز تهیه همبرگر گیاهی یا وجی برگر «وادا پاو» شاید برای شما هم جالب باشد. یک از معروف ‌ترین غذاهای گیاهی هندی همین برگر است که به نام‌های برگر هندی یا برگر بمبئی نیز شناخته می‌شود. همبرگر گیاهی دست‌ساز وادا پاو از جمله محبوب‌ترین غذاهای خیابانی بمبئی است. جالب‌ترین نکته درباره این غذا، مصرف آن به عنوان صبحانه در هند است. اما می‌توان از آن به عنوان یک میان وعده جذاب با طعمی فوق العاده دوست داشتنی هم یاد کرد. وادا پاو جزو غذاهای اصلی هندی است و شاید در مقایسه با انواع فست فود واقعا سالم و حتی مقوی باشد. چرا که منبع خوبی از کربوهیدرات و فیبر است. این همبرگر وگان هم مثل تمام غذاهای هندی طعم تند اما فوق العاده دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه وادا پاو همبرگر گیاهی هندی‌ به سبک رستورانی

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک کلم سفید به ۳ روش با مواد مختلف

بیشتر بخوانید: همبرگر مک دونالد

 

 

۸- مرغ کراهی

 

معروف ترین غذاهای هندی؛ مرغ کراهی یا کره ای هندی و پاکستانی

 

مرغ کرایی، مرغ کره‌ای، کراهی مرغ یا چیکن کرایی یک غذای معروف در شمال هند، پاکستان، چابهار و بلوچستان است که در اکثر رستوران‌های این مناطق سرو می‌شود. یک غذای خوشمزه و پر از ادویه که به دلیل تندی و مزه‌های زیادی که دارد، طعم بسیار لذیذ و هیجان انگیزی دارد. در این غذا طعم‌های مختلف پیاز، سیر، زنجبیل و ادویه‌های مختلف با هم ترکیب می‌شوند به همین دلیل برای علاقه‌مندان به طعم غذاهای تند هندی یک انتخاب جذاب است. در ایران کرایی مرغ چابهار درست همانند هند و پاکستان تهیه می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کرایی مرغ یا همان مرغ کره‌ای

 

 

۹- املت هندی

 

طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم‌مرغ، یکی از از معروف ترین غذاهای هندی

 

پراتا، پاراتا یا پراته یک نان مقوی صبحانه هندی، افغانستانی و پاکستانی است که در استان‌های شرقی ایران به خصوص در سیستان و بلوچستان و شهر چابهار در وعده صبحانه و عصرانه بسیار محبوب است. پراتا هندی را با گوشت، سبزیجات و تخم مرغ به طرق مختلف درست می‌کنند. پاراتا تخم مرغ در واقع یکی از معروف ترین غذاهای هندی و نوعی املت بسیار خوشمزه و مقوی است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه املت هندی پاراتا تخم‌مرغ

 

 

۱۰- چیکن تیکه ماسالا

 

چیکن تیکا ماسالا از محبوب ترین غذاهای گوشتی هندی با مرغ

یکی از غذاهای بسیار معروف دیگری که می توانید روی سفره های مردم هندوستان ببینید چیکن تیکه ماسالا است. این غذا با مرغ تهیه می شود. جالب است بدانیم بخش زیادی از غذاهای اصیل هندی از گیاهان تشکیل می شود و گوشت چه از نوع گوشت مرغ چه از نوع گوشت گوسفند جایگاه کمی در بین غذاهای هندی ها دارد. توریست های بسیار زیادی از کشور هندوستان دیدن می کنند و همین موضوع باعث شده تا گوشت هم به غذاهایی که در هند تهیه می شود اضافه شود و غذا هایی که با مرغ یا گوشت تهیه می شوند نیز در این کشور به معروفیت و محبوبیت بالایی برسند. چیکن ماسالا با سس کرمی و پر ادویه تهیه می شود و طعمی فوق العاده دارد. با ترکیب پوره گوجه فرنگی و  چندین ادویه مختلف مانند فلفل چیلی، سیر و زنجبیل و قرار دادن تکه های مرغ در آن آن را می پزند. مهمترین مسئله در این غذا ادیه هایی است که در ان استفاده می شوند و طعمی بی نظیر را برای این غذا میسازند.

 

 

بیشتر بخوانید: معروف ترین غذاهای هندی

 

 

۱۱- معروف ترین غذای گیاهی و خیابانی هندی؛ انواع پاکوره

 

 پاکوره هندی با سس مخصوص از معروف ترین غذاهای هندی

 

پاکوره، پکوره، پاکورا یا پکورا نام غذایی فوری هندی و در اصل از منطقه گجرات هندوستان است که به صورت یک فینگرفود برشته شده خمیری به همراه مخلفاتی مثل سس تمر هندی یا سس فلفل تند سرو می‌شود. یکی از مشهورترین غذاهای گیاهی خیابانی هندی که لب و دهان توریست‌ها را می‌سوزاند. هندی‌ها انواع پاکوره پیاز، پاکوره سیب زمینی و پاکوره نخود و … دارند. این غذای هندی و گیاهی خوشمزه در استان‌های شرقی ایران به خصوص سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان به نام پکوره زاهدانی و استان‌های جنوبی ایران به نام پاکورا آبادانی و پاکورا بوشهری هم بسیار محبوب و مشهور است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲ طرز تهیه پاکوره هندی

 

کالابرگ الکترونیک