طرز تهیه نان کلانه کردی بدون خمیر مایه؛ قدیمی ترین فست فود دنیا

طرز تهیه نان کلانه کردی بدون خمیر مایه؛ قدیمی ترین فست فود دنیا


5 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نان کلانه کردی بدون خمیر مایه؛ قدیمی ترین فست فود دنیا

کلانه یا که‌لانه، یک نان سنتی خوشمزه و مقوی کردستان، سنندج و کرمانشاه است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فست فودهای دنیا شهرت دارد و آن با ‌عنوان پیتزای کردی هم می‌شناسند. طرز تهیه نان کلانه کردی هم در مناطق مختلف کرمانشاه متفاوت است، این نان در مناطق اورامانات کرمانشاه با عنوان نان کلانه و در مناطق غربی استان با نان پیچکینه شناخته می‌شود. جالب‌تر اینکه کلانه بهاری، در کشورهای مختلف با اسم‌های مختلفی شناخته می‌شود، احتمالا آن را در افغانستان به اسم بولانی، در ترکیه به اسم گزلمه و در آذربایجان به اسم سبزله گوتاب بشنوید البته مشابه این نان را در دیگر شهرهای ایران نیز با سبزیجات مختلف ولی با همین دستور پخت خواهید دید. تهیه کلانه کردی اغلب به صورت خانگی و در مهمانی‌ها رواج دارد و در خمیر آن از آرد گندم و با نوعی گیاه کوهی به پیچک و کینوال که عمر کوتاهی در حدود یک و نیم ماه دارند، استفاده می‌شود. کلانه را در فصل بهار و در فصول با پیازچه نیز پر می‌کنند. پیچک و کینوال گیاهان خودرو هستند و در دل طبیعت رشد می کنند. در ادامه طرز تهیه نان کلانه کردی را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه نان کلانه کردی

 

طرز تهیه نان کلانه کردی بدون خمیر مایه؛ قدیمی ترین فست فود دنیا

 

مواد لازم

 

آرد گندم: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری

زعفران دم کشیده: به میزان دلخواه

کره: یک بسته ۵۰ گرمی

پیازچه یا پیچک(محلی) ساطوری شده: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه نان کلانه کردی بدون خمیر مایه؛ قدیمی ترین فست فود دنیا

 

مرحله اول

 

برای درست کردن این نان کوردی خوشمزه که به عنوان یکی فست فود و پیتزا قدیمی هم مشهور است ابتدا آرد را سه مرتبه از الک ریز بگذرانید تا ناخالصی‌های احتمالی آن گرفته شود. هر چه آرد خالص‌تری داشته باشید، نان لطیف‌تری هم خواهید داشت و در فرم دادن به آن، راحت‌تر خواهید بود.

 

آرد را در ظرف مناسب بریزید و نمک را به آن اضافه کنید. آب را به تدریج اضافه کنید. در تهیه انواع خمیر، از اضافه کردن ناگهانی آب به آرد یا برعکس (مواد خشک و مایعات)، خودداری کنید. این کار باعث می‌شود برای تهیه خمیر مطلوب وقت بیشتری از شما گرفته شود.

 

مرحله دوم

 

بعد از اضافه کردن کل آب به آرد، شروع به ورز دادن آرد کنید تا جایی که خمیر خودش یکدست شود و به دست هم نچسبد. روی ظرف خمیر را با سلفون یا نایلون پلاستیکی بپوشانید و در دمای محیط به مدت ۳ ساعت استراحت دهید.

پیچک یا پیازچه را ساطوری خرد کنید. خمیر را بعد از آماده شدن،  باز حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه ورز دهید و سطح را آردپاشی کنید. خمیر را باز کنید و به نازکی نان لواش در آورید.

قطر خمیر نان کلانه، به سلیقه شما بستگی دارد، می‌توانید در اندازه‌های کوچک یا بزرگ آن را درست کنید. سبزیجات را در یک سمت خمیر بریزد و طرف دیگر را روی سبزی برگردانید و با دست فشار دهید تا لبه‌ها به هم بچسبند.

 

مرحله سوم

 

طرز تهیه نان کلانه کردی خوشمزه؛ قدیمی ترین فست فود دنیا

 

اگر ساج دارید (یک صفحه چدن دایره‌ای که برای پخت نان و شیرینی در برخی شهرها استفاده می‌شود) مثل طرز تهیه نان ساجی کردی آن را از قبل گرم کنید، در غیر این ‌صورت تابه یا سینی را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. نان کلانه را روی تابه، ساج یا پشت سینی داغ شده است، قرار دهید و مراقب باشید کلانه‌تان نسوزد. چون خمیر نان نازک است. هر دو طرف کلانه را روی تابه یا ساج قرار دهید.

بعد از پخته شدن کلانه، روی کلانه را با برس، زعفران و سپس کره بمالید. اگر روغن کرمانشاهی دارید، از آن استفاده کنید. چون این نان را معمولا با روغن کرمانشاهی، چرب و با دوغ و ماست سرو می‌‌کنند.

 

فوت و فن های طرز تهیه نان کلانه کردی

 

طرز تهیه نان کلانه کردی خوشمزه؛ قدیمی ترین فست فود دنیا

 

*بهتر است در طرز تهیه نان کلانه کردی، از خمیر مایه استفاده نکنید. نمک کار خمیر مایه را انجام می‌دهد.

 

*اگر به هر دلیلی می‌خواهید از خمیر مایه استفاده کنید، آن را قبل از اضافه کردن به خمیر، در کمی آب ولرم بریزید و مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه در جای گرم بگذارید. سپس آن را به آرد اضافه کنید.

 

*در کردستان با پیچک نان پیچکینه نیز تهیه می‌شود و تفاوت این دو نان در این است که، در طرز تهیه نان کلانه، پیچک ساطوری شده، بین دو لایه خمیر قرار می‌‌گیرد و سپس روی ساج پخت می‌شود اما برای تهیه نان پیچکینه، پیچک با خمیر ورز داده می‌شود و پس‌ از آنکه به شکل نان روی ساج پخت شد، در روغن سرخ می‌‌شود. این دو نان با روغن کرمانشاهی سرو می‌شوند.

 

*می‌توانید روی کلانه را سیر خرد یا له شده بریزید و سرو کنید.

 

*این غذا به عنوان میان‌وعده استفاده می‌شود ولی به ‌خاطر سرشار بودن از ویتامین‌ها و کامل بودن، می‌توان یک وعده اصلی مخصوصا برای گیاه‌‌خواران سرو کرد.

 

کالابرگ الکترونیک