طرز تهیه کیک وانیلی اسفنجی مرحله به مرحله

طرز تهیه کیک وانیلی اسفنجی مرحله به مرحله


19 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک ساده وانیلی اسفنجی برای 8 نفر

۲۳ آگوست هر سال روی جهانی کیک اسفنجی است. کیک اسفنجی ساده با طعم‌های مختلف از کیک ساده با طعم هل گرفته تا کیک وانیلی مجلسی، همیشه و همه جا به آدم می‌چسبد و پرطرفدارترین کیک خانگی است. کیک ساده اسفنجی را می‌توانید با انواع نوشیدنی، مربا و مارمالاد، شکلات آب شده و حتی خامه سرو کنید و از خوردن آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید. طرز تهیه کیک وانیلی اسفنجی نرم و لطیف با پف زیاد را در مجله کوروش بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

طرز تهیه کیک اسفنجی وانیلی

 

کیک وانیلی اسفنجی یکی از انواع کیک‌ها است که طرفداران بسیاری دارد و مورد توجه و استقبال شیرینی‌پزان است. از کیک اسفنجی به عنوان پایه کیک تولد و پایه کیک بستنی هم می‌توانید استفاده کنید.

 

طرز تهیه کیک اسفنجی وانیلی

مواد لازم کیک وانیلی نرم و پف کرده

 

  • کره: ۲۲۰ گرم یا ۲ پیمانه (کمی بیشتر برای چرب کردن قالب‌ها)
  • آرد همه منظوره: ۳ پیمانه
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ½ قاشق چایخوری
  • شکر: ۱ و ¼ پیمانه
  • تخم مرغ: ۴ عدد درشت و هم دمای محیط
  • عصاره وانیل: ۱ قاشق غذاخوری
  • شیر کامل: ۱ و ¼ پیمانه یا به جای شیر از ¾ پیمانه خامه سنگین که با ½ پیمانه آب مخلوط شده استفاده کنید)

 

منظور از پیمانه در اینجا پیمانه شیرینی‌پزی است.

 

 

مراحل کیک اسفنجی وانیلی

 

این کیک ساده بزرگ برای ۸ نفر است. مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مراحل کیک اسفنجی وانیلی

 

مرحله اول؛ روشن کردن فر برای درست کردن کیک بزرگ

 

طرز تهیه کیک بزرگ خانگی ساده برای ۸ یا شش نفر بیشتر از سایر اندازه‌ها مرسوم است. ابتدا فر را روشن کنید و روی دمای ۱۶۳ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود.

 

 

مرحله دوم؛ آماده کردن قالب کیک ساده اسفنجی

 

دیواره‌ها و کف دو قالب کیک را با کره خوب چرب کنید (برای این مقدار مواد به دو قالب گرد با قطر ۲۳ سانتی‌متر یا ۹ اینچی نیاز دارید که جزو مشهورترین و پرکاربردترین قالب‌های شیرینی‌پزی محسوب می‌شوند).

 

کف دو قالب مقداری آرد بپاشید و قالب را به سطح کار بکوبید تا آردهای اضافی خارج شوند و فقط یک لایه بسیار نازک آرد در کف و دیواره‌های قالب پخش شود و باقی بماند.

 

 

مرحله سوم؛ آماده کردن آرد کیک ساده

 

۳ پیمانه آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار الک کنید.

 

 

مرحله چهارم؛ اضافه کردن تخم مرغ به کره نرم شده و شکر

 

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی شاتوت با طعم بازاری به 4 روش با شیر و یخی

در یک ظرف جداگانه کره نرم شده و شکر را با سرعت متوسط رو به بالا با همزن دستی یا برقی حدود ۳ دقیقه هم بزنید تا یک مایه یکدست و کرم رنگ و پفی تشکیل شود. تخم مرغ‌ها را یکی یکی به این ترکیب کرمی اضافه کنید و هر بار با دور تند هم بزنید تا با ترکیب مخلوط و یکدست شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک شیفون

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله پنجم؛ اضافه کردن آرد به مواد کیک اسفنجی

 

حالا ترکیب آرد را در سه مرحله به مایه کرمی اضافه کنید. هر بار ترکیب را در یک جهت و به آرامی هم بزنید.

 

 

مرحله ششم؛ اضافه کردن شیر یا خامه به مواد کیک وانیلی اسفنجی

 

همزمان با آرد شیر یا خامه مخلوط شده با آب را هم اضافه کنید. ترتیب اضافه کردن آرد و شیر یا خامه باید به این صورت باشد: به ترتیب یک مرحله آرد و یک مرحله شیر تا این‌که کار با اضافه کردن آرد تمام شود. در پایان باید یک مایه کیک صاف و یکدست داشته باشید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک اسفنجی بدون تخم مرغ

 

 

مرحله هفتم؛ ریختن مایه کیک در قالب و قرار دادن آن در فر

 

مایه کیک را در دو قالب به طور مساوی تقسیم کنید. می‌توانید در قالب کیک کاغذ روغنی بگذارید. کیک را به مدت ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا بپزد و روی آن طلایی شود. در پایان پخت یک خلال دندان یا چنگال وسط کیک فرو کنید اگر مایه کیک به نوک خلال دندان چسبید وسط کیک هنوز خام است ولی اگر نچسبید کیک پخته شده است.

 

بعد از پخت کیک آن را از فر بیرون بیاورید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کیک سرد شود.

 

کیک ساده اسفنجی وانیلی

 

سپس با نوک یک چاقوی تیز کیک را از لبه‌های قالب جدا کنید و روی سینی فلزی توری فر بگذارید تا حسابی خنک شود. می‌توانید دو قالب کیک را روی هم بگذارید. برای این کار بین دو قالب مربا، مارمالاد، خامه یا هر چیزی که دوست دارید بریزید. یا این‌ که دو قالب را به صورت جداگانه برش بزنید. برای تقسیم کیک به قطعات دلخواه از یک چاقوی بلند استفاده کنید تا کیک از هم نپاشد.

 

برای تزیین این کیک خانگی ساده از خامه، شکلات آب شده با طعم‌های مختلف و انواع میوه هم می‌توانید استفاده کنید. این بود طرز تهیه کیک اسفنجی ساده!

 

 

نکات طرز تهیه کیک ساده اسفنجی پف دار

 

چطور یک کیک ساده اسفنجی پف داشته باشیم که خشک و خمیر و چسبناک و گنبدی نشود؟ اگر این سوالی است که ذهن شما را درگیر کرده با ما همراه شوید تا فوت و فن و نکات آن را بازگو کنیم.

 

نکات طرز تهیه کیک ساده اسفنجی پف دار

 

  • در طرز درست کردن کیک ساده اگر قالب را بیش از حد چرب کنید، قالب از مقدار مواد بزرگ‌تر باشد، مواد را خیلی و با سرعت بالا هم بزنید و یا مقدار مایعات داخل مواد کیک زیاد باشد کیک حالت چروک و فشرده پیدا می‌کند.

 

  • در طرز تهیه کیک ساده با پف زیاد به این نکته توجه کنید: اگر کیک ساده شما معمولا زیاد پف نمی‌کند شاید به این علت است که دمای فر کم یا خیلی زیاد است. عمده‌ترین دلایل پف نکردن کیک شامل این موارد است: زمانی که مواد را مخلوط می‌کنید ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نمی‌کنید در حالی که این مسئله بسیار مهم است. کره یا تخم مرغ سرد بوده‌اند، کره و تخم مرغ باید هم دمای محیط باشند و سرد نباشند. بیکینگ پودر شما باید به اندازه کافی و البته تازه باشد. اندازه قالب باید با مواد شما هماهنگ باشد، اگر کیک پف‌ کرده می‌خواهید قالب بزرگ استفاده نکنید. علاوه بر این فر را باید از قبل گرم کنید و بلافاصله بعد از درست شدن مایه کیک آن را در قالب ریخته و در فر بگذارید.
حتما بخوانید  3 طرز تهیه سس قارچ رستورانی برای استیک، ساندویچ و سیب زمینی

 

  • برای این‌ که یک کیک خانگی پف کرده و پوک بدون این‌ که کیک خمیر شده باشد داشته باشید باید حتما دمای فر ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. مدت زمان لازم برای پخت کیک ۴۵ تا ۵۰ دقیقه باشد. مقدار شکر را بیشتر از حد نریزید چون پف کیک بعد از پخته شدن می‌خوابد. قالب کیک نه بزرگ باشد و نه کوچک، اگر قالب کوچک باشد پف کیک بعد از پختن خیلی زود می‌خوابد. در زمان پخت کیک آن را تکان ندهید تا پف کیک نخوابد. درب فر را حین پخت کیک باز و بسته نکنید. در زمان اضافه کردن تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ مایه کیک را زیاد هم نزنید. مقدار مورد نظر برای بیکینگ پودر و جوش شیرین را دقیقا رعایت کنید. مقدار مایعات را در صورت وجود در دستور تهیه کیک کم و زیاد نکنید.

 

  • برای این‌که یک کیک شکننده و خشک نداشته باشید مقدار کره یا روغن کیک را کم نکنید. مقدار شکر باید به اندازه باشد و نباید کمتر از میزان گفته شده شکر بریزید. مایه کیک را زیاد با همزن نزنید. در استفاده از بیکینگ پودر دقت کنید و بیشتر از حد استفاده نکنید و البته کیک را بلافاصله و به صورت داغ از قالب خارج نکنید.

 

  • اگر معمولا وقتی کیک خانگی درست می‌کنید روی کیک حالت چسبنده دارد و داخل کیک خشک است ممکن است به این دلایل باشد: مواد کیک را بیش از حد و با سرعت بالا هم زده‌اید. سفیده تخم مرغ بیش از حد زده شده است. بیش از حد کیک را در فر پخته‌اید. قالب کیک مناسب نبوده و بزرگ‌تر از مقدار مواد بوده است. کیک جلو جریان هوا مثل باد کولر سرد شده است. از آرد بیش از حد مقدار گفته شده استفاده کرده‌اید. مقدار روغن یا کره کم بوده است.

 

  • اگر کیک شما گنبدی می‌شود علتش این است که کیک خانگی را می‌خواهید در مدت زمان کم و با حرارت زیاد فر بپزید. برای مثال در دستور این کیک خانگی گفته شده در دمای ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد یا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد پخته شود اما برای این‌که کیک گنبدی نشود بهتر است در دمای کمتر و با مدت زمان بیشتری پخته شود.

 

  • طرز تهیه کیک ساده خانگی برای ۱۰ نفر هم به همین ترتیب است. یعنی این کیک برای ۸ تا ۱۰ نفر کافی است.

 

 

منبع: Foodnetwork

کالابرگ الکترونیک