طرز تهیه مرغ تندوری یا مرغ تنوری هندی به ۴ روش

طرز تهیه مرغ تندوری یا مرغ تنوری هندی به ۴ روش


26 تیر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مرغ تندوری

۱۶ ژانویه روز جهانی غذاهای گرم و تند است. مرغ تندوری یا مرغ تنوری یکی از غذاهای با مرغ معروف و تند هندی است و در تنور پخته می‌شود. بد نیست بدانید در زبان هندی به تنور، تندور گفته می‌شود، به همین دلیل اسم این غذا را مرغ تندوری گذاشته‌اند و در تهیه آن از مرغ، ماست و ادویه‌جات تند و تیز استفاده می‌شود. در این مطلب از سرویس آشپزی در  مجله کوروش چند روش طرز تهیه مرغ تندوری یا مرغ تنوری را از برای شما آورده‌ایم و در کنار آن دستور پخت چیکن تندوری را به روش پخت در تابه (بدون فر)، کبابی و ساندویچی آماده کرده‌ایم تا با استفاده از روش تهیه دلخواهتان اقدام به تهیه آن کنید.

 

در افغانستان و پاکستان هم در کنار این غذا، لیمو، پیاز یا پیازچه و سیب زمینی کبابی می‌گذارند و سرو می‌کنند. در ضمن تنوری که در آن مرغ تندوری پخته می‌شود، شکل استوانه‌ای دارد و علاوه بر هندوستان، افغانستان و پاکستان در قفقاز، بالکان، بنگلادش، کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی کاربرد دارد.

 

 

ادویه تندوری چیست؟

 

ادویه تندوری شامل مواد زیر است: پودر سیر، پودر دانه خردل، پودر دانه زیره، پودر دانه گشنیز، پودر فلفل قرمز، زنجبیل، پودر فلفل پاپریکا، از هر کدام یک قاشق غذاخوری و دارچین و پودر هل از هر کدام یک قاشق چای‌خوری را با هم مخلوط کنید. برای این‌که بوی خوش ادویه تندوری بیشتر به مشام برسد به مدت یک دقیقه ادویه تندوری را روی حرارت بسیار ملایم بگذارید و مرتب هم بزنید. بعد از سرد شدن ادویه تندوری را در یک ظرف درب‌دار مخصوص ادویه بریزید و درب ظرف را محکم ببندید. هر وقت نیاز داشتید از ادویه تندوری استفاده کنید. خواص ادویه تندوری برای سلامت بدن بیشمار است.

 

 

طرز تهیه مرغ تندوری در فر

 

طرز تهیه مرغ تندوری در فر

 

مواد لازم

 

ماست ساده: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن (از هر نوع): ۲ قاشق غذاخوری

آب لیمو: ۱ و ۱/۲قاشق غذاخوری

زنجبیل (رنده شده): ۲ قاشق غذاخوری

سیر خرد شده: ۵ حبه

گرام ماسالا: ۳ قاشق غذاخوری

حتما بخوانید  طرز تهیه کلوچه کدو حلوایی خوشمزه به ۲ روش در فر و بدون فر

پودر چیلی کشمیری یا پاپریکا: ۱و ۱/۲ قاشق غذاخوری

پودر زردچوبه: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر زیره: ۲ قاشق چای‌خوری

پودر گشنیز: ۲ و ۱/۲ قاشق چای‌خوری

پودر فلفل قرمز: ۱/۲ قاشق چای‌خوری

نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

مرغ: ۱ عدد (حداقل ۱ و ۱/۲ کیلوگرم)

روغن زیتون: به میزان دلخواه

ماست نعنا: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی(اختیاری)

 

 

طرز تهیه

 

نحوه تهیه مرغ تندوری در فر

 

مرحله اول؛ سس تندوری را آماده کنید

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرغ را بشویید و روی آن را با چاقو شیارهایی ایجاد کنید تا ادویه‌ها به خورد آن برود. ابتدا سس تندوری را درست کنید. پس در یک کاسه بزرگ سس مرغ تندوری را برای مزه‌دار کردن مرغ آماده کنید. آبلیمو، سیر و زنجبیل خرد و له شده، گرام ماسالا، پودر زردچوبه، پودر زیره، فلفل، پودر چیلی کشمیری یا پاپریکا، پودر گشنیز، روغن و نمک را مخلوط کنید. ماست را به آن اضافه و به خوبی همه مواد را با هم‌ مخلوط کنید. مرغ را اضافه و در سس مرغ تندوری مرینیت یا مزه‌دار کنید تا مواد کل سطح مرغ را بپوشاند. روی مرغ را به مدت  ۱۲ تا ۲۴ ساعت با سلفون بپوشانید و در یخچال نگه دارید.

 

 

مرحله دوم؛ مرغ مزه دار شده را در فر نیم‌پز کنید

 

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. دور یک سینی را فویل بپیچید. مرغ را از موادی که در آن مرینیت شده است، خارج کنید (مواد را دور نریزید) و در سینی بگذارید. اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه بپزد. بعد از ۲۰ دقیقه مرغ را از فر بیرون بیاورید و با برس از موادی که مرغ را با آن مرینیت کرده‌ بودید، روی مرغ بمالید. دوباره مرغ را به مدت ۱۰ دقیقه در فر قرار دهید.

 

 

مرحله سوم؛ روی مرغ کره بمالید و دوباره به فر برگردانید

 

مرغ را بعد از ۱۰ دقیقه از فر خارج کنید و روی آن را با روغن اسپری کنید یا کره بمالید. گرما را به ۲۲۰ درجه سانتیگراد افزایش دهید. ۱۰ دقیقه دیگر مرغ را در فر نگه دارید تا جایی که لکه‌های سرخ‌شدگی نمایان شود.

مرغ تندوری یا تنوری شما که در واقع مرغ بریان تندوری است آماده است. آن را می‌توانید با ماست و برنج زعفرانی یا برنج باسماتی ساده سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: 

 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی رستورانی

 

 

طرز تهیه مرغ تندوری در تابه یا قابلمه بدون فر

 

 

مرحله اول؛ مرغ را با سس تندوری مزه‌دار کنید

 

این طرز تهیه ی خوراک و خورش مرغ تندوری است. بهتر است در طرز تهیه مرغ تندوری در تابه یا قابلمه از بال، سینه و ران استفاده و آنها را جدا کنید (بال تندوری هم بسیار خوش خوراک است). مرغ را به روش قبل با ادویه مرغ تندوری در سس مرغ تندوری مرینیت کنید و در یخچال بگذارید. بعد از یک روز استراحت (حداقل ۸ ساعت) آن را از مواد خارج کنید.

حتما بخوانید  چند روش تشخیص قطعی روغن زیتون اصل از تقلبی

 

مرحله دوم؛ مرغ را طبخ کنید

 

در یک تابه یا قابلمه مواد مقداری روغن بریزید و مرغ‌ها را در آن قرار دهید. حرارت را کم کنید تا کمی بپزند. بعد از اینکه آب خود مرغ بخار شد، دوباره روغن اضافه و سرخ کنید (مثل اکبر جوجه). مرغ تندوری را با برنج هم می‌توانید سرو کنید.

می‌توانید به اندازه ۱ یا ۲ لیوان دسته دار فرانسوی به آن آب جوش اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید روی حرارت ملایم بپزد. در این صورت خورش مرغ تندوری خواهید داشت.

 

 

طرز تهیه مرغ تندوری به روش کبابی

 

طرز تهیه مرغ تندوری به روش کبابی

 

مرغ را مانند روش اول مرینیت کنید. می‌توانید از تکه‌‌های ران یا بال استفاده کنید و آنها را روی زغال کباب کنید. ران‌ها را می‌توانید روی توری قرار دهید و تکه‌های گوشت مرغ را سر سیخ بزنید. در این صورت مرغ تندوری کبابی خواهید داشت. مرغ تندوری کبابی را با سبزیجات و ماست سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: 

 

طرز تهیه ساده چای ماسالا هندی در خانه

 

 

 طرز تهیه ساندویچ مرغ تندوری

 

 طرز تهیه ساندویچ مرغ تندوری

 

مواد لازم

 

سس سویا: ۲ قاشق غذا خوری

گوجه فرنگی: ۱ عدد

کاهو و پیازچه: به میزان لازم

قارچ: ۲ عدد

مرغ: یک سینه

ادویه مرغ تندوری: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

ساندویچ مرغ تندوری

 

مرحله اول؛ سینه مرغ را مزه‌دار کنید

 

طرز پخت مرغ تندوری به این روش هم ساده است. سینه مرغ‌ را به روش اول مزه‌دار کنید و استراحت دهید. یک تابه را روی حرارت قرار دهید و در آن مقداری روغن بریزید. سینه را در آن سرخ کنید. حرارت را کم کنید و درِ ظرف را بگذارید تا رنگ مرغ تغییر کند. ۲ عدد قارچ را به چهار قسمت تقسیم کنید و بعد از ۱۰ دقیقه روی مرغ بریزید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا قارچ‌ها نرم شوند. ۲ قاشق غذا خوری سس سویا اضافه کنید و اجازه دهید غلیظ شود.

 

 

مرحله دوم؛ ساندویچ را درست کنید

 

۲ ورق پنیر چندار را به مرغ اضافه کنید و ۵ دقیقه در ظرف را بگذارید تا کاملا ذوب شود. ۱ عدد گوجه فرنگی را به صورت حلقه‌ای برش بزنید. لای نان ساندویچی را باز کنید و مواد مرغ را در آن قرار دهید. روی مواد را گوجه‌های حلقه شده قرار دهید. می‌توانید از کاهو، خیارشور و پیازچه هم در ساندویچ  استفاده کنید.

 

 

منبع: recipetineats 

 

کالابرگ الکترونیک