۲ طرز تهیه مربای چاقاله گردو خوشمزه با‌ آهک و بدون آهک

۲ طرز تهیه مربای چاقاله گردو خوشمزه با‌ آهک و بدون آهک


9 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
2 طرز تهیه مربای چاقاله گردو با‌ آهک و بدون آهک
فهرست محتوا پنهان

یکی از مرباهای خوشمزه و مقوی که طرفداران زیادی هم دارد، مربای چاقاله گردو است. این مربا، مربای سنتی شهر جلفا در آذربایجان شرقی هم به حساب می‌آید. اما می‌توانید در ماه‌های خرداد و تیر که پای گردو های کال و نرسیده یا همان چاقاله گردو به بازار با می‌شود، این مربای لذیذ را تهیه و در وعده صبحانه مصرف کنید. البته حتما می‌دانید که برای درست کردن این مربا باید تلخی گردو را بگیرید و این کار کمی زمان‌بر خواهد بود. ولی مطمئن باشید که به زحمتش می‌ارزد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، به ۲ طرز تهیه مربای چاقاله گردو با استفاده از آهک و بدون آهک و فوت و فن‌های درست کردن آن می‌پردازیم.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربا چاقاله گردو

 

فوت و فن های طرز تهیه مربا چاقاله گردو

 

نکاتی درباره انتخاب چاقاله گردو

 

  • چاقاله‌های گردو را که در طرز تهیه مربا چاقاله گردو استفاده می‌کنید، باید علاوه بر سالم و بدون لک بودن، تا حدی نرم باشند. برای این که متوجه شوید گردو، مناسب مربا کردن است، یک خلال دندان را در گردوی تازه فرو کنید. اگر خلال راحت و بدون فشار زیاد، داخل گردو فرو رفت، نشان‌دهنده تازه بودن و مناسب مربا کردن آن است.

 

  • می‌توانید مربای گردو را با گردوهای سالم و درسته یا با گردوهای برش خورده و حلقه حلقه شده تهیه کنید. اگر می‌خواهید گردوها را به صورت درسته به کار ببرید، با یک سوزن ضخیم مثل سوزن لحاف‌دوزی، گردوها را بعد از پاک کردن سوراخ کنید.

 

  • حتما در طرز تهیه مربا چاقاله گردو، پوست و لایه سبز روی گردوی نارس را با چاقو یا پوست‌کن بگیرید. اگر می‌خواهید رنگ گردو تیره و سیاه نشود، پوست گردو ها را ضخیم‌تر بگیرید و داخل مخلوط آب و آبلیمو قرار دهید. اگر مقدار آبلیمو تا حد زیادی بابت تغییر رنگ گردوها خیالتان راحت‌تر خواهد بود.

 

نکاتی درباره استفاده از آب آهک در تهیه مربا چاقاله گردو

 

می‌توانید در طرز تهیه مربا چاقاله گردو هم از آب آهک استفاده کنید و هم این مربا را بدون آب آهک درست کنید. ولی استفاده از آب آهک برای شیرین کردن گردو است چون آب آهک، راحت‌تر تلخی چاقاله گردو را می‌گیرد و در حفظ ظاهر و شکل و شمایل آن هم موثر خواهد بود. همچنین در پایان، مربا تردتر می‌شود، در حالی که له و وارفته هم نخواهد بود.

 

حتما در طرز تهیه مربا چاقاله گردو با آب آهک از آهک بهداشتی استفاده کنید.

 

نکات کلیدی تکمیلی در طرز تهیه مربای گردو تازه

 

  • در طول مراحل شیرین کردن چاقاله گردو، به آب چاقاله‌ها، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو هم اضافه کنید. این کار به تغییر رنگ ندادن چاقاله‌های گردو کمک خواهد کرد.
حتما بخوانید  طرز تهیه کیک هویج و گردو به 2 روش در فر و بدون فر

 

  • برای طعم و عطر بهتر می‌توانید هل، میخک و گلاب را به کار ببرید. اما به خاطر داشته باشید که زمان اضافه کردن گلاب، در انتهای کار و همراه با جوهر لیمو خواهد بود تا عطر خود را از دست ندهد.

 

  • میزان شکری را که در طرز تهیه مربای گردوی تازه یا چغاله گردو استفاده می‌کنید، به ذائقه و طبع شما بستگی دارد. می‌توانید آن را به دلخواه خود کم یا زیاد کنید.

 

بیشتر بخوانید: خواص و فواید گردو برای سلامت بدن

 

طرز تهیه مربا چاقاله گردو (بدون آب آهک)

 

طرز تهیه مربای چاقاله گردو (بدون آب آهک)

 

مواد لازم برای تهیه مربای گردو بدون آب آهک

 

  • چاقاله گردو: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۱ کیلوگرم
  • دانه هل: ۱ قاشق غذاخوری
  • جوهر لیمو: ۱/۴ قاشق غذاخوری
  • میخک: ۲ عدد

 

 

مراحل طرز تهیه مربای گردو

 

چگونه مربای گردو تازه درست کنیم؟ در روش درست کردن مربای گردو، چاقاله‌ها را بشویید تا تلخی آن‌ها گرفته شود. سپس در یک قابلمه، شکر، هل و میخک را همراه با چاقاله‌ها در آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشند. وقتی چاقاله‌ها پختند و مایه مربا قوام پیدا کرد، جوهر لیمو را اضافه و ۱۰ دقیقه بعد، حرارت را خاموش کنید. مربای گردوی شما آماده است و می‌توانید‌ آن را سرو یا در یخچال نگهداری کنید.

مرحله اول: چاقاله های گردو را پوست بگیرید و آماده کنید

 

چاقاله های گردو را پوست بگیرید و آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه مربا چاقاله گردو، پوست چاقاله‌ها را با چاقو یا پوست‌کن بگیرید و آن‌ها را بشورید. با سوزن، روی آن‌ها چند سوراخ ایجاد کنید. در یک قابلمه مقداری آب بریزید و بجوشانید. سپس چاقاله‌ها را به آن اضافه کنید. ۵ دقیقه صبر کنید تا چاقاله‌ها در آب، بجوشند. سپس آن‌ها را آبکش کنید و آب را دور بریزید. دوباره همین کار را تکرار کنید. حدود ۱۰ تا ۱۲ بار باید این کار را تکرار کنید. تا وقتی که چاقاله‌ها تلخی نداشته باشند.

 

مرحله دوم: چاقاله‌ها را در آب سرد بریزید و آبکش کنید

 

بعد از این که چاقاله‌ها شیرین و نرم شدند، می‌توانید آن ها را به صورت حلقه‌ای یا به چهار قسمت برش بزنید. در غیر این صورت، به همان شکل درسته، آن‌ها را داخل یک ظرف آب سرد بریزید و یک ساعت صبر کنید. بعد از ۱ ساعت آب چغاله گردو را دور بریزید. دوباره همین کار را تکرار کنید. هر یک ساعت یک بار، آب را عوض کنید. ۶ تا ۷ مرتبه این کار را تکرار کنید.

 

مرحله سوم: شکر، هل و میخک را همراه با چاقاله ها در آب بریزید

 

یک قابلمه روی حرارت قرار دهید و در آن مقداری آب بریزید. در حد ۱ تا ۲ لیوان آب کافی است. سپس شکر را اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا دانه‌های شکر به خوبی حل شوند. سپس دانه‌های هل و میخک و چاقاله‌های شیرین شده را اضافه کنید. در قابلمه را نیمه باز بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا کاملا نرم شوند.

 

مرحله چهارم: جوهر لیمو را به مربا اضافه کنید

 

بعد از این که آب غلیظ شد و مایه مربا قوام پیدا کرد، جوهر لیمو را اضافه کنید. ۳ دقیقه بعد حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مربا از دما بیفتد و خنک شود. سپس مرباهای سرد شده را در بطری‌های شیشه ای بریزید و درب آن را محکم ببندید.

 

بیشتر بخوانید: دلیل شکرک و کپک زدن مربا و راه حل های آسان جلوگیری و رفع آن

 

طرز تهیه مربا چاقاله گردو با آهک

 

مربا چاقاله گردو با آهک

 

مواد لازم برای تهیه مربا گردو تازه با آهک

 

  • چاقاله گردو: ۲۵ عدد
  • شکر: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
  • آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
  • آهک: ۲۵۰ گرم
  • آب: ۵ لیتر
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه فرنی گل محمدی با آرد گندم (گل پالدو) و آرد برنج

 

طرز تهیه مربا چاقاله گردو ارمنستان

 

مربا گردو ارمنستان یکی از سوغاتی‌های محبوب این کشور است ولی در هر کجای دنیا که باشید می‌توانید‌ آن را در خانه تهیه کنید. اما چگونه مربای گردو درست کنیم؟ برای تهیه مربای گردوی تازه، باید گردوها را ۲۰ روز در آب نگه دارید و هر روز آب آنها را عوض کنید. سپس آن‌ها را در آب‌ آهک بریزید تا تلخی‌شان گرفته و شکلشان حفظ شود. برای مشاهده آموزش مربای چاقاله گردو با آهک، مراحل زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: چاقاله های گردو را آماده کنید

 

برای طرز تهیه مربای گردو ارمنستان در ابتدا، پوست سبز روی چاقاله‌های گردو را بگیرید و بلافاصله در یک ظرف پر از آب بیندازید تا تغییر رنگ ندهد. آب چاقاله‌ها را هر روز عوض کنید تا کپک نزند و بو نگیرد. این کار را به مدت ۲۰ روز انجام دهید.

 

مرحله دوم: آب آهک را درست کنید

 

بعد از گذشت ۲۰ روز، در یک قابلمه آهک را به همراه ۵ لیتر آب حل کنید. آب و آهک را به خوبی به هم بزنید تا اگر گلوله شد، باز شود. سپس قابلمه حاوی آب آهک را یک شب تا صبح کنار بگذارید. فردای آن روز آب روی قابلمه را جدا کنید و به قسمت ته نشین شده کاری نداشته باشید. آهک رسوب کرده در کف ظرف را دور بریزید.

 

مرحله سوم: چاقاله‌ها را در آب آهک بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه مربا چاقاله گردو، گردو هایی را که هر روز آب شان را عوض کرده‌اید، در آب آهک بریزید. ۵ ساعت صبر کنید و سپس چاقاله‌ها را آبکش کنید. چاقاله‌ها را به خوبی بشویید تا آهک روی آن‌ها نماند. چغاله‌های گردو را با سوزن سوراخ کنید.

 

مرحله چهارم: چاقاله‌های گردو را بجوشانید و آبکش کنید

 

داخل یک قابلمه به مقدار مناسب آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب جوش بیاید و گردوها را ۵ دقیقه در آب در حال جوشیدن بریزید. بعد آن‌ها را آبکش کنید و رویشان آب سرد بریزید. دوباره همین کار را تکرار کنید و چاقاله‌ها را ۵ دقیقه بجوشانید و آب آن را دور بریزید. ۴ بار این کار را انجام دهید. دفعه پنجم، چاقاله‌ها را به مدت ۴۰ دقیقه در آب بجوشانید تا نرم شوند و بعد آن را آبکش کنید.

 

مرحله پنجم: مربای چاقاله گردو را بپزید و سرو کنید

 

شکر و آب را در قابلمه بریزید و اجازه دهید بجوشد و دانه‌های شکر حل شود. گردوهایی را که در مرحله قبل پختید و نرم شد، در شربت مربا بریزید. میخک را اضافه کنید. بعد از این که مربا غلیظ شد و قوام پیدا کرد، آبلیمو را اضافه کنید. ۳ دقیقه بعد شعله گاز را خاموش کنید. در این مرحله، مربا چاقاله گردو شما آماده است. بعد از سرد شدن مربا، آن را در بطری شیشه‌ای تمیز، خشک و درب‌دار بریزید.

 

طرز تهیه مربا گردو تبریز چگونه است؟

 

طرز تهیه مربا گردو تبریز چگونه است؟

 

تبریزی‌ها مربای چاقاله گردو را به هر دو روشی که در بالا آورده شد، درست می‌کنند. شما هم می‌توانید با موادی که در دسترس دارید، به راحتی مربای چغاله گردو را به روش تبریزی‌ها تهیه کنید.

 

خواص مربای چاقاله گردو چیست؟

 

از خواص و فواید مربا چاقاله گردو یا مربا گردو نرسیده می‌توان به این موارد اشاره کرد‌‌:

 

*درمان عفونت لثه‌، دندان و آفت دهانی
*رفع خشکی دهان
*خاصیت ضد سرطانی
*جلوگیری از پوکی استخوان
*کاهش کلسترول خون
*کم‌خونی
*چسبندگی روده‌ها
*پیشگیری و درمان نفخ معده و زخم معده

 

 

کالابرگ الکترونیک