خواص چای سفید و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص چای سفید و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


31 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید چای سفید
فهرست محتوا پنهان

قرن هاست که چای در فرهنگ های مختلف جهان به دلیل مزایای سلامتی و اثرات آرامش بخش مورد استفاده قرار می گیرد. چای سفید نیز از این قاعده مستثنی نیست. این چای به بهبود سلامت دهان و پوست، خواص آنتی اکسیدانی، محافظتی قلب و کاهش وزن کمک می کند. همچنین با داشتن خواص ضد باکتریایی بالقوه، بدن را از باکتری های مختلف عفونی محافظت خواهد کرد. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش، خواص و فواید چای سفید، مضرات احتمالی، تاریخچه و هر آنچه را که باید درباره آن بدانید، به شما خواهیم گفت.

 

 

تاریخچه چای سفید

 

تاریخچه چای سفید

 

بنا بر یک روایت متداول، چای سفید به صورت تصادفی حدود ۵۰۰۰ سال پیش در چین متولد شد. هنگام سفر در حومه شهر، امپراتور شن نونگ ناگهان احساس تشنگی کرد و به او آب جوش داده شد. چند برگ چای سفید با جریان باد در آب افتاد و طعم خاصی به آن بخشید. امپراتور بلافاصله به این نوشیدنی خاص علاقه نشان داد و از ساکنان خواست تا منشا این برگ خاص را جست جو کنند. بدین ترتیب، چای سفید کشف شد.

 

 

انواع چای

 

چای که پس از خشک شدن به هیچ وجه فرآوری نشده باشد، چای سفید نامیده می شود. «چای سفید» به چای تهیه شده از جوانه های نابالغ یا جوان گفته می شود که طعم ملایم تری دارد. در هر صورت، چای سفید برگ های گیاه Camellia sinensis و یکی از محبوب ترین انواع چای در جهان است. انواع مختلفی از چای در بازار وجود دارد. چای سبز، چای سیاه، چای هیبیسکوس و چای بابونه نمونه هایی از انواع رایج چای هستند. چای سفید از جوانه ها و برگ های گیاه کاملیا سیننسیس خشک شده در آفتاب گرفته می شود. این نوع نسبت به سایر انواع دیگر، حداقل پردازش را در مراحل تولید طی می کند. از آنجایی که چای سفید حاوی تمام مواد مغذی ضروری است، برتر از همه چای ها محسوب می شود.

اما چرا ما آن را «چای سفید» می نامیم؟ فقط به این دلیل که جوانه های گیاه دارای رشته های ظریف و سفید نقره ای هستند. این رشته ها طعم سبک و شیرینی به این نوشیدنی می بخشند. چقدر کافئین در چای سفید وجود دارد؟ مقدار کافئین موجود در چای سفید در مقایسه با چای سیاه یا سبز، بسیار کمتر است. تنها ۲۸ میلی گرم کافئین در یک فنجان.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین انواع چای برای سلامتی و درمان انواع بیماری‌ ها

 

 

انواع چای سفید

 

تاریخچه چای سفید

 

آگاهی از انواع و اقسام چای به شما کمک می کند چای مناسب خود را پیدا کنید. انواع اصلی چای سفید شامل موارد زیر است:

 

Bai Hao Yinzhen بای هائو یینژن (سوزن نقره ای، Silver Needle)

Bai Mu Dan بای مو دان (گل صد تومانی سفید، White Peony)

Shou Mei (Noble, Long Life Eyebrow)

Gong Mei گونگ مای (Tribute Eyebrow )

White Puerh چای سفید پوئر

 

 

۱. بای هائو یینژن (سوزن نقره ای)

 

این نوع چای سفید سلطنتی، محبوب ترین نوع این چای در چین و جهان است. برگ های سوزن نقره ای که در استان فوجیان چین رشد می کنند تقریباً ۳۰ میلی متر طول دارند. همچنین جوانه ها با پرزهای نقره ای قابل مشاهده با چشم پوشانده شده اند. به همین دلیل است که در سلسله مراتب چای های سفید مقام برتر را دارد و آن را تبدیل به گران ترین نوع چای می کند.

بهترین برگ های چای سفید در فصل بهار، به خصوص از اواسط مارس تا اواسط آوریل که باران نمی ریزد، کنده می شود. ویژگی برتر بهترین چای سوزنی نقره ای دم کرده رنگ زرد کم رنگ است. بهترین دمای آب برای دم کردن آن ۷۵ درجه سانتیگراد است. چای سفید سوزن نقره ای طعم سبک، ظریف، تازه و شیرینی دارد. دو تا سه قاشق چای خوری برگ چای به آب، اضافه کرده و این چای را پنج تا هشت دقیقه دم کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

 

 

۲. بای مو دان (گل صد تومانی سفید)

 

این نوع چای سفید شامل برگ های جدید و همچنین جوانه سوزنی مرکزی گیاه است. در حالی که به طور گسترده ای به عنوان ارزان ترین چای سفید سوزن نقره ای شناخته می شود. این چای گل صد تومانی به دلیل طعم کامل و هزینه کمتر در واقع توسط دوستداران چای سفید ترجیح داده می شود. فرآیند کندن این چای شبیه به سوزن نقره ای است و در فصل بهار بدون باران برداشت است. بهترین گل صد تومانی سفید از نسبت «دو برگ به جوانه» گرفته می شود. این چای رنگ سبز کم رنگ/ طلایی و طعم میوه ای دارد.

 

 

 ۳. Shou Mei (ابرو نجیب، با عمر طولانی)

 

آخرین دسته چای سفید چینی Shou Mei است که از برگ های بالایی خشک شده و نوک درختان سفید به دست می آید. این چای، شبیه سوزن نقره ای، در استان فوجیان چین پرورش داده می شود و به دلیل رنگ سبز و طعم کامل آن در سراسر جهان شناخته شده است.

 

 

۴. گونگ می (ابرو ادای احترام)

 

این نوع چای سفید به طور کلی سومین چای محبوب بین دوستداران چای تلقی می شود. Gong Mei بیشتر از دو نوع دیگر که در بالا ذکر شد، پردازش می شود. این چای از درختان شیائو بای (سفید کوچک) تشکیل شده است که شامل برگ های جوان کمی خم شده است (به همین خاطر نام آن را «ابرو» گذاشته اند) و بدون جوانه است. این چای دارای رنگ طلایی تیره و طعم کامل است و اغلب با غذا های کم رنگ سرو می شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 مدل کمپوت پرتقال خوشمزه و آسان

 

 

۵. چای سفید پوئر

 

این گونه در قله های کوهی استان یوننان در چین رشد می کند و در بهار کنده می شود. هر مرحله از برداشت این گونه با دست انجام می شود. به دلیل طعم غنی و شیرینش معروف است و عطر و بویی شگفت انگیز دارد.

 

 

خواص و فواید چای سفید برای سلامتی

 

فواید چای سفید برای سلامتی

 

۱- خواص و فواید چای سفید برای لاغری

 

در یک مطالعه جدید آلمانی مشخص شد که چای سفید با سوزاندن سلول های چربی موجود و جلوگیری از تشکیل سلول های جدید به کاهش وزن کمک می کند. همچنین مشخص شده است که چای سفید نسبت به همتایان خود کمتر فرآوری می شود و بیشتر حاوی موادی است که مسئول چربی سوزی هستند. در حقیقت، چینی ها مدت هاست که بسیاری از مزایای چای سفید را برای سلامتی کشف کرده بودند و دانشمندان آن را نوشیدنی عالی برای سلامتی نامیده اند.

 

 

۲. خواص و فواید چای سفید برای پوست

 

بر اساس مطالعه انجام شده در دانشگاه کینگستون لندن، چای سفید دارای خواص ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی است. اکثر متخصصان پوست معتقدند که آنتی اکسیدان ها از پوست در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند و آن را سالم نگه می دارند. در حالت ایده آل می توانید نوشیدن چای سفید را برای درمان آکنه در نظر بگیرید.

یک فنجان چای سفید دو بار در روز به طور منظم مصرف کنید. آنتی اکسیدان های موجود در چای سفید سموم بدن شما را دفع می کند. ولی تجمع آنها می تواند بر پوست شما تأثیر منفی بگذارد و منجر به آکنه شود. همچنین می توانید از چای سفید به صورت موضعی با جوشاندن دو کیسه چای سفید استفاده کنید. سپس اجازه دهید محلول در یخچال سرد شود. پنبه ای را در محلول خیس کنید و چند دقیقه روی پوست خود بمالید. بعد صورت خود را با آب سرد بشویید.

 

 

۳. خواص و فواید چای سفید برای زنان باردار

 

همانطور که گفته شد، چای سفید حاوی آنتی اکسیدان است. در یک مطالعه اسکاتلندی مشخص شد که آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر افزایش آسیب اکسیداتیو در دوران بارداری محافظت می کنند. با این حال، چند نگرانی در مورد مصرف چای سفید در دوران بارداری وجود دارد.

 

 

۴. خواص و فواید چای سفید در درمان سرطان

 

بر اساس مطالعه ای که در مجله Cancer Prevention Research منتشر شده است، چای سفید ممکن است اثر ضد سرطانی داشته باشد. در حقیقت، مشخص شد که چای سفید در از بین بردن سلول های سرطانی، موثرتر از چای سبز عمل می کند. طبق مطالعه دیگری در مالزی، چای سفید دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد تکثیر عالی روی سلول های سرطانی است.

چای نه تنها سلول های بیمار را از بین می برد بلکه سلول های سالم را از آسیب DNA محافظت می کند. چای سفید منبع عالی آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است که هر دو ترکیبات مبارزه با سرطان هستند. همچنین مشخص شده است که چای سفید دارای اثرات مثبت خاصی بر متابولیسم است که می تواند برخی از اثرات سرطان زا را مسدود کند.

 

 

حتما بخوانیدفواید و مضرات چای سبز و نحوه صحیح نگهداری از آن 

 

 

۵. سلامت مو و پوست را بهبود می بخشد

 

چای سفید مملو از آنتی اکسیدان است و طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، خواص ضد التهابی این آنتی اکسیدان ها بافت پیوندی را تقویت کرده و به کاهش آلرژی مانند شوره سر یا اگزما کمک می کند. آنتی اکسیدان ها همچنین می توانند به درمان اختلالات مربوط به مو مانند ریزش مو و موارد مشابه کمک کنند. چای سفید حاوی EGCG است. طبق یک مطالعه کره ای، EGCG می تواند رشد مو را در انسان تقویت کند. یک مطالعه آمریکایی همچنین اثر EGCG در حمایت از بقای سلول های مو را اثبات کرده است.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه Konkuk، کره، آنتی اکسیدان را به عنوان یکی از مواد مفید در درمان درماتیت سبورئیک پوست سر نامگذاری کرده است. در نتایج این تحقیقات مشخص شد که عفونت های پوستی ناشی از باکتری های گرم منفی (باکتری هایی که در برابر چندین دارو مقاومت نشان می دهند) با کمک EGCG درمان می شوند. EGCG همچنین چشمه جوانی سلول های پوست محسوب می شود. چای سفید برای بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، چین و چروک، روزاسه و زخم ها مزایایی دارد. همچنین به دلیل دارا بودن فنول بالا، الاستین و کلاژن را تقویت می کند. در نتیجه پوست را قوی کرده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند.

 

 

۶- خواص و فواید چای سفید برای دیابت

 

خواص و فواید چای سفید برای دیابت

 

آزمایشات انسانی بر روی یک مطالعه چینی نشان داد که مصرف منظم چای سفید می تواند به طور قابل توجهی برای بیماران دیابتی مفید باشد. مطالعه دیگری که روی موش های دیابتی انجام شد نشان داد که چای سفید علائم بیماری را کاهش می دهد. دیابت همچنین می تواند اثرات نامطلوبی روی قشر مغز (قسمتی از مغز که در هوشیاری نقش دارد) داشته باشد. یک مطالعه پرتغالی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مصرف منظم چای سفید را به عنوان یک استراتژی ایمن و ارزان برای جلوگیری از اثرات منفی دیابت بر قشر مغز نامید.

 

 

۷. چای سفید انرژی و هوشیاری را افزایش می دهد

 

چای سفید دارای بیشترین غلظت L-theanine (31) (آمینو اسیدی است که هوشیاری را افزایش می دهد و تأثیر آرام بخشی بر ذهن دارد). چای سفید حاوی کافئین کمتری نسبت به سایر چای ها است. در نتیجه، بیشتر هیدراته کننده است که به حفظ انرژی کمک می کند. یک مطالعه آمریکایی نشان داد که ال تیانین به همراه مقدار کمی کافئین، می تواند سطح هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش دهد.

مطالعات متعدد همچنین نشان داده است که ترکیب L-theanine با مقدار کمی کافئین می تواند سطح اضطراب را کاهش دهد. همچنین اسید آمینه می تواند حافظه و زمان واکنش را بهبود بخشد. L-theanine موجود در چای سفید  استرس روحی و جسمی را کاهش می دهد. همچنین اسید آمینه باعث افزایش تولید سروتونین و دوپامین در مغز می شود که اساساً انتقال دهنده های عصبی هستند و خلق و خوی شما را بالا می برند. در نتیجه شما را شاد و هوشیار نگه می دارند.

 

 

۸. چای سفید به کاهش التهاب کمک می کند

 

کاتچین های موجود در چای سفید خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با التهاب مزمن (مانند سرطان، دیابت و تصلب شرایین) را کاهش می دهند. در یکی از تحقیقات ژاپنی، کاتچین ها التهاب ماهیچه ها را سرکوب و بهبودی را پس از ورزش تسریع کردند. همچنین تأثیر عوامل ایجاد کننده فیبروز را سرکوب می کنند. EGCG موجود در چای سفید دارای خواص ضد التهابی عالی است. این ماده مفید، بیماری هایی مثل سرما خوردگی و آنفولانزا را درمان می کند و باکتری ها و ویروس های مختلف از جمله ویروس عامل آنفولانزا را از بین می برد. EGCG همچنین با تصلب شرایین ناشی از التهاب ناشی از آلاینده های محیطی مبارزه می کند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مارمالاد پرتقال با ژلاتین و بدون ژلاتین + فوت و فن تلخ نشدن

 

 

بیشتر بخوانید: افسانه پیدایش و تاریخچه نوشیدن چای در ایران و جهان 

 

 

۹. خواص و فواید چای سفید برای کلیه ها

 

فواید چای سفید برای کلیه ها

 

در یک مطالعه لهستانی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مصرف چای سفید با کاهش اثرات نامطلوب آلودگی محیط بر بدن انسان از جمله کلیه ارتباط داشت. مطالعه دیگری که در چندیگار هند انجام شد، نقش کاتچین ها (به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی) را در محافظت در برابر نارسایی کلیوی نشان داد. یک مطالعه چینی روی موش ها به این نتیجه رسید که کاتچین ها می توانند یک درمان بالقوه برای سنگ کلیه در انسان باشند.

 

 

 ۱۰. خواص و فواید چای سفید برای کبد

 

مشخص شد که کاتچین ها (که در چای سبز نیز یافت می شوند) بدن را در برابر هپاتیت محافظت می کنند. در یک مطالعه چینی، کاتچین چای برای جلوگیری از عفونت هپاتیت B موفق عمل کرد. یک مطالعه آمریکایی همچنین اثرات ضد ویروسی کاتچین ها را اثبات کرده است که می تواند به انسداد چرخه زندگی ویروس هپاتیت B کمک کند. با این حال، دریافت بیش از حد کاتچین نیز برای کبد سمی است. بنابراین، قبل از مصرف چای سفید برای کبد، احتیاط کنید یا با پزشک خود مشورت کنید.

 

 

 ۱۱. خواص و فواید چای سفید برای قلب

 

در یک مطالعه اسپانیایی مشخص شد که مصرف چای سفید به مدت بیش از ۱۲ ماه آسیب اکسیداتیو وارد شده به سلول های قلب را معکوس می کند. قلب همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی خود را بازیابی می کند، اما در بالاترین دوز چای سفید. همچنین در یک مطالعه یونانی مشخص شد که چای سفید اثرات آنتی اکسیدانی را روی قلب نشان می دهد. مشخص شده که چای سفید بیشتر از سایر انواع چای حاوی آنتی اکسیدان است.

کاتچین های موجود در چای سفید باعث کاهش سطح کلسترول، کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عروق خونی شده و در نتیجه خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. یک مطالعه آمریکایی همچنین نشان داده بود که کاتچین های چای می توانند تأثیر مفیدی بر بیماری عروق کرونر قلب داشته باشند. همین آزمایش در سال ۲۰۰۱ در هلند انجام شد.

 

 

۱۲. چای سفید برای دندان ها مفید است

 

چای سفید برای دندان ها مفید است

 

چای سفید حاوی فلوراید، فلاونوئیدها و تانن است که به طرق مختلف برای دندان ها مفید هستند. طبق مطالعه انجام شده در هند، فلوراید موجود در چای می تواند در کاهش پوسیدگی مفید باشد. تانن ها از تشکیل پلاک و فلاونوئیدها از رشد باکتری های پلاک جلوگیری می کنند. البته چای سفید حاوی تانن است، اما فقط در مقادیر کمتر. از این رو، احتمال تغییر رنگ دندان های شما مانند سایر چای ها (به جز چای سبز و گیاهی) زیاد نیست.

از طرفی چای سفید ویروس ها را غیر فعال کرده و باکتری های ایجاد کننده حفره در دندان ها را از بین می برد‌. در یک مطالعه، عصاره چای سفید به انواع خمیر دندان اضافه شد و طبق یافته ها، اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی خمیر دندان ها افزایش یافت.

 

 

بیشتر بخوانید: روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان

 

 

 ۱۳. خواص و فواید چای سفید برای باروری مردان

 

یک مطالعه پرتغالی به این نتیجه رسیده است که عصاره چای سفید می تواند در بهبود سلامت باروری مردان نقش داشته باشد.

 

 

۱۴. چای سفید به درمان کم کاری تیروئید کمک می کند

 

در یک مطالعه هندی، مشخص شد که کاتچین ها دارای خواص ضد تیروئید هستند و مصرف آنها راهی موثر برای جلوگیری از کم کاری تیروئید است.

 

 

 ۱۵. چای سفید می تواند حافظه را بهبود بخشد

 

چای سفید منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و یکی از بهترین منابع کاتچین است. این ماده یک غذای خوب برای بهبود حافظه یا حتی کند شدن افت حافظه است. مطالعه ای که در پرتغال انجام شد، نقش کاتچین ها را در محافظت از مغز در برابر کاهش حافظه مرتبط با سن ثابت کرده بود. بر اساس یک مطالعه دیگر، مصرف منظم چای سفید به بهبود سلامت قشر مغزی در موش های صحرایی پیش از دیابت کمک کرده بود و نشان می داد که می تواند به نتایج مشابهی در انسان نیز کمک کند.

 

 

 ۱۶. خواص ضد پیری چای سفید

 

خواص ضد پیری چای سفید

 

با گذشت زمان، پوست ما به دلیل وجود رادیکال های آزاد در بدن، شل می شود. این روند عامل، پیری پوست را تسریع می کند. خوردن منظم چای سفید می تواند از ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست جلوگیری کند. چای سفید سرشار از پلی فنول است که به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می کند. این چای شگفت انگیز همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که پوست شما را زنده کرده و پیری زودرس را متوقف می کند.

 

 

۱۷. چای سفید به هضم غذا کمک می کند

 

برای تسکین بهتر و طولانی مدت سوء هاضمه و دل درد، دو بار در روز چای سفید میل کنید. یک فنجان چای سفید باعث تسکین فوری گرفتگی معده و حالت تهوع می شود و اسیدیته معده را در مدت زمان کوتاهی کاهش می دهد. نوشیدن چای سفید نیز راه خوبی برای تقویت سم زدایی طبیعی در بدن است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای دو رنگ مجلسی

 

 

مضرات احتمالی چای سفید

 

مضرات احتمالی چای سفید

 

مصرف متعادل در دوران بارداری

 

چای سفید حاوی کافئین است ( اگرچه کمتر از چای های دیگر، به جز چای سبز، که مصرف آن در دوران بارداری باید محدود شود.) این به این دلیل است که نوزاد متولد نشده نمی تواند کافئین را مانند بدن یک انسان بالغ متابولیزه کند. طبق برخی از مقالات تحقیقاتی، مصرف بیش از حد مقدار کافئین می تواند احتمال نقایص مادرزادی، سقط جنین و مرده زایی را افزایش دهد. بنابراین، همیشه بهتر است با پزشک خود مشورت کرده و از توصیه های او در مورد مصرف کافئین در دوران بارداری استفاده کنید.

 

 

طبع و مصلح چای سفید

 

در طب سنتی طبع چای سفید سرد و خشک عنوان شده است و کسانی که طبع سرد دارند، بهتر است آن را با عسل یا نبات میل کنند.

 

 

سخن پایانی

 

جای سفید جزو گران قیمت ترین و در عین حال مفید ترین چای ها در ایران و جهان به شمار می رود که به خاطر مزایای سلامتی بسیاری که دارد، جنبه دارویی آن مهم تر به نظر می رسد. اما شما هم می توانید برای اطمینان از سلامت خود و پیشگیری از بیماری ها، نوشیدن چای سفید را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

 

منابع: organicfacts / stylecraze

 

کالابرگ الکترونیک