طرز تهیه بامیه پلو با مرغ خوشمزه در ۱۰ مرحله ساده و سریع

طرز تهیه بامیه پلو با مرغ خوشمزه در ۱۰ مرحله ساده و سریع


24 تیر 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بامیه پلو با مرغ در ده مرحله ساده و سریع

بامیه پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه با بامیه و یک غذای سنتی ایرانی با مرغ است.  اصالت این پلوی مخلوط خوشمزه به جنوب کشور برمی‌گردد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه بامیه پلو با مرغ را آموزش می‌دهیم و نکات مهم در طبخ این قاطی پلو و فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدنش را خواهیم گفت.

مواد لازم در طرز تهیه بامیه پلو با مرغ خوشمزه

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بامیه ریز ۲۵۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد
سیر (برای سیر داغ) ۲ حبه
فیله مرغ ۴ تکه
برنج ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) به مقدار دلخواه
 نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی

 

مدت زمان لازم برای خیساندن برنج: ۱ ساعت
مدت زمان تهیه بامیه پلو با مرغ: ۱ و نیم ساعت

مراحل طرز تهیه بامیه پلو با مرغ مجلسی و آسان

مراحل طرز تهیه بامیه پلو با مرغ مجلسی و آسان

بامیه پلو با مرغ مثل بامیه پلو با گوشت قلقلی یک غذای سالم و لذیذ سنتی است که در جنوب کشور طبخ می‌شود. می‌توانید این غذا را برای وعده نهار و یا شام و در مهمانی‌ها و مجالس سرو کنید.

مرحله اول: بامیه را آماده کنید

در مرحله اول بامیه‌ها را به خوبی بشویید و بعد در آبکش قرار دهید تا کاملا آب اضافه آنها برود و خشک شوند. سپس با جدا کردن قسمت انتهایی بامیه به وسیله چاقوی تیز بامیه‌ها را پاک کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ را آماده کنید

یک عدد پیاز درشت را پوست بگیرید و بشویید. پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. در یک ماهیتابه روغن بریزید و بعد از داغ شدن روغن پیازهای نگینی را اضافه کنید و تفت دهید. پیازها را تا جایی تفت دهید که سبک و طلایی شوند.

می‌توانید برای تهیه روغن و پیاز داغ آماده به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: سیر را تفت دهید

در این مرحله از طرز تهیه بامیه پلو با مرغ، دو حبه سیر را پوست بگیرید و بشویید. سیرها را با استفاده از رنده ریز رنده کنید و یا با چاقو و یا سیر له‌ کن آنها را له کنید. سیر را به پیاز داغ اضافه کنید و آن را تفت دهید تا بوی سیر بلند شود. مراقب باشید سیر نسوزد.

حتما بخوانید  راه های تشخیص دل و جگر سالم و همه نکات مربوط به آن

می‌توانید برای تهیه سیر داغ آماده به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: بامیه‌ها را تفت دهید

بامیه‌های شسته و خشک شده را به ماهیتابه حاوی سیر و پیاز اضافه کنید و برای مدت زمان کمی آنها را تفت دهید تا سبک شوند.

مرحله پنجم: ادویه‌ها و چاشنی‌ها را به بامیه اضافه کنید

رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) را به سیر داغ و پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید. بعد از آنکه رنگ رب برگشت و بوی خامی آن گرفته شد، ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی ادویه‌ها بلند شود. سپس دو قاشق غذاخوری آبلیمو به این مواد اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا عطر و طعم آنها با هم مخلوط شود.

می‌توانید برای تهیه نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، رب گوجه فرنگی و آبلیمو به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: بامیه‌ها را بپزید

بعد از آنکه تمام مواد به خوبی با هم تفت خوردند یک تا دو استکان آب جوش به ماهیتابه اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید حدود بیست دقیقه روی حرارت بماند تا بامیه‌ها کاملا مغز پخت شوند.

مرحله هفتم: مرغ را بپزید

در فاصله پختن بامیه‌ها به سراغ فیله‌های مرغ بروید. فیله‌های مرغ را با ادویه و همچنین زعفران دم کرده غلیظ مزه‌دار کنید. فیله‌ها را با کمی روغن تفت دهید. سپس با اضافه کردن یک لیوان آبجوش آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا فیله‌ها کاملا پخته شوند.

می‌توانید برای تهیه فیله مرغ و زعفران به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: برنج را آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه بامیه پلو با مرغ، در یک قابلمه مناسب آب را جوش بیاورید و برنج را که از یکی دو ساعت قبل با آب و نمک خیسانده‌اید به آن اضافه کنید. بسته به نوع برنج حدود پنج دقیقه‌ای زمان دهید. وقتی سطح روی دانه برنج نرم و مغز آن هنوز سفت بود، برنج را آبکش کنید.

می‌توانید برای تهیه انواع برنج به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله نهم: بامیه پلو با مرغ را دم کنید

بنا بر ذائقه خود ته یک قابلمه مناسب را با سیب زمینی و یا نان برای تهیه ته دیگ بپوشانید. یک لایه از برنج آبکش شده را روی آن بریزید. سپس یک لایه از مایه بامیه را روی برنج بریزید. به همین ترتیب تا انتها یک لایه برنج و یک لایه مخلوط بامیه را اضافه کنید. سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد.

مرحله نهایی: بامیه پلو با مرغ را سرو کنید

در ده دقیقه پایانی پخت، فیله‎‌های مرغ پخته شده را روی برنج قرار دهید و مقداری زعفران دم کرده روی مرغ و برنج بریزید. مجددا زمان بدهید تا برنج با مرغ و زعفران دم بکشد. بعد از ۴۵ دقیقه بامیه پلو با مرغ شما آماده است. بامیه پلو با مرغ را در یک دیس مناسب سرو و نوش جان کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه زولبیا با طعم قنادی و ۴۰ نکته طلایی آن + فیلم

نکات مهم در طرز تهیه بامیه پلو با مرغ خوشمزه و مجلسی به روش جنوبی

نکات مهم در طرز تهیه بامیه پلو با مرغ خوشمزه و مجلسی به روش جنوبی

  • برای طبخ بامیه پلو حتما از بامیه‌های ریز و تازه استفاده کنید. بامیه‌های درشت جلوه زیبایی در برنج ندارد.
  • برای تهیه بامیه پلو با مرغ، برنج را کمی سفت‌تر و یا به اصطلاح زنده‌تر از حد معمول آبکش کنید.
  • غلظت سس این پلو مخلوط که در واقع همان ترکیب بامیه است باید طوری باشد که باعث شفته شدن برنج نشود. از اضافه کردن بیش از حد آب در مرحله پخت بامیه خودداری کنید.
  • هرگز سیر و پیاز را با هم تفت ندهید. سیر زودتر از پیاز سرخ می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا زمان طلایی شدن پیاز سیر بسوزد و سیاه ‌شود.
  • برای تهیه این غذا بهتر است از فیله مرغ استفاده شود اما بنا بر ذائقه خود می‌توانید از سینه یا ران مرغ یا مرغ ریش ریش شده نیز استفاده کنید.
  • هنگام پاک کردن بامیه مراقب باشید بدنه بامیه را برش نزنید زیرا محتویات درون آن خارج می‌شود و باعث لزج شدن غذا می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت بامیه مجلسی

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن بامیه پلو با مرغ

آیا با بامیه‌های درشت نیز می‌توان بامیه پلو با مرغ خوشمزه درست کرد؟

استفاده از بامیه ریز به علت پخت سریع‌تر توصیه می‌شود اما اگر بامیه‌های در دسترس شما درشت هستند می‌توانید آنها را خرد کنید و در بامیه پلو استفاده کنید. خرد کردن بامیه باعث می‌شود بامیه‌ها کاملا بپزند.

به چه علتی بامیه‌ها در غذا وا می‌روند؟

بامیه اگر با حرارت بالا پخته شود وا می‌رود. از طرف دیگر باید بامیه‌ها را به آرامی تفت دهید. با شدت تفت دادن بامیه‌ها ممکن است باعث آسیب به بافت آن شود و وا برود. ضمن آنکه در غذا ظاهر بدی پیدا می‌کند. بامیه‌ها پس از پخت خیلی نرم و آسیب‌پذیر می‌شوند و با کوچک‌ترین حرکتی از هم باز می‌شوند.

 

محصولات مرتبط