۲ طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل در فر و تابه به روش ساده

۲ طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل در فر و تابه به روش ساده


29 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل

گراتن پاستا با سس بشامل (گراتن ماکارونی با سس بشامل) جزو انواع گراتن پاستا با طعمی لذیذ است. اگر چه برخی افراد تنها از پنیر پیتزا یا پنیرهای با بافت کشدار و ورقه‌ای در گراتن استفاده می‌کنند ولی سس اصلی برای تهیه گراتن، سس بشامل است که از خشک شدن پاستا جلوگیری می‌کند. گراتن ماکارونی با سس بشامل را می‌توانید با سس بشامل در فر یا قابلمه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ مدل طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل را در فر و تابه به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه گراتن پاستا با سس بشامل (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماکارونی فرمی ۲۰۰ گرم
کالباس ۳۰۰ گرم
جعفری ساطوری خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی یا گوجه گیلاسی ۱۰۰ گرم
ذرت کنسروی یا آبپز ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه، زردچوبه، نمک، پاپریکا و پودر آویشن ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد کوچک
قارچ ۱۰۰ گرم
پنیر پیتزا ۳ مشت یا بیشتر
کره یا روغن به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه سس بشامل پاستا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم
خامه ساده صبحانه ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت گراتن پاستا با بشامل: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه گراتن ماکارونی با سس بشامل در فر

مراحل طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل

برای درست کردن گراتن ماکارونی با سس بشامل، کافی است مواد را به ترتیب آماده کنید و در قالب بچینید. سپس قالب را در فر قرار دهید. می‌توانید روی حرارت ملایم گاز هم گراتن را درست کنید. با کمک دستورالعمل زیر می‌توانید گراتن پاستا با سس بشامل را به راحتی تهیه کنید.

مرحله اول: مواد گراتن را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. روی قارچ‌ها ۱ یا دو قاشق آبلیموی تازه بریزید تا سیاه نشوند. فلفل دلمه‌ای را هم خلالی نازک یا نگینی خرد کنید.

برای خرید قارچ و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کمپوت توت فرنگی خوشمزه با ماندگاری طولانی

مرحله دوم: قارچ‌ها و فلفل دلمه‌ای را تفت دهید

در این مرحله در یک تابه کمی روغن یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس قارچ‌ها را در تابه بریزید. اگر بعد از اسلایس کردن قارچ‌ها، آبلیمو اضافه نکردید، در این مرحله به آنها یک قاشق آبلیمو اضافه کنید تا رنگشان تیره نشود. حرارت را روی حالت متوسط یا بالا قرار دهید تا قارچ‌ها آب نیندازند. وقتی قارچ‌ها سرخ شدند، فلفل دلمه‌ای‌ها را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید.

در صورت تمایل می‌توانید کره و روغن مایع را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری، تلفنی و آنلاین تهیه کنید.

مرحله سوم: سایر مواد را به تابه اضافه کرده و تفت دهید

در ادامه نوبت به اضافه کردن ذرت پخته و گوجه فرنگی می‌رسد. گوجه فرنگی‌ها را پس از شستن، به صورت حلقه‌ای خرد کرده و به تابه حاوی قارچ و فلفل دلمه اضافه کنید. در آخر، پودر آویشن، پودر فلفل سیاه و نمک را هم بیفزایید. همه مواد را با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند. می‌توانید ادویه‌های دیگر مثل پودر سیر یا پاپریکا را هم به کار ببرید.

در صورت تمایل کنسرو ذرت، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، فلفل پاپریکا و پودر آویشن را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: کالباس‌ها را آماده کنید

در این مرحله، کالباس‌ها را به قطعات یا اندازه‌های دلخواه خود خرد کنید. می‌توانید کالباس را به همان صورت ورقه‌ای هم استفاده کنید. کالباس‌ها را به صورت خام می‌توانید در گراتن استفاده کنید یا اینکه می‌توانید قبل از اضافه کردن به گراتن، در تابه کمی سرخ کنید. این کار طعم گراتن را خوشمزه‌تر می‌کند ولی کاملا سلیقه‌ای است.

برای خرید انواع کالباس گوشت، کالباس ماکیان، کالباس گیاهی و کالباس مخلوط می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: پاستا را بپزید و آبکش کنید

وقتی مایه گراتن را آماده کردید، در یک قابلمه تا نیمه، آب بریزید و روی حرارت بالا بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. کمی روغن و نمک (و در صورت دلخواه کمی زردچوبه) به آب اضافه کنید. بعد از جوشیدن آب، پاستاها را در قابلمه بریزید و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه بجوشانید. از دستورالعمل روی پاکت پاستا پیروی کنید تا پاستا زیادی شل یا سفت نشود. سپس پاستا را آبکش کنید و روی آنها آب سرد بریزید تا روند پخت و نرم شدن بیشتر آنها متوقف شود و پاستا شفته نشود.

برای خرید ماکارونی فرمی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: سس بشامل گراتن را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل، در یک قابلمه کوچک، کره را بریزید و روی حرارت بگذارید تا ذوب شود. سپس آرد الک شده را به آن اضافه کنید و مقداری تفت دهید تا از خامی بیفتد. شیر را به تدریج به قابلمه اضافه کرده و مدام هم بزنید تا گلوله‌ گلوله نشود.

حرارت را کم کنید و اجازه دهید سس بشامل شما غلیظ شود. در ادامه، کمی فلفل سیاه و نمک هم به ترکیبات سس اضافه کنید. در مرحله آخر خامه را اضافه کنید. وقتی سس سفید غلیظ شد، شعله را خاموش کنید. طرز تهیه سس بشامل به روش رستورانی را بلد هستید؟

حتما بخوانید  طرز تهیه ادویه مخصوص فلافل | ترکیبات دقیق ادویه فلافل بازاری

برای خرید شیر، خامه و آرد سفید گندم می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: مواد گراتن را در ظرف مناسب فر بریزید

در این مرحله، کف و دیواره‌های یک قالب را چرب کنید و مقداری از پاستا را به عنوان لایه اول، در آن بریزید. سپس از ژامبون یا کالباس و مایه قارچ، گوجه و فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید. یک لایه سس بشامل و یک لایه پنیر پیتزا هم اضافه کنید. بعد جعفری تازه ساطوری شده را هم بیفزایید. دوباره همه این لایه‌ها را تکرار کنید تا موادتان تمام شود. روی لایه آخر را حتما سس بشامل و پنیر پیتزا بریزید تا گراتن پاستا خشک نشود.

پنیر پیتزا را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله هشتم: گراتن پاستا با سس بشامل را سرو کنید

در آخرین مرحله، قالب را در فری که گرم شده است، قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه در فر بگذارید تا مواد کاملا بپزد. در ۵ دقیقه پایانی، قالب را در قسمت بالای فر بگذارید و گریل را روشن کنید. وقتی روی گراتن به رنگ طلایی درآمد، قالب را از فر بیرون بیاورید. گراتن پاستا با سس بشامل را به صورت گرم، سرو و نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گراتن پاستا با سوسیس

روش تهیه گراتن پاستا با سس بشامل در قابلمه

طرز تهیه گراتن پاستا با سس بشامل در قابلمه

برای درست کردن گراتن پاستا با سس بشامل در قابلمه یا تابه و بدون فر، به همان ترتیبی که در روش قبل، مواد گراتن پاستا را در قالب ریختید، این بار در یک ماهیتابه یا قابلمه کم‌عمق که از قبل گرم شده است، لایه لایه بچینید. درب تابه یا قابلمه را به همراه دم‌کنی بگذارید. تابه را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید. می‌توانید از شعله پخش‌کن هم استفاده کنید. به مدت ۳۰ دقیقه تابه را روی حرارت بگذارید و بعد از پخت گراتن پاستا، آن را سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ

سوالات متداول

آیا استفاده از خامه در تهیه سس بشامل برای گراتن، ضروری است؟

آیا استفاده از خامه در تهیه سس بشامل برای گراتن، ضروری است؟

خیر. می‌توانید برای تهیه سس بشامل یا سس سفید از شیر پرچرب استفاده کنید و خامه را حذف کنید. در کل استفاده از خامه، برای قوام پیدا کردن سس بشامل است و می‌تواند طعم سس را خوشمزه‌تر و بافت آن را نرم‌تر و خامه‌ای‌تر کند. اما می‌توانید از دستور تهیه سس، آن را حذف کنید.

گراتن و سوفله چه فرقی با هم دارند؟

«سوفله» در زبان فرانسوی به معنی پف کردن و بالا آمدن است. در مواد سوفله از تخم مرغ، به صورت زرده  و سفیده جداگانه استفاده می‌شود و باعث پف کردن غذا می‌شود. اما گراتن در مواد اصلی خود تخم مرغ‌ ندارد و سس بشامل و پنیر پیتزا، جزو جدایی‌ناپذیر گراتن به حساب می‌آیند.

 

کالابرگ الکترونیک