طرز تهیه مربای پرتقال به ۲ روش حلقه ای و بدون پوست + روش نگهداری

طرز تهیه مربای پرتقال به ۲ روش حلقه ای و بدون پوست + روش نگهداری


27 مهر 1402 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای پرتقال به ۲ روش حلقه ای و بدون پوست + روش نگهداری
فهرست محتوا پنهان

مربای پرتقال یکی از انواع مرباهای خوش‌طعم و خوش‌عطر پاییزی و زمستانی است که می‌توانید از طعم لذیذ آن در دیگر فصل‌های سال هم لذت ببرید. مربای پرتقال ساده و بدون پوست و مربای پرتقال حلقه‌ای با پوست و مربای گوشت پرتقال یا مربای پرتقال بدون پوست از انواع پرطرفدار مربای پرتقال هستند. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه مربای پرتقال به ۲ روش حلقه‌ای و مربای پرتقال بدون پوست، فوت و فن‌های تهیه مربای پرتقال و شیوه صحیح نگهداری از مربای پرتقال می‌پردازیم.

 

مواد لازم برای تهیه مربای پرتقال حلقه‌ای

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پرتقال ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
نمک ۱ قاشق سوپ‌خوری
گلوکز ۱ قاشق سوپ‌خوری
آب پرتقال ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب به مقدار لازم

 

میزان کالری مربای پرتقال: حدود ۲۴۶ کیلوکالری در ۱۰۰ گرم
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت مربای پرتقال حلقه‌ای: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه مربای پرتقال حلقه‌ای

طرز تهیه مربای پرتقال حلقه‌ای

برای درست کردن مربای پرتقال حلقه‌ای با پوست باید ابتدا پرتقال‌ها را در آب نمک برای چند ساعت بخوابانید. سپس آن‌ها را آبکش کنید و با شکر، گلوکز و آب بپزید. وقتی مربا به غلظت مناسب رسید، حرارت را خاموش کنید.

مرحله اول: آب نمک درست کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای پرتقال، در یک ظرف غیر‌فلزی، آب نمک درست کنید. ۳ لیتر آب را با نمک مخلوط کنید و هم بزنید تا دانه‌های نمک در آب حل شوند.

مرحله دوم: پرتقال‌ها را در آب نمک بخوابانید

سپس پرتقال‌ها را بشویید و سر و ته آن‌ها را برش بزنید و به صورت حلقه‌های نازک درآورید. این حلقه‌ها را در آب نمک قرار دهید و به مدت ۵ ساعت آن‌ها را در دمای محیط نگه دارید. سپس حلقه‌های پرتقال را از آب نمک بیرون بیاورید و در یک آبکش بریزید. روی پرتقال‌ها آب سرد بگیرید و آن‌ها را بشویید تا نمک اضافی‌شان خارج شود.

مرحله سوم: آب، شکر و گلوکز را برای تهیه شربت مربای پرتقال روی حرارت بگذارید

در یک قابلمه روحی، به اندازه ۲ تا ۳ لیوان آب بریزید و شکر و گلوکز را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا دانه‌های شکر حل شوند. بعد از اینکه محلول شروع به جوشیدن کرد، برش‌های پرتقال را به شربت مربا اضافه کنید.

مرحله چهارم: آب پرتقال را به شربت مربا اضافه کنید

در این فاصله کف‌های تشکیل شده روی مایع را با قاشق جدا کنید تا رنگ مربا شفاف شود. سپس حرارت را پایین بیاورید تا مربای پرتقال شروع به نرم شدن و قوام گرفتن کند. سپس آب پرتقال را به قابلمه اضافه کنید. این مرحله کاملا اختیاری است و می‌توانید آب پرتقال را حذف کنید.

مرحله پنجم: تست غلظت مربای پرتقال

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای پرتقال حلقه‌ای با پوست، میزان غلظت مربا را تست کنید. برای «تست غلظت مربا» یا «تست چروک»، یک روش این است: با یک قاشق مقداری از شهد مربای داغ را در یک بشقاب بریزید. با لبه قاشق یک خط را بین شهد مربا بکشید. اگر مربا شروع به پر کردن خط کرد، هنوز آبکی و روان است و باید غلظت بیشتری پیدا کند. اگر خط و شکاف پر نشد، می‌توانید حرارت را خاموش کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب کاری به ۲ روش رستورانی روی منقل و در تابه

یک روش دیگر برای تست غلظت مربای پرتقال (و سایر انواع مربا) هم این است: بعد از ۱ ساعت که از پخت مربا گذشت یک قطره از شهد مربا را با قاشق خشک و تمیز بردارید و در یک لیوان آب سرد بریزید. اگر شهد به ته لیوان رسید و متلاشی نشد (مثل عسل) غلظت مربا به قوام کافی رسیده است. اما اگر شهد متلاشی شد مربا هنوز برای غلیظ شدن به زمان بیشتری نیاز دارد. در این صورت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه دیگر به مربا زمان بدهید.

روش دیگر استفاده از دماسنج است: دمای ۱۰۵ درجه سلسیوس را برای قوام آمدن مربای پرتقال کافی می‌دانند ولی روش اول و دوم، مناسب‌تر است.

مرحله آخر: مربای پرتقال را در شیشه بریزید

اجازه دهید مربا کاملا سرد شود و از دما بیفتد. سپس مربا را در ظروف شیشه‌ای درب‌دار تمیز و استریل شده بریزید و در جای خشک و خنک و به دور از نور آفتاب نگه دارید.

در صورت تمایل برای خرید شکر و نمک و آب پرتقال می‌توانید از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، تلفنی یا حضوری اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای کامکوات به ۲ روش با آهک و بدون آهک

مواد لازم برای تهیه مربای پرتقال بدون پوست

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پرتقال ۱ کیلوگرم
شکر ۱ کیلوگرم
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو یا آب لیموترش ۲ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه مربای گوشت پرتقال

طرز تهیه مربای پرتقال بدون پوست

برای درست کردن مربای پرتقال بدون پوست و ساده یا همان مربای گوشت پرتقال ابتدا باید با مغز یا گوشت پرتقال مربا درست کنید. سپس تلخی پوست پرتقال را که جدا کرده بودید، بگیرید و با مربای پرتقال بدون پوست ترکیب کنید. در آخر آبلیمو را هم اضافه کنید و وقتی مربا به قوام مناسب رسید، آن را سرو کنید.

مرحله اول: پوست پرتقال را بگیرید

در اولین مرحله از طرز تهیه مربای پرتقال ساده پرتقال‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. لایه نازک سفید روی مغز پرتقال‌ها را هم جدا کنید چون باعث تلخی مربا خواهند شد.

مرحله دوم: با مغز یا گوشت پرتقال مربا درست کنید

در این مرحله، پرتقال‌های پوست گرفته شده یا گوشت پرتقال را در یک قابلمه بریزید و نصف شکر را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا شروع به نرم و غلیظ شدن کند. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید پرتقال‌ها از دما بیفتند. پرتقال‌های نرم شده را با گوشتکوب برقی یا غذاساز پوره کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: پوست پرتقال‌ها را بجوشانید

برای اینکه طعم مربای گوشت پرتقال قوی‌تر شود، پوست پرتقال‌ها را که جدا کرده بودید، به مدت یک شبانه‌روز یا ۲۴ ساعت در آب سرد بخیسانید و ۲ تا ۳ بار در این مدت آب آن‌ها را عوض کنید. سپس پوست پرتقال‌ها را ۲ تا ۳ بار به مدت ۳ دقیقه بجوشانید و آب آن‌ها را دور بریزید تا تلخی پوست پرتقال گرفته شود، مثل طرز تهیه مربای پوست پرتقال.

مرحله چهارم: پوست پرتقال را با گوشت آن بپزید

بعد از اینکه پوست پرتقال تلخی خود را از دست داد، آن را چرخ و نصف دیگر باقی‌مانده شکر را اضافه کنید. این ترکیب را روی حرارت قرار دهید تا قوام پیدا کند و در آخر مربای گوشت پرتقال را به آن بیفزایید و آبلیمو را اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی گلابی و توت فرنگی کافی شاپی به 4 روش

انواع مربا و آبلیمو را می‌توانید به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: مربای پرتقال را در شیشه‌های تمیز بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مربای پرتقال با گوشت، اجازه دهید مربا کاملا به قوام برسد (تست غلظت مربا را که در بالا گفته شد انجام دهید) و حرارت را خاموش کنید. اجازه دهید مربا کاملا سرد شود و بعد آن را در بطری‌های شیشه‌ای درب‌دار بریزید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای سیب زرد و سرخ با طعم زعفرانی

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای پرتقال

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای پرتقال

  • در طرز تهیه مربای پرتقال استفاده از آب پرتقال باعث ایجاد عطر و طعم قو‌ی‌تر خواهد شد. اگر از آب پرتقال استفاده می‌کنید، سعی کنید نوع طبیعی آن را به کار ببرید.
  • یادتان باشد اضافه کردن آب پرتقال به مربا، باعث کدر شدن و از بین رفتن شفافیت مربا خواهد شد، بنابراین می‌توانید آن را حذف کنید.
  • اگر آب پرتقال را به مربا اضافه می‌کنید، به همان میزان از مقدار آبی که برای تهیه مربا به کار می‌برید، کم کنید.
  • در زمان پختن و آماده کردن مربا، درب قابلمه یا ظرف را روی آن نگذارید. این کار باعث نرم شدن زیادی مربا و تیره شدن رنگ آن خواهد شد.
  • مدت زمان لازم برای پختن و قوام آمدن مربای پرتقال به میزان آبدار بودن پرتقال هم بستگی دارد. هر چه پرتقال آبدارتر باشد، زمان بیشتری برای پخت و غلیظ شدن نیاز دارد.
  • اگر می‌خواهید مربای پرتقال حلقه‌ای با پوست درست کنید، بهتر است از پرتقال‌هایی استفاده کنید که آب کمتری دارند.
  • به مواد مورد استفاده در طرز تهیه مربای پرتقال می‌توانید ادویه‌ها و عصاره‌های دیگر مثل زعفران دم کرده غلیظ، عصاره هل، گلاب، آویشن، زنجبیل و … اضافه کنید. به کار بردن این مواد به سلیقه و طبع شما بستگی دارد. تمام این چاشنی و ادویه جات را هم می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.
  • اضافه کردن آبلیمو یا جوهر لیمو به مربای پرتقال باعث جلوگیری از شکرک زدن آن خواهد شد ولی اگر پرتقال‌هایتان خیلی ترش هستند، می‌توانید آبلیمو را حذف کنید.
  • میزان شکری را که در طرز تهیه مربای پرتقال به کار می‌برید، می‌توانید بنا به طعم و میزان شیرینی یا ترشی پرتقال تغییر دهید. در حالت عادی اندازه شکر و پرتقال باید یکسان باشد.

روش صحیح نگهداری از مربای پرتقال

روش صحیح نگهداری از مربای پرتقال

  • حتما قبل از این‌که مربای پرتقال را در بطری شیشه‌ای بریزید، از سرد شدن و از دما افتادن مربا مطمئن شوید.
  • ظروف شیشه‌ای که برای نگهداری مربای پرتقال استفاده می‌کنید حتما باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه رطوبت و آلودگی و چربی باشند.
  • درب شیشه مربا را به خوبی ببندید تا از نفوذ هوا جلوگیری شود و آن را یک شب تا صبح وارونه بگذارید تا هوای داخل شیشه خارج شود.
  • از شیشه درب‌دار با سایز و اندازه کوچک برای نگهداری مربای پرتقال استفاده کنید تا محتویات شیشه مربا زودتر تمام شود و کپک نزند.
  • به محض این‌که مربا را برای اولین بار استفاده کردید، در یخچال بگذارید تا کپک نزند.
  • برای جلوگیری از شکرک زدن مربای پرتقال از جوشاندن بیش از حد مربا خودداری کنید. اما نباید مربایتان هم زیادی رقیق باشد. روش‌های پیشگیری از شکرک و کپک زدن مرباها را بلد هستید؟
  • طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک هم جالب است. برای مطالعه طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک روی لینک مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول

مربای پرتقال باید چقدر بجوشد تا آماده شود؟

مربای پرتقال باید چقدر بجوشد تا آماده شود؟

مربای پرتقال باید حداقل ۱ ساعت بجوشد ولی بسته به آبدار بودن پرتقال می‌تواند این زمان متغیر باشد.

مربای پرتقال را با آب درست کنیم یا با آب پرتقال؟

اضافه کردن آب پرتقال باعث کم شدن و از بین رفتن شفافیت مربا می‌شود، ولی در صورت استفاده از آن، طعم مربا قوی‌تر خواهد شد.

 

کالابرگ الکترونیک