طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ با طعم لذیذ به روش رستورانی

طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ با طعم لذیذ به روش رستورانی


27 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گراتن پاستا با مرغ و قارچ

گراتن پاستا با مرغ و قارچ (گراتن ماکارونی با قارچ و مرغ) جزو انواع گراتن با پاستا و همچنین بهترین غذاهای مجلسی مدرن برای مهمانی و دورهمی است. این غذا با ریشه فرانسوی، در همان ظرفی سرو می‌شود که پخته می‌شود. ترکیب لایه لایه مواد گراتن به همراه سس سفید یا بشامل، طعم ویژه و دلپذیری به آن می‌دهند که سلیقه عموم افراد را پوشش می‌دهد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه گراتن ماکارونی با مرغ و قارچ و فوت و فن‌های تهیه و پخت آن را به شما آموزش می‌‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
ماکارونی فرمی ۱ بسته
سینه مرغ ۱ عدد متوسط
هویج ۱ عدد
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
پیاز ۱ عدد بزرگ
قارچ ۲۰۰ گرم
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد ۲ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا و پنیر پارمسان به مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زردچوبه، پاپریکا و فلفل قرمز به مقدار دلخواه

 

میزان کالری در ۴۰۰ گرم گراتن پاستا با مرغ و قارچ: حدود ۵۳۲ کیلوکالری

زمان آماده‌سازی مواد: ۶۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت گراتن ماکارونی با مرغ و قارچ: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ

مراحل طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ

گراتن پاستا با مرغ و قارچ را به عنوان وعده اصلی ناهار یا شام می‌توانید به راحتی در فر یا روی گاز درست کنید. این غذای خوشمزه را می‌توانید با سبزیجات دیگر و پنیر‌های دلخواه، طعم‌دار کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ را بخوانید.

مرحله اول: مواد گراتن را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ، مرغ را بشویید و به صورت مکعبی یا نواری خرد کنید. قارچ‌ها را بشویید و اسلایسی خرد کنید. روی قارچ‌ها آبلیمو بریزید تا سیاه نشوند. شیر را هم در دمای محیط قرار دهید.

برای خرید گوشت مرغ از جمله سینه مرغ، قارچ و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مرغ را تفت دهید

در ادامه، پیاز را پوست بگیرید و به صورت خلالی باریک یا نگینی ریز، خرد کنید. در یک قابلمه کمی روغن بریزید و پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید. پیازها را تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سپس زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کنید تا خامی آن‌ها گرفته شود. مرغ‌های مکعبی یا نواری خرد شده را به پیازها اضافه کنید. هویج را هم بشویید. پوست بگیرید و خلالی یا نگینی خرد کنید. هویج‌ها را هم به مرغ و پیاز در حال تفت اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۰ شیرینی‌ محلی گیلان برای عید نوروز

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد و روغن مایع را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله سوم: قارچ را آماده کنید

در حین پختن مرغ‌ها، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. فلفل دلمه‌ای‌ها را بشویید و نگینی یا خلالی خرد کنید. در یک تابه دیگر، کمی روغن یا کره بریزید و وقتی روی حرارت داغ شد، قارچ‌ها را به آن اضافه کنید. قارچ‌های آغشته به آبلیمو را تفت دهید تا نرم شوند و آبشان کشیده شود. سپس فلفل دلمه‌ای‌ها را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید ولی زیاد سرخ نکنید تا تلخ نشوند.

مرحله چهارم: مایه گراتن با مرغ را درست کنید

بعد از سرخ شدن فلفل دلمه‌ای و قارچ، به آنها پودر فلفل پاپریکا و پودر آویشن بزنید تا کاملا طعم بگیرند. مخلوط قارچ و فلفل دلمه‌ای را به مرغ‌های در حال پخت اضافه کنید. اگر آب مرغ کشیده‌ شده است، به اندازه نصف یا ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی به آن آب اضافه کنید. مرغ‌ها در کل به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باید بپزند تا نرم شوند و آب آنها کشیده شود.

انواع ادویه مثل فلفل قرمز، فلفل سیاه، پودر آویشن و نمک را می‌توانید به شیوه‌های خرید تلفنی، حضوری یا آنلاین از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم: پاستاها را بپزید و آبکش کنید

در این مرحله از طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ، در یک قابلمه به اندازه کافی (نصف یا بیشتر) آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند. مقداری نمک و روغن به قابلمه اضافه کنید و بعد از جوشیدن آب، پاستاها را در‌ آن بریزید. به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه (بر اساس دستورالعمل روی پاکت پاستا)، پاستاها را بجوشانید. سپس آنها را آبکش کنید و کنار بگذارید. اگر به هم چسبیده‌اند، با آب سرد، پاستاها را جدا کنید.

می‌توانید انواع ماکارونی فرمی با شکل‌های مختلف را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله ششم: سس بشامل را درست کنید

بعد از آماده کردن پاستاها، نوبت به درست کردن سس سفید است. در یک شیرجوش یا ظرف مناسب، ۵۰ گرم کره را بیندازید و اجازه دهید ذوب شود. سپس آرد الک شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید. لازم نیست آرد تغییر رنگ بدهد، همین که طعم خامی آن گرفته شود، کافی است.

سپس شیر را به تدریج، به ظرف اضافه کنید و هر بار هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. اجازه دهید سس سفید شما بجوشد و غلیظ شود. کمی فلفل سیاه و نمک، به سس اضافه کنید و بعد از قوام پیدا کردن، حرارت را قطع کنید. برای مطالعه یک روش دیگر طرز تهیه سس بشامل روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ میگو بوشهری | یک افطاری سریع و مقوی

در صورت تمایل می‌توانید کره، شیر و آرد را به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: مواد گراتن مرغ و پاستا را در قالب بریزید

کف قالبی که می‌خواهید گراتن را در آن درست کنید، مقداری از سس سفید بریزید. سپس یک لایه پاستای آبکش شده را اضافه کنید. روی پاستا مقداری از مایه مرغ و قارچ بریزید و با ته قاشق یا کفگیر روی پاستا پهن کنید. دوباره این لایه‌ها را به ترتیب تکرار کنید تا موادتان تمام شود. در آخر، به میزان دلخواه روی گراتن پنیر پیتزا و پنیر پارمسان بریزید.

قالب را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا بپزد. بعد از پختن گراتن، به مدت ۵ دقیقه گریل را روشن کنید تا روی گراتن طلایی شود. گراتن پاستا با مرغ و قارچ شما آماده سرو است. نوش جان!

در صورت تمایل پنیر موزارلا و پنیر پارمسان را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه گراتن ماکارونی و سیب زمینی

فوت و فن‌های طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ

فوت و فن‌های طرز تهیه گراتن پاستا با مرغ و قارچ

  • روی گراتن پاستا با مرغ و قارچ را می‌توانید گوجه‌های گیلاسی نصف شده بگذارید و تزیین کنید.
  • در صورت دلخواه می‌توانید از سبزیجات معطر تازه ساطوری خرد شده روی گراتن ماکارانی با مرغ و قارچ استفاده کنید.
  • می‌توانید در سس بشامل، از یک قاشق خامه استفاده کنید تا غلیظ‌تر شود.
  • می‌توانید پنیر را از دستور تهیه گراتن حذف کرده و فقط با سس سفید، گراتن را درست کنید.
  • از سبزیجات دیگر مثل ذرت و نخود فرنگی می‌توانید در مایه گراتن پاستا با مرغ و قارچ استفاده کنید. کنسرو ذرت و کنسرو نخود فرنگی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

سوالات متداول

چه کار کنیم که گراتن پاستا با مرغ و قارچ خشک نشود؟

چه کار کنیم که گراتن پاستا با مرغ و قارچ خشک نشود؟

برای جلوگیری از خشک و سفت شدن گراتن پاستا با مرغ و قارچ، میزان سس سفید یا بشامل را کم در نظر نگیرید. سس می‌تواند بافت گراتن را لطیف کند. همچنین استفاده از آب مرغ در گراتن (مایه مرغ آبدار باشد) از خشک شدن گراتن جلوگیری می‌کند. چون در حالت عادی، پاستا آب زیادی را به خود جذب می‌کند و گراتن بعد از چند ساعت معمولا خشک می‌شود.

چرا گراتن پاستا با مرغ، طعم تلخ می‌گیرد؟

در حالت عادی، نباید گراتن شما بعد از پخت تلخ شود. دلیل تلخ شدن گراتن، به استفاده بیش از حد از سبزیجاتی مثل پودر آویشن و چاشنی آبلیمو برمی‌گردد. این مواد را به اندازه به کار ببرید. همچنین از سرخ کردن بیش از اندازه فلفل دلمه‌ای خودداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک