۱۰ دلیل جسمی و معنوی روزه گرفتن در ماه رمضان

۱۰ دلیل جسمی و معنوی روزه گرفتن در ماه رمضان


3 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
دلایل روزه گرفتن در ماه رمضان

دلیل روزه گرفتن در ماه رمضان چیست؟ هر چند برای برخی افراد روزه گرفتن یک اعتقاد مذهبی است که باید بجا آورده شود ولی دلایل دیگری هم برای روزه گرفتن وجود دارد که شامل فواید آن برای سلامتی جسم و روان می‌شود. این که چرا مسلمانان به مدت یک ماه روزه می‌گیرند، سوالی است که ممکن است حتی غیر مسلمانان هم از شما بپرسند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به دلایل روزه گرفتن در ماه رمضان می‌پردازیم. همچنین فواید و آثار روزه گرفتن را بر سلامت جسم و روان بررسی خواهیم کرد.

 

 

دلایل روزه گرفتن در ماه رمضان

 

روزه گرفتن بر اندام‌ها و اعضا و جوارح بدن تاثیر می‌گذارد

 

روزه گرفتن بر اندام‌ها و اعضا و جوارح بدن تاثیر می‌گذارد. فراموش نکنید که اگر اصول درست روزه گرفتن را رعایت نکنید، حتما تبعات ناشی از روزه‌داری اشتباه گریبانتان را خواهد گرفت و سلامتی‌تان را به خطر خواهد انداخت. پس همه دلایل روزه گرفتن در ماه رمضان که در ادامه خواهد آمد، در صورتی است که به روش درست و اصولی روزه بگیرید و به سلامت جسمی خود اهمیت بدهید.

 

سم زدایی بدن با روزه گرفتن

 

از مهم‌ترین دلایل روزه گرفتن در ماه رمضان بر سلامت جسم و بدن، خروج سموم انباشته شده از بدن است. بدن به مرور چربی‌هایی را که مصرف می‌کنیم، به خود جذب می‌کند. براساس پژوهش‌های کارشناسان تغذیه،‌ روزه‌داری آن هم به مدت یک ماه، می‌تواند به پاکسازی بدن و پاکسازی معده کمک کند.

بد نیست بدانید غذاهای با چربی اشباع، مواد افزودنی یا غذاهای بسیار شیرین و با شکر ناسالم، به مرور به سم تبدیل می‌شوند. روزه گرفتن این سموم را از بدن دفع کرده و به بازسازی بدن می‌پردازد.

 

تعادل و کاهش وزن با روزه گرفتن

 

خیلی از افرادی که اضافه وزن دارند از فرصت ماه رمضان استفاده می‌کنند تا وزن خود را تعادل ببخشند. البته از خاطر نبرید که در صورت عدم رعایت اصول غذا خوردن در ماه رمضان، این احتمال وجود دارد که افراد چاق، چاق‌تر و افراد لاغر، لاغرتر شوند.

برای این که به وزن ایده‌آل خود در این ماه برسید از خوردن غذاهای پرچرب و شور در وعده افطار و سحر بپرهیزید. همچنین نباید به هیچ عنوان وعده سحری را حذف کنید، چون عوارض نخوردن سحری باعث عدم تعادل وزن خواهد شد.

حتما بخوانید  غذاهایی که سطح هورمون استروژن را در مردان افزایش می‌دهند

 

تاثیر روزه بر سلامت قلب

 

تاثیر روزه بر سلامت قلب

 

شاید جالب باشد ولی روزه گرفتن می‌تواند ریسک سکته قلبی را کاهش دهد. همچنین باعث بهبود نارسایی قلبی می‌شود. از دلایل روزه گرفتن می‌توان به تاثیر مثبت آن بر کاهش فشار خون و بهبود تپش قلب اشاره کرد. البته باز هم یادآوری کنیم که اگر مشکل قلبی دارید یا داروی خاص مرتبط با بیماری‌‌های قلبی مصرف می‌کنید، پیش از روزه گرفتن با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

روزه و تاثیر آن بر سیستم گوارش

 

بنا به نظر کارشناسان تغذیه، روزه گرفتن می‌تواند سیستم بدن را بازسازی کند. سلول‌های موجود در دستگاه گوارش، ریزش زیادی دارند. در طول ماه رمضان به خاطر کم شدن وعده‌های غذایی، سیستم گوارش بدن فعالیت کمتری خواهد داشت و در نتیجه به استراحت می‌پردازد.

در این مدت سلول‌های جدید می‌توانند تولید شوند و به تبع متابولیسم بدن بالاتر می‌رود. به همین دلیل سوخت و ساز و فعالیت‌های متابولیسمی نیز متعادل می‌شود. همه این‌ها به این معنی است که دستگاه گوارش بعد از ماه رمضان فعالیت بهتری خواهد داشت.

 

روزه با مغز چه می‌کند؟

 

مغز عملکرد جالبی دارد. وقتی یک فرد سالم، بیش از حد غذا مصرف کند، نوعی اختلال در مغز ایجاد می‌شود. بعضی تغییرات شیمیایی با روزه گرفتن، در مغز رخ می‌دهد که روی سلامت آن تاثیر می‌گذارد.

پروتئین‌هایی که در زمان ورزش کردن در مغز تولید می‌شوند، با نام پروتئین‌های «نوروترفیک» شناخته می‌شود. این پروتئین‌ها با روزه‌داری در مغز تولید و در نتیجه مدار‌های عصبی فعال می‌شوند. رشد و فعال شدن این پروتئین‌ها به تشکیل سیناپس‌های مغز کمک می‌کند. همچنین «کتون‌»ها را که یک منبع انرژی برای عصب‌ها هستند، تولید می‌کنند.

در نتیجه تولید این منابع انرژی، روی توانایی ارتباط با دیگران و صبر و حوصله تاثیر مثبت می‌گذارد و از ابتلا شدن به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کند.

 

دلایل معنوی روزه گرفتن

 

دلایل معنوی روزه گرفتن

 

بر اساس آیات قرآن، همان‌طور که در سوره بقره آیات ۱۸۳ تا ۱۸۵ آمده است، روزه برای پرهیزگاری واجب شده است و بر امت‌های قبل نیز واجب بوده است. البته در امت‌های دیگر شکل و نحوه روزه گرفتن متفاوت بوده است. احتمالا شما هم درک کردن حال گرسنگان و فقرا را به عنوان مهم‌ترین دلیل روزه گرفتن شنیده‌اید. تا جایی که روزه را بیشتر یک «رژیم معنوی» می‌دانند. اما تاثیرات متبت روزه گرفتن بر سلامت روان و برخورد دین با مساله روزه چیست؟

 

تمرین استقامت در برابر وسوسه‌ها

 

در احکام دینی، افعال حرام و مکروه زیادی وجود دارد که حالت عادی هم نکوهیده و در دین نهی شده است. علاوه بر این اعمال، انجام برخی کارها مثل خوردن و آشامیدن هم باعث باطل شدن روزه می‌شود.

اما برای این‌که بتوانید بر روی هوای نفس خود پا بگذارید و خود را به انجام کارهای نیک که در دین به آن‌ها توصیه شده است، عادت دهید، روزه گرفتن یک تمرین عالی به حساب می‌آید. با روزه گرفتن می‌توانید در طول روز بر روزه تمرکز کرده و وسوسه‌ها را از خود دور کنید.

حتما بخوانید  30 روش درمان سرفه در خانه قطعی و سریع که معجزه می کنند

 

تمرین صبر و کنترل خشم

 

یکی از مهم‌ترین کارهایی که توصیه می‌شود در ماه رمضان انجام دهید، کنترل خشم و پرهیز از زخم زبان است. از آن‌جایی که خشم چه کلامی و چه فیزیکی، آثار مخرب فراوان و گاهی جبران‌ناپذیر دارد،‌ در این ماه به سعه صدر و کنترل خشم توصیه شده است.

 

تقویت حس همدلی

 

تقویت حس همدلی

 

همانطور که اشاره شد، درک کردن نیازمندان با روزه گرفتن به عنوان یکی از دلایل روزه گرفتن در ماه رمضان شناخته می‌شود. از طرفی ماه رمضان فرصتی است تا اگر به هر دلیلی قادر به روزه گرفتن نباشید، به کسانی که وسع مالی خوبی ندارند می‌توان کمک کرد. شور و حال بیشتر مساجد در طول ماه رمضان یکی از نشانه‌های پیشرفت حس همدلی و معاشرت بیشتر در این ماه است.

 

ارتباط معنوی عمیق‌تر

 

به دست آوردن آرامش درونی از مهم‌ترین دلایل روزه گرفتن در ماه رمضان به حساب می‌آید. خواندن قرآن، ‌انجام اعمال عبادی، شکرگزاری به خاطر نعمت‌های پروردگار و … همگی به قوی‌تر شدن پیوند فرد با پروردگار خواهد شد. این پیوند عمیق نتیجه‌‌ای جز آرامش درونی ندارد. روزه‌داری همچنین یکی از راه‌های شکرگزاری در دین به حساب می‌آید که مسلمانان خود را موظف به انجام آن می‌دانند.

 

عمل به ارکان دین

 

در دین اسلام، روزه گرفتن یکی از ارکان یا ستون‌‌های دین به حساب می‌آید. شهادتین، نماز، زکات، روزه و حج، ارکان‌های دین اسلام به حساب می‌آیند. چهارمین رکن دین یعنی روزه نیز بر مسلمانان واجب شده است. روزه گرفتن طی یک ماه بر مسلمانان واجب است و به آثار جسمی و روانی آن و دلایل روزه گرفتن در متون دینی اشاره شده است.

فراموش نکنید که روزه گرفتن در ماه رمضان باعث رهایی از افکار شیطانی، دوری از تجملات دنیوی، پا گذاشتن روی هوای نفس، آرامش قلبی، بالا بردن اراده، تحمل و صبر می‌شود. همچنین روزه می‌تواند به پاکسازی روحی کمک کند.

 

سوالات متداول

 

از دلایل روزه گرفتن بر سلامت جسمی چیست

 

از دلایل روزه گرفتن بر سلامت جسمی چیست؟

 

فواید سلامتی زیادی وجود دارد که دلیل روزه گرفتن را توجیه می‌کند. تقویت سیستم گوارشی، کمک به سلامت قلب و سلامت مغز، کاهش وزن برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند، سم زدایی از بدن طی ماه رمضان و … از دلایل اصلی روزه گرفتن برای سلامت جسمی است.

 

دلایل معنوی روزه گرفتن در ماه رمضان چیست؟

 

روزه باعث آرامش قلبی، بالا بردن اراده و صبر، رهایی از افکار شیطانی، دوری از تجملات دنیوی، پا گذاشتن روی هوای نفس و … می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک