۱۰ روش پاکسازی معده در ماه رمضان | بایدها و نبایدهای آن

۱۰ روش پاکسازی معده در ماه رمضان | بایدها و نبایدهای آن


7 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 روش پاکسازی معده در ماه رمضان

شاید برخی افراد به این موضوع دقت نکرده باشند ولی پاکسازی معده در ماه رمضان و قبل از آن، می‌تواند روزه‌داری را راحت‌تر و از عوارض احتمالی ناشی از روزه گرفتن پیشگیری کند. اما چطور می‌توان معده را برای روزه گرفتن آماده و پاکسازی کرد؟ خوردن چه مواد غذایی به پاکسازی معده در ماه رمضان کمک می‌کند، پاکسازی معده چه فوایدی دارد و چه افرادی باید معده خود را پاکسازی کنند؟ ما در این مقاله از سرویس سلامت طبق توصیه‌های پزشکی در ماه رمضان به تمام این پرسش‌ها به تفصیل پاسخ خواهیم دادید تا بتوانید کیفیت روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان را بالا ببرید و بدون هیچ عارضه‌ای از برکات این ماه بهره ببرید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

چرا باید معده را پاکسازی کنیم؟

 

چرا باید معده را پاکسازی کنیم؟

 

بر اساس مطالعات و پژوهش‌های کارشناسان تغدیه، اغلب مشکلات مربوط به سیستم گوارشی و اختلال در هضم غذا، به نوع تغذیه و عادت‌های غذایی بستگی دارد. به همین دلیل باید برای سلامت این اعضای مهم و حیاتی بدن، تلاش کنید. اگر مشکل گوارشی خاصی ندارید، به شست‌و‌شوی معده هم نیاز نخواهید داشت ولی در حالت عادی، مصرف برخی غذاها و مواد غذایی می‌توانند به پاکسازی طبیعی معده کمک کنند.

این مواد غذایی هضم غذا را آسان می‌کنند، همچنین عملکرد سیستم گوارشی را بهبود خواهند بخشید. علاوه براین به بهبود خلق و خو و آرامش روان کمک می‌کنند. به طور خلاصه، سم‌زدایی معده و دستگاه گوارش هم به سلامت جسم و هم سلامت روان شما کمک موثری خواهد کرد.

 

پاکسازی معده در ماه رمضان

 

برای این‌که بتوانید به راحتی و با کمترین هزینه معده خود را پاکسازی کنید، کافی است برخی از مواد غذایی را به رژیم‌تان، اضافه و برخی از آنها را حذف کنید. علاوه بر این ترک کردن برخی عادت‌‌های غلط غذایی و زندگی و جایگزینی آن‌‌ها با شیوه‌های صحیح، می‌تواند به پاکسازی معده در ماه رمضان کمک کند.

 

بیشتر آب بنوشید

 

مصرف بالای آب به عنوان طبیعی‌ترین راه پاکسازی معده در ماه رمضان شناخته می‌شود. آثار مخرب کم‌آبی بدن می‌تواند بر سلامت کلی بدن تاثیر منفی بگذارد و سلامت عمومی آن را به خطر بیندازد. میزان توصیه شده برای نوشیدن آب، حدود ۸ لیوان در روز است. بنا به توصیه کارشناسان تغذیه و سلامت، بهتر است نیم ساعت قبل از خوردن وعده اصلی، یک لیوان آب بنوشید.

همچنین نوشیدن یک لیوان آب قبل از خواب و یک لیوان آب بعد از بیداری، می‌‌تواند روند پاکسازی معده را سرعت ببخشد. بنابراین خوردن آب در هنگام افطار و سحری ماه رمضان را از یاد نبرید و سعی کنید در فاصله افطار تا سحر، کمبود آب بدن خود را جبران کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله زمان مناسب نوشیدن آب را هم مطالعه کنید.

حتما بخوانید  فواید شگفت انگیز خوردن روغن زیتون ناشتا برای درمان بیماری ها

 

پاکسازی معده در ماه رمضان با زنجبیل

 

پاکسازی معده در ماه رمضان با زنجبیل

 

حتما می‌دانید که زنجبیل در طب سنتی، طبع گرم و خشک دارد و رطوبت اضافی بدن و معده را از بین خواهد برد. همچنین می‌تواند به برطرف کردن تشنگی ناشی از بلغم در معده کمک بسزایی کند. بد نیست بدانید از خواص زنجبیل تازه و پودر شده تقویت قلب، کبد و مغز است و و سموم بدن را از بین ببرد.

 

پاکسازی معده با آب و عسل

 

احتمالا شما هم از معجزه استفاده از آب و عسل در رژیم غذایی خبر دارید. این ترکیب معجزه‌آسا می‌تواند اشتهای فرد را تنظیم کرده و معده را قوی کند. مصرف آب گرم، عسل و چند قطره آبلیمو همچنین می‌تواند از بروز سردردهای ناشی از روزه‌داری پیشگیری کند.

بهتر است آب و عسل را یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از صرف غذای اصلی، مصرف کنید. این نوشیدنی به کاهش رطوبت‌های معده نیز کمک کرده و مواد زائدی را که در سیستم گوارش، کبد و کلیه تجمع پیدا کرده است، از بین خواهد برد.

 

شربت خاکشیر

 

برای کسانی که می‌خواهند روزه‌داری را با کمترین عارضه انجام دهند، مصرف یک قاشق غذاخوری خاکشیر حل شده در آب جوش و نبات، بسیار مفید است. برای درست کردن این معجون عالی برای پاکسازی معده در ماه رمضان، خاکشیر را از قبل در مقداری آب بخیسانید و بشویید. شربت خاکشیر را می‌توانید با عسل هم درست کنید. همچنین از جمله خواص شربت خاکشیر و تخم شربتی هم یک ایده عالی برای پاکسازی معده در ماه رمضان است.

 

تقویت معده با آب و عسل

 

تقویت معده با آب و عسل

 

برای پاکسازی معده در ماه رمضان، ترکیب آب و عسل هم می‌تواند به سم زدایی بدن کمک موثری کند. برای این کار، ۲ قاشق عسل را با ۱۵ قاشق آب ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا نیمی از آب تبخیر شود و در این فاصله، کف‌های ایجاد شده روی آب را با قاشق بگیرید. این ترکیب را هر روز بعد از افطار یا در زمان سحری بنوشید.

 

رب انار و رب سیب

 

اگر شما هم با مشکل تلخی دهان و رفلاکس معده مواجهید، حتما رب انار یا رب سیب را در رژیم غذایی خود جای بدهید. وجود صفرای متعفن یا صفرای عفن در فرد می‌تواند روزه‌داری را دشوارتر کند. به همین خاطر برای از بین بردن حالت تهوع یا مشکلات گوارشی دیگر، بعد از افطار یا سحری، خوردن یک قاشق چای خوری رب انار یا رب سیب توصیه می‌شود.

 

شربت زرشک برای پاکسازی معده در ماه رمضان

 

حتما بخوانید  خواص و فواید عدس قرمز یا دال عدس و طبع و مصلح آن

یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای تمیز کردن معده، شربت زرشک است. برای تهیه این شربت مقوی و مفید، مقداری زرشک تازه را با آب از شب قبل خیس کنید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید. وقتی شربت به اندازه کافی غلیظ شد و قوام پیدا کرد، مقداری شکر یا عسل به آن بیفزایید تا به طعم دلخواهتان برسد.

 

دارچین و نعنا بخورید

 

برای افرادی که با معده‌درد دست و پنجه نرم می‌کنند،‌ در طب سنتی، خوردن دارچین و نعنا توصیه می‌شود. این خوراکی‌های سودمند به کاهش نفخ معده و درمان سوء هاضمه کمک می‌کنند. اگر شما هم با خوردن غذاهای چرب و شور به معده درد دچار می‌شوید، از دارچین و نعنا در وعده‌های غذایی افطار و سحری یا میان وعده و نوشیدنی‌هایتان استفاده کنید.

 

عرقیات گیاهی

 

نوشیدن برخی عرق‌‌های گیاهی مثل عرق زیره و عرق پونه به هضم غذا کمک می‌کند و معده را شست‌وشو می‌دهد. قرار دادن این عرقیات در رژیم غذایی سوزش معده و دردهای ناشی از هضم نشدن غذاها را تسکین می‌دهد. همچنین خوردن عرق بادرنجوبه به درمان بی‌اشتهایی کمک می‌کند و نفخ معده را خواهد گرفت.

 

آلوئه ورا

 

خواص و فواید آلوئه‌ورا بسیار زیاد است و مصرف آن برای سلامت بدن و زیبایی پوست توصیه می‌شود. اما برای پاکسازی معده در ماه رمضان، آلوئه‌ورا می‌تواند به دفع سموم بدن و هضم غذا کمک موثری کند. همچنین می‌توانید از برش‌های آن در تهیه انواع سالاد هم استفاده کنید.

 

برای پاکسازی معده در ماه رمضان چه چیزهایی نخوریم؟

 

برای پاکسازی معده در ماه رمضان چه چیزهایی نخوریم

 

علاوه بر مواد غذایی که مصرف آن‌ها توصیه شده است، برای پاکسازی معده در ماه رمضان، باید از خوردن برخی مواد غذایی پرهیز کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر می‌شوند:

 

• قهوه
• گوشت قرمز
• غذاهای سرخ شده
• نوشابه‌های گازدار
• چای و نوشیدنی‌های کافئین دار
• غذاهای آماده و فست فود‌
• لبنیات پرچرب
• غذاهای شور
• شیرینی جات
• ادویه‌های تند

در کنار این‌ها، برخی مواد غذایی دیگر باعث تحریک و برگشت اسید معده به مری و در نتیجه موجب رفلاکس خواهد شد. این مواد غذایی شامل آب مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز و سیر می‌شوند.

 

برای سلامت معده این کارها را نکنید

 

علاوه بر مواد غذایی ممنوعه، انجام برخی کارها هم می‌تواند سلامت معده را به خطر بیندازد. این کارها شامل موارد زیر می‌شود:

سیگار کشیدن
• عدم تحرک
• ورزش نکردن
• خواب نامنظم

 

 

سوالات متداول

پاکسازی معده در ماه رمضان چه فایده‌ای دارد

پاکسازی معده در ماه رمضان چه فایده‌ای دارد؟

 

با پاکسازی معده هضم غذا سریع‌تر خواهد شد و دردهای معده شامل نفخ و سوزش آن التیام پیدا می‌کند. همچنین این کار باعث بهبود عملکرد معده و دستگاه گوارش خواهد شد.

 

خوردن چه غذاهایی باعث تحریک معده می‌شود؟

 

برای پاکسازی معده در ماه رمضان، مصرف آب مرکبات، گوجه فرنگی، پیاز و سیر، غذاهای سرخ کردنی، ادویه‌های تند و … را تا حد ممکن کاهش دهید.

 

کالابرگ الکترونیک