خواص آلو برای لاغری | آیا مصرف آلو موجب کاهش وزن می شود؟

خواص آلو برای لاغری | آیا مصرف آلو موجب کاهش وزن می شود؟


21 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آیا خوردن آلو راهی برای کاهش وزن است؟

خواص آلو برای لاغری و کاهش وزن چیست؟ آلو یکی از میوه‌هایی است که در چند وقت اخیر در بحث کاهش وزن مطرح شده است. پس بیایید در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش خواص آلو برای لاغری را بررسی کنیم و اینکه آلو چه فوایدی برای کاهش وزن دارد.

 

 

آیا خوردن آلو راهی برای کاهش وزن است؟

 

آیا خوردن آلو راهی برای کاهش وزن است؟

 

وقتی صحبت از آلو به میان می‌آید، با بررسی مواد مغذی موجود در آن متوجه می‌شویم که این میوه، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که هر کدام به نوعی به سلامت بدن کمک می‌کنند. اگر شما هم مصرف آلو را به عنوان راهی برای لاغری انتخاب کرده‌اید، باید پیش از هر چیز، درباره مواد مغذی آن بدانید.

 

مواد مغذی آلو

 

آلو سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌ها است و مقدار زیادی فیبر دارد که به این میوه کمک می‌کند تا فواید بیشتری داشته باشد. آلوهای قرمز، نارنجی، زرد و حتی آلوهایی با رنگ مارونی پیدا خواهید کرد که می‌توان به صورت تازه یا آلو خشک مصرف کرد. بد نیست بدانید آلو خشک حاوی مقادیر زیادی ویتامین K در مقایسه با آلوی تازه است. اما آلو خشک در مقایسه با آلو تازه، کالری بیشتری دارد. در ضمن آلوی تازه حاوی مقادیر بیشتری ویتامین B و همچنین سایر مواد مغذی است.

 

حقایق تغذیه‌ای درباره آلو

 

حقایق تغذیه‌ای درباره آلو

 

دانستن اطلاعات تغذیه‌ای این میوه برای بررسی خواص آلو برای لاغری ضروری است، چون شما از این طریق متوجه می‌شوید که با مصرف آن‌، چه مواد مغذی دریافت می‌کنید و کدام‌ یک را کم دارید. آلو حاوی مقادیر زیادی ویتامین و املاح معدنی است و وقتی صحبت از مشخصات آن می‌شود، می‌توان آن را یک ماده غذایی فوق‌العاده مفید در نظر گرفت. در ادامه حقایق تغذیه‌ای آلو (تازه، خشک، آب آلو) آورده شده است.

 

• کالری

 

آلو جزو میوه‌های کم کالری است. گفته می‌شود که یک آلو تقریبا ۳۰ کالری دارد. وقتی صحبت از آلو خشک به میان می‌آید، کالری نسبتا بالاتری دارد چون یک وعده ۱ اونس (۲۸ گرم) آلو حاوی حدود ۶۷ کالری است.

 

• کربوهیدرات‌ها

 

کربوهیدرات‌ها برای بدن ما مهم هستند چون انرژی لازم برای انجام فعالیت‌‌های روزانه را در اختیارمان قرار می‌دهند. آلو میوه‌ای با کربوهیدرات بالا است. یک آلو حاوی تقریبا ۸ گرم است. از سوی دیگر، آلو خشک مقدار کمی کربوهیدرات بیشتری دارد چون یک وعده (۲۸ گرم) آن، حاوی ۱۸ گرم کربوهیدرات است.

 

• پروتئین‌ها

 

اهمیت پروتئین‌ها به این دلیل است که به تقویت و ترمیم عضلات کمک می‌کنند. آلو مقدار محدودی پروتئین در خود جای داده است. یک آلو حاوی تقریبا ۰.۵ گرم پروتئین است.

 

• چربی‌ها

آلو از میوه‌‌های کم چرب است. گفته می‌شود که یک آلو کمتر از یک گرم چربی دارد.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های خشک کردن آلو در آفتاب، فر و با پنکه

 

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آلو

 

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آلو

 

هم آلوی تازه و هم آلو خشک یا آلو بخارا، حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. در ادامه برخی از مواد معدنی و همچنین مقادیری که آنها دارند، آورده شده است:

 

• ویتامین A

 

این ویتامین برای تقویت بینایی ضروری است. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای سلامت باروری مهم است. یک آلو حاوی ۵ درصد از نیاز روزانه به ویتامین آ است، در حالی که یک وعده آلو خشک، حاوی ۴ درصد است.

 

• ویتامین C

 

این ویتامین به رشد و ترمیم بیشتر بافت‌ها کمک می‌کند. همچنین جذب آهن و عملکرد صحیح سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. یک آلو حاوی ۱۰ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین است.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی بلوبری با طعم عالی به 6 روش کافی شاپی

 

• ویتامین K

 

ویتامین K، به لخته شدن خون کمک می‌کند. هم آلو تازه و هم آلو خشک، حاوی این ویتامین هستند. یک آلو حاوی ۵ درصد از نیاز روزانه این ویتامین است. آلو خشک هم، همان‌طور که قبلا ذکر شد، حاوی مقادیر بیشتری ویتامین K در مقایسه با آلوی تازه است. یک وعده (۲۸ گرم) آلو، ۲۱ درصد از مصرف روزانه مورد نیاز این ویتامین را تامین می‌کند.

 

• ویتامین B2

 

ویتامین B2 در آلو خشک نسبت به آلوی تازه، مقدار بیشتری دارد. این ویتامین به تجزیه پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند. یک وعده آلو (۲۸ گرم) حاوی ۳ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین است.

 

• ویتامین B3

 

ویتامین B3 با عنوان «نیاسین» هم شناخته می‌شود. این ویتامین برای کاهش کلسترول و بهبود آرتروز ضروری است و همچنین به تقویت عملکرد مغز کمک می‌کند. یک وعده آلو حاوی حدود ۳ درصد از مصرف روزانه مورد نیاز این ویتامین است.

 

• ویتامین B6

 

این ویتامین به بهبود عملکرد طبیعی سیستم عصبی مرکزی کمک می‌کند. یک وعده آلو حاوی تقریبا ۳ درصد از مصرف روزانه مورد نیاز این ویتامین است.

 

• پتاسیم

 

این ماده معدنی به تنظیم تعادل مایعات، تعادل و تنظیم سیگنال‌‌های عصبی و انقباضات عضلانی کمک می‌کند. یک عدد آلو حاوی ۳ درصد از مصرف روزانه مورد نیاز است، در حالی که یک وعده آلو حاوی ۶ درصد از آن است.

 

• مس

 

مس یک ماده معدنی با عملکردهای مختلف است. این فلز، به تشکیل گلبول‌‌های قرمز خون و همچنین به حفظ سلامت استخوان‌ها، عروق خونی، اعصاب و عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی مس مصرف کنید، به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی و عروقی مختلف کمک کند. یک آلو و یک وعده آلو به ترتیب حاوی ۲ و ۴ درصد از نیاز روزانه این ماده معدنی هستند.

 

• منگنز

 

این ماده معدنی به فعال شدن آنزیم‌‌های متابولیسم، هضم و استفاده از پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه کمک می‌کند. یک آلو حاوی ۲ درصد و یک وعده آلو حاوی ۴ درصد از نیاز روزانه این ماده معدنی است.

 

• منیزیم

 

منیزیم وظیفه تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات را بر عهده دارد. همچنین به تنظیم فشار خون و سطح قند خون کمک می‌کند. یک وعده آلو حاوی ۳ درصد از نیاز روزانه این ماده معدنی است.

 

• فسفر

 

این ماده معدنی در شکل‌گیری استخوان‌ها و دندان‌ها مهم است. یک وعده آلو حاوی حدود ۲ درصد از مصرف روزانه مورد نیاز این ماده معدنی است.

 

همان‌طور که می‌بینید، هم آلو خشک و هم آلو تازه مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار مفید و زیادی را در خود جای داده‌اند که باعث بالا رفتن خواص و فواید آلو برای سلامتی می‌شوند.

 

خواص آلو برای لاغری

 

خواص آلو برای لاغری

 

آلو به روش‌‌های مختلف می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعات مختلف نیز صحت این موضوع را نشان داده‌اند.

 

آلو و محتوای پایین کالری

 

آلو، همان‌طور که قبلا بیان کردیم، حاوی ۳۰ کالری در هر میوه است. حتما می‌دانید برای اینکه یک نفر وزن کم کند، باید کالری کمتری نسبت به کالری که می‌سوزاند، دریافت کند. یکی از راه‌های دریافت کالری کمتر، مصرف غذاهای سیرکننده کم کالری است که آلوها جزو این دسته مواد غذایی هستند و این امر، به دلیل فیبر بالای آنها است.

لازم است بدانید که اگرچه آلو با کم کالری بودن باعث کاهش وزن می‌شود، اما رژیم غذایی شما نباید تنها از آلو تشکیل شده باشد و باید سعی کنید تمام اجزای یک رژیم غذایی متعادل را به وعده‌‌های غذایی خود اضافه کنید. چون تا زمانی که این کار را انجام ندهید، با سوء تغذیه مواجه خواهید شد.

 

آلو، حاوی مقادیر بالای فیبر

 

گفته می‌شود که یک آلو تقریبا ۱ گرم فیبر دارد. این مقدار فیبر در هر آلو، کم نیست و به خواص آلو برای لاغری کمک می‌کند. فیبر همچنین اثر سیر کننده دارد و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس گرسنگی نکنید و در وعده غذایی بعدی کمتر غذا بخورید. در نتیجه موجب کاهش وزن می‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده به صورت دمی و آبکش

علاوه بر این، فیبر به هضم غذا کمک می‌کند، از عارضه یبوست جلوگیری می‌کند و قند خون را کاهش می‌دهد. فیبر محلول موجود در آلو با کاهش سرعت هضم به تنظیم قند خون کمک می‌کند. بنابراین باعث می‌شود غذا برای مدت طولانی‌تری در معده بماند و جذب گلوکز (از غذایی که در حال هضم است)، کند شود.

در نتیجه از آنجایی که گلوکز با سرعت کمتری وارد جریان خون می‌شود، سطح قند خون به سرعت بالا نمی‌رود. این امر نشان می‌دهد که آلو می‌تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای کمک به کنترل دیابت نوع ۲ استفاده شود.

همین فیبرهای محلول، سرعت هضم و خروج غذا از معده را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند فرد احساس سیری کند، این بدان معناست که غذای کمتری جذب می‌شود و باعث کاهش وزن می‌شود.

 

علم درباره خواص آلو برای لاغری چه می‌گوید؟

 

علم درباره خواص آلو برای لاغری چه می‌گوید؟

مطالعات مختلفی انجام شده است تا ثابت شود که آیا آلو باعث کاهش وزن می‌شود یا خیر. در اینجا دو مورد از این مطالعات و نتایج، آورده شده است:

 

مطالعه ۱:

 

مطالعه‌ای در مورد اینکه «آیا هلو، آلو و شلیل دارای ترکیبات زیست فعالی هستند که می‌تواند به طور بالقوه با دیابت مرتبط با چاقی و بیماری‌‌های قلبی-عروقی مبارزه کند یا خیر؟» انجام شد. این مطالعه نشان داد که برخی از اجزای این خانواده از میوه‌ها را می‌توان برای مبارزه با سندرم متابولیک استفاده کرد.

سندرم متابولیک عوامل خطری است که خطر چاق شدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند منجر به بروز بیماری‌‌های جدی شود. ترکیبات فنلی موجود در آلو، هلو و شلیل ممکن است خواص ضد چاقی، ضد التهابی و ضد دیابت داشته باشند.

این ترکیبات همچنین ممکن است بتوانند اکسیداسیون کلسترول بد مضر (LDL) را کاهش دهند، که به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌‌های مختلف قلبی معروف است. این مطالعه نشان می‌دهد که خوردن آلو و سایر میوه‌‌های مرتبط ممکن است به مبارزه با چاقی و سایر بیماری‌‌های مزمن کمک کند.

 

مطالعه ۲:

 

دانشگاه لیورپول مطالعه دیگری در این زمینه انجام داد. هدف اصلی این مطالعه اثبات این بود که «آیا خوردن آلو خشک به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی برای کنترل وزن، کاهش وزن را بهبود می‌بخشد؟» برای انجام این مطالعه، ۱۰۰ نفر دارای اضافه وزن به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه از مردم قرار بود هر روز آلو بخورند در حالی که به گروه دیگر در طول این مطالعه کاهش وزن توصیه شده است که میان وعده‌‌های سالم مصرف کنند.

پس از ۸ هفته، که مدت زمان مطالعه بود، این مطالعه نشان داد گروهی که آلو می‌خوردند، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند. این گروه از افراد توانستند به طور متوسط ۲ کیلوگرم وزن کم کنند. برای اضافه کردن آلو به رژیم غذایی، این افراد همچنین حدود ۲.۵ سانتی‌متر کاهش اندازه دور کمر خود را تجربه کردند.

افراد گروه دوم میانگین کاهش وزن ۱.۵ کیلوگرمی و کاهش ۱.۷ سانتی متری دور کمر را تجربه کردند. مشاهدات قابل توجه دیگری که انجام شد این بود که گروهی که آلو مصرف کرده بودند، در طی چهار هفته وزن بیشتری از دست دادند و پس از هفته هشتم، احساس سیری بیشتری داشتند.

این موضوع نشان می‌دهد زمانی که آلو به برنامه کاهش وزن اضافه شود، می‌تواند باعث لاغری شود. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، می‌توانند به عنوان راهی برای لاغری، آلو خشک را در لیست خرید خود قرار دهند. با این حال، مهم است که مطمئن شوید به مصرف آن حساسیت ندارید یا قبل از شروع رژیم با متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

سوالات متداول

آلو چطور باعث کاهش وزن می‌شود

آلو چطور باعث کاهش وزن می‌شود؟

 

در صورتی که آلو را در رژیم غذایی خود جای دهید و از مصرف غذاهای پرکالری بپرهیزید، آلو با افزودن فیبر و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها، به شما احساس سیری می‌دهد و باعث لاغری می‌شود که از خواص آلو برای لاغری است.

 

هر آلو تازه و خشک چند کالری دارد؟

 

یک آلو تقریبا ۳۰ کالری دارد. ولی آلو خشک، کالری نسبتا بالاتری دارد و یک وعده (۲۸ گرم) آلو، حاوی حدود ۶۷ کالری است.

 

 

منبع: betterme

کالابرگ الکترونیک