۱۳ خواص و فواید آلو بخارا برای ریه، پوست، یبوست، کبد چرب و …

۱۳ خواص و فواید آلو بخارا برای ریه، پوست، یبوست، کبد چرب و …


16 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۳ خواص و فواید آلو بخارا برای ریه، پوست، یبوست، کبد چرب و ...

از جمله خواص آلو بخارا پیشگیری از بیماری دیابت است. آلو بخارا به اشکال مختلف، از بزرگ تا کوچک در رنگ‌های مختلف از جمله صورتی، بنفش، قرمز، زرد، سبز و نارنجی وجود دارد. وجه تسمیه آلو بخارا کشت بیشتر آن در منطقه خراسان ایران است. آلو را می‌توان هم به صورت تازه و هم به صورت خشک مصرف کرد. به نوع خشک آلو قطره طلا «آلو بخارا» می‌گویند که در طب اسلامی و سنتی اثرات مفیدی در درمان یبوست و پوکی استخوان دارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش ارزش غذایی آلو بخار و خواص و فواید آلو بخارا در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

 

ارزش غذایی آلو بخار

 

ارزش غذایی آلو بخار

 

مفید بودن به یک ماده غذایی با بررسی ارزش غذایی آن مشخص می‌شود. پس بیایید نگاهی به ارزش غذایی آلو داشته باشیم. یک آلو حاوی مواد معدنی و مغذی زیر است:

 

• کالری: ۳۰
• کربوهیدرات: ۸ گرم
• فیبر: ۱ گرم
• شکر: ۷ گرم
• پتاسیم: ۳ درصد از RDI
• مس: ۲ درصد از RDI
• منگنز: ۲ درصد از RDI
• ویتامین A: 5 درصد از RDI
• ویتامین C: 10٪ از RDI
• ویتامین K: 5٪ از RDI
RDI*: نیاز روزانه بدن

 

البته آلو پس از خشک شدن تبدیل به آلو بخارا می‌شود که آنها مغذی‌تر هستند. در یک اونس یا ۲۸ گرم آلو بخارا، می‌توانید مواد مغذی و ویتامین‌های زیر را دریافت کنید:

 

• کالری: ۶۷
• کربوهیدرات: ۱۸ گرم
• فیبر: ۲ گرم
• شکر: ۱۱ گرم
• ویتامین B3: 3٪ از RDI
• ویتامین B6: 3٪ از RDI
• پتاسیم: ۶ درصد از RDI
• مس: ۴ درصد از RDI
• ویتامین A: 4 درصد از RDI
• ویتامین K: 21 درصد از RDI
• ویتامین B2: 3٪ از RDI
• فسفر: ۲ درصد از RDI
• منگنز: ۴ درصد از RDI
• منیزیم: ۳ درصد از RDI

 

تفاوت تغذیه‌ای کمی بین آلو و آلو بخارا وجود دارد. اما آلو بخارا که به صورت خشک‌ شده موجود است، هم برای خوردن راحت هستند و مغذی‌ترند.

 

بیشتر بخوانید: روش های خشک کردن آلو در خانه

 

خواص درمانی آلو بخارا

 

خواص درمانی آلو بخارا

 

۱- خواص و فواید آلو بخارا برای یبوست

 

آلو بخارا و آب آلو یک ماده غذایی معروف برای تسکین یبوست است چون مقدار زیادی فیبر دارد. فیبر با حجم دادن به مدفوع از یبوست جلوگیری می‌کند. بنابراین به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. همچنین آلو و آب آن حاوی «سوربیتول» است که اثرات ملین دارد. برای درمان یبوست با آلو می‌توانید هم آن را به صورت جوشانده شده و هم به صورت خیس شده در آب مصرف کنید.

 

۲- آلو بخارا سرشار از آنتی اکسیدان‌‌ها

 

واکنش‌های مختلفی در بدن شما رخ می‌دهد که منجر به تولید گونه‌های فعال اکسیژن می‌شود. این واکنش‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف به بدن شما آسیب برسانند. آلو بخارا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با از بین بردن گونه‌های فعال آزاد به مبارزه با آنها کمک کرده و از این رو در برابر التهاب محافظت می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه موهیتو توت فرنگی به ۳ روش مخصوص کافی شاپی

این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنول است که اثرات مفیدی بر سلامت استخوان دارد. در ضمن خطر ابتلا به بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. آنتی‌ اکسیدان‌ها همچنین می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند. بنابراین باید مقداری آلو را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

 

۳- کاهش قند خون با آلو بخارا

 

کاهش قند خون با آلو بخارا

 

آلو بخارا به خاطر کربوهیدرات‌های قابل توجه، توانایی کاهش سطح قند خون را دارد. این به این دلیل است که حاوی هورمونی به نام «آدیپونکتین» است که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. آلو بخارا همچنین حاوی فیبر بوده که قند را جذب کرده و از این رو به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند.

به این ترتیب آلو بخارا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم کمک کند. با این حال، باید آن را به مقدار کافی مصرف کنید. مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود چون حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است.

 

۴- سلامت استخوان با خوردن آلو بخارا

 

به گفته کارشناسان، آلو بخارا می‌تواند به سلامت استخوان کمک کند. این میوه نه تنها به جلوگیری از تغییر شکل استخوان کمک می‌کند، بلکه آسیب استخوانی را که قبلا رخ داده است، التیام می‌دهد.

آلو می‌تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و «استئوپنی» – یک بیماری شایع استخوانی- را کاهش دهد. همچنین حاوی ویتامین K، منیزیم، پتاسیم و فسفر است و به تقویت اثرات محافظتی استخوان کمک می‌کند.

 

۵- سلامت قلب با مصرف آلو بخارا

 

آلو بخارا می‌تواند با کاهش فشار خون و سطح کلسترول که دو عامل خطر اصلی بیماری قلبی هستند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. بنابراین اگر فشار خون بالا دارید یا سطح کلسترول بد خونتان بالاست، باید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اما مطمئن شوید که این کار را در حد اعتدال انجام می‌دهید.

 

۶- خواص و فواید آلو بخارا برای سرطان

 

خواص و فواید آلو بخارا برای سرطان

 

آلو بخارا حاوی آنتی اکسیدانی به نام «آنتوسیانین» است؛ همان رنگدانه‌های آبی مایل به قرمزی که به حذف گونه‌های اکسیژن فعال آزاد کمک می‌کند. هنگامی که بدن شما در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد، می‌تواند منجر به سرطان شود. بنابراین آنتی اکسیدان‌هایی که آلو از بین می‌برد، می‌تواند از التهاب و سرطان جلوگیری کند. با این حال، این بدان معنا نیست که خوردن آلو می‌تواند پیشگیری از سرطان را تضمین کند اما می‌تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد.

 

۷- خواص آلو بخارا برای کاهش وزن و لاغری

 

برای کاهش وزن، باید گزینه‌های میان وعده سالم را پیدا کنید. اگر آنها را در بین وعده‌های غذایی مصرف نکنید، ممکن است در نهایت خوارکی‌های ناسالم بخورید. آلو بخارا یک خوراکی فوق‌العاده است که می‌توان از آن به عنوان میان وعده استفاده کرد.

یک آلوی کوچک حدود ۳۰ کالری به شما می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی احساس سیری بمانید و در کنار آن میل به شکر را برآورده کنید. آن دسته از افرادی که می‌خواهند کالری دریافتی خود را کاهش دهند، می‌توانند آلو بخارا را به میزان کمی مصرف کنند. اما در نهایت مطمئن شوید که در نهایت آنها را زیاد نمی‌خورید.

 

۸- بهبود عملکرد حافظه و مغز با آلو بخارا

 

بهبود عملکرد حافظه و مغز با آلو

 

آلو بخارا به بهبود سلامت مغز و حافظه کمک می‌کند. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام کورستین و آنتوسیانین است که به محافظت از سلامت مغز کمک می‌کند. آلو همچنین ممکن است به کاهش سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند.

 

۹- خواص و فواید آلو برای دیابت

 

آلو بخارا می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند چون حاوی هورمونی به نام «آدیپونکتین» است. هنگامی که سطح قند خون در حد نرمال باقی بماند، خطر ابتلا به دیابت در نهایت کاهش می‌یابد. بنابراین اگر سطح قند خون بالا بماند و مقدار کافی از آلو را در رژیم غذایی گنجانده شود، می‌تواند سطح قند خون را در حالت نرمال نگه دارد.

حتما بخوانید  ۴ طرز تهیه اسنک کالباس، در تابه، ساندویچ ساز، فر و با اتو در ۱۰ دقیقه

به خاطر داشته باشید که آلو جایگزین داروهای دیابت و انسولین شما نیست. اگر دیابتی هستید، قبل از اینکه آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذای برای کنترل بیماری دیابت

 

۱۰- خواص آلو بخار برای سلامت مو

 

خواص آلو برای سلامت مو

 

ویتامین ث موجود در آلو بخارا به شما کمک می‌کند تا از شر شوره سر خلاص شوید. فولیکول مو اغلب در اثر شوره سر مسدود می‌شود. آلو بخارا می‌تواند با باکتری‌های پوست سر مبارزه کند و پوست را تسکین دهد.

 

۱۱- خواص آلو بخارا برای ریه

 

افرادی که دچار آسیب در نایژه‌های ریه هستند یا مواد مخدر و سیگار مصرف می‌کنند، همچنین برخی از افرادی که دچار عفونت‌های ریوی هستند، نیاز به پاکسازی و شست‌وشو به منظور درمان ریه دارند. از طرفی آب آوردن ریه یکی از مشکلاتی است که بیماری ریوی با آن درگیر هستند و نیاز به درمان و پاکسازی ریه دارند.

به طور کلی حتی افرادی که دچار بیماری‌های ریوی نیز نیستید هم بهتر است برای پیشگیری از بیماری‌های ریوی، ریه خود را شست‌وشو دهند و آن را پاکسازی کنند. استفاده از خواص آلو بخارا برای ریه و شست‌وشوی آن به وسیله آن، می‌تواند تاثیر بسیار ویژه‌ای روی پاکسازی ریه داشته باشد.

 

۱۲- خواص آلو بخارا برای کبد چرب

 

بیماری‌های کبدی جزو بیماری‌هایی هستند که به خاطر مصرف بی‌رویه غذاهای فست فودی یا تغذیه ناسالم، بسیاری افراد را درگیر می‌کند تا جایی که از‌ آن با عنوان مرگ خاموش یاد می‌شود. اما علاوه بر روش‌های درمانی پزشکی و استفاده از دارو، می‌توان با استفاده از برخی مواد طبیعی و خوراکی آن را درمان یا از بروز بیماری‌های کبدی و کبد چرب جلوگیری کرد.

از خواص و فواید آلو بخارا برای کبد‌، درمان کبد چرب است. افرادی که دچار بیماری کبد چرب هستند یا در معرض ابتلا به آن قرار دارند، می‌توانند با استفاده از ۲ عدد آلو خشک به درمان آن کمک کنند. برای استفاده از آن باید از شب قبل ۲ آلو بخارا را در آب بخیسانید و اجازه دهید تا صبح داخل آب باقی بماند. سپس آن را میل کنید.

 

۱۳- آلو بخارا برای پوست و چاقی صورت

 

آلو بخارا برای چاقی صورت

 

برای چاقی صورت و شادابی پوست، خوردن روزانه ۵ عدد آلو بخارا توصیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد به خاطر بالا بودن میزان آنتی‌اکسیدان آلو بخارا، این میوه برای پر حجم کردن صورت بسیار مناسب است.

 

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف آلو بخار چه موقع است؟

 

بهترین زمان مصرف آلو بخارا ناشتا قبل از میل کردن صبحانه است که به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند.

 

مقدار مجاز مصرف روزانه آلو بخار چقدر است؟

 

هر ۱۰۰گرم آلو بخار ۳۳% از فیبر مورد نیاز افراد بالغ را تامین می‌کند.. هر ۱۰۰ گرم آلو آلو برغان۲۰% از نیاز روزانه آهن زنان را تامین می‌کند.

 

آلو بخارا برای تهیه چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

 

خورشت آلو اسفناج، خورش قیمه آلو، خورش آلو و خورش مرغ و آلو از جمله مشهورترین غذاهایی هستند که با آلو بخارا درست می‌شوند.

 

طرز استفاده از آلو بخارا برای یبوست چگونه است؟

 

حدود نیم کیلو آلو بخارا را به همراه ۴ لیوان پر آب در ظرفی شیشه‌ای بجوشانید و همزمان در حین جوشاندن، چوب دارچین را به آن اضافه کنید. وقتی رنگ آلو بخارا تغییر کرد، آن را از روی شعله بردارید. اجازه دهید تا کاملا خنک‌ شوند. پس از خنک شدن، جوشانده آلو بخارا را از آب جدا کرده و در ادامه آلوها را کاملا له کنید. می‌توانید آلوها را نجوشانید و فقط به صورت خیس کرده بخورید.

 

برای پر حجم شدن صورت، چند آلو بخارا در روز بخوریم؟

 

برای چاقی صورت، خوردن روزانه ۵ عدد آلو بخارا توصیه می‌شود.

 

منبع: oladoc

کالابرگ الکترونیک