۱۴ خواص شگفت انگیز آلو خشک سیاه (آلوچه سیاه خشک) برای بدن

۱۴ خواص شگفت انگیز آلو خشک سیاه (آلوچه سیاه خشک) برای بدن


17 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
14 خواص شگفت انگیز آلو خشک سیاه (آلوچه سیاه خشک) برای بدن

خواص آلو خشک سیاه برای سلامت بدن چیست؟ آلو سیاه یکی از میوه‌‌های خوشمزه‌ای است که در بسیاری از مناطق جهان کشت می‌شود و مزایای سلامتی بی‌شماری دارد. به دلیل وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی فراوان موجود در آلو سیاه، این میوه به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی استفاده می‌شود. یکی از این شیوه‌ها، خشک کردن آلو سیاه است که طرفداران زیادی دارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص آلو خشک سیاه از نظر طب پزشکی و طب اسلامی و سنتی برای سلامتی و زیبایی می‌پردازیم. قبل از آن کمی بیشتر درباره آلو سیاه و نام‌های دیگر آن بدانید.

 

 

نام‌های دیگر آلو سیاه

 

نام‌های دیگر آلو سیاه

 

نام علمی آلو سیاه Syzygium cumini از گروه Syzygium و از خانواده Myrtaceae است. نام‌‌های دیگر آلو سیاه عبارتند از: شاه توت هندی، آلو جامبولان، آلو پرتغالی، آلو دامسون، جامبولان، آلو جاوا، آلو مالابار، آلو ارغوانی، جامبو، کالا جامون، راجامان، جامبول، جامون، جامباس، جمالی نراله، نردوی، ناوال، آلو جاوا و سیاه توت. اعتقاد بر این است که این میوه کم‌کالری، بومی هند، سریلانکا، میانمار و جزایر آندامان است، اما اکنون به طور گسترده در سراسر جهان برای مصارف خانگی و تجاری کشت می‌شود.

 

خواص آلو خشک سیاه برای سلامتی

 

آلو خشک سیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

۱- آلو خشک سیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

 

آلو سیاه حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است. این میوه سرشار از ویتامین C، ریبوفلاوین، تیامین، فولات، نیاسین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک و کولین است، همچنین اسیدهای چرب امگا ۳، اسیدهای چرب امگا ۶، فیبر غذایی، سدیم و پتاسیم را در خود جای داده است که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

علاوه بر این آلو سیاه حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، آهن، پروتئین، روی، مس و سلنیوم است. اما شاید بهترین موضوع درباره آلو سیاه این باشد که کلسترول این میوه، صفر است.

 

۲- خواص آلو خشک سیاه برای دیابت

 

آلو سیاه غنی از فیبر غذایی و فیتوکمیکال است که برای سلامت کلی بدن فواید بسیاری دارد. این ماده مغذی به جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری دیابت کمک می‌کند چون فیبر به تولید انسولین در بدن می‌پردازد و باعث کاهش جذب قند در بدن می‌شود. نتایج تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف مواد غذایی غنی از فیبر مثل آلو سیاه می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

آلو سیاه خشک شاخص گلیسمی بسیار پایینی نیز دارد. به این معنی که مصرف آلو سیاه خشک باعث افزایش قند نمی‌شود. بنابراین کسانی که از دیابت رنج می‌برند، می‌توانند این میوه خوش‌طعم را بدون هیچ نگرانی مصرف کنند.

 

۳- افزایش جریان خون با آلو خشک سیاه

 

حتما بخوانید  تفاوت اسموتی و شیک | از طرز تهیه تا مواد، کالری و بهترین زمان مصرف

افزایش جریان خون با آلو خشک سیاه

 

ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مخصوصا از خانواده B، به همراه آهن و پتاسیم موجود در آلو خشک سیاه، برای افزایش گردش خون در بدن بسیار مفید هستند تا سلول‌های بدن، اکسیژن و تغذیه مناسب را دریافت کنند.

 

۴- سلامت قلب و عروق با آلو سیاه

 

آلوچه خشک سیاه سرشار از فلاونوئیدها و فیبر غذایی است که به سلامت قلب و عروق کمک زیادی می‌کند. مطالعات مختلف ثابت کرده است که مصرف آلو سیاه خشک برای کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن بسیار مفید است. LDL یا کلسترول بد عامل اصلی بروز انواع بیماری‌‌های قلبی وعروقی مانند حمله قلبی، سکته قلبی و … است.

 

۵- آلو خشک سیاه و بهبود زخم

 

بر اساس مطالعات مختلف ثابت شده است که آلو سیاه به دلیل خواص ضد قارچی و آنتی بیوتیکی که دارد، برای بهبود روند بهبود زخم ناشی از بریدگی‌ها و زخم‌ها بسیار مفید است. مصرف آلو سیاه خشک نه تنها به بهبود زخم بلکه به بازسازی بافت نیز کمک می‌کند.

 

۶- آلو سیاه خشک و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

آلو سیاه خشک و تقویت سیستم ایمنی بدن

 

آلو سیاه خشک سرشار از ویتامین C به همراه خواص ضد قارچی و آنتی بیوتیکی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر انواع بیماری‌‌های قارچی و باکتریایی کمک می‌کند. ویتامین C به تولید گلبول‌‌های سفید در بدن کمک کرده و از بدن در برابر مهاجمان خارجی مثل باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت می‌کند. همچنین به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو به سلول‌‌های ما کمک می‌کند.

 

۷- خواص آلو خشک سیاه برای دستگاه گوارش

 

آلو سیاه خشک حاوی مقادیر زیادی فیبر رژیمی است که برای بهبود سلامت گوارش و جلوگیری از مشکلات مربوط به هضم مانند عارضه یبوست، گاز و نفخ معده، گرفتگی عضلات، بیماری اسهال، و غیره بسیار مفید است.

فیبر موجود در آلو سیاه به افزایش حجم مدفوع کمک می‌کند در نتیجه باعث دفع صحیح مدفوع از بدن می‌شود. سوربیتول (قند الکلی که باعث رفع یبوست می‌شود) در آلو خشک وجود دارد و خواص آن برای رفع یبوست را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، ویتامین C موجود در این میوه، به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو رادیکال‌‌های آزاد به سلول‌‌های دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند، بنابراین از خطر ابتلا به انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ جلوگیری خواهد کرد.

 

۸- تاثیر آلو خشک سیاه بر عملکرد مغز

 

آلو سیاه خشک سرشار از آهن بوده و برای مغز ما بسیار مفید است. آهن به بهبود تولید هموگلوبین کمک می‌کند و از این طریق، اکسیژن و مواد مغذی را به خون می‌‌رساند، به طوری که مغز ما مقدار مناسب اکسیژن و مواد مغذی را برای عملکرد مناسب دریافت می‌کند. مطالعات ثابت کرده‌اند که مصرف منظم آلو سیاه خشک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل را نیز کاهش دهد.

 

۹- آلو خشک سیاه و بهبود سلامت استخوان‌ها

 

آلو خشک سیاه و بهبود سلامت استخوان‌ها

 

با توجه به مقادیر بالای مواد معدنی موجود در آلو سیاه مثل کلسیم، فسفر، منگنز و منیزیم، مصرف آلو خشک سیاه برای سلامت استخوان‌ها و حفظ استحکام آنها بسیار مفید است. کلسیم و فسفر عنصر اصلی ساختار استخوان ما هستند و همچنین به بهبود تراکم استخوان کمک می‌کنند. جدای از این، بر اساس تحقیقات، مصرف منظم آلو سیاه خشک می‌تواند استخوان‌های ما را قوی نگه دارد و از خطر پوکی استخوان جلوگیری کند.

 

۱۰- خواص آلو خشک سیاه برای جلوگیری از کم خونی

 

کم خونی یک بیماری ناشی از کمبود آهن در بدن به شمار می‌رود و آلو سیاه سرشار از آهن است، بنابراین مصرف منظم آلو سیاه خشک می‌تواند آهن کافی در بدن را فراهم کند و از بیماری کم‌خونی و علائم ناشی از آن مثل خستگی، ضعف، سردرد، سرگیجه، ضربان قلب نامنظم و … جلوگیری کند.

حتما بخوانید  ۴ مدل طرز تهیه واویشکا مرغ به روش گیلانی با طعم لذیذ

 

۱۱- خواص آلو خشک سیاه برای پوست

 

با توجه به مقادیر بالای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی موجود در آلوچه سیاه خشک، برای پوست ما بسیار مفید است و همچنین به جلوگیری از انواع مختلف مشکلات مربوط به پوست کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی آلو سیاه به مبارزه با رادیکال‌‌های آزاد و جلوگیری از آسیب اکسیدان به سلول‌‌های پوست ما کمک می‌کند.

احتمالا می‌دانید که علت اصلی انواع بیماری‌‌های پوستی مانند چین و چروک، ورزش تیره، علائم پیری و غیره است. خواص ضد باکتریایی آلو سیاه خشک به محافظت از پوست در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس و باکتری کمک می‌کند که عامل اصلی آن است. انواع مختلف عفونت‌‌های باکتریایی مانند آکنه، زخم و غیره.

 

۱۲- خواص آلو خشک سیاه برای لاغری

 

خواص آلو خشک سیاه برای لاغری

 

آلو خشک سیاه در واقع حالتی از سیری ایجاد می‌کند که باعث می‌شود کمتر به سراغ خوردن خوراکی‌های متفرقه بروید؛ همین امر باعث می‌شود بدنتان دچار کاهش وزن شود. به بیان دیگر مقدار انرژی که آلو سیاه خشک فراهم می‌کند، باعث می‌شود به خوردن دیگر غذاها احتیاجی نداشته باشید و همین امر هم در کاهش وزن به شما کمک خواهد کرد.

فقط کافی‌ است چند آلو سیاه خشک به همراه خود داشته باشید و روزانه آن را مصرف کنید؛ خیلی سریع نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد.

 

۱۳- خواص آلو خشک برای کبد

 

خواص آلو خشک سیاه مثل خواص آلو بخارا (آلو خشک زرد) برای کبد و سلامتی آن بسیار است. فیبر موجود در این میوه خشک شده باعث عملکرد بهتر کبد و بهبود کبد چرب می‌شود. در یک مطالعه، افرادی که به مدت سه هفته ۲ اونس (۵۰ گرم) آلو را مصرف کرده‌اند، به صورت مرتب مواد زائد مضر، مانند نشاسته‌ها و چربی‌ها را دفع کردند.

 

۱۴- خواص آلو خشک برای کودکان

 

خواص آلو خشک برای کودکان

 

تمام مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های آلو خشک سیاه برای بدن لازم و ضروری است و مصرف آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و با بیماری‌ها و ویروس‌های جدیدالورود مقابله می‌کند. ویتامین C موجود در آلوچه خشک سیاه، بی‌حالی، ضعف عمومی بدن و عدم تمرکز در کودکان را از بین می‌برد و می‌تواند به عنوان یکی از خوراکی‌های مفید در مدرسه در لیست تغذیه دانش آموزان قرار بگیرد.

 

سوالات متداول

 

روزانه چقدر آلو خشک سیاه می‌توانید مصرف کنید؟

 

خوردن بیش از حد آلو خشک سیاه در یک وعده منجر به اثرات نامطلوبی مثل اسهال و شلی روده و در نتیجه کاهش آب بدن می‌شود. برای جلوگیری از آن، روزانه حداقل سه لیوان آب مصرف کنید و به صورت نرمال، یک یا دو عدد آلو خشک را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر در رژیم غذایی خود فیبر زیادی ندارید می‌توانید روزانه ۴ تا ۵ عدد، آلو خشک بخورید.

 

آیا آلو سیاه خشک باعث ایجاد اسهال می‌شود؟

 

برای کسانی که دچار عدم تحمل فروکتوز هستند، خوردن آلو خشک سیاه به گرفتگی شکم همراه با اسهال منجر شود. حتی افرادی هم که از عدم تحمل فروکتوز در رژیم غذایی رنج نمی‌برند، ممکن است پس از خوردن آلو اسهال شوند. یکی دیگر از عوارض آلو این است که مقدار کالری زیادی دارد، بنابراین خوردن بیش از حد آلو خشک و قرار دادن آن در رژیم غذایی گاهی ممکن است به چربی تبدیل شود.

 

 

منبع: getatoz

 

 

کالابرگ الکترونیک