۴۰ خواص عجیب به دانه و عوارض آن برای بدن + روش های مصرف

۴۰ خواص عجیب به دانه و عوارض آن برای بدن + روش های مصرف


18 مهر 1401 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
40 خواص به دانه و عوارض آن برای درمان بیماری ها + روش های مصرف
فهرست محتوا پنهان

به دانه یا هسته به یکی از مفیدترین بخش‌های میوه به است که به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی و آنتی اکسیدان‌های قوی که دارد از قدیم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شد. اما آیا تا به حال چیزی درباره خواص به دانه شنیده‌اید؟ اصلاً می‌دانید طرز استفاده از به دانه چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خواص درمانی به دانه و همچنین عوارض و طریقه مصرف هسته به آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد فواید و مضرات مصرف به دانه پاسخ خواهیم داد.

 

 

طبع به دانه و مصلح آن

 

طبع به دانه و مصلح آن

 

طبع به دانه در طب سنتی سرد و تر است. بهترین مصلح به دانه گلاب، سکنجبین و رب‌های ترش مزه هستند. بهتر است افراد بلغمی از به دانه به مقدار کم و یا در کنار مصلح آن استفاده کنند.

 

ویتامین‌ها و ارزش غذایی به دانه

 

به دانه به دانه‌هایی که در «میوه به» وجود دارد گفته می‌شود. این دانه‌ها با قرار گرفتن در آب حالت ژلاتینی در آب ایجاد می‌کنند که خواص بی‌نظیری برای سلامت دارد. به دانه دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند و به دلیل آنتی اکسیدان‌های متنوعی که دارند، برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند. به دانه سرشار از ویتامین‌هایی مثل B6، C، A، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر و منیزیم است.

 

با خواص به دانه آشنا شوید

 

با خواص به دانه آشنا شوید

 

به جرات می‌توان گفت که به دانه به اندازه خود میوه به برای سلامت ما مفید است و آنقدر خاصیت دارد که قطعاً با خواندن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. معمولاً از به دانه هم به صورت خوراکی و هم موضعی استفاده می‌شود. ژل به دانه برای رفع یبوست، اختلالات گوارشی و همچنین رفع چین و چروک‌های پوستی بسیار مفید است. در ادامه می‌توانید با خواص درمانی به دانه آشنا شوید.

 

خواص به دانه برای رفع اختلالات گوارشی

 

یکی از مهم‌ترین خواص به دانه برای سلامت تسکین مشکلات گوارشی است. به دانه یک درمان مفید برای رفع اختلالاتی همچون رفلاکس معده و عارضه استفراغ است و می‌تواند از بافت روده در برابر آسیب جلوگیری کند. مصرف هسته میوه به، از بیماری‌های مربوط به التهاب معده و همچنین بروز زخم معده جلوگیری می‌کند.

 

تسکین مفاصل و جلوگیری از التهاب

 

دانه‌های به دارای خواص ضد التهابی هستند. مصرف به دانه می‌تواند درد و تورم مفاصل را کاهش دهد. ماساژ «ژل به دانه» به صورت موضعی می‌تواند به کاهش درد و ورم در نواحی آسیب دیده مفاصل کمک کند. برای این کار باید به دانه را برای چند ساعت در آب ولرم قرار دهید تا حالت ژلاتینی پیدا کند. سپس از این ژل برای ماساژ دادن مفاصل استفاده کنید.

خواص به دانه برای پوست خشک

 

دانه‌های به سرشار از ویتامین و مواد معدنی هستند و از همین رو فواید بی‌نظیری برای پوست دارند. استفاده از عصاره به دانه روی پوست موجب حفظ رطوبت و تسکین پوست می‌شود. از طرف دیگر به دانه از پوست شما در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می‌کند و مانع آفتاب سوختگی می‌شود.
به دانه دارای خاصیت لایه‌برداری است و از همین رو استفاده از آن روی پوست می‌تواند سلول‌های مرده پوست را پاکسازی کند و همانند یک لایه‌بردار پوست را پاکسازی کند.

 

خواص به دانه برای رفع علائم آلرژی

 

از دیگر خواص درمانی به دانه می‌توان به سرکوب فعالیت برخی از سلول‌های ایمنی مسئول بروز آلرژی در بدن اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دانه‌های به می‌تواند از بروز آلرژی تا حد زیادی جلوگیری کند و به درمان علائم آلرژی نیز کمک کند.

حتما بخوانید  تاثیر مکمل گلوتامین در عضله سازی و افزایش حجم ماهیچه

 

تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص به دانه

 

تقویت سیستم ایمنی بدن از خواص به دانه

 

به دانه سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف به دانه موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و از بروز بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی نیز جلوگیری می‌کند.

 

خواص به دانه برای رفع جوش

 

یکی دیگر از خواص درمانی به دانه از بین بردن جوش و آکنه‌های پوستی است. استفاده از ماسک به دانه موجب آبرسانی پوست و جلوگیری از خشکی پوست می‌شود. دانه‌های به از تشکیل بیش از حد سبوم در پوست‌های چرب جلوگیری می‌کنند و چربی پوست را تنظیم می‌کنند و مانع ایجاد جوش می‌شوند.

 

خواص به دانه برای رفع چین و چروک‌های پوستی

 

به دانه یک آبرسان و مرطوب کننده طبیعی برای پوست است که مصرف آن می‌تواند به سفت شدن پوست کمک کند. مصرف به دانه گردش خون را در پوست افزایش می‌دهد و موجب افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. استفاده از به دانه به صورت ماسک روی پوست موجب کاهش چین و چروک‌های پوستی و جوانسازی پوست می‌شود.

 

خاصیت به دانه برای درمان زخم و لکه‌های پوستی

 

به دانه دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی است و از همین رو به بهبود زخم‌ها و سوختگی نیز کمک زیادی می‌کند. اگر پوستتان در معرض آفتاب سوخته و یا لکه‌های تیره روی آن ایجاد شده، می‌توانید از ماسک به دانه روی پوست استفاده کنید. به دانه به تعادل رنگ پوست و از بین بردن تیرگی‌ها و لکه‌های پوستی کمک زیادی می‌کند.

 

خواص به دانه برای رفع تیرگی زیر چشم

 

شاید برایتان جالب باشد اما به دانه برای رفع تیرگی‌های زیر چشم بسیار مفید است و به درمان پف زیر چشم نیز کمک زیادی می‌کند. استفاده از ژل به دانه می‌تواند به سلامت پوست اطراف چشم و جلوگیری از چین و چروک در اطراف چشم کمک زیادی کند. این ژل حاوی ویتامین‌های B، A و C است و از همین رو برای درخشندگی و زیبایی پوست دور چشم بسیار مفید است.

 

خواص به دانه برای سرفه

 

یکی از رایج‌ترین فواید به دانه که از قدیم مورد توجه پزشکان طب سنتی بود، مصرف آن برای درمان سرفه است. لعاب به دانه در رفع التهاب مخاط و همچنین درمان سرفه و نرم شدن گلو بسیار مؤثر است. استفاده از ژل به دانه می‌تواند به درمان سرفه خشک و گرفتگی صدا کمک زیادی کند.

 

فواید به دانه برای کاهش تب

 

فواید به دانه برای کاهش تب

 

به دانه طبع سرد و تری دارد و از همین رو مصرف آن می‌تواند به کاهش تب و حرارت در بدن کمک کند. مکیدن دانه به در دهان می‌تواند به کاهش حرارت بدن و همچنین رفع احساس تشنگی کمک زیادی کند. مالیدن به دانه به صورت موضعی نیز می‌تواند به کاهش حرارت بدن در آن ناحیه کمک کند.

 

رفع یبوست از خواص به دانه

 

به دانه یک درمان بی‌نظیر برای درمان یبوست است. حالت ژلاتینی به دانه به رفع یبوست کمک زیادی می‌کند و موجب تسریع حرکت مدفوع در روده می‌شود. اگر به یبوست مبتلا هستید، بهتر است از ژل به دانه به صورت ناشتا استفاده کنید.

 

خاصیت به دانه برای زایمان راحت و عفونت ادراری

 

لعاب به دانه یک راهکار طبیعی و مفید برای تجربه زایمانی راحت است. مصرف ژل به دانه به صورت ناشتا در ماه آخر بارداری موجب می‌شود تا فرد یک زایمان طبیعی راحت‌تر را پشت سر بگذارد. ژل به دانه برای تسکین سوزش ادرار نیز بسیار مفید است.

 

خواص درمانی به دانه برای رفع استرس

 

دم کرده هسته‌های میوه به می‌تواند به رفع تنش‌های عصبی و همچنین درمان تنفس نامنظم کمک کند. مصرف به دانه موجب رفع غم و اندوه و بهبود حالات روحی و رفع استرس و اضطراب در افراد می‌شود. برای رفع استرس و همچنین تجربه یک خواب راحت می‌توانید از مقداری دانه به دم کرده در آب قبل از خواب استفاده کنید.

 

خواص به دانه برای لاغری

 

خواص به دانه برای لاغری

 

به دانه سرشار از فیبر و ویتامین‌های مختلف است و از همین رو مصرف آن در کنترل وزن و لاغری نقش به سزایی دارد. مصرف به دانه موجب می‌شود تا احساس سیری را تجربه کنید و کمتر به سراغ خوردن تنقلات ناسالم بروید. استفاده از به دانه به بهبود عملکرد سیستم گوارش و همچنین رفع یبوست کمک می‌کند و جلوی اشتهای کاذب را می‌گیرد.

 

خواص درمانی به دانه برای جلوگیری از سرطان

 

یکی از ترکیبات فوق‌العاده مفیدی که در به دانه وجود دارد ویتامین B17 است. در طب سنتی از این ویتامین به عنوان داروی ضد سرطان استفاده می‌شود.

 

خوشبو کردن دهان با به دانه

 

یکی دیگر از فواید به دانه خوشبو کردن دهان است. برای رفع بوی بد دهان می‌توانید چند عدد به دانه را در دهان قرار دهید و اجازه دهید ژل دانه‌ها از آن خارج شود. این کار می‌تواند به خوشبو شدن دهان شدن کمک کند.

حتما بخوانید  آیا روغن زیتون باعث چاقی صورت و بدن می شود؟

 

خواص به دانه برای سرماخوردگی

 

به دانه دارای خواص ضد آلرژی و ضد التهابی است و از همین رو مصرف آن می‌تواند به درمان علائم سرماخوردگی کمک زیادی کند. برای این کار باید ۱ قاشق غذاخوری دانه به را با ۲۵۰ میلی‌لیتر آب جوش ترکیب کنید و بعد از چند دقیقه این آب را بنوشید.

 

فواید به دانه برای سلامت قلب

 

به دانه حاوی ماده‌ای به نام «پکتین» است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. مصرف به دانه موجب استحکام رگ‌های خوبی و جلوگیری از تصلب شرایین می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از ژل به دانه استفاده می‌کنند کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و معمولاً فشار خون پایین‌تری دارند.

 

خواص به دانه برای کودکان

 

اگر کودکتان سرماخورده و یا سرفه می‌کند، می‌توانید مقداری به دانه را در آب بخیسانید. سپس ۱ قاشق چای‌خوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید و روزانه مقداری از معجون را به کودک بدهید تا علائم سرماخوردگی برطرف شود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای به براق و مجلسی

 

عوارض به دانه چیست؟

 

عوارض به دانه

 

هر چند که به دانه سرشار از خاصیت است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است، اما به هر حال باید بدانید که دانه‌های به حاوی مقداری «سیانید» هستند. سیانید به ترکیب شیمیایی خطاب می‌شود که برای سلامت انسان مضر است. از همین رو به دانه به هیچ عنوان نباید جویده شود و یا به مقدار زیاد مصرف شود. اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید و یا بیماری خاصی دارید، بهتر است قبل از استفاده از به دانه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید به دانه را بجوید، بلکه باید آن را تنها به صورت ژل و یا نهایتاً قورت دادن استفاده کنید. قبل از استفاده از ماسک به دانه برای پوست حتماً آن را روی بخش کوچکی از پوست تست کنید و اگر پوست به آن واکنش نشان نداد، می‌توانید از ماسک برای سایر بخش‌ها استفاده نمایید. اگر به بیماری پوستی خاصی مبتلا هستید، حتماً قبل از استفاده از ماسک به دانه با پزشک خود مشورت کنید.

 

طرز استفاده از به دانه

 

طرز استفاده از به دانه

 

طرز استفاده از به دانه بسیار ساده است. به دانه با قرار گرفتن در آب تبدیل به ژل می‌شود و شما می‌توانید از این ژل به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان مشکلات پوستی و درد مفاصل استفاده کنید. برای تهیه ژل به دانه باید دانه‌های یک عدد میوه به را با ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب ترکیب کنید. سپس اجازه دهید این ترکیب برای یک روز در دمای اتاق بماند. روز بعد ژل به دانه شما آماده است.

مکیدن به دانه یکی دیگر از روش‌های استفاده از آن است. برای این کار می‌توانید دانه‌های به را در دهان بگذارید تا لعاب روی دانه‌ها جدا شود. توجه داشته باشید که نباید دانه‌های به را بجوید، زیرا به دانه حاوی «اسید سیانیوریک» است که بعد از له و خرد شدن وارد بدن می‌شود و بسیار سمی است و برای سلامت مضر است.

از مصرف به دانه با انواع داروها اجتناب کنید. به دانه حاوی نوعی فیبر محلول به نام «موسیلاژ» است که موجب کاهش جذب داروها می‌شود و از همین رو باید حداقل با یک ساعت فاصله مصرف شوند.

 

کاربرد به دانه در صنعت

 

جالب است دانید که به دانه علاوه بر خواص بی‌نظیری که برای سلامت بدن و پوست ما دارد، در محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود. از به دانه برای تولید محصولات و ژل‌های مخصوص مجعد کردن موهای استفاده می‌شود. همچنین از لعاب به دانه برای آهار دادن به پارچه‌های گران‌قیمت نیز استفاده می‌شود.

 

سوالات متداول

 

عوارض به دانه چیست؟

 

به دانه حاوی ماده‌ای به نام «سیانید» است و از همین رو نباید جویده شود و یا به مقدار زیاد مصرف شود. برخی افراد ممکن است با مصرف به دانه روی پوست دچار علائم آلرژی شوند، از همین رو توصیه می‌شود قبل از مصرف حتماً مقداری از ژل به دانه را روی بخش کوچکی از پوست تست کنید.

 

طرز استفاده از به دانه چگونه است؟

 

برای تهیه ژل به دانه باید دانه‌های یک عدد میوه به را با ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب ترکیب کنید. سپس اجازه دهید این ترکیب برای یک روز در دمای اتاق بماند. روز بعد به دانه شما آماده است. مکیدن به دانه یکی دیگر از روش‌های استفاده از آن است.

 

منابع: trustherb، kimdeyir

 

کالابرگ الکترونیک