۱۴ مورد از ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان

۱۴ مورد از ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان


29 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
14 مورد از ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان

چگونه در شب‌های گرم تابستان آرام بخوابیم؟ گرمای هوا در تابستان موجب کاهش کیفیت خواب و همچنین بی‌خوابی در بسیاری از افراد می‌شود. به طور کلی بهترین دما برای خواب راحت حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. زمانی که دمای هوا بیش از حد گرم باشد، داشتن خواب راحت به یک رویا تبدیل می‌شود. اما شما چقدر با ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان آشنا هستید؟ برای داشتن خواب راحت در گرمای تابستان باید به چه نکاتی توجه کنید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با ترفندهای ساده برای خواب راحت در هوای گرم تابستان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد داشتن خواب تابستانی فوق‌العاده پاسخ خواهیم داد.

 

 

چرا نمی‌توانیم در هوای گرم بخوابیم؟

 

چرا نمی‌توانیم در هوای گرم بخوابیم؟

 

دمای ایده‌آل برای خواب حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. به طور طبیعی دمای بدن ما در طول خواب کاهش پیدا می‌کند و از همین رو قرار گرفتن در یک فضای خنک می‌تواند به تجربه یک خواب راحت کمک کند. بدن ما قبل از خواب هورمونی به نام ملاتونین تولید می‌کند که این هورمون موجب کاهش دمای مرکزی بدن می‌شود. زمانی که دمای هوا زیاد باشد، عملکرد این هورمون با مشکل روبرو می‌شود و همین امر موجب می‌شود تا به سختی به خواب بروید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های طبیعی ترشح هورمون ملاتونین را مطالعه کنید.

 

ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان

 

ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان

 

آشنایی با ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان به شما کمک می‌کند تا بتوانید خواب آسوده‌تری را تجربه کنید و در طول تابستان کمتر با مشکل کم خوابی مواجه شوید. به طور طبیعی بدن ما به ۸ ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارد. خواب کافی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری مختلفی مثل دیابت نوع ۲، فشار خون و بدخلقی می‌شود.

شاید روشن کردن کولر تنها راهکاری باشد که برای رهایی از گرمای تابستان به ذهنتان خطور می‌کند، اما ما اینجا هستیم تا با هم یاد بگیریم چطور شبهای گرم تابستان را بدون کولر سر کنیم؟ در ادامه می‌توانید با ترفندهای خواب آرام و راحت در شب‌های گرم تابستان آشنا شوید.

 

۱- از روتختی مناسبی استفاده کنید

 

شاید تا به حال چندان به این موضوع دقت نکرده باشید، اما برای داشتن خواب راحت در گرمای تابستان باید قبل از هر چیزی از یک ملحفه مناسب برای روی تخت استفاده کنید. جنس روتختی شما باید طوری باشد که هوا به راحتی آن عبور کنید.

استفاده از رنگ‌های روشن برای روزهای گرم تابستان ایده مناسبی است. بهتر است فکر استفاده از روتختی‌های جنس ساتن و پلاستیکی را از ذهنتان دور کنید و بیشتر به سراغ روتختی‌های نخی، پنبه‌ای و با الیاف طبیعی بروید.

حتما بخوانید  لاغری موضعی و لیفت پوست با دستگاه آر اف (rf)

 

۲- پنکه را روشن کنید

 

برای خواب راحت در تابستان پنکه را روشن کنید

 

ترفندهای خنک شدن در تابستان بدون کولر و پنکه جالب هستند. اما روشن کردن پنکه در شب موجب افزایش جریان هوا در اتاق خواب می‌شود و به شما کمک می‌کند تا خواب راحت‌تری را تجربه کنید. بهترین نوع پنکه‌ها، پنکه‌های سقفی هستند. این پنکه‌ها هوای خنک را بیشتر به سمت پایین هدایت می‌کنند و از گرم شدن هوا جلوگیری می‌کنند.

در صورتی که به باد پنکه حساس هستید، می‌توانید پنکه را به صورت ثابت در جهت دیوار روشن کنید تا باد به صورت مستقیم به شما برخورد نکند.

 

۳- شب‌ها پخت و پز را فراموش کنید

 

روشن کردن گاز، آرام پز و فر موجب می‌شود تا دمای خانه به میزان زیادی افزایش پیدا کند. سعی کنید در روزهای گرم تابستان برای وعده شام بیشتر به سراغ غذاهای بدون پخت مثل انواع سالاد و نان و پنیر و … بروید. با این روش دمای خانه در شب زیاد نمی‌شود و قطعاً می‌توانید خواب آرام‌تری را تجربه کنید. مصرف غذاهای سبک می‌تواند به خنک نگه داشتن بدن شما در طول شب نیز کمک کند.

 

۴- آب بیشتری بنوشید

 

آب بیشتری بنوشید تا راحت بخوابید

 

با گرم شدن هوا بدن بیشتر عرق می‌کند و این موضوع معمولاً در زمان خواب افزایش میزان تعریق پیدا می‌کند. یکی از روش‌های طبیعی و راحت برای خنک کردن بدن، نوشیدن آب است. نوشیدن آب کافی موجب بهبود عملکرد طبیعی بدن می‌شود و به افزایش حس نشاط در صبح نیز کمک می‌کند. سعی کنید قبل از خواب یک لیوان آب بنوشید.

 

۵- روی زمین بخوابید

 

حتماً می‌دانید که گرما به طور طبیعی به سمت بالا حرکت می‌کند و از همین رو اگر دقت کرده باشید همیشه روی تخت از روی زمین گرم‌تر است. اگر گرمای تابستان اذیتتان می‌کند، بهتر است چند روزی را روی زمین بخوابید تا از شر گرما خلاص شوید.

 

۶- یک سیستم خلاقانه برای افزایش جریان هوا راه‌اندازی کنید

 

یک سیستم خلاقانه برای افزایش جریان هوا راه اندازی کنید

 

جریان هوا زمانی زیاد می‌شود که باد به صورت متقابل وجود داشته باشد. برای ایجاد چنین شرایطی می‌توانید یک پنکه را رو به پنجره روشن کنید. با این روش هوای داخل اتاق جریان پیدا می‌کند و با افزایش گردش هوا می‌توانید خوابی راحت‌تر را تجربه کنید.

 

۷- پنکه را به کولر تبدیل کنید

 

شاید خنده‌دار به نظر برسد اما یکی از ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان تبدیل کردن پنکه به کولر است. برای این کار باید تنها یک ظرف یخ جلوی پنکه قرار دهید. زمانی که باد پنکه به یخ‌ها برخورد می‌کند، هوای اتاق کاملاً خنک می‌شود. هر چند که این روش موقتی است، اما می‌توانید این کار را قبل از خواب انجام دهید تا هوای اتاق خنک شود و خوابتان برود.

 

۸- روبالشتی‌هایتان را در فریزر بگذارید

 

روبالشتی‌هایتان را در فریزر بگذارید

 

احتمالاً با دیدن این تیتر در دلتان می‌خندید، اما باید بدانید که گذاشتن ملحفه‌ها و روبالشتی برای چند ساعت در فریزر موجب می‌شود تا شب با احساس بهتری به رختخواب بروید. برای این کار باید ملحفه‌ها و روبالشتی را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و برای چند ساعت در فریزر بگذارید.

حتما بخوانید  7 مورد از نکات بهداشتی ذبح قربانی روز عید قربان

 

۹- قبل از خواب دوش بگیرید

 

یکی دیگر از ترفندهای خواب آرام و راحت در تابستان «دوش گرفتن» است. اگر قبل از خواب با آب خنک یا ولرم دوش بگیرید، دمای بدن تا میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند و همین امر سبب می‌شود تا بتوانید بدون احساس گرما و به راحتی بخوابید. دوش گرفتن در کنار خنک شدن به تجربه یک خواب آسوده در گرمای تابستان نیز کمک می‌کند.

 

۱۰- همه‌ی پرده‌ها را بکشید

 

تابش نور خورشید در طول روز موجب گرم شدن فضای خانه می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است صبح‌ها بعد از طلوع آفتاب همه پرده‌ها را بکشید و اجازه ندهید نور و گرما وارد خانه شود. این روش مانع گرم شدن فضای خانه می‌شود و می‌تواند به خنک شدن فضای اتاق در شب‌های گرم تابستان نیز کمک کند.

 

۱۱- موقع خواب لباس خواب بپوشید

 

موقع خواب لباس خواب بپوشید

 

قبل از خواب بهتر است لباس‌هایتان را عوض کنید و یک لباس خواب با جنس مناسب بپوشید. بک لباس خواب خوب باید سبک و گشاد باشد و جریان هوا به راحتی از آن عبور کنید. بهتر است برای لباس خواب از جنس‌های نخی و نازک استفاده کنید. جنس ساتن و پارچه‌هایی که در الیافت آن‌ها پلاستیک به کار رفته موجب می‌شوند بدن عرق کند و بدن را گرم می‌کنند.

 

۱۲- چرت نزنید

 

در تابستان که شب‌ها سخت‌تر به خواب می‌روید، از چرت زدن در طول روز اجتناب کنید. خوابیدن در طول روز موجب می‌شود تا شب‌ها احساس خواب آلودگی کمتری داشته باشید و دیرتر خوابتان برود. در عوض بعد از ساعت ۹ اگر احساس خستگی می‌کنید، می‌توانید همه خانه را تاریک کنید و خودتان را برای خواب آماده کنید.

 

۱۳- یک کیسه یخ در رختخوابتان داشته باشید

 

برای کاهش دمای بدن در طول شب می‌توانید کیسه‌های آب گرم را برای چند ساعت در فریزر بگذارید. سپس شب در زمان خواب آن را روی بدن و یا کنار خودتان بگذارید. این کیسه‌ها تا چند ساعت خنک می‌مانند و از گرم شدن بدن جلوگیری می‌کنند.

 

۱۴- اتاق را کاملاً تاریک کنید

 

برای خواب راحت اتاق را کاملاً تاریک کنید

 

برای داشتن خواب راحت در گرمای تابستان باید شب‌ها اتاق را کاملاً تاریک کنید. باور کنید نیازی به روشن کردن چراغ خواب نیست. زمانی که فضای اتاق تاریک باشد، بدن عملکرد طبیعی بهتری خواهد داشت. از طرف دیگر کوچک‌ترین وسیله الکترونیکی و چراغی می‌تواند موجب گرم‌تر شدن فضا شود، بنابراین بهتر است فکر روشن کردن چراغ خواب را از سرتان بیرون کنید.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد خواب راحت در تابستان

 

چطور شب‌های گرم تابستان را بدون کولر سر کنیم؟

 

برای خنک کردن فضای اتاق برای خواب راحت در تابستان می‌توانید یک پنکه را در مقابل پنجره روشن کنید تا هوا چرخش پیدا کند و یا با قرار دادن ظرف یخ جلوی پنکه، آن را به کولر تبدیل کنید.

 

بهترین دمای ایده آل برای خواب چه دمایی است؟

 

دمای ایده‌آل برای خواب حدود ۱۸ درجه سانتی‌گراد است.

 

بهترین ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان چیست؟

 

استفاده از پنکه، پوشیدن لباس خواب خنک، قرار دادن روبالشتی در فریزر، نوشیدن آب بیشتر، خوابیدن روی زمین و مصرف غذاهای سبک و بدون پخت برای وعده شام از بهترین ترفندهای خواب آرام در شب‌های گرم تابستان محسوب می‌شوند.

 

 

منابع: theactivetimes، healthline

 

کالابرگ الکترونیک