۲۵ ترفند خنک شدن بدن و خانه بدون کولر و پنکه در تابستان

۲۵ ترفند خنک شدن بدن و خانه بدون کولر و پنکه در تابستان


29 تیر 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
25 روش خنک شدن بدن بدون کولر در فصل تابستان
فهرست محتوا پنهان

بهترین روش خنک کردن بدن بدون کولر در تابستان چیست؟ در فصل تابستان هر چقدر بیشتر به جلو می‌رویم، گرمای هوا شدیدتر می‌شود و تحمل این میزان گرما برای بسیاری از افراد واقعاً سخت است. از طرف دیگر روشن کردن کولر به صورت تمام وقت انرژی زیادی صرف می‌کند و هزینه بالایی دارد. پس بهترین راه‌های خنک کردن بدن بدون کولر چیست؟ برای خنک شدن بدن چه بخوریم؟ چگونه با پنکه خانه را خنک کنیم؟ بهترین راهکارها برای خنک کردن خانه در هوای گرم تابستان چیست؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید ترفندهای جالب برای خنک شدن بدون کولر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین راه‌های خنک کردن خود و خنک شدن منزل بدون کولر پاسخ خواهیم داد.

 

 

بهترین راه‌های خنک کردن بدن بدون کولر

 

بهترین راه‌های خنک کردن بدن بدون کولر

 

با گرم شدن هوا همه ما به دنبال راهی برای خنک شدن در فصل تابستان هستیم. راهی که بتوانیم بدون روشن کردن کولر و صرف انرژی و هزینه زیاد، بدنمان را خنک کنیم و احساس بهتری داشته باشیم. اما چطور می‌توان بدن را بدون روشن کردن کولر خنک کرد؟ آیا راهی برای خنک کردن خانه بدون کولر وجود دارد؟ در ادامه می‌توانید با بهترین راه‌های خنک کردن خود بدون کولر آشنا شوید.

 

۱- یک دستمال خیس روی گردنتان بگذارید

 

یکی از بهترین راه‌های خنک کردن بدن بدون کولر استفاده از یک پارچه خیس است. یک پارچه نخی را با آب سرد خیس کنید. سپس آن را پشت گردن خود قرار دهید تا احساس خنکی کنید. هر زمان که پارچه خشک شد می‌توانید دوباره آن را خیس کنید و روی گردن قرار دهید. قرار دادن پارچه خیس روی سایر نقاط بدن نیز می‌تواند به کاهش دمای بدن در تابستان کمک زیادی کند.

 

۲- مچ دستتان را با آب سرد بشویید

 

یکی دیگر از روش‌های مفید برای خنک شدن در فصل تابستان این است که شیر آب سرد را باز کنید و مچ دستانتان را برای یک دقیقه زیر آن نگه دارید. زمان که تحمل گرما سخت می‌شود، خنک کردن نقاط نبض بدن می‌تواند به کاهش دمای بدن شما کمک کند. هر چند که این روش موقتی است، اما می‌توانید هر چند باری که دوست دارید آن را تکرار کنید و از زیاد شدن دمای بدنتان جلوگیری کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۳- موهایتان را خیس کنید

 

موهایتان را خیس کنید

 

یکی دیگر از بهترین راه‌های خنک کردن خود بدون کولر شستن موها است. برای این کار باید سر خودتان را زیر آب خنک بگیرید و موهایتان را خیس کنید. این کار موجب می‌شود تا دمای بدن شما به طرز شکفت انگیزی کاهش پیدا کند. در روزهای گرم می‌توانید تا چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا گرمازده نشوید.

در صورتی که بیرون از منزل هستید، بهتر است مقداری آب تمیز روی سر و موهایتان بریزید تا بدنتان خنک شود. اگر به آلرژی مبتلا هستید یا به سرما حساسیت دارید، بهتر است به جای خیس کردن سر و موها، صورت و بدنتان را خیس کنید.

 

۴- از اسپری آب برای خنک کردن خودتان استفاده کنید

 

یکی از ترفندهای جالب برای خنک شدن بدون کولر استفاده از «اسپری آب» است. برای این کار باید یک اسپری را با آب سرد پر کنید و هر زمان که احساس گرما می‌کنید، آن را روی پوست صورت و بدنتان اسپری کنید. برای خنک‌تر شدن می‌توانید آب را به صورتتان اسپری کنید و چند لحظه جلوی باد پنکه قرار بگیرید تا کاملاً خنک شوید.

اگر به فن‌های آبپاش دسترسی دارید، می‌توانید از این فن‌های کوچک برای خنک کردن خودتان استفاده کنید. این فن‌ها به صورت قابل حمل طراحی شده‌اند و به سیستم آبپاش مجهز هستند و به سرعت بدن را خنک می‌کنند.

حتما بخوانید  5 روش موثر برای تمیز کردن کفش ورزشی، جیر، چرم و ...

 

۵- مقداری یخ جلوی پنکه قرار دهید

 

مقداری یخ جلوی پنکه قرار دهید

 

اگر به هر دلیل نمی‌خواهید از کولر استفاده کنید، می‌توانید یا کمی خلاقیت پنکه را به کولر تبدیل کنید. برای این کار باید یک ظرف فلزی بزرگ را پر از یخ کنید. سپس آن را در مقابل باد پنکه قرار دهید. زمانی که باد پنکه به یخ برخورد می‌کند، باد آن خنک و یخی می‌شود و هم شما و هم فضای خانه را خنک می‌کند.

معمولاً برای این کار بهتر است از کاسه‌های فلزی یا شیشه‌ای استفاده کنید تا اثربخشی آن چند برابر شود.

 

۶- دوش آب سرد بگیرید

 

دوش آب سرد دمای مرکزی بدن را کاهش می‌دهد و از بهترین راه‌های خنک کردن بدن بدون کولر است. این کار به خصوص برای کاهش دمای بدن و تجربه یک خواب راحت بسیار مؤثر است. برای این موضوع بهتر است آب را روی دمای خنک و نه خیلی سرد تنظیم کنید.

 

۷- روزها پنجره‌ها را ببندید و پرده‌ها را بکشید

 

باز بودن پنجره‌ها در هوای گرم فقط موجب گرم‌تر شدن هوای داخل خانه می‌شود. اگر به دنبال راهی برای خنک کردن خانه بدون کولر هستید، بهتر است با گرم شدن هوا پنجره‌ها را ببندید و پرده‌ها را بکشید تا نور مستقیم آفتاب و گرما به داخل خانه وارد نشود.

 

۸- شب‌ها پنجره را باز کنید

 

شب‌ها پنجره را باز کنید

 

شب‌ها معمولاً دمای هوا پایین‌تر و خنک‌تر است. بهتر است برای جلوگیری از گرم شدن خانه، شب‌ها پنجره‌ها را باز کنید تا کمی هوای خنک به داخل خانه وارد شود. در صورتی که نمی‌خواهید تمام شب پنجره‌ها را باز بگذارید، می‌توانید با تاریک شدن هوا پنجره‌ها را باز کنید و زمان خواب آن‌ها را ببندید. صبح نیز می‌توانید قبل از گرم شدن هوا کمی پنجره‌ها را باز کنید.

 

۹- از ملحفه‌های مناسب استفاده کنید

 

در تابستان بهتر است از ملحفه‌های ابریشمی، ساتن و پنبه‌ای استفاده کنید. پارچه‌های پلی استر و الیاف مصنوعی به هیچ عنوان برای تابستان مناسب نیستند. روتختی‌های سنگین و ضخیم، پتو و روبالشتی ضخیم را نیز بردارید و سعی کنید از جنس‌های خنک‌تر استفاده کنید.

 

۱۰- به جای تخت روی زمین بخوابید

 

به طور کلی هوای گرم به سمت بالا حرکت می‌کند و از همین رو همیشه زمین خنک‌تر از تخت است. برای روزهای گرم تابستان بهتر است یک تشک روی زمین بیندازید و آن جا بخوابید. اگر خانه‌تان زیرزمین یا اتاق پایین خانه دارد، می‌توانید شب‌های تابستان در زیرزمین بخوابید.

 

۱۱- پنکه سقفی را روشن کنید

 

اگر در خانه پنکه سقفی دارید، می‌توانید برای خنک کردن فضای خانه از آن کمک بگیرید. برای این کار باید پنکه را روشن کنید و پنجره‌ها را باز کنید تا هوا جریان پیدا کند و خنک شود.

 

۱۲- لباس نخی و گشاد بپوشید

 

لباس نخی و گشاد بپوشید

 

در فصل تابستان بهتر است لباس‌های رنگ روشن با الیاف نخی و طبیعی بپوشید تا جریان هوا بهتر از آن عبور کند. لباس‌های الیاف مصنوعی و پلی استر معمولاً گرما را در خود نگه می‌دارند و موجب عرق کردن می‌شوند.

در تابستان بهتر است قبل از بیرون رفتن حتماً از کلاه لبه‌دار و ضد آفتاب استفاده کنید. سعی کنید در طول روزهای گرم لباس‌های روشن بپوشید و از صندل و کفش‌های باز استفاده کنید.

 

۱۳- آب بنوشید

 

از بهترین راه‌های خنک کردن خود بدون کولر «نوشیدن آب» است. آب می‌تواند بدن شما را از درون خنک کند و از کم آبی بدن جلوگیری کند. در تابستان سعی کنید بیشتر آب بنوشید و از نوشیدنی‌های خنک و بدون کافئین استفاده کنید. اگر در هوای گرم بیرون می‌روید یا ورزش می‌کنید، حتماً برای جبران آب مورد نیاز بدن از مایعات بیشتری استفاده کنید.

 

۱۴- از خوراکی خنک استفاده کنید

 

برای خنک شدن بدن از از خوراکی خنک استفاده کنید

 

خوردن بستنی، اسموتی، میوه یخ زده و میوه‌های خنک مثل هندوانه می‌تواند بدن شما را هیدراته و خنک کند. سعی کنید میوه‌ها و خوراکی‌ها را در یخچال قرار دهید و خنک میل کنید تا بدنتان سریع‌تر خنک شود. در تابستان می‌توانید میوه‌هایی مثل گیلاس، آلبالو و هندوانه را برای چند ساعت در فریزر بگذارید و بعد بخورید تا بدنتان خنک شود.

 

بیشتر بخوانید:

 

خواص آلبالو تازه برای سلامت بدن

خواص هندوانه برای سلامت بدن

 

۱۵- لوازم برقی اضافه و چراغ‌ها را خاموش کنید

 

لوازم برقی و لامپ‌ها از خودشان گرما تولید می‌کنند. در طول تابستان سعی کنید لوازم الکترونیکی اضافه و لامپ‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارید را خاموش کنید. در صورتی که به وسیله برقی نیاز ندارید، بهتر است آن را از برق خارج کنید تا برق اضافی مصرف نشود.

 

۱۶- لامپ‌ها را عوض کنید

 

برای خنک شدن هوا لامپ‌ها را عوض کنید

 

لامپ‌های معمولی مقدار انرژی بیشتری مصرف می‌کنند و از طرفی موجب گرم شدن هوا می‌شوند. سعی کنید به جای لامپ‌های معمولی از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید. در طول روز اگر نیازی به لامپ ندارید، آن‌ها را خاموش کنید و شب با تاریک شدن هوا لامپ‌ها را روشن کنید تا فضای خانه گرم نشود.

حتما بخوانید  13 روش سریع برای از بین بردن بوی بد کفش

 

۱۷- یک پارچه خیس در مقابل پنجره آویزان کنید

 

شاید برایتان جالب باشد، اما اگر می‌خواهید باد خنک‌تری از بیرون بوزد، می‌توانید یک پارچه خیس جلوی پنجره آویزان کنید. زمانی که باد به این پارچه برخورد می‌کند، هوای داخل خانه به سرعت خنک می‌شود.

 

۱۸- لباس‌ها و ملحفه‌هایتان را در فریزر بگذارید

 

برای این که خواب راحتی را تجربه کنید و یا در طول روز احساس گرما نکنید، می‌توانید ملحفه‌ها و لباس‌هایتان را برای چند ساعت در فریزر بگذارید و بعد از آن‌ها استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا برای مدتی احساس خنکی کنید. خنک کردن جوراب‌ها نیز یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند بدنتان را خنک کند.

 

۱۹- ملحفه‌تان را نمناک کنید

 

یکی از روش‌هایی که در قدیم مصری‌ها برای خنک کردن بدن خود در زمان خواب استفاده می‌کردند، خیس کردن ملحفه بود. می‌توانید قبل از خواب یک ملحفه نازک را خیس کنید و به عنوان پتو روی بدنتان قرار دهید. برای جلوگیری از خیس شدن تشک بهتر است یک لایه روی رو‌تشکی قرار دهید و روی آن بخوابید.

 

۲۰- موهایتان را کوتاه کنید یا ببندید

 

موهایتان را کوتاه کنید یا ببندید

 

موی بلند در تابستان موجب می‌شود تا بیشتر از سایرین احساس گرما کنید. در طول تابستان سعی کنید موهایتان را کوتاه کنید و یا آن‌ها را ببندید تا پشت گردنتان داغ نشود. اگر موهایتان بلند است، قبل از خواب موهایتان را به یک طرف ببافید تا کمتر با پشت گردنتان برخورد نکند.

 

۲۱- از کمپرس یخ استفاده کنید

 

از کمپرس یخ استفاده کنید

 

یکی از بهترین روش‌ها برای خنک شدن بدن در فصل تابستان استفاده از «کمپرس یخ» است. کمپرس سرد را آماده کنید و آن را روی نبض مچ دست، آرنج، کشاله ران، مچ پا و پشت زانوهایتان قرار دهید تا خنک شوید. برای خنک کردن بدن می‌توانید یک بطری یخ را داخل یک پارچه نازک بپیچید و آن را روی بدن بگذارید.

 

۲۲- از برنج برای خنک شدن بدنتان استفاده کنید.

 

جالب است اما «برنج» علاوه بر مزه لذیذی که دارد، می‌تواند به خنک شدن شما در طول شب کمک کند. بالش‌های پنبه‌ای یا الیاف گرما را جذب می‌کنند و بعد از مدت زمان کوتاهی گرم می‌شوند. برای خنک شدن در طول تابستان می‌توانید یک بالش کوچک یا حتی یک جوراب تمیز را پر از برنج کنید. آن را برای چند ساعت در فریزر بگذارید. سپس در زمان خواب آن را کنار گردن یا صورتتان بگذارید تا خنک شوید.

 

۲۳- پاهایتان را در آب سرد بگذارید

 

برای خنک شدن بدن پاهایتان را در آب سرد بگذارید

 

اگر گرما واقعاً اذیتتان می‌کند و دوست دارید، به سرعت دمای بدنتان را کاهش دهید، باید پاهایتان را در تشت آب سرد قرار دهید. می‌توانید به جای این کار چند بار در روز پاها را با آب سرد بشویید و یا جورابتان را خیس کنید تا بدنتان خنک شود.

 

۲۴- فن‌ها را روشن کنید

 

یکی دیگر از راه‌های خنک کردن خانه در هوای گرم تابستان این است که همه فن‌ها را روشن کنید. فن هوای گرم داخل خانه را به بیرون هدایت می‌کند و از گرم شدن هوا جلوگیری می‌کند. برای خارج کردن رطوبت و گرما فن دستشویی و حمام را روشن کنید و هود آشپزخانه را هم برای مدتی روشن بگذارید تا هوای گرم به سمت بیرون منتقل شود.

 

۲۵- از بالش‌های دارای کیسه آب استفاده کنید

 

نوع خاصی از بالش‌ها وجود دارند که به یک کیسه آب یا ژل خنک کننده مجهز هستند. استفاده از این بالش‌ها به شما کمک می‌کند تا در سر و صورتتان کمتر احساس گرما را تجربه کنید. برای کاهش دمای بدن در سایر نقاط نیز می‌توانید یک بطری آب یخ در نزدیکی پاهایتان بگذارید و بعد بخوابید.

 

سوالات متداول

 

چگونه با پنکه خانه را خنک کنیم؟

 

برای این کار باید یک ظرف فلزی بزرگ را پر از یخ کنید. سپس آن را در مقابل باد پنکه قرار دهید. زمانی که باد پنکه به یخ برخورد می‌کند، باد آن خنک و یخی می‌شود و هم شما و هم فضای خانه را خنک می‌کند.

 

برای خنک شدن بدن چه بخوریم؟

 

خوردن بستنی، اسموتی، میوه یخ زده و میوه‌های خنک مثل هندوانه می‌تواند بدن شما را هیدراته و خنک کند. سعی کنید میوه‌ها و خوراکی‌ها را در یخچال قرار دهید و خنک میل کنید تا بدنتان سریع‌تر خنک شود.

 

چطور با آویزان کردن پارچه جلوی پنجره، هوا را خنک کنیم؟

 

شاید برایتان جالب باشد، اما اگر می‌خواهید باد خنک‌تری از بیرون بوزد، می‌توانید یک پارچه خیس جلوی پنجره آویزان کنید. زمانی که باد به این پارچه برخورد می‌کند، هوای داخل خانه به سرعت خنک می‌شود.

 

منابع: wikihow، greatist

کالابرگ الکترونیک