معرفی و خلاصه کتاب «ذهن حواس جمع» اثر نیر ایال

معرفی و خلاصه کتاب «ذهن حواس جمع» اثر نیر ایال


4 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خلاصه ای از کتاب ذهن حواس جمع اثر «نیر ایال»

کتاب ذهن حواس جمع اثر نیر ایال از جمله کتاب هایی است که به شما کمک می کند تا توانمند و خوشبین باشید و خودتان برای زمان تان تصمیم بگیرید. این کتاب شامل ۷ بخش و ۳۵ فصل است که هر یک از این فصل ها نکات جدید و مهمی را برای سامان بخشیدن به کار ها در زندگی روزمره به شما معرفی می کند. ذهن حواس جمع با کمک جولی لی نوشته شده است. نویسنده با کمک بنیان گذار سایت nirandfar.com در برخی از فصول به اهمیت مدیریت زمان و روان شناسی افراد در زندگی روزمره پرداخته است. نیر ایال در این کتاب تمرین هایی را قرار داده تا به شما کمک می کند در مسیر درست قرار بگیرید. درست تصمیم بگیرید و به تصمیمات خود پایبند باشید. در این مقاله از سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش نگاهی به خلاصه کتاب ذهن حواس جمع انداخته ایم.

 

۵ ایده بزرگ در کتاب ذهن حواس جمع اثر نیر ایال

 

5 ایده بزرگ در کتاب ذهن حواس جمع اثر نیر ایال

 

اگر بخواهیم یک خلاصه کوتاه و کلی از کتاب ذهن حواس جمع اثر نیر ایال بگوییم، باید به ۵ ایده بزرگی که در کتاب به آن اشاره شده بپردازیم. حواس جمع بودن در واقع نحوه مدیریت احساسات و نارضایتی ها برای بهبود اوضاع است. این که باید بتوانید این نحوه مدیریت را یاد بگیرید. برای تسلط بر عوامل محرک داخلی باید یاد گرفت که چگونه با ناراحتی ها کنار آمد. گاهی اوقات باید مشکلات را بهتر دید و اجازه داد تا حل شوند. سپس محرکی برای شروع دوباره ایجاد خواهد شد.

 

 

تبدیل ارزش ها به زمان

 

تبدیل ارزش ها به زمان در کتاب ذهن حواس جمع نیر ایال

 

ارزش های خود را به زمان تبدیل کنید. این چیزی است که نویسنده کتاب ذهن حواس جمع بارها در طول کتاب به آن اشاره دارد. این که برای خود و روابط مهم خود زمان تعیین کنید و تقویم خود را با دیگران همگام سازی کنید. تمرکز بر روی موضوعات مختلف را تمرین کنید. برای این کار گاهی باید از همه جا بیرون بیایید. در زمان های تعیین شده وارد چت های گروهی شوید. نویسنده با تاکید بر این موضوع اشاره می کند

 

 

اهمیت افزایش تمرکز

 

برای افزایش تمرکز گاهی باید کارهایی کرد که شاید چندان جذاب به نظر نمی رسند. اعلان های دسکتاپ و تلفن همراه خود را خاموش کنید. در چنین شرایطی حواس پرتی شما کمتر می شود و رفتارهای ناخواسته نیز حذف می شوند. به طور کلی از نظر نیر ایال، نویسنده کتاب ذهن حواس جمع داشتن یک زندگی خوب نه تنها مستلزم انجام کارهای درست است، بلکه مستلزم انجام ندادن کارهایی است که می دانیم پشیمان خواهیم شد. حواس جمعی به طور کلی درک دلایل واقعی است که معمولا در طول روزمره برخلاف منافع خود انجام می دهیم.

 

 

عوامل اصلی داخلی برای ایجاد یک ذهن حواس جمع از نگاه نیر ایال

 

حتما بخوانید  نگاهی به زندگی و مهم ترین آثار آنتوان چخوف

عوامل اصلی داخلی برای ایجاد یک ذهن حواس جمع از نگاه نیر ایال

 

نیر ایال نویسنده کتاب ذهن حواس جمع، در قسمت اول این کتاب به برخی از عوامل مهم و اصلی داخلی که باعث ایجاد یک ذهن حواس جمع می شود، اشاره می کند. او می گوید ما می توانیم با یادگیری و اتخاذ ۴ استراتژی اصلی، حواس جمع باشیم. افراد کافی است تا بر عوامل محرک داخلی تسلط داشته باشند. در مرحله بعد اختصاص زمان برای کنش مهم است. پس از آن باید جلوی محرک های خارجی را گرفت. در نهایت باعث جلوگیری از حواس پرتی ها شد. تمام این انگیزه ها باعث می شود تا فرد از مسیر ناراحتی دور شده و اگر گرفتار مشکلی است بتواند به راحتی و به درستی تسکین پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب قلاب (Hooked) اثر نیر ایال

 

 

یادگیری منحرف کردن ذهن

 

نویسنده معتقد است شما برای این که بتوانید ذهن تان را حواس جمع کنید، باید بتوانید مدیریت آن و حتی نحوه منحرف کردن آن را یاد بگیرید. باید علت اصلی حواس پرتی را پیدا کنید. نباید علت های حواس پرتی خود را به عاملی برای سرزنش خود تبدیل کنید. گام به گام برای تحلیل این علت ها و حل آن ها قدم بردارید.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی

 

 

بازنگری در ذهن

 

نویسنده کتاب معتقد است برای این که بتوانید در ذهن تان بازنگری داشته باشید، باید با خودتان مهربان باشید و در عین حال تمرین کنید. همچنین این باور را در خودتان تقویت نکنید که قدرت اراده شما نامحدود است. ایال در کتاب ذهن حواس جمع به ۴ عامل روان شناختی که باعث احساس نارضایتی می شوند، اشاره می کند. این عوامل شامل سوگیری های منفی، نشخوار ذهنی، کسالت و خستگی و سازگاری همراه با لذت است. او معتقد است ذهن حواس جمع به معنای فرار کردن از ناراحتی نیست، بلکه یادگیری مدیریت نارضایتی و ناراحتی برای کنترل اوضاع است.

 

برای پرورش ذهن حواس جمع وقت بگذارید

 

برای پرورش ذهن حواس جمع وقت بگذارید

 

نیر ایال معتقد است «زمان» از اهمیت زیادی برخوردار است. ما باید برای خود وقت بگذاریم و این کار را باید با بررسی ارزش های خود شروع کنیم. منظور از ارزش ها این است که ببینیم می خواهیم چگونه باشیم، چه چیزی از زندگی می خواهیم و چگونه می خواهیم با جهان اطراف مان ارتباط برقرار کنیم. او اشاره دارد که یکی از راه های وقت گذاشتن برای پرورش ذهن حواس جمع، زمان بندی است. برنامه ریزی و زمان بندی باعث می شود تا به خود متعهد شویم. نویسنده اشاره می کند که شاید بهترین راه ایجاد تقویم ارزشی در این مسیر باشد. مرتبا باید این تقویم را به روز کرد و خود را متعهد به آن نشان داد. در عین حال باید یاد بگیرید تا برنامه های تان را با اطرافیان تان هماهنگ کنید.

 

 

تسلط بر روی محرک های بیرونی برای ایجاد ذهن حواس جمع از نگاه نیر ایال

 

تسلط بر روی محرک های بیرونی برای ایجاد ذهن حواس جمع از نگاه نیر ایال

 

نیر ایال معتقد است برای داشتن ذهن حواس جمع باید سعی کنید تا بر روی محرک های بیرونی تسلط داشته باشید. بر خلاف تصور عوامل موثر خارجی همیشه موثر نیستند. باید در ابتدا از خود سوال کنید که آیا یک محرک خارجی به من خدمت می کند یا من به آن خدمت می کنم. پس از آن متوجه خواهید شد که در برخی شرایط نباید قربانی شوید. به عنوان مثال چت گروهی برای جایگزینی جلسات گروهی بسیار عالی است. اما اگر به یک موضوع عادی، روزمره تبدیل شود بسیار وحشتناک است.

حتما بخوانید  زندگینامه و خلاصه ی بهترین کتاب های گابریل گارسیا مارکز

 

 

یک نکته در مورد تلفن همراه

 

نویسنده در کتاب ذهن حواس جمع، معتقد است باید حواس پرتی ها را به حداقل رساند. یکی از این حواس پرتی ها تلفن همراه است. سعی کنید برنامه هایی را که نیازی به آن ندارید را حذف کنید. تغییرات و تنظیمات اعلان تلفن همراه خود را مطابق با برنامه های روزانه خود هماهنگ کنید. حتی می توانید برخی پادکست ها و چیزهایی که فکر می کنید برای تان موثر است را ذخیره کنید. با شناخت محرک های بیرونی می توانید تا حدود زیادی تاثیرات آن ها را بر روی خود بررسی کرده و تاثیرات منفی آن ها را به حداقل برسانید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست ها با موضوع کارآفرینی و کسب و کار

 

 

پیمان بستن با خود برای جلوگیری از حواس پرتی و پرورش یک ذهن حواس جمع

 

پیمان بستن با خود برای جلوگیری از حواس پرتی و پرورش یک ذهن حواس جمع از دیدگاه نیر ایال

 

نیر ایال در کتاب ذهن حواس جمع معتقد است باید برای جلوگیری از برخی حواس پرتی ها با خودتان پیمان ببندید. حواس پرتی ها شما را از انتخاب های درست در آینده بازمی دارند. با خودتان عهد ببندید تا از فرصت ها استفاده بهینه کرده و مدیریت کافی بر روی ارزش های خود داشته باشید.

 

 

اهمیت سه پیمان

 

نویسنده به ۳ نوع پیمان برای مقابله با حواس پرتی اشاره می کند. پیمان تلاش که با دشوار کردن انجام رفتارهای ناخواسته از حواس پرتی جلوگیری می کند. پیمان هویت که باعث تغییر پیش فرض تصویر از خودتان می شود. او در نهایت از پیمان قیمت صحبت می کند که با تعیین جریمه نقدی در مقابل حواس پرتی ها به شما کمک می کند تا کمتر منحرف شوید. شما باید بتوانید با استفاده از این پیمان ها ذهن خود را مدیریت کرده و مانع بروز حواس پرتی ها در زندگی روزمره شوید.

 

 

قدرت اراده منبع محدودی ندارد

 

نویسنده معتقد است قدرت اراده منبع محدودی ندارد و مانند یک احساس عمل می کند. او می گوید معمولا نارضایتی و ناراحتی در حالت پیش فرض بر ذهن ما غلبه دارد. ما می توانیم با انگیزه دادن به خود در مقابل این پیش فرض ها قرار بگیریم. نیر ایال در بخشی از کتاب اشاره دارد، گاهی اوقات فکر می کنیم به فکر کسب لذت هستیم اما در واقع این گونه نیست. ما در واقع توسط حس تمایل به رهایی از درد، تحریک شده ایم.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب «نسل پنجم بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر «

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

نیر ایال نویسنده کتاب ذهن حواس جمع در این کتاب به خواننده کمک می کند تا تمرکز و تعمق بیشتری بر روی رفتارهای خود در زندگی روزمره داشته باشد. در عین حال نویسنده با ارائه راهکارهایی برای مدیریت عوامل حواس پرتی، چه داخلی و چه خارجی، به مخاطب جهت می دهد تا چگونه بر روی این عوامل تسلط بگذارد. نویسنده معتقد است تکنیک های زیادی وجود دارد که بتوان محرک ها را مدیریت کرد و از مسیر اصلی ارزش ها منحرف نشد. این کتاب مناسب افرادی است که توانایی این که بین کار و مسائل شخصی زندگی تعادل ایجاد کنند را ندارند، کسانی که در طول روز خود نمی توانند روی چیزی متمرکز شوند.

 

 

منبع: samuelthomasdavies

 

کالابرگ الکترونیک