نقد و بررسی کتاب «داستان های ماشین تحریر» اثر تام هنکس

نقد و بررسی کتاب «داستان های ماشین تحریر» اثر تام هنکس


8 آبان 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی کتاب «داستان های ماشین تحریر» اثر تام هنکس

کتاب «داستان های ماشین تحریر» مجموعه داستانی های نوشته تام هنکس، بازیگر، کارگردان و فیلمنامه نویس مشهور برنده اسکار است که در سال ۲۰۱۷ به چاپ رسید و با استقبال بسیار گرم اهالی کتاب مواجه شد. در مطلب امروز سرویس ادبیات و کتاب مجله کوروش از این کتاب جذاب و خواندنی تام هنکس نوشته ایم.

 

 

کتاب «داستان های ماشین تحریر» مجموعه ‌ای از هفده داستان کوتاه شگفت ‌انگیز است که نشان می ‌دهد تام هنکس، برنده دو جایزه اسکار، به همان اندازه که بازیگری توانا و برجسته است، نویسنده ای خوش قریحه و با استعداد نیز است. در داستان های اولین اثر داستانی بازیگر محبوب نوآوری ها و ابداعات زیادی به چشم می خورد که باعث می شود خوانندگانی از طیف های مختلف جذب آن شوند.

داستان های بازیگر مشهور سینما، غافلگیرکننده، هوشمندانه و اکثر اوقات دلگرم کننده اند که خواندن آن برای میلیون ها هوادار دو آتشه تام هنکس نه یک پیشنهاد،‌ بلکه یک ضرورت است.

 

 

مشخصات کتاب «داستان های ماشین تحریر»

 

مشخصات کتاب «داستان های ماشین تحریر»

 

عنوان: داستان های ماشین تحریر (به انگلیسی: Uncommon Type: Some Stories)

نویسنده: تام هنکس

سال انتشار: ۲۰۱۷

ناشر اصلی: انتشارات کناف

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد صفحات: ۴۶۰ صفحه

ترجمه: محمد جوادی (انتخاب خوانندگان)

مدت زمان مطالعه: ۱۴ ساعت و ۳۰ دقیقه

امتیاز گودریدز: ۳،۴

بارنز اند نوبل: ۴،۴

ولمارت: ۳،۸

 

خلاصه داستان:

 

مجموعه داستان های ماشین تحریر مخاطبانش را با موقعیت ها و شخصیت های جذابی مواجه می کند. مهاجری اهل اروپای شرقی پس از آنکه جنگ های داخلی موجب فروپاشی خانواده اش شده به شهر نیویورک مهاجرت می کند. مردی به شهرت می رسد، اما حالا تا پیش از اینکه زندگی تازه اش جلوی علایق او را نگرفته اند باید دست بکشد. میلیاردی نامتعارف به همراه دستیارش به کشور آمریکا می رود و در آنجا اتفاقات شگفت انگیزی را از سر می گذارند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کتاب «گتسبی بزرگ» شاهکار اسکات فیتزجرالد

 

 

مختصری از بیوگرافی تام هنکس

 

مختصری از بیوگرافی تام هنکس

 

توماس جفری هنکس زاده ۹ ژوئیه ۱۹۵۶ (۶۵ ساله) بازیگر و فیلمساز آمریکایی است. او که برای نقش ‌های کمدی و درام خود مشهور است، از محبوب ترین و شناخته شده ترین ستاره های سینمای جهان و همچنین نماد فرهنگ آمریکا به حساب می آید. تام هنکس ۲ مرتبه برای فیلم های «فیلادلفیا» و «فارست گامپ» برنده جایزه اسکار شده است.

از مشهورترین فیلم های او می توان به «بی‌ خواب در سیاتل»، «آپولو ۱۳»، «نجات سرباز رایان» و «مسیر سبز» اشاره کرد.  فیلم های هنکس بیش از ۴،۹ میلیارد دلار در آمریکای شمالی و بیش از ۹،۹۶ میلیارد دلار در سراسر جهان فروش داشته اند. روی هم رفته او چهارمین بازیگر پردرآمد آمریکای شمالی به شمار می رود.

تام هنکس از دیرباز دستی در نویسندگی نیز داشته است. داستان های کوتاه تام هنکس قبلا در نشریات معتبری مانند «نیویورک تایمز»، «ونیتی فیر» و «نیویورکر» به چاپ رسیده اند. او همچنین چندین فیلمنامه نیز به رشته تحریر در آورده که از آن جمله می توان به «سگ تازی» و «آن کاری که می‌ کنی» اشاره کرد. کتاب داستان های ماشین تحریر اولین اثر داستانی تام هنکس است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کتاب روزی روزگاری هالیوود/ کوئنتین تارانتینو

 

 

نقد و بررسی کتاب داستان های ماشین تحریر

 

نقد و بررسی کتاب داستان های ماشین تحریر

 

تام هنکس، بازیگر محبوبی با قلبی بزرگ است. بی شک این اصلا برای طرفداران او خبر تازه ای نیست. او قبلا با نقش آفرینی های خود به خصوص نقش های اسکاری مشهورش نشان داده که چقدر شخصیتی پراحساس و مملو از همدلی است. او قبلا در فیلم فیلادلفیا نقش یک قربانی بیماری ایدز و در فارست گامپ هم نقش شخصیتی ظاهرا کند ذهنی را بازی می کند که به همه رؤیاهایش می رسد. همین حس همدلی را می توان در داستان های کوتاه اولین اثر داستانی تام هنکس نیز دید.

 

در حالی که در تمامی ۱۷ داستان مجموعه یک مدل خاص از ماشین های تحریر عتیقه (که تام هنکس خود مجموعه داران مشتاق ماشین های تحریر است) وجود دارد، اما داستان های مجموعه با چیزی بیش از روبان های روی ماشین های تحریر به هم ارتباط پیدا کرده اند. آنچه در تک تک داستان های مجموعه به چشم می خورد، دیدگاه کاملا انسانی و خوش بینانه او از مردم و مشکلاتشان است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «غرقگی» یا «تجربه اوج» اثر میهای چیک سنت میهای

حتی زمانی که هنکس مضامین غم انگیزی مانند ضربه های روحی شدید ناشی از جنگ یا مخاطرات بالای فرار مهاجران از شکنجه و آزار را دستمایه قرار داده، باز هم جایی نکته دلچسبی پیدا کرده که به خوانندگانش قوت قلب دهد.

 

 

داستان هایی با حس و حال صمیمانه و نوستالژی های شیرین

 

داستان هایی با حس و حال صمیمانه و نوستالژی های شیرین

 

داستان کوتاه «شب کریسمس ۱۹۵۳» به زندگی کهنه سرباز جنگ جهانی دوم می پردازد که برخلاف همرزم تلخ اندیش خودش که همچنان از ضربه های روحی دوران جنگ رهایی نیافته، علیرغم اینکه بخش زیادی از یک دست و پای خود را از دست داده، سپاسگزار است که آنقدری برایش مانده تا برای زندگی ساده و دلگرم کننده به همراه همسر و سه فرزندش کافی باشد.

«برو کاستاس را ببین» مهیج ترین داستان کتاب داستان های ماشین تحریر است که در آن یک مهاجر بلغاری پروازی پرخطر را انجام می دهد تا از دست شکارچیان جایزه ای که به دنبال دستگیری و تحویل او به مقامات دولت کمونیستی هستند فرار کند.

سه داستان مجموعه نیز به گروهی چهار نفره از دوستان می پردازد که همانطور که یکی از دوستان در مورد خودشان می گوید:‌ «همچون برنامه تلویزیونی با بازیگران مختلف» هستند. در واقع، بسیاری از داستان های ماشین تحریر به همین ترتیب شبیه سریال های تلویزیونی با بازیگرانی مشابه هستند. شخصیت های زیادی در چندین داستان داستان تکرار می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کتاب سرگذشت ندیمه

 

 

داستان های مبتکرانه تام هنکس در داستان های ماشین تحریر

 

داستان های مبتکرانه تام هنکس در داستان های ماشین تحریر

 

یکی از دوستان در این داستان «ام داش» است. بیشترین چیزی که در مورد ام داش با نام کامل محمد دیاخ عبدو می دانیم این است که در دهکده ای در جنوب صحرای آفریقا متولد شده است. او فرد باهوشی است که هم اکنون در شعبه ای از «هوم دیپو»، بزرگترین خرده ‌فروشی ابزارآلات ساختمانی آمریکا کار می کند و در شرف تبدیل شدن به یک شهروند آمریکایی است.

دوستان او هر کدام داستان مهاجرت خود را دارند. استیو وانگ، همکار او تعریف می کند که پدر بزرگ و مادربزرگش در دهه ۱۹۴۰ تابعیت آمریکایی خود را به دست آورده اند. پدر راوی داستان (که نامش ذکر نمی شود) نیز همچون مرد بلغاری داستان «برو کاستاس را ببین» در دهه ۱۹۷۰ از دست کمونیست های اروپای شرقی به آمریکا گریخته است. آنا، یکی دیگر از دوستان است که از نوادگان موج اول زائران غارتگری است که از انگلستان به آمریکا مهاجرت کردند.

در داستان «سه هفته خسته کننده» نیز به ارتباط آنا و راوی پرداخته شده است. راوی درباره همکلاسی سابق دبیرستانی پرانگیزه خود می گوید: «دوست ‌پسر آنا بودن مثل این بود که تحت آموزش نظامی واحدهای ویژه‌ نیرو دریایی باشی و در عین حال در فصل گردباد به صورت تمام وقت در مرکز تحویل آمازون در پن‌ هندل اوکلاهاما هم کار کنی.» دوست آنها استیو حتی از این نیز مشکوک تر است: «به هم جوش خوردن تو و او مثل تکه ای از داستانی از فصل یازدهم سریالی است که شبکه تلویزیونی به هر ترتیبی می خواهد ما را پای آنتن نگه دارد.»

 

 

روایت‌ هایی جذاب و گاه طنزآمیز در اولین اثر داستانی تام هنکس

 

روایت‌ هایی جذاب و گاه طنزآمیز در اولین اثر داستانی تام هنکس

 

داستان «الن بین به ‌اضافه‌ چهار» که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ در نشریه «نیویورکر» چاپ شد، درباره گروه چهار نفره ای از فضانوردان است که سفری اکتشافی به دور ماه را به همراه یک فضاپیما -که به نام چهارمین انسانی که روی ماه قدم گذاشته نامگذاری شده- انجام می دهند.

تام هنکس، بازیگر نقش جیم لاول در فیلم «آپولو ۱۳» و نویسنده و کارگردانی مستند «از زمین تا ماه» شبکه اچ بی او در این داستان کوتاه جذاب از اطلاعات شبه علمی جورواجوری که در طی این سال ها به دست آورده استفاده کرد تا برخی تکه های شوخ طبعانه مخاطبانش را مجذوب داستانش کند.

برخی از شوخ طبعی های داستان همچون ماموریت فضایی که به دلیل وقت معاینه دندان پزشکی یکی از فضانوردان به تعویق می افتد یا گم شدن تلفن سامسونگ گلکسی یکی دیگر از فضانوردان هنگام فرود فضاپیما روی زمین از آن بخش هایی است که هر خواننده ای را قهقهه می اندازد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی کتاب «انسان در جستجوی معنا» اثر ویکتور فرانکل

متاسفانه داستان های چهارگانه «شهر ما امروز با هنک فیست» با وجودی که با یادآورى حس تعلق و آسودگى دوران گذشته خوانندگان را مجذوب می کنند، آنچنان که باید به دل نمی نشینند. در دنیایی که پیوسته در آن با اخبار ناگوار و ناراحت کننده بمباران می شویم و بسیاری از داستان ها به سمت و سوی داستان های ویران شهری، پسا آخرالزمانی، فانتری ها سیاه و تندخویی ها و دیگر مسائل گرایش پیدا کرده اند، این نوع داستان نویسی با مضامینی ملایم ‌تر و دلنشین تر دقیقا همان چیزی است که انتظار داریم حالمان را خوب کنند.

داستان‌ های زیادی در کتاب داستان های ماشین تحریر به کودکان مربوط می شوند که حقایق تکان دهنده زندگی فروپاشیده والدین خود را کشف کرده اند.

 

تام هنکس، نویسنده ای خوش قریحه با ذهنی داستان پرداز

 

تام هنکس در کتاب داستان های ماشین تحریر، نویسنده ای خوش قریحه با ذهنی داستان پرداز

 

«یک آخر هفته خاص»، روایت غمگینی از دیدار دختر ۱۰ ساله ای با مادرش است که نیمی از عمرش را با او زندگی نکرده است. این داستان روایت جذاب و شیوایی دارد که در سادگی به داستان های خوب کودکان و نوجوانان شباهت پیدا می کند. در میان داستان های همدلانه ای که درباره زنان تنها نوشته شده «این‌ ها مکاشفه‌ های قلب من‌ هستند» به زندگی زن جوانی می پردازد که پس از جدایی تنها تسلی خاطر را در ماشین تحریر هرمس ساخت سوئیس پیدا می کند.

«گذشته برای ما مهم است» یکی از خواندنی ترین داستان های کوتاه کتاب داستان های ماشین تحریر است. در این داستان عاشقانه غم انگیز که اتفاقات آن در سال ۲۰۲۷ می افتد، مرد ثروتمندی اما ناکامی با وجود تمام خطراتی که سفر در زمان دارد بارها به نمایشگاه جهانی نیویورک سال ۱۹۳۹ بر می گردد تا زن دلفرینی با لباس سبز را ملاقات کند. این داستان و بسیاری داستان های جذاب دیگر مجموعه نشان از گرایش تام هنکس به بازیگوشی های علمی تخیلی، نقب زدن به فناوری های قدیم و جدید و برنامه های تلویزیونی نیمه های قرن بیستم دارد.

اما آیا ادبیات تام هنکس در اولین اثر داستانی او، عالی است؟ خیر، نویسندگی و ادبیات او بسیار عامه پسندانه و گاهی به شدت احساساتی است، اما داستان های ماشین تحریر دربردارنده جذابیت صمیمانه ای به همراه نوستالژی برای زمان های شیرین و ساده تر گذشته هستند؛ حتی اگر واقعا دوران های خاطره انگیز گذشته آنقدرها که تصور می کنیم شیرین و ساده نبوده باشند.

 

 

ستایش ها از کتاب «داستان های ماشین تحریر»

 

ستایش ها از کتاب «داستان های ماشین تحریر»

 

معلوم شد که تام هنکس در عین حال نویسنده ای زیرک و شوخ طبع با ذهنی شگفت آور است.

 

-استیو مارتین

 

آقای هنکس نویسنده ای معتبر به همان اندازه هر نویسنده [اصیل] دیگری که تا به حال دست به دکمه های ماشین تحریر زده است.

 

-استیون فرای

 

داستان های ماشین تحریر خنده دار، زیرکانه، با ابتکاری باشکوه و انسانی هستند.

 

-آنا فاندر

 

خواندن داستان های ماشین تحریر تام هنکس درست مانند است که بفهمید آلیس مونرو هم بهترین بازیگر زن دوران ما است.

 

-آن پَچت

 

در حالی که این داستان ها تمام شیرینی، خوشمزگی و دلگرمی کاملا آمریکایی خود را دارند که آن را عمدتا به نقش های روی پرده [تام هنکس] مرتبط می دانیم، ولی هنکس مثل یک نویسنده می نویسد، نه یک ستاره سینما.

 

-کرکس رویوز

 

نهایتا اگر تام هنکس را دوست دارید-خودمانیم مگر کسی هم او را دوست ندارد؟- پس از خواندن داستان های ماشین تحریر هم لذت خواهید برد.

 

-ای ام نیویورک

 

 همه داستان ها زیبا نوشته شده اند و پر از دلگرمی هستند.

 

-ساندی میرور، پیپل

 

هنکس می تواند بنویسد. این داستان ها که برخی از آنها دارای شخصیت ‌های تکراری هستند و بسیاری از آنها همان قلمروی داستان کوتاه کلاسیک آمریکایی و زندگی در روستاهای کوچک را دستمایه قرار داده اند، حس اصیلی همچون پوشیدن یک جفت شلوار جین مورد علاقه را با خود دارند.

 

– مترو

 

تمام زندگی آمریکایی اینجاست… نثر هنکس گیرا است، با شگردهای قوی و سبکی پرجذبه…. آنقدر روان، متقاعد کننده و مطمئن می نویسد که فراموش می کنید نوشته ای متعلق به تام هنکس، ستاره سینما است. او یک نویسنده نیز است و روزی رمان عالی نیز خواهد نوشت.

 

-تایمز

 

تام هنکس یک داستان ‌نویس مادرزاد است. او متعلق به سنت داستان ‌نویسی آمریکایی است که شامل مارک تواین یا اُ هنری می‌ شود.

 

-هرالد

 

 

منبع: amazon، npr

 

 

کالابرگ الکترونیک