۲ طرز تهیه بطاطای عربی (بطاطا حره) | پیش غذای گیاهی و خوشمزه

۲ طرز تهیه بطاطای عربی (بطاطا حره) | پیش غذای گیاهی و خوشمزه


2 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بطاطای عربی

بطاطا یک نوع پیش غذای خوشمزه عربی معروف با سیب زمینی است که با نام بطاطا حره عربی نیز شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد بطاطا واژه معرب potao به معنای سیب زمینی است. این پیش غذای گیاهی و بدون گوشت طعم تندی دارد و با مواد اولیه ساده‌ای تهیه می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه بطاطای عربی به چند روش را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

مواد لازم برای تهیه بطاطای عربی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی متوسط ۳ عدد متوسط
سیر ۳ حبه
پودر پیاز ۱ قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری
سماق ۱ قاشق غذاخوری
روغن زیتون به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
پاپریکا و زردچوبه به مقدار دلخواه
پونه کوهی و تخم گشنیز به مقدار دلخواه
کنجد به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت بطاطا عربی: ۲۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه بطاطای عربی

مراحل طرز تهیه بطاطای عربی

بطاطای عربی در واقع یک روش جذاب برای سرو سیب زمینی است که برای تهیه آن از ادویه‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه بطاطا عربی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ سیب زمینی‌ها را بپزید

برای تهیه بطاطا ابتدا باید سیب زمینی‌ها را بشویید و همراه با آب در قابلمه بریزید. مقدار آب باید به اندازه‌ای باشد که روی سیب زمینی‌ها را بپوشاند. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا سیب زمینی‌ها بپزند. به خاطر داشته باشید که در این مرحله سیب زمینی‌ها نباید بیش از حد نرم و له شوند.

مرحله دوم؛ سیب زمینی‌ها را خرد کنید

زمانی که سیب زمینی‌ها پختند، می‌توانید پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس با کمک یک چاقوی تیز، سیب زمینی‌ها را به صورت مکعبی درشت خرد کنید و برای تهیه بطاطا کنار بگذارید.

مرحله سوم؛ سیب زمینی‌ها را مزه‌دار کنید

در این مرحله باید پوست سیرها را جدا کنید و آن‌ها را رنده یا له کنید. سپس سیرهای رنده شده را همراه با روغن زیتون، فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، پونه کوهی، پودر پیاز و سماق در یک کاسه بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. حالا این ترکیب را روی سیب زمینی‌های پخته شده و مکعبی خرد شده بریزید و به آرامی سیب زمینی‌ها را زیر و رو کنید تا مزه‌دار شوند. مراقب باشید سیب زمینی‌ها را له نکنید. اجازه دهید سیب زمینی‌ها برای ۱۰ دقیقه مزه‌دار شوند

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی انبه و زنجبیل خوشمزه و مقوی به ۲ روش کافی شاپی

می‌توانید روغن زیتون، فلفل قرمز، فلفل سیاه، نمک، زردچوبه، پونه، پودر پیاز و سماق را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ سیب زمینی‌ها را در فر بپزید

در این مرحله باید فر را با دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید. سیب زمینی‌های مزه‌دار شده را داخل سینی بچینید و در فر قرار دهید. بعد از ۷ الی ۸ دقیقه فر را باز کنید و سیب زمینی‌ها را زیر رو کنید تا همه قسمت‌های آن‌ها به خوبی سرخ شود. ۱۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا سیب زمینی‌های مزه دار شده در فر خوب سرخ شوند.

مرحله پنجم؛ بطاطا را سرو کنید

بعد از این که سیب زمینی‌ها کاملا طلایی شدند، فر را خاموش کنید و سینی را از فر خارج کنید. سیب زمینی‌ها را به آرامی از روی کاغذ روغنی جدا کنید و در ظرف مورد نظرتان بریزید. مقداری کنجد روی سیب زمینی‌ها بریزید و از طعم این پیش غذای فوق العاده لذت ببرید.

کنجد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه بطاطای عربی بدن فر

طرز تهیه بطاطای عربی بدن فر

برای پخت بطاطای خوشمزه عربی بدون فر می‌توانید سیب زمینی‌های آبپز شده را با ادویه‌هایی که در روش قبل گفته شد مزه‌دار کنید. سپس در ادامه مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و سیب زمینی‌های مزه‌دار شده را در روغن داغ سرخ کنید. در این روش مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که سیب زمینی‌ها در روغن شناور شوند.

اجازه دهید سیب زمینی‌ها طلایی شوند، سپس آن‌ها را از روغن خارج کنید و در صافی قرار دهید تا روغن اضافه‌شان خارج شود. بعد از آماده شدن بطاطا می‌توانید مقداری گشنیز تازه و ساطوری خرد شده روی آن‌ها بریزید و بطاطا را با نان پیتا یا تافتون و یا بدون نان میل کنید.

شما می‌توانید روغن سرخ کردنی و نان پیتا را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ کرده و تنوری

مواد لازم برای تهیه بطاطا با سس گشنیز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب زمینی ۹۰۰ گرم
روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای تهیه سس گشنیز

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
سیر له شده ۴ حبه
پودر فلفل قرمز نصف قاشق چای‌خوری
پودر فلفل پاپریکا ۱ قاشق چای‌خوری
برگ تازه گشنیز ۱ خوشه
لیموترش نصف یک عدد

 

طرز تهیه بطاطا با سس گشنیز

طرز تهیه بطاطا با سس گشنیز

برای تهیه بطاطا به این روش ابتدا باید سیب زمینی‌ها را در فر یا بدون فر آماده کنید. در ادامه برای تهیه سس گشنیز در یک تابه روغن زیتون را با سیر رنده شده و پودر فلفل قرمز روی حرارت قرار دهید. زمانی که عطر سیر بلند شد، می‌توانید پاپریکا و گشنیز تازه را اضافه کنید. حالا نوبت اضافه کردن سیب زمینی پخته و برشته شده است.

حتما بخوانید  بهترین رژیم غذایی برای درمان تخمدان پلی کیستیک

مواد را روی شعله متوسط آنقدر هم بزنید تا تمام سس جذب سیب زمینی شود. بعد از این که بطاطا آماده شد، آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و بعد از اضافه کردن آب لیمو ترش تازه و گشنیز خرد شده سرو کنید.

می‌توانید آبلیمو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه های افق کوروش خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیب زمینی سرخ کرده به روش مک دونالد

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بطاطا حره عربی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بطاطای عربی

  • برای تهیه بطاطای عربی نباید سیب زمینی‌ها را بیش از حد بپزید، زیرا در این صورت سیب زمینی‌ها بعد از مزه‌دار شدن و پخت مجدد در فر له می‌شوند و غذای شما ظاهر بدی پیدا می‌کند.
  • برای تزیین بطاطا می‌توانید از مقداری جعفری تازه خرد شده نیز استفاده کنید.
  • بطاطای عربی طعم تند و تیزی دارد، اما اگر به غذاهای تند علاقه‌ای ندارید، می‌توانید فلفل قرمز را حذف کنید و برای مزه‌دار کردن این غذا تنها از فلفل سیاه استفاده کنید.
  • برای این که روی سیب زمینی‌های شما طلایی و خوشرنگ شود، در ۱۰ دقیقه آخر پخت بطاطا می‌توانید گریل فر را روشن کنید.
  • اگر طعم و مزه سیر تازه را دوست ندارید، می‌توانید برای تهیه بطاطا از پودر سیر نیز استفاده کنید.
  • برای مزه‌دار کردن بطاطای عربی می‌توانید مقداری ادویه ترکی پول بیبر نیز به آن اضافه کنید. این ادویه رنگ قرمزی دارد و موجب قرمز شدن سیب زمینی می‌شود. طرز تهیه پول بیبر را بلد هستید؟
  • در روش سنتی تهیه بطاطا باید سیب زمینی‌ها را در روغن فراوان سرخ کنید تا طلایی شوند. اما این روش به روغن زیادی نیاز دارد و به همین دلیل می‌توانید روش برشته کردن سیب زمینی‌ها در فر را جایگزین کنید.
  • در برخی رسپی‌ها به جای پخت دو مرحله‌ای سیب زمینی آن را بعد از خرد کردن در فر می‌پزند یا در روغن داغ سرخ می‌کنند. اما پختن و سپس سرخ یا برشته کردن سیب زمینی موجب خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود و بافت سیب زمینی را پفکی می‌کند.
  • می‌توانید بطاطای عربی را در کنار حمص نخود، گوشت کبابی یا چند عدد تخم مرغ پخته یا نیمرو سرو کنید و با نان پیتا میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه فرنی + فیلم آموزش تهیه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بطاطای عربی

علت له شدن سیب زمینی برای تهیه بطاطای عربی چیست؟

اگر در مرحله اول پخت سیب زمینی‌ها، آن‌ها را بیش از حد بجوشانید، سیب زمینی‌ها له می‌شوند.

برای مزه دار کرده بطاطا از چه ادویه‌هایی استفاده کنیم؟

برای تهیه بطاطای خوشمزه عربی می‌توانید از ترکیب فلفل قرمز، فلفل سیاه، زردچوبه، پونه کوهی، پودر پیاز و سماق استفاده کنید. ادویه مخصوص سیب زمینی هم یک گزینه عالی برای مزه‌دار کردن بطاطا است.

کالابرگ الکترونیک