طرز تهیه پول بیبر ترکیه ای | ترکیبات، موارد مصرف، خواص و عوارض

طرز تهیه پول بیبر ترکیه ای | ترکیبات، موارد مصرف، خواص و عوارض


19 آذر 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پول بیبر به روش ترکیه ای | ترکیبات، موارد مصرف، خواص و عوارض

طرز تهیه ادویه پول بیبر ترکیه ای در خانه کار سختی نیست. اما پول بیبر چیست و در چه غذاهایی از پول بیبر استفاده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه فلفل پول بیبر تازه در منزل، ترکیبات ادویه پول بیبر، خواص و عوارض پول بیبر و همه فوت و فن‌های درست کردن این فلفل ترکیه‌ای آشنا شوید.

ادویه پول بیبر چیست؟

ادویه پول بیبر چیست؟
«پول بیبر» یک نوع ادویه فلفل است که اصالت آن به شهر حلب سوریه باز می‌گردد و عرب‌ها به آن «فلفل حلب» می‌گویند. از زمانی که پول بیبر وارد ترکیه شد، شهرت این فلفل در دنیا بیشتر شد. حالا در دنیا پول بیبر را اصلا به عنوان یک ادویه ترکیه‌ای می‌شناسند.

در سال‌های اخیر پول بیبر به یکی از محبوب‌ترین انواع ادویه در ایران نیز تبدیل شده است. برای تهیه پول بیبر، از فلفل گوشتی مخصوصی که شبیه به فلفل دلمه‌ای است، استفاده می‌شود. فلفلی که برای تهیه پول بیبر استفاده می‌شود کمی تند است و از همین رو ادویه پول بیبر طعم تندی ملایمی دارد. برای تهیه پول بیبر فلفل مخصوص آن را آسیاب و در غذا استفاده می‌کنند.

رنگ پول بیبر تازه نارنجی پر رنگ یا قرمز خوش‌رنگ است و اگر رنگ آن کدر یا تیره باشد، نشانه کهنه بودن فلفل است. بهتر است فلفل پول بیبر را خودتان در خانه تهیه کنید و یا آن را به صورت آماده از فروشگاه‌های معتبر بخرید.

برای خرید انواع چاشنی و ادویه جات به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش انجام دهید.

مواد لازم برای طرز تهیه پول بیبر ترکیه‌ای

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
فلفل کاپی مخصوص پول بیبر به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار کم
نمک به مقدار دلخواه

 

مراحل طرز تهیه پول بیبر در خانه

مراحل طرز تهیه پول بیبر در خانه
روش درست کردن فلفل پول بیبر بسیار ساده است. برای تهیه این فلفل خوش‌رنگ و خوش‌طعم تنها به مقداری فلفل کاپی تازه نیاز دارید. در ادامه مراحل طرز تهیه ادویه پول بیبر خانگی را دنبال کنید.

مرحله اول؛ فلفل‌ها را ساطوری کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه پول بیبر خانگی باید فلفل مخصوص پول بیبر را بشویید و خوب خشک کنید. سپس آن‌ها را ساطوری کنید. هر چقدر فلفل‌ها را بیشتر خرد کنید، راحت‌تر و سریع‌تر خشک می‌شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۴۰ مدل سوپ ساده و رستورانی خوشمزه + فیلم

مرحله دوم؛ فلفل‌ها را خشک کنید

در این مرحله از روش تهیه پول بیبر باید مقداری روغن مایع و نمک به فلفل‌ها اضافه کنید. مقداری روغن به حدی باشد که فلفل‌ها صرفا کمی نم شوند. سپس فلفل‌های ساطوری شده را در سینی بریزید و برای چند روز زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود. می‌توانید برای خشک کردن فلفل آن‌ها را خرد کنید و روی شوفاژ، بخاری یا فر نیز قرار دهید.

برای تهیه نمک و روغن مایع خرید خود را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ فلفل پول بیبر را آسیاب کنید

بعد از این که فلفل‌ها کاملا خشک و ترد شدند، باید آن‌ها را در آسیاب برقی بریزید و خوب خرد کنید. می‌توانید برای خرد کردن فلفل پول بیبر از آسیاب دستی نیز استفاده کنید.

مرحله چهارم؛ فلفل پول بیبر را در شیشه بریزید

بعد از آسیاب کردن فلفل آن را در ظرف در بسته بریزید و در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. به خاطر داشته باشید که هر بار بعد از استفاده از پول بیبر باید ظرف آن را محکم ببندید تا فلفل شما خراب نشود.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فلفل پول بیبر

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فلفل پول بیبر

  • برای تهیه فلفل پول بیبر می‌توانید نمک و روغن را حذف کنید و این فلفل را بدون هیچ ماده اضافی خشک و سپس آسیاب کنید. اضافه کردن روغن موجب براق شدن پول بیبر و نمک موجب خشک شدن سریع و مزه‌دار شدن ادویه شما می‌شود.
  • بعد از آماده کردن ادویه پول بیبر ترکیه در خانه حتما آن را در ظرف در بسته و تمیز بریزید تا ماندگاری ادویه شما بیشتر شود.
  • در طرز تهیه پول بیبر می‌توانید فلفل را روی شوفاژ یا بخاری نیز خشک کنید. در این روش باید فلفل را خرد کنید و روی سینی بریزید و سپس سینی را روی شوفاژ و بخاری قرار دهید. بهتر است هر چند ساعت یک بار فلفل‌ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های آن‌ها به خوبی خشک شود.
  • طعم فلفل پول بیبر شبیه به فلفل چیلی است ولی تندی ملایم‌تری دارد. این فلفل کمی شور و چرب است.
  • فلفل پول بیبر تقلبی رنگ قرمز روشنی دارد. برای تهیه این فلفل‌ها معمولا از رنگ مصنوعی و اسانس استفاده می‌شود.

خواص درمانی پول بیبر

خواص درمانی پول بیبر
ادویه پول بیبر ترکیه خواص زیادی برای سلامت بدن دارد و یکی از مفیدترین ادویه‌هایی است که می‌توانید از آن برای طعم دادن به انواع غذاها استفاده کنید. این فلفل سرشار از پتاسیم، ویتامین C، ویتامین E، منگنز، ویتامین B6، فلاونوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است. مصرف پول بیبر به کاهش التهاب و درمان زخم‌ها کمک زیادی می‌کند. این فلفل انرژی بدن را افزایش می‌دهد و موجب سلامتی لوزالمعده، طحال و کلیه می‌شود. مصرف پول بیبر به درمان یبوست کمک می‌کند و یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی و سرفه محسوب می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی غوره به ۴ روش فوری بدون کپک + نکات طلایی

این فلفل ضد آسم است و برای درمان التهاب گلو و مجاری تنفسی نیز مفید است. مصرف پول بیبر موجب کاهش قند خون و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. این فلفل ضد نفخ است و در درمان اسهال نیز موثر است. یکی دیگر از خواص پول بیبر کاهش کلسترول بد خون و بهبود گردش خون است. مصرف این فلفل خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و به درمان بی‌خوابی، کاهش دردهای روماتیسمی و درمان ناراحتی‌های گوارشی نیز کمک می‌کند.

عوارض فلفل پول بیبر

عوارض فلفل پول بیبر
هر چند فلفل پول بیبر فواید زیادی دارد، اما به هیچ عنوان نباید در مصرف این فلفل زیاده‌روی کنید. مصرف بیش از حد فلفل پول بیبر ممکن است موجب بروز حساسیت در بدن شود و مشکلاتی جدی برای سلامت ایجاد کند. در اکثر فلفل‌های پول بیبر آماده از مقداری نمک برای خشک کردن آن استفاده می‌شود و از همین رو این فلفل طعم نسبتا شوری دارد. افرادی که فشار خون بالایی دارند، نباید از این ادویه به مقدار زیاد استفاده کنند.

پول بیبر در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

پول بیبر در چه غذاهایی استفاده میشود؟
آیا می‌دانید ادویه پول بیبر در چه غذاهایی استفاده می‌شود و کدام غذا با پول بیبر طعم بهتری پیدا می‌کند؟ از این ادویه معطر و خوش طعم می‌توانید برای مزه‌دار کردن انواع گوشت و مرغ کبابی، رنگ دادن به مرغ و ماهی، مزه‌دار کردن انواع خوراک و انواع سالاد و ماست استفاده کنید. ترکیب «پول بیبر و روغن زیتون گرم» یک سس سالاد سالم و بی‌نظیر برای مزه‌دار کردن انواع سالاد است.

در سوریه از پول بیبر برای مزه‌دار کردن برخی از آجیل‌ها استفاده می‌شود. استفاده از پول بیبر برای مزه‌دار کردن انواع پاستا، انواع پیتزا، ماکارونی با گوشت چرخ کرده، غذاهای گیاهی، سالاد سیب زمینی و حتی سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای دریایی نیز فوق‌العاده است.

از آن جایی که پول بیبر رنگ قرمز جذابی دارد، می‌توانید از آن برای رنگ دادن به انواع غذاها نیز استفاده کنید. فراموش نکنید که می‌توانید از پول بیبر برای تهیه انواع پلو مخلوط مثل استانبولی و همچنین خورش‌های مختلف مثل خورش بادمجان، خورش قیمه و خورش کرفس نیز استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن پول بیبر

فوت و فن‌های خوشمزه شدن پول بیبر
ترکیبات ادویه پول بیبر چیست؟

برای تهیه ادویه پول بیبر معمولا فلفل پول بیبر را خرد می‌کنند و کمی روغن و نمک به آن اضافه می‌کنند. سپس فلفل را خشک و آسیاب می‌کنند.

فرق پول بیبر با پاپریکا چیست؟

برای تهیه پول بیبر تنها از یک نوع فلفل کاپی مخصوص استفاده می‌شود، در حالی که پودر فلفل پاپریکا ترکیبی از فلفل‌های متنوع یا فلفل دلمه‌ای خشک شده است.

مدت زمان ماندگاری فلفل پول بیبر خانگی چقدر است؟

می‌توانید از فلفل پول بیبر تا ۳ ماه در ظرف در بسته و مکان خشک و خنک نگهداری کنید.

 

کالابرگ الکترونیک