ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ کرده و تنوری | ۲ طرز تهیه و ترکیبات آن

ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ کرده و تنوری | ۲ طرز تهیه و ترکیبات آن


16 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ادویه‌ های سیب زمینی تنوری و سرخ کرده

ترکیب ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ کرده چیست؟ اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص سیب زمینی سرخ کرده هستید، احتمالا برای خوشمزه‌تر شدن آن، دنبال ادویه‌های مخصوص گشته‌اید یا ممکن است متوجه شوید که طعم برخی سیب زمینی‌های سرخ کرده در رستوران‌ها بسیار خاص است. رمز خوشمزه شدن این سیب زمینی‌های تنوری و سرخ شده، ادویه‌هایی است برای طعم‌دار کردن آن‌ها استفاده شده است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به معرفی انواع ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ شده و طرز تهیه ۲ مدل ادویه ترکیبی برای سیب زمینی سرخ کرده و تنوری می‌پردازیم.

انواع ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ کرده

انواع ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ کرده

برای روی سیب زمینی سرخ کرده به روش رستورانی یا طعم‌دار کردن سیب زمینی خام قبل از سرخ یا تنوری کردن مثل سرخ کردن سیب زمینی در ایرفرایر، می‌توانید به جز نمک، از ادویه‌های زیر به اندازه دلخواه (به تنهایی یا به صورت ترکیبی) استفاده کنید.

۱- آویشن

آویشن کوهی، برگ آویشن و گل آویشن همه سبزی‌هایی هستند که برای طعم‌دار کردن انواع غذا، مخصوصا سیب زمینی سرخ کرده به کار می‌روند. این سبزی به صورت خشک و پودر شده، می‌تواند عطر جذابی به سیب زمینی سرخ کرده بدهد و به خاطر طبع گرمی که دارد، برای سلامتی بسیار مفید است. آویشن در حالت عادی، طعم متمایل به تند دارد ولی تندی آن اصلا زننده نیست و می‌توانید با خیال راحت آن را روی سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید.

شما می‌توانید پودر آویشن را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

۲- پودر زنجبیل

«زنجبیل» جزو ادویه‌های معطر و بسیار پرخاصیت است که طعم تند با ته‌مزه شیرین آن، این ادویه را به یکی از خاص‌ترین چاشنی‌های غذایی تبدیل کرده است. عطر ملایم زنجبیل روی سیب زمینی سرخ کرده، واقعا اشتهابرانگیز است و برای کسانی که دچار دردهای معده و دستگاه گوارشی هستند، خواص زنجبیل حسابی کارساز است.
برای خرید پودر زنجبیل می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۳- پودر زیره

زیره سیاه و هم زیره سبز جزو ادویه‌های غذا

«زیره»، هم به صورت زیره سیاه و هم زیره سبز جزو ادویه‌های غذا است که تا حد زیادی می‌تواند نفخ غذا را بگیرد. به عنوان یکی از ادویه‌های مخصوص سیب زمینی سرخ کرده می‌توانید زیره سبز و سیاه را با هم با آسیاب پودر و الک کرده یا جداگانه از آن‌ها برای طعم دادن به غذا استفاده کنید. خواص زیره برای کاهش دردهای معده از قدیم در طب سنتی و پزشکی موردتوجه بوده است.

برای تهیه پودر زیره می‌توانید به روش‌های حضوری یا آنلاین از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

۴- پودر دارچین

به عنوان یک ادویه مفید و معطر که ته‌مزه شیرین دارد، «دارچین»، یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌ها برای سیب زمینی سرخ کرده است. البته اگر آن را با دیگر ادویه‌ها میکس کنید و روی سیب زمینی‌ها بپاشید، طعم بهتری هم می‌گیرد. عطر تند و شیرین دارچین، لذت خوردن سیب زمینی سرخ کرده را برایتان چند برابر می‌کند. از خواص دارچین برای مواردی مثل کاهش قند خون و لاغری و … غافل نشوید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی لواشکی به ۲ روش یخی و لایه ای با طعم بازاری

در صورت دلخواه می‌توانید پودر دارچین را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۵- پودر سیر

همیشه نمی‌توان از سیر تازه یا حبه‌ای برای طعم دادن به غذاها استفاده کرد اما «پودر سیر»، یک ادویه ویژه برای عطر دادن به سیب زمینی‌های سرخ کرده است. پودر سیر (طرز تهیه پودر سیر) عطر فوق‌العاده‌ای دارد و اضافه کردن آن به سیب زمینی‌ سرخ شده، طعم سیب زمینی کریسپی را بسیار لذیذ می‌کند.

برای خرید پودر سیر می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۶- پودر فلفل پاپریکا

فلفل پاپریکا در اصل از فلفل دلمه‌ای قرمز خشک و پودر شده درست شده

«فلفل پاپریکا» در اصل از فلفل دلمه‌ای قرمز خشک و پودر شده درست شده و طعم آن اصلا تند نیست (طرز تهیه پودر فلفل پاپریکا). اتفاقا طعم این ادویه به شیرینی می‌زند و در عین حال، عطر بسیار خوشایندی دارد. برای اضافه کردن پاپریکا به غذا، می‌توانید حسابی دست و دلباز باشید چون قرار نیست طعم سیب زمینی‌های سرخ شده را تند، شور یا تلخ کند، بلکه یک عطر ملایم و طعم لذیذ به آن می‌دهد که از خوردن سیب زمینی‌های سرخ شده، سیر نمی‌شوید.

برای خرید فلفل پاپریکا می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۷- پودر فلفل سیاه

«فلفل سیاه» هم از جمله فلفل‌ها با تندی ملایم و عطر قوی‌تر نسبت به فلفل قرمز است. به همین خاطر هم خیلی‌ها فلفل سیاه را به فلفل قرمز ترجیح می‌دهند. پودر فلفل سیاه علاوه بر خواصی که برای سلامت بدن دارد، می‌تواند طعم سیب زمینی‌های سرخ کرده را بسیار خوشمزه‌تر کند و عطر آن هم اشتها را باز می‌کند.

برای خرید فلفل سیاه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۸- پودر جوز هندی

«جوز هندی» ادویه‌ای خوش عطر و در اصل به شکل دانه‌های سفت کهربایی است که برای استفاده روی غذا، باید به صورت پودر در بیاید. شاید کمتر کسی بداند که اضافه کردن پودر جوز هندی چقدر می‌تواند طعم سیب زمینی سرخ کرده را خوشمزه‌تر کند. اما اگر یک بار آن را امتحان کنید، مشتری پر و پا قرص این ادویه خوش‌عطر برای سیب زمینی سرخ کرده می‌شوید.

۹- پودر رزماری

«رزماری» از گیاهانی است هم به شکل برگ خشک شده و هم به صورت پودر شده، برای افزودن عطر و طعم به غذاها به کار می‌رود. پودر رزماری، به عنوان یک ادویه معطر، طعم ویژه‌ای به سیب زمینی سرخ کرده می‌دهد. خودتان می‌توانید برگ‌های خشک رزماری را آسیاب و الک کرده و روی سیب زمینی‌های سرخ کرده استفاده کنید تا متوجه معجزه رزماری روی سیب زمینی‌های سرخ شده شوید.

ترکیبات ادویه سیب زمینی سرخ کرده (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر فلفل پاپریکا ۱ و نیم قاشق غذاخوری
پودر آویشن کوهی ۱ و نیم قاشق غذاخوری
پودر گشنیز ۳ قاشق غذاخوری
پودر جوزهندی ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه و نگهداری ادویه سیب زمینی سرخ کرده

طرز تهیه و نگهداری ادویه سیب زمینی سرخ کرده

برای درست ادویه سیب زمینی سرخ کرده، کافی است پودر تخم گشنیز، پودر جوز هندی، پودر آویشن و پاپریکا را در یک ظرف با هم کاملا مخلوط کنید و هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند. اگر موادی مثل تخم گشنیز یا آویشن را به صورت درسته دارید، آن‌ها را در آسیاب‌کن بریزید و پودر کنید. سپس با قسمت ریز الک، الک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر ماقوت بستنی زعفرانی سنتی و مجلسی

همه مواد که با هم ترکیب و یکدست شدند، آن‌ها را در یک ظرف یا شیشه درب‌دار ادویه بریزید و در مکانی دور از نور خورشید (مثل کابینت) نگهداری کنید. هر بار به میزان دلخواه از این مواد روی سیب زمینی سرخ کرده بریزید و سرو کنید.

ترکیبات ادویه سیب زمینی سرخ کرده (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پودر آویشن کوهی ۲ قاشق غذاخوری
پودر زیره سبز ۲ قاشق غذاخوری
پودر دارچین ۱ قاشق غذاخوری
پودر سیر ۱ قاشق غذاخوری
پودر رزماری ۱ قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه و نگهداری ادویه سیب زمینی رستورانی

طرز تهیه و نگهداری ادویه سیب زمینی تنوری و سرخ کرده

برای درست کردن ادویه سیب زمینی سرخ کرده اگر زیره سبز، رزماری خشک، دارچین و زنجبیل خشک آسیاب نشده دارید، آن‌ها را هر کدام جداگانه در آسیاب‌کن بریزید و سپس آسیاب کنید. به میزان گفته شده از ادویه‌ها، را در یک کاسه بریزید. پودر آویشن کوهی، پودر زیره، پودر دارچین، پودر سیر، پودر رزماری و پودر زنجبیل را با هم ترکیب کنید تا یکدست شود. سپس این ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ کرده را در ظرف دربسته و در کابینت قرار دهید. هر بار موقع سرو مقداری از ادویه را روی سیب زمینی سرخ شده بریزید.

ادویه سیب زمینی سرخ کرده را کی اضافه کنیم؟

ادویه سیب زمینی سرخ کرده را کی اضافه کنیم؟

برای سرخ کردن سیب زمینی، می‌توانید هم ادویه را قبل از سرخ کردن به سیب زمینی‌های خام و هم بعد از سرخ کردن، به سیب زمینی‌های سرخ شده اضافه کنید. در روش اول، سیب زمینی‌ها با ادویه طعم‌دار و استراحت داده می‌شوند و در روش دوم، فقط کافی است ادویه‌ها را به مقدار دلخواه، روی سیب زمینی‌ها بپاشید.

برای طعم‌دار یا همان مزه‌دار کردن سیب زمینی، پس از اینکه سیب زمینی‌ها را پوست گرفتید، به قطعات دلخواه برش بزنید. سیب زمینی خرد شده را در یک ظرف بریزید و روی آنها، ادویه سیب زمینی سرخ کرده بپاشید. به اندازه ۱ قاشق غذاخوری یا بیشتر (بسته به میزان سیب زمینی‌ها) مقداری روغن زیتون یا روغن کنجد روی سیب زمینی‌ها بریزید و سیب زمینی‌ها را به آرامی با ادویه‌ها و روغن ماساژ دهید. روی ظرف را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه استراحت دهید و سپس تنوری یا سرخ کنید. روغن زیتون یا کنجد برای پیشگیری از تیره رنگ شدن سیب زمینی‌ها به کار می‌رود.

می‌توانید روغن کنجد یا روغن زیتون را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

سوالات متداول درباره ادویه مخصوص سیب زمینی سرخ شده

چه کار کنیم که رنگ سیب زمینی سرخ کرده مزه‌دار شده با ادویه سیاه نشود؟

اگر در هنگام مزه‌دار کردن سیب زمینی با ادویه‌ها، به آن‌ها مقداری روغن زیتون بزنید، از تیره شدن آنها جلوگیری می‌کند. اگر هم می‌خواهید بعد از سرخ کردن سیب زمینی‌ها ادویه را اضافه کنید ولی بین زمان خرد کردن سیب زمینی و سرخ کردن آنها، فاصله افتاد، سیب زمینی‌های خام را در آب بگذارید بماند تا رنگ آنها سیاه نشود.

محتویات ادویه سیب زمینی چیست؟

ترکیبات ادویه سیب زمینی سرخ کرده بنا به سلیقه شما می‌تواند متغیر باشد ولی به طور متداول، در ادویه سیب زمینی سرخ کرده از پودر آویشن، پودر فلفل پاپریکا، پودر گشنیز، پودر زیره سبز، پودر رزماری و … استفاده می‌شود.

کالابرگ الکترونیک