علل شیر نخوردن نوزاد در گرما با شیر مادر و شیر خشک + ۷ روش درمان

علل شیر نخوردن نوزاد در گرما با شیر مادر و شیر خشک + ۷ روش درمان


15 تیر 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علل شیر نخوردن نوزاد در گرما با شیر مادر و شیر خشک + 7 روش درمان

شیر نخوردن نوزاد در گرما یکی از مشکلات شایعی است که برخی مادران در تابستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالت عادی، شیردهی به برخی نوزادان سخت و دشوار است، حالا اگر به این سختی، معضلات گرما و رطوبت بالای هوا را هم اضافه کنید، وضعیت پیچیده‌تر خواهد شد. از طرفی ممکن است در طول تابستان با افزایش دما، متوجه تغییر در روال شیردهی و تغذیه کودک با شیر مادر شوید. در این زمینه، توصیه‌هایی برای شیردهی به کودکان در سنین پایین و در ماه‌های اولیه زندگی آن‌ها وجود دارد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به علت‌های شیر نخوردن نوزاد در گرما و مراقب‌های عمومی در زمان شیردهی در فصل تابستان می‌پردازیم.

 

 

علل شیر نخوردن نوزاد در گرما

 

علل شیر نخوردن نوزاد در گرما

 

شاید متوجه شوید که کودکتان در هوای گرم نمی‌خواهد زیاد شیر بخورد یا در وعده‌های کوتاه‌تر و با دفعات بیشتر به خوردن شیر علاقه نشان می‌دهد. هر چند در نگاه اول ممکن است کمی نگران کننده به نظر برسد ولی در این حالت زیاد نگران نشوید. اگر فکر می‌کنید هوای گرم بر شیر خوردن فرزندتان تاثیر گذاشته است، ممکن است به خاطر دلایل زیر باشد که می‌توانید برای رفع آن، روش‌های منطقی را دنبال کنید.

 

گرما و تماس پوستی

 

در مورد نوزادان، تماس پوستی نوزاد و مادر در فصل گرما،‌ چندان خوشایند نیست. در این مواقع توصیه می‌شود که کمترین تماس پوستی را با نوزادتان ایجاد کنید. برای این کار بهترین روش شیردهی این است که فرزندتان را بخوابانید و به صورت خوابیده به او شیر بدهید. طوری که تنها تماس با کودک، از راه سینه و دهان شیرخوار باشد. البته فراموش نکنید که شیرخواران تمایل چندانی به خوردن شیر در حالت خوابیده ندارند.

 

از پارچه نخی کمک بگیرید

 

بهترین روش شیر دادن به کودک در فصل گرما این است که روی بازوها و بدن نوزاد یک حوله یا پارچه نخی بیندازید تا بدن شما با کودک تماس نداشته باشد. در این مواقع تعداد دفعات شیردهی را بیشتر کنید و زمان شیردهی را پایین بیاورید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

چگونه گرمای هوا بر شیردهی مادر تاثیر می‌گذارد؟

 

چگونه گرمای هوا بر شیردهی مادر تاثیر می‌گذارد؟

 

احتمال کم آب شدن بدن مادر در هوای گرم وجود دارد. شاید به عنوان مادر متوجه شوید که شیرتان در ساعت‌های خاصی از شبانه‌روی آبکی‌تر است. اگر شیرتان کم آب شده و محتوای چربی آن بالا رفته است، نگران نباشید. تا زمانی که بدن خود را هیدراته نگه دارید، شیر شما می‌تواند برای هیدراته کردن بدن کودکتان هم مفید باشد. البته اگر نوزاد شما بیش از ۶ ماه دارد، می‌توانید از انواع میوه‌ها برای رفع کم آبی بدن، مثل هندوانه هم استفاده کنید. البته در مقدار محدود!

حتما بخوانید  آموزش 11 مرحله قدم به قدم از پوشک گرفتن کودک دختر و پسر

 

شرایط کودکانی که شیر خشک می‌خورند

 

کم آب شدن بدن در کودکانی که شیرخشک می‌خورند نیز اتفاق می‌افتد. حتما لازم نیست که کودک از شیر مادر تغذیه شود که سیکل و روند شیر خوردن کودک در فصل گرما تغییر کند. ممکن است نوزادانی که شیر خشک می‌خورند هم تمایل داشته باشند تعداد دفعات زیادتر و مقدار کمتری از شیر بخورند. در این شرایط به نوزادان زیر ۶ ماه می‌توانید کمی آب جوشیده ولرم بدهید. چون شیر خشک به اندازه شیر مادر، آب ندارد.

در ضمن جرعه‌های کوچک آب برای کودکان کافی است. فراموش نکنید که آب نباید جایگزین غذا شود. اگر هم به صورت ترکیب شیر خشک و شیر مادر، کودکان را غذا می‌دهید، می‌توانید به همین رویه ادامه دهید.

 

برای خنک ماندن کودک در هوای گرم چه کار کنیم؟

 

برای خنک ماندن کودک چه کار کنیم؟

 

همان طور که گفته شد، گرم بودن هوا و بدن کودکان یکی از عواملی است که می‌تواند بر شیر خوردن نوزاد در تابستان تاثیر منفی بگذارد. به همین خاطر باید برای خنک ماندن کودک،‌ اقداماتی را انجام دهید.

 

در مکان‌های خنک به فرزندتان شیر بدهید

 

یکی از دلایل شیر نخوردن نوزاد در گرما، احساس کلافگی به خاطر گرما است. در این مواقع برای شیر دادن به کودکتان، به یک مکان خنک یا یک فضای باز با سایه بروید. حتی بهتر است در مکان شیردهی، یک پنکه یا وسیله تهویه قرار دهید. اگر از پنکه استفاده می‌کنید، نباید آن را برای مدت طولانی روی نوزاد ثابت نگه دارید. در روزهای گرم سال هم می‌توانید از مکان‌هایی که تهویه مطبوع دارند مثل مراکز خرید، کافه‌های مجهز به اتاق مادر و کودک و … کمک بگیرید.

 

به کودک لباس گشاد بپوشانید

 

اگر می‌خواهید به نوزادتان لباس بپوشانید، لباس‌های پنبه‌ای گشاد بهترین گزینه هستند. فراموش نکنید که رنگ‌های تیره، نور خورشید را بیشتر جذب می‌کنند و این باعث گرم‌تر شدن بدن نوزاد و در نتیجه شیر نخوردن نوزاد در گرما می‌شود. کلاه‌های لبه پهن هم می‌توانند کمک زیادی کنند. البته اگر واقعا هوا گرم است، فقط یک پوشک به او بپوشانید.

 

چند حوله مرطوب آویزان کنید

 

اگر در اتاق به نوزادتان شیر می‌دهید، آویزان کردن چند حوله خیس و مرطوب در مسیر جریان هوا می‌تواند به خنک شدن هوا کمک کند.

 

در هوای گرم قرار نگیرید

 

در ساعت‌های ۱۱ صبح تا ۳ عصر که نور خورشید مستقیم‌تر می‌تابد، تا جای ممکن از قرار دادن کودک در معرض نور خورشید خودداری کنید. از آن‌جایی که کرم‌های ضد آفتاب برای کودکان زیر ۶ ماه به دلیل احتمال حساسیت پوستی تجویز نمی‌شود، بهتر است تا جای ممکن در سایه بمانید. البته مقدار بسیار کمی از ضدآفتاب برای استفاده روی پوست نوزاد خطری ایجاد نمی‌کند ولی در این مواقع هم بهتر است از ضدآفتاب طبیعی یا معدنی به جای ضدآفتاب‌های شیمیایی استفاده کنید.

حتما بخوانید  نقش اسباب بازی در آینده کودکان و رشد عاطفی و اجتماعی آن ها

 

کرم‌های ضد آفتاب معدنی ملایم‌تر هستند و بلافاصله جذب می‌شوند. در حالی که اگر ضدآفتاب‌های شیمیایی بزنید باید حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خاصیت عایق بودن در نور خورشید را به دست آورند.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کرم ضد آفتاب با SPF مناسب

 

چتر را فراموش نکنید

 

چترهای آفتابی در هنگام بیرون رفتن می‌توانند سایه خوبی بسازند. استفاده از کالسکه برای پوشاندن صورت کودک چندان توصیه نمی‌شود چون این کار باعث بالا رفتن دمای داخل کالسکه خواهد شد. البته برخی کالسکه‌ها، دارای سایه‌بان‌های تابستانی هستند یا می‌توانید از یک آفتابگیر تابستانی در آن‌ها استفاده کنید تا تهویه مناسب هوا را انجام دهد.

 

استفاده از آبپاش برای خنک کردن بدن نوزاد

 

ایده استفاده از آبپاش هم جذاب است. اسپری کردن آب به بدن نوزاد در هوای گرم می‌تواند به خنک شدن بدن نوزاد کمک کند. در این مواقع مراقب باشید که چشم نوزاد را هدف نمی‌گیرید.

 

بیشتر بخوانید: غذاهای ممنوعه در دوران شیردهی 

 

نکات مراقبتی در مورد مادران شیرده برای تابستان

 

نکات مراقبتی در مورد مادران شیرده برای تابستان

 

بدیهی است که در دوران شیردهی و نوزادی، توجه زیادی به کودک می‌شود. اما خودتان را فراموش نکنید، شیر دادن با شیر مادر در گرمای تابستان سخت است. در دوران شیردهی مطمئن شوید که مقدار زیادی نوشیدنی می‌نوشید! بدن شما باید هیدراته بماند.

برای این کار، حداقل ۲ تا ۲.۵ لیتر آب در روز مصرف کنید. اما مهم‌ترین چیز این است که به عکس‌العمل بدن خود توجه کنید. اگر برای رفع تشنگی آب می‌نوشید، به خوبی می‌توانید از هیدراته شدن بدنتان مطمئن شوید. در این صورت حتما یک بطری بزرگ آب همراه خود داشته باشید. علاوه بر این، خودتان در سایه بمانید و از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید.

 

چالش‌های شیردهی به نوزاد در گرمای تابستان

 

این نوع سوالات که به عنوان والدین کودک چه زمانی باید نگران باشید، یا اینکه چگونه بفهمید بدن نوزادتان کم آب شده است؟ از سوالات رایج در تابستان است. اما شما اگر علائم کم آبی زیر را در کودک خود مشاهده کردید، باید با پزشک مشورت کنید:

 

*دفع کمتر ادرار – متوجه پوشک‌های خیس یا سنگین کمتری خواهید شد و ممکن است رنگ ادرار نیز تیره‌تر باشد.
*لب‌های خشک
*چشم‌های گود و فرو رفته
*خشک شدن چشم‌ها و نبود اشک
*بی‌قراری و گریه مداوم نوزاد
*داغ بودن پوست نوزاد
*بی‌حالی غیر عادی کودک

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین دلیل اینکه نوزادان در تابستان کمتر شیر می‌خورند، چیست؟

 

گرمای هوا و تماس پوستی ناخوشایند برای نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند، مهم‌ترین دلیل کمتر شیر خوردن نوزادان در فصل تابستان است.

 

برای شیر خوردن نوزاد در گرما چه کنیم؟

 

هم مادر و هم نوزاد باید در فصل تابستان بدن خود را هیدراته نگه دارند. هر دو نباید در مجاورت هوای گرم قرار بگیرند و مادران اصول شیردادن کودک را باید جدی بگیرند.

 

منبع: mybaba

کالابرگ الکترونیک