چگونه می توان از شکاف سنی در بازاریابی جلوگیری کرد؟

چگونه می توان از شکاف سنی در بازاریابی جلوگیری کرد؟


26 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چگونه می توان از شکاف سنی در بازاریابی جلوگیری کرد

شکاف سنی در بازاریابی یکی از موضوعات مهم در بازاریابی کسب و کارها محسوب می شود. برای سالیان متمادی دانستن نحوه بازاریابی در میان نسل هزاره یا همان Y یکی از موضوعات مهم و بلیت داغ اکثر بازاریابان بود. امروزه بسیاری از بازاریابان به چگونگی بازاریابی برای نسل Z می اندیشند. نسلی که اغلب احساس می کنند از بقیه ما جلوتر هستند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بحث شکاف سنی در بازاریابی پرداخته ایم.

افراد یک نسل یکسان و شبیه نیستند

 

افراد یک نسل یکسان و شبیه نیستند

 

در حالی که بازاریابان سرعت توجه خود را به هر نسل ورودی جدید معطوف می کنند، معمولا یک بینش کلیدی را از دست می دهند. درست است که شکاف سنی در بازاریابی موضوع مهمی است اما باید به این موضوع توجه شود که  علیرغم اینکه هیچ نسلی یکسان نیست. اما در عین حال هیچ فردی در یک نسل نیز یکسان نیست.

 

 

تغییر هنجارها

 

مردم در هر نسلی بیش از پیش از هنجارها سرپیچی می کنند. زنان مجرد بیشتر از مردان صاحب خانه هستند. مردان در شصت سالگی به دانشگاه باز می گردند. زنان در بچه دار شدن تاخیر می اندازند. موضوعات همچنان ادامه دارد. حقیقت این است که مردم در هر نسلی در حال بزرگ تر شدن هستند. آن ها تعریف جدیدی از رشد در وهله اول دارند. تمام این تنوع ها در نسل ها برای بازاریابان چالش ایجاد می کند. این که چطور می توان تغییر ایجاد کرد و گروه های مختلف را جذب کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: بینش بازاریابی دیجیتال بین نسلی برای سال ۲۰۲۲

 

 

بررسی شکاف سنی در بازاریابی

 

بررسی شکاف سنی در بازاریابی

 

برای بسیاری از بازاریابان این سوال مطرح می شود که آیا شکاف سنی در بازاریابی به معنای پایان بازاریابی برای یک نسل است؟ باید گفت که در بازاریابی باید از پیر شدن سن خودداری کنید. اگرچه ممکن است این بینش واضح به نظر برسد، اما در بازاریابی عملی نشده است. به عنوان مثال نتایج یک مطالعه نشان می دهد که تفاوت در افزایش سن یا شیوه زندگی در تبلیغات ترویج نمی شود. یک نظرسنجی دیگر نشان می دهد که ۶۹ درصد از مصرف کنندگان ۵۰ ساله و بالاتر می گویند تصاویر رسانه ها سن گرا هستند. این می تواند بر گروه های جوان تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد کهولت سن حاد می تواند یک مشکل بزرگ تر برای گروه های جوان باشد.

 

 

از صدای خود برای اصلاح تاریخ استفاده کنید

 

برای جلوگیری از شکاف سنی در بازاریابی از صدای خود برای اصلاح تاریخ استفاده کنید

 

برای جلوگیری از شکاف سنی در بازاریابی، گاهی باید به اصلاحات تاریخی توجه کرد. گاهی اوقات باید به عقب نگاه کرد تا متوجه شویم از کجا آمده ایم و چه اشتباهاتی را انجام داده ایم. آخرین باری که به بازاریابی قبلی خود نگاه کردید، چه زمانی بود؟ نگاه به گذشته باعث می شود تا اشتباهات را تکرار نکنیم. شکستن هنجارها در بازاریابی نه تنها به معنای بازتعریف هنجارهای امروز است، بلکه به راهی روشنگر در نشان دادن افرادی است که در گذشته هنجارها را نقض کرده اند. به عنوان مثال اگر به بخشی از فرهنگ در بازاریابی نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که موفقیت سیاهان نادیده گرفته می شد. حالا که بسیاری از سیاهان کارآفرینان برجسته ای هستند، شاید بهتر باشد هنجارهای شکسته شده گذشته را بار دیگر تعریف کنید.

حتما بخوانید  فرانچایز یا حق نمایندگی چیست؟ | انواع مدل فرانچایز و مزایا و معایب

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ اصل مهم در روایت سازی بازاریابی برند

 

 

برای جلوگیری از شکاف سنی در بازاریابی زبان خود را فراگیرتر کنید

 

برای جلوگیری از شکاف سنی در بازاریابی زبان خود را فراگیرتر کنید

 

 

یکی از راه های جلوگیری از شکاف سنی در بازاریابی، فراگیرتر کردن زبان شما در بازاریابی است. زمانی که شما گروه های سنی خاص و یا نسل خاصی را خطاب قرار می دهید، مشتریان یا بخشی از افراد مهم از مشتریان خود را دور نگه می دارید. زبان بازاریابی می تواند نقش کلیدی در جذب یا طرد مشتری داشته باشد. اگر در دنیای هنجارشکن امروزی بازاریابی می کنید، باید به فکر نتیجه بازاریابی خود نیز باشید. شما باید استعدادها و افراد ارزشمند را مجذوب خود نگه دارید. شاید بهتر است به جای استفاده از کلماتی چون رهبران جوان، از رهبران نوظهور و یا حرفه ای استفاده کنید. زبان بازاریابی باید در میان تیم داخلی کسب و کار شما نیز تصحیح شود.

 

 

یک تیم اجرایی مناسب

 

بهتر است یک تیم اجرایی مناسب را برای این کار در نظر بگیرید. در دنیای هنجار شکن امروزی گرچه به استعدادهای جوان تر و کارکنان جوان نیاز است، اما برای مدیریت اجرای عملکردهای بازاریابی نیاز به تیم مدیران ارشدی با سابقه و با تجربه است. متخصصین بازنشسته ای که دوباره بازگشت به کار دارند، می توانند به عنوان یک کاتالیزور در از بین بردن شکاف سنی در نحوه عملکرد تیم بازاریابی شما ورود کنند.

 

 

بیشتر بدانید: تکنیک های بازاریابی برای بومیان دیجیتال

 

 

برای شکستن شکاف سنی در بازاریابی از هنجارها سرپیچی کنید

 

برای شکستن شکاف سنی در بازاریابی از هنجارها سرپیچی کنید

 

بخشی از هنجارها باعث ایجاد شکاف سنی در بازاریابی می شوند. شاید باید استراتژی خود را تغییر دهید. شما با این کار می توانید کمکی به تغییر جامعه کنید. گاهی اوقات باید هنجارها را نادیده گرفت و میکروفون را به کسانی داد که شانس دیده شدن نداشته اند. فوربس در اوایل سال بخشی را راه اندازی کرد که در آن به زنان بالای ۵۰ سال می پرداخت. زنانی که زندگی موفقی داشته و موانع سختی را پشت سر گذاشته اند. پرداختن به این زنان از سوی مجله فوربس، جامعه را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دارد. این که زنان بالای ۵۰ سال دارای بینشی ویژه هستند و آن ها راه های جدیدی برای کسب درآمد خلق کرده اند. در این بخش علاوه بر این که نقش زنان در تدوین استراتژی های جدید کسب و کار برجسته شد، به موضوع عدم محدودیت سنی نیز پرداخته شد.

 

شناخت دوباره مصرف کننده در مسیر جلوگیری از شکاف سنی در بازاریابی

 

حتما بخوانید  7 کاربرد فناوری بلاکچین در صنعت خرده فروشی

شناخت دوباره مصرف کننده در مسیر جلوگیری از شکاف سنی در بازاریابی

 

یکی از راه های جلوگیری از شکاف سنی در بازاریابی، شناخت کامل مصرف کننده است. مصرف کنندگان و مخاطبان مدام تغییر می کنند. این تغییرات بسیار زیاد است. شکی نیست که در خلال ۱۸ ماه گذشته و از زمان آغاز پاندمی کرونا مخاطبان و مصرف کنندگان شما تغییرات زیادی کرده اند. شما باید مدام رفتار مشتری و مصرف کننده خود را مرور کنید. در نتیجه باید متعاقبا در استراتژی های بازاریابی خود تجدید نظر کنید.

 

 

تدوین استراتژی های جدید

 

استراتژی بازاریابی اکنون، مناسب برای سال ۲۰۲۲ نیست. عادت های خرید مصرف کنندگان تغییر می کنند. ترجیحات آن ها متفاوت می شود. شما باید با روند تغییر ارزش های اصلی مصرف کنندگان خود آشنا شوید. گاهی در این مسیر با موضوعات جالبی مواجه خواهید شد. شما به قطع متوجه این می شوید که پاسخ ها در نسل ها با هم تداخل دارند. به عنوان یک بازاریاب اکنون در سال ۲۰۲۱ بهترین زمان برای باز تعریف استراتژی بازاریابی شما است. برای پر کردن شکاف و فاصله سنی باید بخشی از استراتژی کلی خود را تغییر دهید.

 

پذیرش رویکرد شکاف سنی در بازاریابی

 

پذیرش رویکرد شکاف سنی در بازاریابی

 

با این حال دیدگاه های متفاوت زیادی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در نگاه اول هزاره ها و نسل Z شباهت های زیادی به هم دارند. ولی با نگاهی عمیق تر می توان دید که آن ها تفاوت های زیادی با هم دارند و این تفاوت های خاص است که برای بازاریاب ها اهمیت زیادی دارد. اینکه هزاره ها در دوره شکوفایی اقتصاد بزرگ شدند و Gen Z ها در دوره رکود اقتصادی. آن ها معتقدند نسل هزاره ها ایده آل گرا هستند و نسل Z یا Gen Z ها عملگرا. اینکه نسل هزاره ها برندهایی را ترجیح می دهند که ارزش های خود را به اشتراک می گذارند و Gen Z ها برندهایی که اصیل به نظر می رسند. میلنیال ها فیسبوک و اینستاگرام را ترجیح می دهند و Gen Z ها اسنپ چت و اینستاگرام را استفاده می کنند. بنابراین نمی توان مانع رویکرد شکاف سنی در بازاریابی شد.

 

 

بیشتر بخوانید: نسل Z از خرده فروشی چه می خواهد؟

 

 

سخن پایانی

 

درباره شکاف نسلی در بازاریابی چه می دانید

 

نسل هزاره نسلی است که از اواخر دهه ۷۰ تا دهه ۸۰ متولد شدند. این نسل در ایران برابر با شروع دهه ۶۰ تا آغاز دهه ۸۰ است. بسیاری از کمپین ها و استراتژی های بازاریابی برای این نسل تدوین می شدند. اما پس از آن نسل Z مورد توجه قرار گرفت. نسلی که فرزندان نسل X هستند. نسل Z به عنوان اولین نسل اجتماعی قلمداد می شود که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال رشد کرده است.

از همین رو اعضای نسل Z «بومی دیجیتال» لقب گرفتند. این در حالی است که آن ها لزوما سواد دیجیتالی ندارند. با ظهور نسل Z بازنگری زیادی در عملکرد بازاریابی صورت گرفت. با این تفاوت که حالا بسیاری از کارشناسان در این حوزه معتقدند بازاریابی و تبلیغات برای نسل هزاره و نسل Z تفاوت چندانی ندارد. شکاف سنی در بازاریابی در این برهه زمانی مفهومی ندارد.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک