طرز تهیه کوفته بلغور | این کوفته در عرض نیم ساعت حاضر میشه

طرز تهیه کوفته بلغور | این کوفته در عرض نیم ساعت حاضر میشه


4 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوفته بلغور

کوفته بلغور گندم، با گوشت یا بدون گوشت و انواع حبوبات مثل عدس و نخود درست می‌شود و بسیار سیر کننده است. مزیت کوفته بلغور نسبت به کوفته تبریزی یا دیگر انواع کوفته‌، زمان پخت کم آن است. در ضمن یک غذای به صرفه و مقوی هم به حساب می‌آید. کوفته بلغور در شهرهای مختلف مثل اصفهان، اراک و حتی در کشورهایی مثل ترکیه و عراق با دستور مشابه تهیه می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه کوفته بلغور گندم بدون گوشت، کوفته بلغور با گوشت، کوفته بلغور با نخود و عدس، کوفته بلغور با سیب زمینی و  نکات و رازهای خوشمزه شدن و وا نرفتن کوفته بلغور ترکیه ای را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کوفته بلغور ترکیه ای (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بلغور گندم (بلغور ریز) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
آرد گندم یا آرد نخودچی ۳ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی یا سس فلفل تند ۱ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز و  فلفل سیاه به مقدار لازم
نمک، پودر سیر و پودر پیاز به مقدار لازم
سبزی خشک دلخواه به میزان دلخواه
نان برای سرو کوفته بلغور

 

مواد لازم برای تهیه سس کوفته بلغور

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
 روغن سرخ کردنی یا کره ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
سبزی خشک نعناع ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کوفته بلغور با گوشت: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کوفته بلغور با گوشت چرخ کرده

مراحل طرز تهیه کوفته بلغور با گوشت چرخ کرده

کوفته بلغور یکی از غذاهای بسیار لذیذ و خوشمزه است که در زمان کوتاهی تهیه می‌شود. این کوفته را به عنوان وعده شام یا ناهار می‌توانید تهیه و سرو کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه کوفته بلغور مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: بلغورها را آماده کنید

ابتدا بلغورها را پاک کنید و در یک کاسه بریزید. روی بلغورها را آب ترجیحا جوش بریزید که روی آنها را کمی بپوشاند. سپس کمی نمک در آب جوش بریزید و بعد با قاشق مواد را هم بزنید تا نمک و آب، با بلغور ترکیب شود. روی کاسه را یک درپوش بگذارید یا سلفون بکشید تا بلغورها آب را به خود بکشند و کاملا به شکل دم کشیده دربیایند و نرم شوند.

در صورت تمایل می‌توانید بلغور گندم و نمک را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: بلغور و گوشت چرخ کرده را مخلوط کنید

بعد از نیم ساعت که بلغورها دم کشیدند، آنها را در آبکش بریزید. سپس بلغورها را در یک کاسه بریزید. اگر بلغورهایتان درشت هستند، آنها را در غذاساز بریزید و آنها را پوره کنید یا با گوشت‌کوب دستی یا برقی بکوبید. سپس بلغورها را در یک کاسه بریزید و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید تا یکدست شوند.

برای خرید گوشت چرخ کرده می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: بقیه مواد کوفته را اضافه کنید

در ادامه، یک تخم مرغ را در یک کاسه جدا بشکنید و با چنگال هم بزنید تا زرده و سفیده با هم ترکیب شوند و سفیده از لختگی دربیاید. تخم مرغ همزده، آرد گندم، ۱ قاشق سس فلفل یا رب گوجه فرنگی، ادویه‌ها شامل فلفل سیاه، پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر پیاز، ادویه یا سبزی خشک دلخواه خود را به مایه کوفته اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه و مواد لازم برنج زعفرانی

شما می‌توانید تخم مرغ، آرد گندم، رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه، پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر پیاز و سبزی خشک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مواد کوفته بلغور را ورز دهید

با دستکش یکبار مصرف، همه مواد کوفته را با دست ورز دهید تا کاملا مخلوط شوند. مواد باید منسجم شوند. اگر مایه کوفته شل بود، کمی دیگر آرد اضافه کنید.

یک کاسه آب دم دستتان بگذارید و به اندازه یک نارنگی از مایه کوفته بلغور بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. گلوله‌های کوفته را به همین شکل و در اندازه‌های یکدست درست کنید. گلوله‌های کوفته را در یک ظرف یا سینی بگذارید.

مرحله پنجم: سس کوفته بلغور را درست کنید

در یک تابه عمیق یا یک قابلمه که کف پهنی دارد، کره را بریزید و روی حرارت بگذارید. کره که ذوب شد، ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و تفت دهید تا رب، رنگ باز کند و طعم خام آن گرفته شود. سپس مقداری آب جوش به آن اضافه کنید. صبر کنید تا آب، شروع به حباب زدن از اطراف کند.

شما می‌توانید انواع کره حیوانی یا گیاهی را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: کوفته بلغور را بپزید

سپس به آرامی، کوفته‌ها را در سس در حال جوشیدن، بگذارید؛ طوری که روی هم قرار نگیرند. درب قابلمه را باز بگذارید. شعله را روی حالت ملایم تنظیم کرده و حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا کوفته‌ها بپزند.

وقتی کوفته‌ها پختند، آنها را از قابلمه یا تابه بیرون بیاورید و در ظرف سرو بگذارید. سس کوفته را همراه با کوفته‌ها یا در کنار آن، سرو کنید. روی کوفته‌ بلغور را می‌توانید با سبزی دلخواه تزیین و با نان سرو کنید.

نان را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

سایر روش‌های تهیه کوفته بلغور

روش تهیه کوفته اصفهانی با بلغور بدون گوشت

طرز تهیه کوفته اصفهانی با بلغور بدون گوشت

در دستور تهیه کوفته بلغور، استفاده از گوشت چرخ کرده، اختیاری است، می‌توانید گوشت را از مواد کوفته بلغور حذف کنید. در این صورت مانند روش بالا، بلغور را با آب جوش و نمک، دم کرده و نمک و ادویه‌ها را به آن اضافه کنید و ورز دهید تا یکدست شود.

کوفته‌ها را به شکل گرد در بیاورید. وسط کوفته‌ها را می‌توانید از مواد دلخواه مثل آلو، کشمش، گردو، زرشک و … بگذارید و کوفته‌ها را ببندید و دوباره گرد کنید. همه کوفته‌های بلغور را که فرم دادید، آنها را به روش بالا بپزید.

برای تهیه آلو، کشمش، گردو، زرشک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه کوفته بلغور سوخاری

طرز تهیه کوفته بلغور سوخاری

برای سوخاری کردن کوفته‌های بلغور با گوشت یا بدون گوشت مثل روش تهیه کوفته سوخاری، تخم مرغ را جداگانه در یک کاسه بشکنید و هم بزنید تا سفیده از لختگی خارج شود. کوفته‌های بلغور را به روش‌های بالا (با گوشت یا بدون گوشت) درست کنید.

سپس کوفته‌ها را در مخلوط تخم مرغ، بچرخانید. بعد کوفته را بیرون بیاورید و در پودر سوخاری بغلتانید تا پودر به همه جای کوفته بچسبد. همه کوفته‌ها را به همین شکل آماده کنید. بعد کوفته‌های بلغور گندم را در یک تابه با مقداری روغن یا کره سرخ کنید.

در یک ظرف دیگر، سس کوفته را درست کنید و پس از سرخ شدن کوفته‌های بلغور، آنها را در سس قرار دهید تا به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بپزند.

روش تهیه کوفته بلغور با سیب زمینی

یکی دیگر از موادی که برای انسجام بیشتر کوفته بلغور استفاده می‌شود، سیب زمینی است. در این روش، علاوه بر گوشت چرخ کرده، بلغور و ادویه و چاشنی‌ها، ۲ تا ۳ سیب زمینی آبپز و پوره شده هم به مایه کوفته بلغور اضافه می‌شود.

در ضمن دیگر نیازی به استفاده از آرد نیست. کوفته بلغور با سیب زمینی را که فرم دادید، سس را جداگانه درست کنید و کوفته‌ها را در آن بپزید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سالاد ماکارونی با تخم مرغ و سس مایونز و بدون سس

نکات مهم در طرز تهیه کوفته بلغور

طرز تهیه کوفته بلغور با سیب زمینی

  • برای طرز تهیه کوفته بلغور با نخود یا کوفته بلغور با عدس، به اندازه ۱ پیمانه پلوپزی یا لیوان دسته‌دار فرانسوی، نخود یا عدس را از شب قبل بخیسانید و آبکش کنید. سپس آنها را در غذاساز پوره کرده و به مایه کوفته بلغور اضافه کنید. این مدل کوفته بلغور، انسجام زیاد‌تری خواهد داشت.
  • طرز تهیه کوفته بلغور عراقی و طرز تهیه کوفته بلغور ترکیه ای مثل طرز تهیه کوفته بلغور اصفهانی و اراکی است. فقط تزیین کوفته‌ها و ظاهر آنها، کمی فرق دارد. مثلا کوفته بلغور عراقی به شکل دوکی درست می‌شود و کوفته بلغور ترکی، بعد از پخت در سس کوفته، با ماست و سبزیحات (به عنوان سس روی کوفته‌ها) سرو می‌شود.
  • می‌توانید کوفته‌های بلغور را قبل از قرار دادن در سس کوفته، در روغن سرخ کنید و بعد در سس بگذارید تا بپزد.
  • می‌توانید به سس کوفته بلغور، انواع ادویه‌های دلخواه، سبزی خشک یا تازه، رب گوجه فرنگی، آبلیمو، رب انار، رب آلوچه، زعفران یا عصاره گوشت اضافه کنید.
  • برای انسجام بیشتر کوفته بلغور گندم، می‌توانید کوفته‌ها را بعد از فرم دادن، به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا کمی سفت‌تر شوند. سپس آنها را در سس بپزید.
  • میزان سس کوفته بلغور باید در حدی باشد که ۷۰ تا ۸۰ درصد حجم کوفته‌ها را بپوشاند.
  • در زمان پخت کوفته بلغور، درب قابلمه یا تابه را نبندید. در صورت بستن درب ظرف، احتمالا پاشیدن کوفته‌ها وجود دارد. سایر دلایل وا رفتن کوفته را می‌دانید؟
  • سس کوفته بعد از پخت باید کمی غلیظ شود ولی خشک نشود. سس را در کنار یا همراه با کوفته بلغور، سرو کنید.
  • کوفته بلغور را می‌توانید با نان، سبزی خوردن، انواع سالاد و انواع ترشی سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن کوفته بلغور

چرا کوفته بلغور ترک می‌خورد؟

  • دلیل ترک کردن کوفته بلغور برخی اوقات سفت بودن بیش از حد مایه کوفته است. در زمان پیچیدن و فرم دادن کوفته‌ها، دست‌های خود را با آب مرطوب کنید تا مواد کوفته به هم بچسبند و ترک نخورند.
  • نسبت مواد مایه کوفته بلغور را رعایت کنید. اگر کوفته زیادی سفت شود، کوفته بعد از پخت ترک می‌خورد.
  • درب ظرفی که کوفته بلغور را در آن می‌پزید، در زمان پخت کوفته‌ها نباید بسته باشد. این کار باعث ترک خوردن و از هم پاشیدن کوفته‌ها می‌شود.

اگر مایه کوفته بلغور شل بود چه کنیم؟

  • می‌توانید کمی آرد به مایه کوفته بلغور اضافه کنید.
  • می‌توانید سیب زمینی آبپز به مایه کوفته بلغور استفاده کنید.
  • می‌توانید عدس یا نخود خیس خورده و پوره یا له شده، اضافه کنید.

اگر مایه کوفته بلغور سفت بود چه کنیم؟

برای نرم‌تر کردن مایه کوفته بلغور، یک تخم مرغ را جداگانه هم بزنید و به مایه کوفته بیفزایید و دوباره مواد را هم بزنید.

محصولات مرتبط