طرز تهیه فطایر پنیری عربی با آموزش تصویری فرم دادن خمیر آن

طرز تهیه فطایر پنیری عربی با آموزش تصویری فرم دادن خمیر آن


28 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فطایر پنیری

فطایر پنیر لبنیانی یک پیش غذا و غذای عربی است که داخل آن را با مواد مختلف از جمله پنیر پر می‌کنند. ممکن است اسم فطایر را در رستوران‌های عربی یا لبنانی دیده‌ باشید، فطایر شکم پر در اصل با خمیر مخصوص خانگی درست می‌شود. فطایر پنیری یکی از محبوب‌ترین انواع فطایر است که می‌توانید آن را در خانه برای شام یا ناهار تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه فطایر پنیری لبنانی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه فطایر پنیری عربی

 

فطایر پنیری عربی

 

زمان آماده سازی مواد: ۱ ساعت

زمان مورد نیاز برای پخت فطایر پنیری: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه فطایر لبنانی

 

• خمیر مایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
• شکر: ۲ قاشق غذاخوری
• آب گرم: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آرد همه منظوره: ۱۲۵ گرم

 

مواد لازم برای تهیه خمیر فطایر

 

• آرد همه منظوره: ۱۸۸ گرم
• نمک: ۲ قاشق غذاخوری
• روغن زیتون: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

مواد لازم برای لایه پنیری فطایر

 

• پنیر موزارلای تازه: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی (رنده شده)
• پنیر فتا: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• جعفری تازه خرد شده: ۱ مشت
• کره: ۴ قاشق غذاخوری
• پودر سیر: ۱/۲ قاشق غذاخوری (یا سیر تازه رنده شده)
• نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

 

مواد لازم برای رومال فطایر شکم پر

 

• تخم مرغ: ۱ عدد
• آب: ۲ قاشق غذاخوری

 

مواد لازم برای تزیین فطایر لبنانی

 

• پنیر موزارلای رنده شده: ۱ مشت
• سبزی معطر دلخواه: به میزان لازم
• تخم خرفه یا ریحان: به میزان دلخواه

 

مراحل طرز تهیه فطایر عربی با پنیر پیتزا

 

مراحل طرز تهیه فطایر عربی

 

فطایر پنیری را می‌توانید به عنوان پیش غذا یا یک شام ساده و خوشمزه که حسابی سیرتان می‌کند، به راحتی و با مواد ساده و در دسترس بپزید. انواع پنیرها را می‌توانید در طرز تهیه فطایر پنیری عربی به کار ببرید. در ادامه مراحل تهیه این غذای خوشمزه را بخوانید.

 

مرحله اول: خمیر اسفنجی را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه فطایر پنیری عربی، ۱۲۵ گرم آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید. در یک کاسه، آرد را با آب ولرم (کمی گرم‌تر از آب شیر) خمیر مایه و شکر بریزید و با دست ورز دهید تا حالت خمیر پیدا کند. سپس روی ظرف را با یک حوله مرطوب بپوشانید و به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط بگذارید تا خمیر مایه عمل کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کشک سیب کرمانی خوشمزه با دستور اصلی

شکر و آرد را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله دوم: خمیر فطایر را آماده کنید

 

بعد از ۱۰ دقیقه، بقیه آرد را هم ۳ بار الک کنید و به همراه نمک و روغن زیتون به ظرف خمیر به عمل آمده، اضافه کنید. با یک قاشق چوبی بزرگ، مواد خمیر را با هم مخلوط کنید. از همزن برقی هم می‌توانید کمک بگیرید.

یک روش دیگر هم این است که دست‌هایتان را بشویید و به کمی روغن زیتون آغشته کنید. سپس به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه، خمیر فطایر را ورز دهید تا کاملا یکدست شود و به دست نچسبد. برای خرید نمک و روغن زیتون می‌توانید به شعبه‌های مختلف فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش مراجعه کنید یا به صورت تلفنی یا اینترنتی این مواد را سفارش و درب خانه تحویل بگیرید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

مرحله سوم: خمیرهای فطایر را چانه کنید

 

خمیر فطایر را روی یک سطح قرار دهید و ۱۰ چانه خمیر را جدا کنید. آنها را بین دست گرد کنید. وزن چانه‌های معمولا باید بین ۶۲ تا ۶۵ گرم باشد. اگر خمیر‌ها روی سطح هستند، لازم نیست آنها را جدا کنید. بعد از آماده شدن چانه‌ها، روی آنها را یک دستمال مرطوب بیندازید و به مدت ۱۰ دقیقه استراحت دهید.

 

مرحله چهارم: چانه‌های خمیر را فرم دهید

 

روی یک قسمت از سطح را روغن زیتون بمالید و در این مرحله از طرز تهیه فطایر پنیری، هر گلوله خمیر را با وردنه به اندازه ۱/۵ سانتی‌ متر باز کنید. سپس لایه روی خمیر را آماده کنید.

 

مرحله پنجم: پنیر موزارلا را اضافه کنید

 

روش فرم دادن فطایر

 

مقدار کمی از پنیر موزارلای تازه رنده شده را وسط خمیر بریزید. (فقط موزارلای ساده). سپس خمیر را روی موزارلا تا بزنید و به قسمت پایین فشار دهید تا لبه‌ها بسته شوند. (روش‌های مختلفی برای فرم دادن فطایر وجود دارد. این مورد کاملا سلیقه‌ای است.)

انواع پنیر پیتزا از جمله پنیر موزارلا را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله ششم: فطایر شکم پر را بپزید

 

فر را روشن و روی دمای ۲۱۸ درجه سانتی‌گراد یا ۴۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. سپس کف سینی فر را چرب کنید یا یک لایه کاغذ روغنی بیندازید. خمیر‌های فطایر آماده شده را در سینی فر بگذارید. کره را کمی حرارت دهید تا ذوب شود.

سپس در یک کاسه تخم مرغ را با آب، کره و پودر سیر هم بزنید تا از لختگی خارج شود. کره، پودر سیر و تخم مرغ را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

مرحله هفتم: پنیرها را به فطایر اضافه کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه فطایر پنیری لبنانی مایه تخم مرغ را با برس پلاستیکی، روی لایه پنیر موزارلا بمالید. سپس بقیه پنیرها از جمله پنیر فتا را اضافه کنید. روی لایه آخر را روغن زیتون بریزید و موادی که برای تزیین دارید، پپاشید. وقتی همه فطایرها آماده شدند، آنها را در فر به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید تا کاملا بپزند و طلایی شوند.

حتما بخوانید  معرفی 10 دمنوش و چای برای پیشگیری از سرماخوردگی

سپس سینی فر را بیرون بیاورید و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شوند. فطایر پنیری شما آماده است. می‌توانید آنها را با چای یا هر چیز دیگری که دوست دارید، میل کنید. برای تهیه پنیر فتا و انواع چای از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه فطایر عربی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه فطایر عربی

 

*اگر بعد از درست کردن خمیر، کمی به دستتان می‌چسبید، آرد بیشتری را اضافه نکنید. چون چند دقیقه بعد از اتمام پروسه خمیر درست کردن، وقتی خمیر را رها کنید، خودش را می‌گیرد.

*سطح کارتان را کمی با روغن زیتون چرب کنید و خمیرتان را ورز دهید. استفاده از روغن به جای آرد به حفظ بافت خمیر شما کمک می‌کند.

*هنگام باز کردن خمیر، می‌توانید کمی آرد به سطح کار خود اضافه کنید تا خمیر به سطح نچسبد. فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از آرد برای باز کردن خمیر، باعث می‌شود بعدا خمیر سفت شود.

*در مرحله افزودن پنیر موزارلا، مراقب باشید که موزارلا زیادی اضافه نکنید، در غیر این صورت جا برای اضافه کردن دیگر پنیر‌ها نخواهید داشت.

*حتما از کاغذ روغنی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود فطایر به سینی فر نچسبد و تمیز کردن آن بعد از پخت، آسان‌تر خواهد بود.

*برای طرز تهیه فطایر پنیری بدون فر، فطایر را به روش بالا آماده کنید. سپس آنها را در روغن با حرارت بسیار پایین سرخ کنید.

*مدت زمان نگهداری فطایر در یخچال و ظروف در بسته به مدت ۱ هفته است. بهتر است این پیش غذا را به صورت تازه سرو کنید.

*در طرز تهیه فطایر زعتر از ادویه زعتر برای طعم دادن به خمیر آن استفاده می‌شود.

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه فطایر پنیری، از چه پنیری استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه فطایر پنیری، از چه پنیری استفاده می‌شود؟

 

می‌توانید از پنیر‌های مختلف برای داخل فطایر لبنانی خود استفاده کنید. اما به طور متداول از پنیر پیتزا، پنیر فتا، پنیر پارمزان و پنیر موزارلا، در آن استفاده می‌شود. اگر چند نوع پنیر را با هم مخلوط کرده و در فطایر خود به کار ببرید، طعم بهتری خواهد داشت.

 

فطایر از چه چیزی درست می‌شود؟

 

انواع مختلفی از فطایر در دستورهای غذایی عربی وجود دارند که خمیر زیر آن معمولا به شکل مشابهی تهیه می‌شود. این خمیر معمولا با آرد گندم، شیر، شکر و … درست می‌شود و مواد روی فطایر بسته به سلیقه افراد می‌تواند متفاوت باشد. فطایر گوشت و قارچ، فطایر اسفناج،‌ فطایر پیتزایی، فطایر سیب زمینی و فطایر پنیری از شناخته‌ شده‌ترین انواع فطایر عربی هستند.

 

فطایر غذای کدام کشورها است؟

 

اصالت فطایر به کشورهای عربی برمی‌گردد ولی به طور گسترده‌ای در کشورهای مصر، اردن، عراق، یمن، لبنان، ایران، سوریه و فلسطین پخته و سرو می‌شود.

 

 

منبع: mxriyum

کالابرگ الکترونیک