طرز تهیه شیرینی جبنیه عربی (شیرینی پنیری) مخصوص ماه رمضان

طرز تهیه شیرینی جبنیه عربی (شیرینی پنیری) مخصوص ماه رمضان


28 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شیرینی جبنیه عربی لذیذ و خوشمزه به روش قنادی

شیرینی جبنیه یکی از شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان و افطار با اصالت عربی است که شباهت زیادی به گوشفیل ایرانی دارد، با این تفاوت که در آن از پنیر خامه‌ای استفاده می‌شود و به «شیرینی پنیری یا گوشفیل عربی» هم معروف است. البته طعم پنیر در آن چندان قابل تشخیص نیست. شیرینی جبنیه، بافت بسیار ترد و لطیفی دارد و به شکل‌های مختلف می‌توانید آن را تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه شیرینی جبنیه عربی و نکات خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی جبنیه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید (همه منظوره) ۳ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت ۱ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
خمیر مایه فوری ۱ قاشق مرباخوری
نمک نوک قاشق چای‌خوری
شیر (ولرم) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پنیر خامه‌ای ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی برای سرخ کردن شیرینی

 

مواد لازم برای شربت بار شیرینی جبنیه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۴ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
هل ۳ عدد
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
گلوکز مایع ۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ و نیم ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شیرینی جبنیه: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه شیرینی جبنیه عربی

مراحل طرز تهیه شیرینی جبنیه عربی

شیرینی جبنیه یا شیرینی پنیری عربی، یک دسر یا شیرینی عالی برای افطار ماه رمضان و دورهمی‌های خودمانی است. در ادامه مراحل طرز تهیه این شیرینی که شبیه گوشفیل ایرانی است را دنبال کنید.

مرحله اول: شربت بار را آماده کنید

برای درست کردن این شیرینی،‌ ابتدا شربت بار آن را آماده کنید. در یک قابلمه شکر و آب را بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر در آن حل شوند. شکر و آب را هم نزنید تا شربت بار شکرک نزند. وقتی شکر و آب حل شدند، گلاب، هل، زعفران و در آخر آبلیمو و گلوکز مایع را اضافه کنید. قابلمه را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا غلیظ شود. سپس قابلمه را از روی شعله بردارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه املت مرغ به 2 روش با پنیر یا سبزیجات

در صورت تمایل می‌توانید شکر، آبلیمو، زعفران و هل را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: خمیر مایه را آماده کنید

در حین جوشیدن شربت، شیر را روی حرارت بگذارید تا گرم شود. شیر نباید بجوشد. همین که ولرم شود کافی است. نصف شیر (۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی) را در یک لیوان بریزید و خمیر مایه و شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا در شیر مخلوط شوند. روی لیوان را بپوشانید و کنار بگذارید. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه حباب بزند و عمل بیاید.

می‌توانید شیر را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: ترکیبات آرد را آماده کنید

برای آماده کردن خمیر شیرینی جبنیه، آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید و در یک ظرف بریزید. در یک کاسه با اندازه مناسب، نصف آرد الک شده را بریزید و بیکینگ پودر، نمک و نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید. دوباره این ترکیب خشک را ۱ یا ۲ بار الک کنید تا بافت شیرینی، لطیف شود. این ترکیب مواد خشک را کنار بگذارید.

آرد سفید، نمک و نشاسته ذرت را به صورت حضوری یا اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مایه پنیری شیرینی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه این شیرینی عربی، نصف دیگر شیر ولرم (۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی) را با پنیر خامه‌ای مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا با هم یکدست شوند. می‌توانید از همزن برقی یا همزن دستی استفاده کنید. سپس مخلوط شیر و پنیر را با مخلوط شیر، خمیرمایه و شکر که قبلا آماده کرده بودید با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا یکدست شوند. دوباره روی ظرف را بپوشانید.

پنیر خامه‌ای را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: تخم مرغ و روغن مایع را اضافه کنید

یک تخم مرغ را در یک ظرف بشکنید و به خوبی هم بزنید تا سفیده و زرده با هم ترکیب شده و سفیده از لختگی خارج شود. روغن مایع را هم به آن اضافه و به خوبی ترکیب کنید تا یکدست شود. این مخلوط را به مایه خمیر مایه، شیر، پنیر و شکر (که در مرحله قبل آماده کرده‌ بودید) اضافه کنید و کاملا هم بزنید.

تخم مرغ و روغن مایع را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله ششم: مایه خمیر مایه را به آرد اضافه کنید

نصف آرد را که با بیکینگ پودر، نمک و نشاسته ترکیب و الک کرده بودید، در یک کاسه با اندازه مناسب بریزید و وسط آن را گود کنید. از مایه خمیر مایه و تخم مرغ، داخل گودی آرد بریزید و با قاشق به آرامی شروع به هم زدن مواد کنید تا یک خمیر تقریبا شل درست شود.

مرحله هفتم: خمیر شیرینی جبنیه را درست کنید

سپس نصف دیگر آرد سفید الک شده را به تدریج و طی چند مرحله به آن اضافه کنید و بعد از هر بار افزودن آرد، مواد را هم بزنید تا یک خمیر یکدست و صاف داشته باشید که کمی چسبندگی دارد. حتما آرد را به صورت کنترل شده به مخلوط خمیر قبلی اضافه کنید تا خمیرتان سفت و خشک نشود.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه اشکنه به روش شیرازی و تهرانی سنتی

مرحله هشتم: خمیر شیرینی را استراحت دهید

بعد از اینکه خمیر به قدر کافی لطیف شد، روی ظرف را با یک پارچه نخی تمیز یا سلفون بپوشانید و در یک جای گرم در آشپزخانه بگذارید تا خمیر مایه، روی خمیر اثر کند و حجم خمیر به دو برابر برسد. حدود ۱ ساعت خمیر را استراحت دهید.

مرحله نهم: خمیرها را قالب بزنید

بعد از اینکه خمیر شیرینی حجم گرفت، کمی آن را ورز بدهید یا روی یک سطح بکوبید تا حباب‌های آن خارج شود. سپس روی سطح را کمی آرد الک شده بپاشید و خمیر را چند چانه کنید. چانه‌ها را با وردنه باز کنید تا ضخامت آن به ۲ تا ۳ میلی‌متر برسد. سپس روی خمیر را قالب دلخواه بزنید تا خمیر‌ها شکل بگیرند. اگر قالب ندارید، می‌توانید با چاقو به شکل لوزی یا ستاره، خمیر را برش بدهید. همه خمیر را به همین شکل فرم دهید.

مرحله دهم: شیرینی‌ جبنیه را سرخ کنید

در یک تابه کوچک، به اندازه ۲ بند انگشت، روغن مایع بریزید و روی حرارت بگذارید تا کاملا داغ شود. سپس خمیر‌های شیرینی را به آرامی در روغن بیندازید. کمی که شیرینی طلایی شد، آن را با قاشق به آرامی، زیر و رو کنید تا همه جای آن طلایی شود. شیرینی‌ها را در یک توری یا روی دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن آنها خارج شود.

مرحله یازدهم: روی شیرینی‌ها شربت بریزید

بعد از اینکه شیرینی‌ها آماده شدند، شربت بار را اگر سرد شده است، کمی گرم کنید تا فقط ولرم شود. سپس شیرینی‌ها را یا به مدت ۲ دقیقه در شربت بار فرو کنید و بیرون بیاورید و در توری بگذارید تا شربت اضافه آن خارج شود و یا شربت بار را روی شیرینی‌ها بریزید و روی توری بگذارید تا شربت اضافه جدا شود.

سپس شیرینی‌ها را در یک ظرف سرو بچینید و روی آنها را با پودر انواع مغز آجیل یا پودر گل سرخ، تزیین و سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن شیرینی جبنیه عربی

فوت و فن های خوشمزه شدن شیرینی جبنیه عربی

پنیر مناسب برای طرز تهیه شیرینی جبنیه چیست؟

در این شیرینی، باید از پنیر خامه‌ای نرم استفاده شود. می‌توانید از پنیر کیبی یا پنیر‌های خامه‌ای دلخواه که طعم ملایم و بافت خامه‌ای و نرم دارند، استفاده کنید.

برای براق شدن شیرینی جبنیه چه کنیم؟

اگر در شربت بار از گلوکز استفاده کنید، روی طعم شربت تاثیر نمی‌گذارد ولی باعث براق شدن رنگ شیرینی‌ها می‌شود؛ مثل زولبیا بامیه قنادی.

جایگزین شربت بار برای روی شیرینی جبنیه چه چیزی استفاده کنیم؟

می‌توانید از عسل به جای شربت بار برای روی شیرینی‌ها استفاده کنید. در این صورت، عسل را روی شیرینی‌ها بریزید و شیرینی‌ها را در عسل فرو نبرید، چون خیلی شیرین می‌شوند.

کالابرگ الکترونیک