۴ خواص گیلاس ? برای دیابتی ها | قند گیلاس برای دیابت مضر یا مفید؟

۴ خواص گیلاس ? برای دیابتی ها | قند گیلاس برای دیابت مضر یا مفید؟


29 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
گیلاس برای دیابتی ها

قند گیلاس برای دیابت مفید است یا مضر؟ گیلاس را به عنوان یک میوه آبدار و خوشمزه تابستانی، به روش‌های مختلف می‌توان به رژیم غذایی اضافه کرد. این میوه علاوه بر طعم لذیذی که دارد، سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که به بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. در مورد افراد مبتلا به دیابت، خوردن گیلاس باید با اندازه‌گیری میزان کالری، مواد معدنی، فیبر و دیگر مواد مغذی باشد تا مشخص شود که آیا گیلاس برای دیابتی‌ ها مفید است یا نه. برای این کار باید این موضوع بررسی شود که آیا قند گیلاس می‌تواند دیابت را کنترل کند؟‌ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به خواص و فواید گیلاس برای دیابتی ها می‌پردازیم و مواد مفید موجود در آن را برای این گروه افراد بررسی می‌کنیم.

 

 

ارزش غذایی گیلاس

 

ارزش غذایی گیلاس

 

گیلاس از ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌های فراوانی تشکیل شده است و در دسته میوه‌هایی قرار دارد که کالری کمی را به بدن می‌رساند. در ۱۰۰ گرم گیلاس، مواد مغذی زیر وجود دارد:

 

• انرژی (کالری): ۶۳ کیلوکالری
• کربوهیدرات: ۱۶.۰۱ گرم
• پروتئین: ۱.۰۶ گرم
• چربی: ۰.۲۰ گرم
• آب: ۸۲.۲۵ گرم
• فیبر: ۲.۱۰ گرم
• قند: ۱۲.۸۲ گرم
• کلسترول: ۰.۰۰ میلی گرم

 

نام ویتامین /مقدار در ۱۰۰ گرم

 

• ویتامین A: 3.00 میکروگرم
• ویتامین D: 0.00 میکروگرم
• ویتامین E: 0.07 میلی گرم
• ویتامین K: 2.10 میکروگرم
• ویتامین C : 7.00 میلی گرم
• تیامین (B1): 0.03 میلی گرم
• ریبوفلاوین :(B2) 0.03 میلی گرم
• نیاسین (B3): 0.15 میلی گرم
• کولین (B4): 6.10میلی گرم
• پانتوتنیک اسید (B5): 0.20 میلی گرم
• ویتامین B6: 0.05 میلی گرم
• فولات (B9): 4.00 میکروگرم
• ویتامین B12: 0.00 میلی گرم

 

علاوه بر این‌ها، گیلاس منبع خوبی از مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است که برای سلامتی مفید هستند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کمپوت گیلاس با ماندگاری طولانی

 

شاخص گلیسمی گیلاس

 

شاخص گلیسمی گیلاس

 

گیلاس که بیشتر به عنوان یک «میوه دسری» نامیده می‌شود، در طرز تهیه انواع پای، کیک یا برای تزئین آن‌ها استفاده می‌شود. این میوه مثل یک مخزن سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و ترکیبات تقویت‌کننده سلامتی عمل می‌کند. گیلاس یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی و مملو از تعدادی مواد مغذی است. بد نیست بدانید که شاخص گلیسمی (GI) بر اساس عواملی مانند موارد زیر تعیین می‌شود:

 

• رسیده بودن میوه
• روش پخت و مصرف میوه
• نوع قند موجود در میوه
• میزان پردازشی که روی میوه انجام داده است

حتما بخوانید  طرز تهیه سیر پلو یا کته سیر به روش شیرازی و شمالی

 

در ضمن مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا ممکن است سطح گلوکز خون و در نتیجه بیماری دیابت شما را تشدید کنند. گیلاس تازه به عنوان ماده غذایی با GI پایین شناخته می‌شود، به شرطی که به اندازه سرو آن توجه کنید. شاخص گلیسمی آلبالو ۲۲ است و در جدول مربوط به میوه‌های با شاخص پایین گلیسمی، قرار دارد.

 

انواع گیلاس

 

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۸ که در مجله Nutrients منتشر شد، گیلاس به دو نوع عمده تقسیم می‌شود: گیلاس شیرین و گیلاس ترش. در ایالات متحده، رایج‌ترین گیلاس شیرین، کشت «بینگ» است. رایج‌ترین گیلاس ترش هم گیلاس کشت شده «Montmorency» است.

در ایران بیش از ۵۰ نوع از گونه‌های مختلف گیلاس وجود دارند که از میان آن‌ها، بهترینشان شامل گیلاس پایه رویشی گیزلا، گیلاس تکدانه سیاه، گیلاس خوشه‌ای، گیلاس زرد و گیلاس صورتی هستند.

معمولا در اکثر مواقع، گیلاس‌های شیرین به صورت تازه مصرف می‌شوند. تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد این نوع از گیلاس‌ها به صورت کنسرو شده، منجمد، خشک یا برای گرفتن آبمیوه به کار می‌روند. گیلاس‌های ترش هم عموما (۹۷ درصد) برای پخت و پز فرآوری می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی‌ها برای کنترل دیابت

 

آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند گیلاس بخورند؟

 

آیا افراد مبتلا به دیابت می‌توانند گیلاس بخورند

 

اگر با دیابت زندگی می‌کنید، مهم است که سطح گلوکز خون خود را در محدوده توصیه شده توسط پزشک نگه دارید. یکی از راه‌های انجام این کار، نظارت بر مصرف کربوهیدرات‌ها است. منابع سالم کربوهیدرات‌های رژیمی شامل سبزیجات غیر نشاسته‌ای، میوه‌ها، غلات کامل و لوبیا است. گیلاس هم در این میان یکی از گزینه‌های مفید است، اما این موضوع مهم است که آن را به اندازه مصرف کنید.

طبق گفته انجمن دیابت بریتانیا، میزان قند هر ۱۴ دانه گیلاس، تقریبا برابر با ۲ میوه کیوی، ۷ عدد میوه توت فرنگی یا ۳ عدد زردآلو است. از آنجایی که بدن افراد مختلف، در برابر کربوهیدرات‌ها تحمل متفاوتی از خود نشان می‌دهد، بهتر است قبل و بعد از اولین بار مصرف گیلاس، سطح گلوکز خون خود را آزمایش کنید. با این کار متوجه می‌شوید که در صورت خوردن مقدار معینی گیلاس، تاثیر آن بر میزان قند خونتان چقدر است.

 

گیلاس چقدر کربوهیدرات دارد؟

 

در حالی که گیلاس حاوی مواد مغذی و فیبر است که آنها را به یک انتخاب مغذی برای اکثر رژیم‌های غذایی تبدیل می‌کند. اگر مبتلا به دیابت هستید، باید مراقب میزان مصرف کربوهیدرات‌ها و قندها باشید.

نوع کربوهیدرات گیلاس

 

• گیلاس شیرین تازه (۱ پیمانه، بدون هسته): ۲۵ گرم
• گیلاس تازه (۱ پیمانه، بدون هسته): ۱۹ گرم
• کنسرو گیلاس بسته‌بندی شده در شربت (۱ پیمانه): ۶۰ گرم

 

در حالی که خوردن گیلاس در یک وعده به اندازه ۱/۲ فنجان نباید برای اکثر افراد مبتلا به دیابت مشکلی ایجاد کند، بهترین راه برای تشخیص واکنش بدن شما به گیلاس این است که سطح قند خون خود را ۱ تا ۲ ساعت پس از خوردن یک وعده کوچک بررسی کنید.

اما فراموش نکنید که کنسرو گیلاس اغلب در آب یا شربتی بسته‌بندی می‌شود که حاوی مقدار زیادی شکر اضافی است. همانطور که بررسی شده، یک پیمانه معادل ۱ فنجان کنسرو گیلاس در شربت سنگین حدود ۶۰ گرم کربوهیدرات دارد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کتلت بادمجان با گوشت و بدون گوشت

 

آیا گیلاس برای دیابتی ها مفید است؟

 

آیا گیلاس برای دیابتی ها مفید است

 

تحقیقات مداومی در مورد تاثیر و خواص گیلاس برای دیابتی ها انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که گیلاس ممکن است در تنظیم قند سالم نقش داشته باشد و احتمالا خطر ابتلا به دیابت و اثرات نامطلوب آن را کاهش دهد.

 

۱-کاهش استرس اکسیداتیو با گیلاس

 

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که گیلاس شیرین و ترش هر دو منبع غنی از پلی فنول‌ها و ویتامین C هستند. در نتیجه می‌توانند با جلوگیری یا کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو باعث ارتقای سلامتی شوند.

 

۲- کنترل گلوکز خون

 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ بر روی موش‌های دیابتی این نتیجه را نشان داد که عصاره گیلاس در کنترل سطح گلوکز خون مفید است. بنابراین به نظر می‌رسد گیلاس به مدیریت دیابت و کاهش عوارض ناشی از آن کمک می‌کند.

 

۳- افزایش تولید کراتین

 

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید که ترکیبی از گیلاس شیرین و ترش خالص شده و یک عصاره آنتی‌اکسیدانی گیلاس اثرات مفیدی بر کاهش سطح گلوکز و میکروآلبومین و همچنین افزایش تولید کراتین در موش‌های دیابتی دارد.

 

۴- تولید انسولین

 

نتایج یک مقاله معتبر در سال ۲۰۱۷ نشان داد که آنتوسیانین‌های رژیمی موجود در گیلاس، همراه با سایر میوه‌ها مثل زغال اخته، به نظر می‌رسد حساسیت به انسولین را هدف قرار داده و آن را افزایش می‌دهد. این مواد مغذی همچنین پتانسیل کمک به مدیریت شرایطی مانند دیابت را نشان داده‌اند. تا حدی که حدود ۵۰ درصد بیشتر، تولید انسولین را افزایش داده‌اند. همین موضوع موجب افزایش تولید انسولین و تنظیم سطح قند خون خواهد شد.

البته از آنجایی که تحقیقات در حال انجام است، در حال حاضر هیچ نتیجه‌گیری دقیق و سریعی در مورد مدیریت قند خون و گیلاس نمی‌توان گرفت، به خصوص به این دلیل که برخی از این مطالعات روی حیوانات انجام شده است، نه انسان‌ها.

اما درنهایت نباید فراموش کرد که این تحقیقات امیدوار کننده به نظر می‌رسد. البته همان‌طور که گفتیم، اندازه‌گیری قند خون شخصی شما بعد از خوردن اولین وعده گیلاس، قطعی‌ترین راه آزمایش میزان مفید بودن گیلاس برای دیابت شما است.

 

سوالات متداول

 

بهترین روش مصرف گیلاس برای دیابتی ها

 

بهترین روش مصرف گیلاس برای دیابتی ها چیست؟

 

بهتر است دیابتی‌ها، گیلاس را به صورت تازه مصرف کنند و از خوردن گیلاس‌های کنسرو شده در شکر یا دیگر دسرهای شیرین تا جای ممکن پرهیز کرده یا مصرف آن را محدود کنند.

 

شاخص گلیسمی گیلاس چقدر است؟

 

گیلاس بر اساس نوع مصرف، مثل پخته شدن، کنسرو شده، گیلاس تازه، استفاده در دسرها و … شاخص گلیسمی متفاوتی دارد. ولی این شاخص در مورد گیلاس تازه، عدد ۲۲ را نشان می‌دهد.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک