۳۰ مورد از عجیب ترین خواص توت فرنگی و مضرات آن برای بدن

۳۰ مورد از عجیب ترین خواص توت فرنگی و مضرات آن برای بدن


30 فروردین 1402 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
30 مورد از عجیب ترین خواص توت فرنگی و مضرات آن برای بدن
فهرست محتوا پنهان

خواص توت فرنگی برای سلامت بدن یکی و دو تا نیست. توت فرنگی از جمله میوه‌های تابستانی پرطرفدار است که خواص و فواید زیاد و البته مضرات و عوارضی هم برای بدن دارد. توت فرنگی جزو مواد غذایی کالری منفی و منبع عالی از ویتامین C و منگنز است. همچنین توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی از فولات، ویتامین B9 و پتاسیم است. توت فرنگی منبع غنی از آنتی اکسیدان و ترکیبات گیاهی است که برای سلامت قلب و کنترل قند خون بسیار مفید است. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی خواص و فواید و مضرات توت فرنگی و خواص برگ توت فرنگی پرداخته‌ایم. با سرویس سلامت همراه باشید.

 

ارزش غذایی توت فرنگی

 

ارزش غذایی توت فرنگی

 

توت فرنگی عمدتا از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. میزان آب موجود در آن ۹۱ درصد و کربوهیدرات آن ۷.۷ درصد است. توت فرنگی حاوی مقادیر جزئی چربی و پروتئین نیز هست. مواد موجود در ۱۰۰ گرم توت فرنگی، پروتئین، آب، کربوهیدرات، فیبر، شکر و چربی است.

میزان کالری ۱۰۰ گرم توت فرنگی تقریبا ۳۲ کالری است. این میوه بسیار پر آب است و میزان کربوهیدرات در آن بسیار ناچیز است. اکثر کربوهیدرات‌های توت فرنگی از قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکاروز تشکیل شده‌اند.

این ماده غذایی دارای شاخص گلیسمی ۴۰ است که نسبتا پایین است. این بدان معنی است که توت فرنگی باعث افزایش چشمگیر قند خون نمی‌شود و برای افراد دیابتی بی‌خطر است. بد نیست بدانید برای بهره بردن از خواص توت فرنگی نحوه صحیح شستن توت فرنگی بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای کاهش قند خون دیابتی‌ها

 

خواص و فواید فیبر موجود در توت فرنگی

 

از جمله خواص درمانی توت فرنگی در طب سنتی میزان فیبر موجود در آن است که تقریبا ۲۶ درصد از کربوهیدرات توت فرنگی را تشکیل می‌دهد. فیبرهای غذایی برای تغذیه باکتری‌های مفید روده و بهبود سلامت دستگاه گوارش مهم هستند. علاوه بر این فیبرها باعث کاهش وزن و جلوگیری در ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید » خواص و مضرات زرشک برای سلامتی بدن «

 

 خواص و فواید ویتامین‌ها و مواد معدنی توت فرنگی

 

خواص و فواید ویتامین ها و مواد معدنی توت فرنگی

 

توت فرنگی منبع عالی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان برای سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. «منگنز» که غالبا در غلات کامل، میوه‌ها و حبوبات یافت می‌شود به میزان قابل توجهی در توت فرنگی موجود است. «فولات» یکی از ویتامین‌های گروه B برای رشد طبیعی بافت سلولی و عملکرد آن است.

از جمله خواص و فواید توت فرنگی این است که حاوی میزان نسبتا چشمگیری «فولات» یا «اسید فولیک» است. فولات برای بدن زنان باردار و افراد مسن بسیار ضروری محسوب می‌شود.

توت فرنگی حاوی پتاسیم نسبتا خوبی است که تاثیر نسبتا چشمگیری در عملکردهای ضروری بدن مانند فشار خون دارد. این ماده غذایی به میزان کمی آهن، مس، منیزیم، فسفر و ویتامین‌های E ،B6 و K را نیز در خود گنجانده است.

 

آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر ترکیبات توت فرنگی

 

توت فرنگی مملو از «آنتی اکسیدان» است. آنتی اکسیدان خواص و فواید زیادی برای بدن دارد. «هلارگونیدین»، آنتوسیانین اصلی موجود در توت فرنگی است. این ترکیب عامل رنگ قرمز روشن در توت فرنگی است. «اسید الاژیک» به مقدار زیاد در این ماده غذایی یافت می‌شود. اسید الاژیک یک آنتی اکسیدان پلی‌فنول است که فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

«پروسیانیدین‌ها» آنتی اکسیدان‌هایی هستند که معمولا در گوشت و دانه‌های توت فرنگی یافت می شوند. این آنتی اکسیدان ها نیز فواید زیادی برای بدن دارند. بیش از ۲۵ آنتوسیانین مختلف در توت فرنگی وجود دارد که هلارگونیدین‌ها فراوان‌ترین آن‌ها هستند.

الاژیتانین‌ها و اسید الاژیک بخش عمده‌ای از آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی را تشکیل می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش خطرات ابتلا به انواع سرطان می‌شوند.

 

خواص و فواید توت فرنگی برای سلامت و زیبایی

 

خواص و فواید توت فرنگی

 

توت فرنگی دارای خواص و فواید زیادی است که باعث مقاومت بدن در جلوگیری به ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. جالب است بدانید که بیش از ۶۰۰ نوع توت فرنگی وجود دارد. این ماده غذایی مانع از ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، فشار خون و… می‌شود.

 

توت فرنگی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی

 

خوردن توت فرنگی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند. توت فرنگی به دلیل میزان بالای پلی‌فنول در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار موثر است. پلی‌فنول‌ها ترکیبات گیاهی هستند که برای بدن بسیار مفیدند.

حتما بخوانید  طرز تهیه ساندویچ بروشتا ایتالیایی به ۳ روش

«آنتوسیانین» موجود در توت فرنگی باعث کاهش خطر حمله قلبی در افراد می‌شود. «فلاونوئیدکوئرستین» موجود در توت فرنگی یک منبع ضد التهابی طبیعی است که خطر انسداد عروق را کاهش می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید » عادت های مضر روزانه برای قلب «

 

پیشگیری از سکته مغزی با خوردن توت فرنگی

 

خواص و فواید توت فرنگی در جلوگیری از سکته مغزی

 

بر اساس مطالعات اخیر آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی خطر ابتلا به سکته مغزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. با این حال بسیاری از پزشکان معتقدند بررسی اثرات آنتی‌اکسیدان‌ها و رابطه آن‌ها با سکته مغزی هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

 

فواید توت فرنگی برای مقابله با سرطان

 

از جمله خواص و فواید توت فرنگی، افزایش مقاومت بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده غذایی می‌توانند رشد تومور را مهار کرده و التهاب در بدن را کاهش دهند.

در حالی که هیچ میوه‌ای به عنوان درمان مستقیم سرطان عمل نمی‌کند، توت فرنگی و میوه‌های مشابه به آن می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به سرطان تا حد زیادی تاثیرگذار باشند.

 

مقابله با فشار خون بالا با توت فرنگی

 

مقابله با فشار خون بالا از جمله خواص و فواید توت فرنگی

 

توت فرنگی به دلیل محتوای بالای پتاسیم، خواص و فواید زیادی برای افراد با فشار خون بالا دارد. پتاسیم باعث جبران اثرات سدیم در بدن می‌شود. مصرف کم پتاسیم به اندازه سدیم زیاد در فشار خون بالا تاثیر دارد.

این ماده غذایی در عین حال به افراد کمک می‌کند تا در رژیم غذایی خود به جای استفاده از قند و مواد شیرین کننده پتاسیم بیشتری به بدن برسانند. در عین حال باعث سیری در افراد می‌شود.

 

بیشتر بخوانید » روش های کاهش اورژانسی فشار خون در خانه «

 

خواص توت فرنگی برای جلوگیری از یبوست

 

خوردن مواد غذایی مانند توت فرنگی، انگور، هندوانه و طالبی، تاثیر زیادی در جلوگیری از ابتلا به عارضه یبوست دارند. فیبر و آب این میوه‌ها بسیار زیاد است و به بدن کمک می‌کند تا دفع راحت‌تری داشته باشد. همچنین حرکات روده با مصرف این مواد غذایی منظم می‌شود.

 

جلوگیری از ابتلا به دیابت با خوردن توت فرنگی

 

جلوگیری از ابتلا به دیابت با خوردن توت فرنگی

 

توت فرنگی برای افراد مبتلا به بیماری دیابت یک میوه بسیار مفید است. این ماده غذایی میزان قابل توجهی فیبر دارد. فیبر مانع از افزایش و کاهش شدید و نامنظم قند خون می‌شود. بنابراین در کنترل دیابت تاثیر زیادی دارد. از سوی دیگر شاخص گلیسمی توت فرنگی (۴۰) است که برای افراد مبتلا به دیابت مطلوب است.

 

لاغری و کاهش وزن با مصرف توت فرنگی

 

یکی دیگر از خواص توت فرنگی برای سلامتی کاهش وزن و لاغری است. میزان نسبتا چشمگیر فیبر در توت فرنگی می‌تواند باعث ایجاد سیری در افراد شود. همچنین میل به شیرینی در کسانی که روزانه توت فرنگی مصرف می‌کنند تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

این باعث شده تا توت فرنگی به یک میان وعده غذایی ایده‌آل برای افرادی که قصد لاغر شدن دارند، تبدیل شود. پشتیبانی و مدیریت گلوکز در بدن و جلوگیری از خطر افزایش قند خون، از جمله خواص و فواید مهم توت فرنگی محسوب می‌شود.

 

فواید توت فرنگی برای درمان پف زیر چشم

 

درمان پف زیر چشم از جمله خواص و فواید توت فرنگی

 

از آنجایی که یکی از خواص و فواید توت فرنگی خاصیت آبرسانی آن است، در درمان پف زیر چشم بسیار تاثیرگذار است. دو عدد توت فرنگی برای تهیه یک ماسک اید‌ه‌آل و از بین بردن پف زیر چشم بسیار مفید و کارساز است.

 

سفید کردن دندان‌ها با توت فرنگی

 

از جمله خواص و فواید توت فرنگی می‌توان به اثرات آن بر روی دندان اشاره کرد. این میوه حاوی «اسید مالیک» است که می‌تواند تاثیر چشمگیری در سفید کردن دندان‌ها داشته باشد. ترکیب توت فرنگی و جوش شیرین به همراه خمیر دندان یک ترکیب ایده‌آل برای مسواک زدن و سفید کردن دندان‌ها در خانه است.

 

درمان نقرس و آسم و آلرژی از جمله خواص توت فرنگی

 

توت فرنگی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین C دارد. این مواد به سم‌زدایی بدن و دفع اسید اوریک کمک می‌کند. در نتیجه مصرف روزانه آن باعث پیشگیری و درمان بیماری نقرس می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده ویتامین C موجود در توت فرنگی باعث افزایش غلظت ایمونوگلوبولین‌ها شده و در پیشگیری و درمان آلرژی و بیماری آسم مفید است.

 

خواص توت فرنگی برای دوران بارداری

 

بر اساس آزمایش‌ها مصرف توت فرنگی در دوران بارداری می‌تواند تاثیر مثبتی بر توانایی کودک برای خواندن زود هنگام داشته باشد. این میوه مفید سرشار از اسید فولیک بوده که مصرف آن در طول دوران بارداری به ویژه برای محافظت از جنین در برابر نقص‌های لوله عصبی، ضروری است.

اسید فولیک کافی در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر تولد زودرس و چندین مشکل دیگر کمک کند. در ضمن مشخص شده است که بسیاری از زنان باردار از برآورده کردن نیازهای اسید فولیک در دوران بارداری خودداری می‌کنند و مکمل‌های لازم را مصرف نمی‌کنند، بنابراین یکی از این بهترین راه‌ها،‌ مصرف توت فرنگی به عنوان مکمل طبیعی اسید فولیک است.

 

خواص توت فرنگی برای مردان

 

توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که باعث بهبود گردش خون شده و برای داشتن یک زندگی جنسی سالم در مردان موثر است. علاوه بر این، خوردن این میوه آبدار به افزایش میل جنسی در مردان کمک می‌کند.

 

خواص توت فرنگی برای اسپرم مردان

 

خواص توت فرنگی برای اسپرم

 

ویتامین ث موجود در توت فرنگی باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان می‌شود. همچنین این میوه به درمان ناباروری کمک زیادی می‌کند. می‌توانید این میوه را به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی خود جای دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه جوجه کباب تابه ای رستورانی مرحله به مرحله + فیلم

 

خواص توت فرنگی برای تخمدان و رحم زنان

 

مصرف توت فرنگی می‌تواند از ابتلا به سرطان‌هایی چون ریه، سینه، رحم و تخمدان شود. علاوه بر این، مصرف آن سرعت رشد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد. از آنجایی که این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌‌های زیاد و مفید است،‌ از رشد و بزرگ شدن توده‌های سرطانی در تخمدان و دیگر اعضای بدن جلوگیری می‌کند.

 

خواص توت فرنگی برای کم خونی

 

توت فرنگی یک میوه خون‌ساز شناخته می‌شود و خاصیت ضد‌عفونی ‌کنندگی دارد. برای افرادی که دچار عارضه کم خونی هستند، خوردن توت فرنگی می‌تواند باعث رفع احساس خمودگی و سستی ناشی از کم‌خونی شود.

همچنین به خاطر بالا بودن محتوای آهن، پتاسیم و منیزیم در این میوه، می‌تواند برای سلامتی افراد مبتلا به کم‌خونی مفید باشد.

 

خواص توت فرنگی برای مو

 

توت فرنگی یک ماسک موی عالی برای براق کردن و حالت دادن به موها است. برای درست کردن ماسک توت فرنگی، ۷ یا ۸ عدد توت فرنگی را پوره کنید و روی موهایتان بمالید. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه موی خود را آب بکشید و با شامپو بشویید. از این ماسک برای بستن منافذ پوست هم می‌توانید استفاده کنید.

 

خواص توت فرنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های عفونی محافظت کند. مصرف توت فرنگی موجب افزایش غلظت ایمونوگلوبولین در بدن می‌شود که نقش مهمی بر سیستم ایمنی بدن دارد و از بروز آسم و آلرژی نیز جلوگیری می‌کند.

 

خواص توت فرنگی برای زنان

 

خواص توت فرنگی برای زنان

 

مصرف توت فرنگی نه تنها برای سلامت عمومی بدن، سلامت جنسی و کمک به کاهش وزن در خانم‌ها مؤثر است، بلکه می‌تواند به زیبایی پوست و موی خانم‌ها نیز کمک کند. استفاده از توت فرنگی تازه موجب می‌شود تا بدنی سالم و ظاهری زیبا داشته باشید و از پیر شدن پوست نیز جلوگیری می‌کند.

از طرف دیگر ویتامین C موجود در توت فرنگی برای جذب آهن و جلوگیری از کم خونی در خانم‌ها نیز بسیار مفید است.

 

خواص توت فرنگی برای مبارزه با کلسترول

 

توت فرنگی حاوی ماده‌ای به نام «پکتین» است که می‌تواند سطح کلسترول بد بدن را کاهش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف توت فرنگی نقش مؤثری بر کاهش کلسترول بد دارد و از آسیب‌های اکسیداتیو به بدن جلوگیری می‌کند.

 

مضرات و عوارض احتمالی توت فرنگی

 

مضرات و عوارض احتمالی توت فرنگی

 

خوردن مقدار متعادل توت فرنگی برای بدن ایمن است. برای برخی افراد ممکن است استفاده از ماسک توت فرنگی آلرژی‌زا باشد. در کنار خواص و فواید توت فرنگی از جمله مضرات و عوارض توت فرنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

خوردن توت فرنگی در بارداری و شیردهی: توت فرنگی برای زنان باردار و شیرده وقتی که از طریق دهان و به عنوان یک ماده غذایی مصرف می‌شود، به احتمال زیاد ایمن است. با این حال، باید از مصرف مقادیر بیشتر به عنوان دارو خودداری شود.

 

اختلالات خونریزی دهنده و توت فرنگی: این نگرانی وجود دارد که استفاده از توت فرنگی در مقادیر زیاد ممکن است باعث طولانی شدن زمان خونریزی و افزایش خطر کبودی و خونریزی در برخی از افراد مبتلا به اختلالات خونریزی شود. اگر به اختلال خونریزی دهنده مثل هموفیلی مبتلا هستید، با احتیاط از توت فرنگی استفاده کنید.

 

عمل جراحی و توت فرنگی: استفاده از توت فرنگی در مقادیر زیاد ممکن است روند لخته شدن خون را کُند کند. این نگرانی وجود دارد که ممکن است مصرف توت فرنگی احتمال خونریزی در حین و بعد از جراحی را افزایش دهد. حداقل ۲ هفته قبل از یک عمل جراحی برنامه ریزی شده، استفاده از توت فرنگی را متوقف کنید.

 

روش‌های مختلف مصرف توت فرنگی

 

روش های مختلف مصرف توت فرنگی

 

با توجه به خواص و فواید و عوارض و مضرات احتمالی توت فرنگی می‌توان از روش‌های مختلفی برای مصرف آن استفاده کرد. بسیاری از افراد از توت فرنگی در تهیه انواع سالاد استفاده می‌کنند. برخی ترجیح می دهند توت فرنگی را به صورت یخ زده و برخی دیگر به صورت تازه مصرف کنند.

کمپوت توت فرنگی، ژله توت فرنگی، اسموتی توت فرنگی، شربت توت فرنگی و مربای توت فرنگی، نوشیدنی شیر توت فرنگی از دیگر روش‌های استفاده از این ماده غذایی ارزشمند است.

گاهی اوقات افراد ترجیح می‌دهند توت فرنگی را به صورت خشک و در قالب تنقلات مصرف کنند. کوکتل میوه‌ای تازه از ترکیب توت فرنگی، هلو و آناناس نیز بسیار مقوی و خوشمزه است. برخی برای روی وافل‌ و پنکیک و حتی جوی دو سر توت فرنگی تازه می‌ریزند و آن را با وعده صبحانه سرو می‌کنند.

 

سوالات متداول

 

خواص توت فرنگی برای رحم زنان چیست؟

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف توت فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش دهد و از رشد تومورهای سرطانی در این ناحیه نیز جلوگیری کند. توت فرنگی به سلامت رحم کمک می‌کند و درصد فرزندآوری را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف توت فرنگی از بروز بیماری و ناهنجاری در رحم جلوگیری می‌کند.

 

آیا توت فرنگی برای سرماخوردگی مفید است؟

 

توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان تب و سرفه بسیار مفید است.

 

خواص توت فرنگی برای کاهش وزن چیست؟

 

در توت فرنگی آنتی‌اکسیدان‌هایی وجود دارد که موجب افزایش هورمون‌های لاغری در بدن می‌شود و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. مصرف توت فرنگی اشتها را کاهش می‌دهد و به متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کند

 

 

منابع: medicalnewstoday, healthline

کالابرگ الکترونیک