طرز تهیه شور گوجه گیلاسی خوشمزه در ۴ مرحله ساده

طرز تهیه شور گوجه گیلاسی خوشمزه در ۴ مرحله ساده


4 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شور گوجه گیلاسی در ۴ مرحله ساده

چطور شور گوجه گیلاسی یا گوجه گیلاسی شور درست کنیم؟ شور گوجه گیلاسی در کنار ترشی گوجه گیلاسی، دو چاشنی پرطرفدار و خوشمزه با گوجه گیلاسی یا گوجه زیتونی هستند که برای سرو در کنار غذاها گزینه مجلسی و اشتهابرانگیزی محسوب می‌شوند. اگر به طعم‌های شور و نمکی بیشتر علاقه دارید، می‌توانید با گوجه‌های کوچک و نقلی، شور درست کنید و از طعم آن لذت ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه شور گوجه گیلاسی و نکات تهیه و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه شور گوجه گیلاسی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوجه گیلاسی ۱۰۰ گرم
سیر ۶ حبه
فلفل سبز تند ۳ عدد
شوید و مرزه تازه (یا سبزیجات خشک معطر) چند شاخه از هر کدام
آب جوشیده سرد به اندازه حجم شیشه
نمک به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی شور گوجه گیلاسی: ۳ تا ۴ روز

مراحل طرز تهیه شور گوجه گیلاسی

مراحل طرز تهیه شور گوجه گیلاسی

گوجه گیلاسی شور هم مثل ترشی آن، طعم بسیار جذابی دارد. این شور در زمان کمی آماده می‌شود و می‌توانید با سبزیجات مختلف آن را طعم‌دار کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه گوجه شور را دنبال کنید.

مرحله اول: گوجه‌ گیلاسی‌ها را آماده کنید

در ابتدا باید گوجه‌ها را بشویید و کلاهک سبز آنها را بگیرید. گوجه‌ها را در آبکش بگذارید تا آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس با دستمال نخی، آنها را کاملا خشک کنید تا هیچ نم و رطوبتی نداشته باشند. بعد با استفاده از خلال دندان چند سوراخ روی گوجه‌ها ایجاد کنید تا شوری و دیگر طعم‌ها به خورد گوجه‌ها بروند و زودتر برسند.

حتما بخوانید  ۱۲ روش آسان لکه گیری و جرم گیری سرامیک با مواد طبیعی و شیمیایی

مرحله دوم: مواد شور گوجه گیلاسی را آماده کنید

سپس مقداری آب بجوشانید و اجازه دهید کاملا سرد شود. مقداری نمک به آب جوشیده اضافه کنید و هم بزنید. میزان نمک باید به حدی باشد که زبان را نسوزاند. سیرها را پوست بگیرید و کنار بگذارید. فلفل‌ سبز‌های تند را هم بشویید و خشک کنید. شوید و مرزه را هم باید بشویید و خشک کنید. اگر سبزی معطر تازه ندارید، می‌توانید از سبزی معطر خشک استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید نمک و انواع سبزی‌های معطر خشک را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم: مواد شور گوجه را در شیشه بریزید

شیشه شور را بشویید و کاملا خشک کنید. بطری باید کاملا استریل و خشک شود تا شور گوجه گیلاسی، کپک نزند. سپس حدود یک سوم شیشه‌ را با گوجه گیلاسی پر کنید. سپس سیر، فلفل‌های سبز تند و سبزیجات معطر خشک یا تازه را به آن اضافه کنید. محلول آب و نمک را به گوجه گیلاسی اضافه کرده و بقیه شیشه را با گوجه‌های گیلاسی باقیمانده پر کنید. درب بطری را محکم ببندید.

مرحله چهارم: شور گوجه گیلاسی را در جای خشک و خنک بگذارید تا برسد

بعد از پر کردن و آماده کردن شیشه، شور گوجه گیلاسی را در یخچال یا در جای خشک و خنک و به دور از آفتاب قرار دهید. بعد از ۳ تا ۴ روز، شور گوجه گیلاسی می‌رسد و می‌توانید آن را مصرف کنید. بعد از باز کردن درب شیشه شور گوجه گیلاسی، شیشه را به یخچال منتقل کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع ترشی و شور را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شور گوجه گیلاسی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شور گوجه گیلاسی

  • برای تهیه شور گوجه گیلاسی از گوجه‌هایی استفاده کنید که نه خیلی نرم و نه خیلی کال و سفت هستند. هر چه گوجه‌های گیلاسی سفت‌تر و نرسیده‌تر باشند، طعم آنها بیشتر به ترشی می‌زند و زمان بیشتری برای رسیدن شور گوجه گیلاسی نیاز خواهید داشت.
  • برای طرز تهیه شور گوجه گیلاسی، می‌توانید علاوه بر آب و نمک، چند قاشق سرکه قرمز هم اضافه کنید تا شور شما طعم جذاب‌تری بگیرد. انواع سرکه را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • اگر می‌خواهید شور گوجه گیلاسی کمتر عطر سیر بگیرد یا تندی کمتری داشته باشد، میزان فلفل سبز تند و سیر را کمتر کنید.
  • اگر فلفل سبز تند ندارید، می‌توانید چند دانه فلفل سیاه در بطری بیندازید. فلفل سیاه را به روش‌های اینترنتی و حضوری از افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.
  • به طور کلی، شورها زودتر از ترشی‌هایی که با سرکه درست می‌شوند، می‌رسند. پس اگر می‌خواهید زودتر از چاشنی گوجه گیلاسی استفاده کنید، به جای ترشی، شور بیندازید.
  • برای اطمینان از اینکه هیچ هوایی به داخل بطری نفوذ نمی‌کند، بهتر است یک پلاستیک فریزری تمیز روی شیشه شور بگذارید و بعد درب شیشه را ببندید.
  • از ظروف شیشه‌ای درب‌دار برای درست کردن شور گوجه گیلاسی استفاده کنید. دبه‌های پلاستیکی اصلا گزینه خوبی برای تهیه شور یا ترشی نیستند و از جمله دلایل کپک زدن ترشی محسوب می‌شوند.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خوراک قارچ و گوشت چرخ کرده ساده و پیتزایی در فر و تابه

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شور گوجه گیلاسی

با گوجه گیلاسی چی درست کنم؟

با گوجه گیلاسی چی درست کنم؟

شما می‌توانید با گوجه گیلاسی، شور گوجه گیلاسی یا گوجه گیلاسی شور، ترشی گوجه گیلاسی با سرکه سفید یا قرمز، ترشی گوجه مشهدی (سالاد گوجه مشهدی) درست کنید. همچنین می‌توانید گوجه گیلاسی را برای تزیین انواع سالاد با سبزیجات، سالاد الویه، سالاد ماکارونی و … استفاده کنید.

چرا شور گوجه گیلاسی نرم می‌شود؟

در همان ابتدای کار، اگر گوجه گیلاسی‌هایی که استفاده می‌کنید، نرم و زیادی رسیده باشند، باعث نرم شدن شور گوجه شما می‌شود.

چرا شور گوجه گیلاسی کپک می‌زند؟

گوجه گیلاسی و سبزیجات تازه مورد استفاده در تهیه شور گوجه هیچ نم و رطوبتی نباید داشته باشند که شور گوجه کپک نزند.

 

کالابرگ الکترونیک