طرز تهیه کروسان شکلاتی و پرک بادام با مغز نوتلا به روش فرانسوی

طرز تهیه کروسان شکلاتی و پرک بادام با مغز نوتلا به روش فرانسوی


9 آبان 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کروسان شکلاتی و پرک بادام با مغز نوتلا به روش فرانسوی

کروسان شکلاتی و پرک بادام برای کسانی که دوست دارند کروسان فرانسوی را با طعم شکلات نوتلا و مغزهای مختلف را امتحان کنند، بهترین گزینه است. درست کردن این کروسان در خانه هم، کار سختی نیست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه کروسان شکلاتی با پرک بادام را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کروسان شکلاتی و پرک بادام

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید گندم ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع یا کره ذوب شده ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۱ عدد
شکلات نوتلا یا شکلات صبحانه ۵ قاشق غذاخوری
پرک بادام ۱۰۰ گرم یا بیشتر
پودر قند ۱ قاشق غذاخوری
شکلات تخته‌ای سفید یا قهوه‌ای یا سس شکلات ۱۰۰ گرم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کروسان شکلاتی با پرک بادام: ۲۰ الی ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کروسان شکلاتی با پرک بادام

مراحل طرز تهیه کروسان شکلاتی با پرک بادام

کروسان شکلاتی و پرک بادام همان‌طور که از اسمش مشخص است، با شکلات یا نوتلا پر می‌شود و هم بزرگسالان و هم کودکان، می‌توانند از طعم جذاب آن لذت ببرند. این کروسان، برای میان وعده مدرسه بچه‌ها هم مناسب است. برای آموزش روش تهیه این کروسان خوشمزه فرانسوی شکلاتی با پرک بادام، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: خمیر مایه را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کروسان شکلاتی با بادام پرک، ابتدا آب ولرم را به همراه شکر در یک ظرف مناسب مخلوط کنید. سپس پودر خمیر مایه فوری را اضافه کنید و پس از کمی هم زدن، روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار دهید تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم: زرده و سفیده تخم مرغ را جدا و آماده کنید

در مرحله بعد، زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. زرده را با چنگال هم بزنید تا از لختگی خارج شود و برای رومال کروسان‌ها، داخل یخچال قرار دهید. سفیده تخم مرغ را هم به همراه نصف لیوان روغن مایع یا کره ذوب شده در یک ظرف مناسب بریزید و به خوبی هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و یکدست شوند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کیک ردولوت (کیک مخمل قرمز) در فر و قابلمه

در صورت تمایل برای خرید تخم مرغ، روغن مایع و کره از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی می‌توانید اقدام کنید.

مرحله سوم: خمیر کروسان را آماده کنید

وقتی خمیر مایه آماده شد، آرد را دو تا سه بار الک کرده و به خمیر مایه اضافه کنید. مخلوط سفیده تخم مرغ و روغن را هم به مواد اضافه کنید. آرد را کم کم به مواد اضافه کنید تا خمیر جمع شود. به دلیل اینکه جذب آب در خمیرهای مختلف فرق می‌کند، ممکن است به تمام آرد نیاز نباشد و کمتر مصرف شود. به همین دلیل مراقب باشید که بیش از حد آرد اضافه نکنید. چون خمیر سفت و خشک می‌شود و هنگام پخت پف نمی‌کند. خمیر کروسان در پایان باید کمی چسبندگی داشته باشد.

آرد سفید گندم را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: خمیر کروسان را استراحت دهید

بعد از اینکه خمیر کروسان چسبندگی کافی پیدا کرد، به مدت ۴ تا ۵ دقیقه آن را ورز دهید تا کاملا یکدست و منسجم شود. سپس کف و دیواره‌های یک ظرف، با اندازه حداقل حجم دو برابر خمیر را، با کمی روغن چرب کنید. سپس خمیر را جمع کرده و داخل ظرف قرار دهید. روی ظرف را با پارچه یا سلفون بپوشانید تا سطح روی خمیر، خشک نشود. خمیر را در محیط گرم قرار دهید تا به مدت یک ساعت استراحت کند و حجمش تقریبا دو برابر شود.

مرحله پنجم: خمیر کروسان را چانه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کروسان شکلاتی با پرک بادام، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. پس از اینکه خمیر حجمش دو برابر شد، آن را از ظرف بیرون بیاورید و روی سطح کار منتقل کنید. خمیر را کمی ورز دهید تا پف آن بخوابد. خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را به ۸ قسمت تقسیم کنید و چانه بگیرید.

مرحله ششم: خمیر کروسان را برش بزنید

هر چانه را به اندازه یک نارنگی بردارید. روی سطح را آردپاشی کنید. در ادامه چانه‌ها را تا حد امکان با وردنه باز کنید تا کاملا نازک شوند. سپس خمیرهای باز شده را روی هم قرار دهید. با وردنه خمیر لایه‌ای را که درست کردید، با قطر نیم سانتی‌متر به صورت یکدست باز کنید. سپس با کاتر مثلثی خمیر را قالب بزنید. اگر کاتر مثلثی ندارید، می‌توانید با کارد به صورت چشمی از داخل خمیر، مثلث‌های یک اندازه برش بزنید.

مرحله هفتم: شکلات نوتلا را اضافه کنید

نحوه رول کردن خمیر کروسان

بعد از درست کردن خمیر، داخل یکی از لبه‌های مثلث، کمی نوتلا بریزید. می‌توانید کمی بادام پرک هم بریزید. بعد مثلث‌ها را به صورت حلزونی از قسمت پهن به قسمت نوک مثلث جمع کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید یا اینکه با کمی روغن چرب کنید. خمیرهای حلزونی لوله شده را با فاصله، داخل سینی فر بچینید و یک پارچه روی خمیرها بکشید تا به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خورش شیش انداز گیلانی + فیلم آموزش تهیه

برای خرید انواع کرم صبحانه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هشتم: کروسان شکلاتی را در فر بگذارید

بعد پارچه را بردارید و روی خمیرها را با زرده تخم مرغ رومال کنید. در ادامه روی کروسان‌ها را به مقدار دلخواه، بادام پرک بپاشید. سینی را در فر بگذارید. برای اینکه فضای فر مرطوب شود، یک کاسه آب جوش هم داخل فر بگذارید. سینی را در طبقه وسط فر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قرار دهید تا روی کروسان‌ها طلایی شود.

مرحله نهم: روی کروسان شکلات آب شده و پودر قند بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه کروسان شکلاتی با بادام پرک، شکلات تخته‌ای را به روش بن ماری ذوب کنید یا از سس شکلات استفاده کنید. پس از اینکه کروسان‌ها پختند، آنها را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا در دمای محیط کمی خنک شوند. مقداری شکلات ذوب شده یا سس شکلات روی کروسان‌ها بریزید و کمی پودر قند، با الک روی آنها بپاشید. کروسان شما آماده است. آنها را در ظرف سرو قرار دهید و به همراه چای یا قهوه میل کنید.

برای خرید قند، شکلات و سس شکلات می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کروسان شکلاتی به روشی متفاوت

سوالات متداول

چرا خمیر کروسان بعد از پهن کردن، ترک می‌خورد یا پاره می‌شود؟

چرا خمیر کروسان بعد از پهن کردن، ترک می‌خورد یا پاره می‌شود؟

در طرز تهیه انواع کروسان مثل کروسان شکلاتی، کروسان پسته و کروسان لوتوس، تسلط بر میزان فشار دست برای تهیه خمیر کروسان بسیار مهم است. در هنگام پهن کردن خمیر کروسان، باید فشار ملایمی به وردنه وارد کنید تا لایه‌های موجود در خمیر را خرد یا پاره نکنید. به مقدار کمی روی وردنه با دست فشار بیاورید. مثلث‌های خمیر بریده شده را به آرامی بکشید و آنها را به صورت نهایی بچرخانید. البته نوع وردنه هم برای داشتن یک خمیر یکدست و لطیف بسیار مهم است.

چرا خمیر کروسان سفت می‌شود؟

عوامل مختلفی در لطافت یا سفتی خمیر کروسان دخیل هستند. اگر خمیر خیلی سرد شود‌، وردنه‌کشی آن دشوار می‌شود و لایه‌های کره‌ای داخل آن از هم می‌پاشد و خمیر سفت می‌شود. برای داشتن خمیر لطیف، میز آشپزی را خنک نگه دارید و در حالی که سطح میز سرد است با خمیر کار کنید. در نهایت کیفیت و تازگی آرد و میزان چسبندگی آن در هنگام ورز دادن، با سفت یا لطیف شدن خمیر کروسان ارتباط مستقیمی دارد.

کالابرگ الکترونیک