۲ طرز تهیه فرنی شکلاتی ساده و با روکش شکلاتی به روش قالبی

۲ طرز تهیه فرنی شکلاتی ساده و با روکش شکلاتی به روش قالبی


26 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فرنی شکلاتی

آیا تا حالا فرنی شکلاتی خورده‌اید؟ فرنی‌ها انواع مختلفی دارند و برای همه سلیقه‌ها، یک مدل جذاب دارند. در میان انواع فرنی، فرنی شکلاتی یا فرنی کاکائویی، یکی از محبوب‌ترین و مجلسی‌ترین آنهاست. درست کردن فرنی شکلاتی بسیار راحت است و با مواد ساده‌ و در زمان کمی می‌توانید آن را به عنوان دسر مهمانی هم تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه فرنی شکلاتی ساده و فرنی با رویه شکلاتی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه فرنی شکلاتی با آرد برنج

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۳ قاشق غذاخوری سر پر
شکر ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری سر پر
پودر کاکائو ۳ قاشق غذاخوری سر پر
شیر ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر پسته برای تزیین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی شکلاتی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی کاکائویی

مراحل طرز تهیه فرنی کاکائویی

فرنی کاکائویی یا شکلاتی در زمان کوتاهی آماده می‌شود و اگر با پودر کاکائو درست کنید، طعم بسیار جذابی خواهد داشت. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی شکلاتی با آرد برنج را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فرنی را آماده کنید

در ابتدا، به صورت جداگانه آرد برنج و پودر کاکائو را الک کنید تا کاملا ناخالصی‌های آن گرفته شود. الک کردن مواد، می‌تواند بافت لطیفی به فرنی بدهد. شیر را هم از یخچال بیرون بیاورید تا همدما با محیط شود.

در صورت تمایل می‌توانید آرد برنج، شیر و پودر کاکائو را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: شیر را با آرد برنج و پودر کاکائو مخلوط کنید

شیر را در قابلمه بریزید و به آن آرد برنج و پودر کاکائوی الک شده را اضافه کنید. با همزن دستی مواد را هم بزنید تا کاملا مخلوط یکدستی داشته باشید و هیچ اثری از گلوله گلوله شدن مواد در شیر نباشد. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید ولی همزمان و در حین گرم شدن مواد داخل قابلمه، باز هم آنها را هم بزنید.

مرحله سوم: شکر را اضافه کنید

وقتی شیر شروع به گرم شدن کرد، شکر را هم به تدریج به آن اضافه کنید. بهتر است ابتدا ۳ قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و آن را بچشید، در صورتی که شیرینی آن هنوز بابت میلتان نبود، ۱ قاشق یا نصف قاشق غذاخوری دیگر شکر اضافه کنید. مواد را دوباره هم بزنید تا دانه‌های شکر در فرنی حل شود.

حتما بخوانید  لیست بهترین غذاهای کمکی بعد از ۶ ماهگی نوزاد + مقدار مجاز مصرف

شکر را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: فرنی شکلاتی را سرو کنید

در آخر وقتی فرنی به اندازه کافی قوام گرفت و سفت شد (مثل ماست روان)، آن را از روی حرارت بردارید. فرنی شکلاتی را بلافاصله در ظرف سرو بریزید و کمی صبر کنید تا از دما بیفتد و سفت‌تر شود. می‌توانید فرنی را وقتی خنک شد در یخچال هم بگذارید و به صورت سرد میل کنید. روی این فرنی را با مواد دلخواه مثل خلال پسته و بادام یا پودر پسته تزیین و سرو کنید.

در صورت تمایل انواع مغز آجیل را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری می‌توانید خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی قالبی با کاور شکلاتی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ و نیم قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
کره ۲۰ گرم
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نوتلا ۱ قاشق غذاخوری
شکلات تخته‌ای ۱۰۰ گرم
روغن مایع ۴ قاشق غذاخوری
خلال پسته و بادام برای تزیین

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی با روکش شکلاتی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی با روکش شکلاتی

مراحل طرز تهیه فرنی با روکش شکلاتی

اگر می‌خواهید یک فرنی متفاوت و جذاب داشته باشید، می‌توانید فرنی با روکش شکلاتی درست کنید. این فرنی را می‌توانید در قالب دلخواه تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی با روکش شکلاتی را بخوانید.

مرحله اول: شکلات و قالب فرنی را آماده کنید

در ابتدا، شکلات تخته‌ای را به قطعات کوچک‌تر، خرد کنید. شکلات‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای یا شیرجوش بریزید و روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب یا آب در حال جوشیدن کتری)، بگذارید تا شکلات‌ها به روش بن ماری ذوب و روان شوند. به اندازه ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع هم به شکلات اضافه کنید تا کاملا یکدست و نرم شود. قسمت داخلی قالب سیلیکونی را هم با کمی روغن چرب کنید تا از چسبیدن فرنی و شکلات جلوگیری شود.

برای خرید روغن مایع و شکلات می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: شکلات را کف قالب بریزید

بعد از این که شکلات تخته‌ای کاملا ذوب و نرم شد، شکلات را در قالب چرب شده بریزید و قالب را طوری بگردانید و تکان دهید تا همه قسمت‌های داخلی قالب، به شکلات ذوب شده آغشته شود. سپس نوتلا را کف قالب بریزید و با پشت قاشق صاف کنید. قالب را در فریزر بگذارید تا کاملا شکلات سفت شود و شکل قالب را بگیرد.

شکلات صبحانه نوتلا را به صورت خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: مواد فرنی را بپزید

در زمانی که شکلات‌های داخل قالب، در فریزر حال سفت شدن است، در یک قابلمه آرد برنج را الک کرده و به شیر اضافه کنید. شیر و آرد را کاملا هم بزنید تا حالت گلوله‌ای نداشته باشد. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و وقتی شیر گرم شد، شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر ذوب شوند. در این مدت حرارت را روی حالت بسیار ملایم بگذارید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کتلت عدس بدون گوشت با طعم عالی و لذیذ

مرحله چهارم: گلاب و کره را اضافه کنید

مواد فرنی که در حال قوام گرفتن بود، گلاب و کره را اضافه کنید تا هم خوش‌عطر و هم بافت آن لطیف شود. دوباره مواد را هم بزنید تا جایی که کاملا قوام بگیرد ولی خیلی‌ هم سفت نشود. چون فرنی بعد از سرد شدن هم سفت‌تر می‌شود، همین که مثل ماست روان شود کافی است. قابلمه فرنی را از روی حرارت بردارید و کمی صبر کنید تا فرنی از داغی بیفتد و خنک شود.

برای خرید گلاب و کره می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: فرنی را در قالب سیلیکونی بریزید

در این مرحله، قالب سیلیکونی را از فریزر بیرون بیاورید. باید شکلات روی دیواره‌های قالب کاملا سفت شده باشد. سپس فرنی را به آرامی در قالب بریزید و سطح آن را با پشت قاشق صاف کنید. دوباره قالب را در یخچال یا فریزر بگذارید تا فرنی هم سفت شود و کاملا خودش را بگیرد.

مرحله پنجم: فرنی قالبی با روکش شکلاتی را سرو کنید

در آخر، وقتی فرنی سفت شد، قالب را از فریزر بیرون بیاورید و فرنی با روکش شکلات را در ظرف سرو برگردانید. به آرامی قالب سیلیکونی را از فرنی و روکش شکلاتی آن جدا کنید. روی فرنی را با مواد دلخواه مثل خلال پسته و بادام تزیین و سرو کنید.

نکته: در این روش می‌توانید به جای فرنی ساده، از فرنی زعفرانی یا فرنی شکلاتی که در روش قبل، طرز تهیه آن را آموزش دادیم، استفاده کنید و فرنی را با روکش شکلات درست کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن فرنی شکلاتی

فرنی شکلاتی با آرد گندم

فرنی شکلاتی با آرد گندم هم می‌توان درست کرد؟

بله. به جای آرد برنج می‌توانید از آرد گندم هم استفاده کرده و فرنی شکلاتی با آرد گندم تهیه کنید ولی بافت فرنی با آرد برنج، نرم‌تر و لطیف‌تر و رنگ آن سفید‌تر از فرنی با آرد گندم خواهد شد.

فرنی شکلاتی با نشاسته چه فرقی با فرنی بدون نشاسته دارد؟

استفاده از نشاسته در فرنی، کاملا اختیاری است و می‌توانید این فرنی شکلاتی را با نشاسته درست کنید. در این صورت به ازای هر یک لیوان دسته‌دار فرانسوی شیر، ۱ قاشق نشاسته ذرت استفاده کنید. به کار بردن نشاسته در مواد فرنی، باعث می‌شود فرنی زودتر خودش را بگیرد و بافت سفت‌تری داشته باشد.

برای تهیه فرنی شکلاتی قالبی از چه قالبی استفاده کنیم؟

از هر ظرفی به عنوان قالب فرنی می‌توانید استفاده کنید ولی اگر می‌خواهید فرنی شکلاتی را از ظرف بیرون بیاورید، بدون اینکه ظاهر فرنی خراب شود، بهتر است از قالب سیلیکونی که به خوبی سطح داخل آن را چرب کرده‌اید، استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک