۲ طرز تهیه فرنی با آرد گندم بدون ترک خوردن و آب انداختن

۲ طرز تهیه فرنی با آرد گندم بدون ترک خوردن و آب انداختن


21 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فرنی با آرد گندم

فرنی گندم به عنوان یکی از ساده‌ترین روش‌های طرز تهیه دسر فرنی یک مدل فرنی مقوی و خوشمزه است که خواص زیادی برای سلامتی دارد. فرنی با آرد گندم حتی برای صبحانه یا میان وعده روز هم گزینه مناسبی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه فرنی با آرد گندم را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد گندم و شیر (برای ۱ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم ۱ قاشق غذاخوری
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱ قاشق چای‌خوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق چای‌خوری
دارچین، گل محمدی و خلال پسته یا بادام برای تزیین

 

نکته: برای طرز تهیه فرنی با آرد گندم برای ۴ نفر یا ۶ نفر، مقدار مواد را به همان نسبت ۴ یا ۶ برابر کنید.

میزان کالری فرنی گندم: حدود ۲۶/۵ کیلوکالری (در ۱ قاشق غذاخوری)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی با آرد گندم: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با آرد گندم

مراحل طرز تهیه فرنی ساده با آرد گندم

در این روش از طرز تهیه فرنی، به خاطر استفاده از آرد گندم، بافت فرنی غلیظ و سفت می‌شود و شیر هم رنگ سفید و بافت لطیفی به آن می‌دهد. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی با آرد گندم را دنبال کنید.

مرحله اول: آرد را آماده کنید

در ابتدا آرد را الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. سپس در یک قابلمه کوچک، شیر سرد را بریزید و آرد الک شده را به آن اضافه کنید. شیر و آرد را با قاشق یا لیسک هم بزنید تا آرد در شیر باز شود و با هم کاملا مخلوط شوند. نباید آرد در شیر، حالت گلوله‌ای داشته باشد. در صورتی که می‌خواهید فرنی شما بافت نرمی پیدا کند، مخلوط را از صافی رد کنید. حدود ۵ دقیقه مخلوط را کنار بگذارید تا استراحت کند.

در صورت تمایل می‌توانید آرد گندم و شیر را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: شکر و گلاب را اضافه کنید

وقتی آرد کاملا در شیر، حل شد، قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و اجازه دهید شیر شروع به حباب زدن کند. مدام مایه فرنی را با لیسک هم بزنید تا ته نگیرد. بعد نوبت به اضافه کردن شکر می‌رسد. شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر در شیر و آرد حل شوند. گلاب را هم اضافه کنید و هم بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه میلک شیک موز کافی شاپی به 3 روش

برای خرید شکر و گلاب می‌توانید به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: کره را اضافه کنید

در آخر وقتی مایه فرنی خودش را گرفت و کمی غلیظ شد، کره را اضافه کنید تا بافت نرمی بگیرد. مواد را هم بزنید تا بافت فرنی مثل یک ماست روان و یکدست شود و بعد قابلمه را از روی شعله بردارید.

مرحله آخر: فرنی را سرو کنید

فرنی را به صورت داغ در ظرف مخصوص سرو بریزید. صبر کنید فرنی خنک شود سپس روی آن را با مواد دلخواه تزیین کنید. اگر می‌خواهید فرنی را به صورت سرد سرو کنید، بعد از خنک شدن آن را در یخچال قرار دهید و بعد میل کنید (فرنی را اگر به صورت گرم در یخچال بگذارید آب می‌اندازد).

در صورت تمایل خلال پسته، خلال بادام، دارچین و کره را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد گندم و آب (برای ۲ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم ۳ قاشق غذاخوری
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شکر ۳ قاشق غذاخوری
خامه ۲ قاشق غذاخوری (به دلخواه)
دارچین، خلال پسته و بادام برای تزیین

 

میزان کالری فرنی ساده با آب: ۲۰۰ کالری (در ۱۰۰ گرم)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی ساده: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی با آرد گندم و آب

مراحل طرز تهیه فرنی با آرد گندم و آب

در این روش به جای شیر از آب برای تهیه فرنی با آرد گندم استفاده می‌شود. رنگ این مدل فرنی شفاف است و اگر شیر در دسترس ندارید، می‌توانید فرنی با آرد و آب را امتحان کنید.

مرحله اول: آب و آرد گندم را حل کنید

برای شروع، آب سرد را در یک قابلمه بریزید و آرد الک شده را به آن اضافه کنید. آرد و آب را با قاشق هم بزنید تا آرد کاملا در آب حل شود. بهتر است به مدت ۵ دقیقه محلول آرد و آب را کنار بگذارید تا کاملا آرد در آب نرم و باز شود.

مرحله دوم: مواد فرنی را بپزید

قابلمه را روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید تا شروع به داغ شدن کند. سپس شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا دانه‌های شکر در آب و آرد، حل شوند. با حرارت مداوم، مایه فرنی شروع به غلیظ شدن می‌کند. بعد از اینکه مایه فرنی قوام گرفت، گلاب را اضافه کنید.

مرحله سوم: فرنی ساده را سرو کنید

بعد از غلیظ شدن مایه فرنی، خامه را اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا در مواد فرنی آرد گندم باز شود و بافت لطیفی به آن بدهد. اگر خامه در دسترس ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید یا کمی کره اضافه کنید. وقتی غلظت فرنی به اندازه کافی رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید و فرنی را در ظرف سرو بریزید. روی فرنی را با پودر دارچین و خلال پسته یا بادام تزیین کنید. فرنی را بعد از اینکه از دما افتاد، میل کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای کامکوات مجلسی به 2 روش با آهک و بدون آهک

برای خرید خامه صبحانه و پودر دارچین می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

نکات طرز تهیه فرنی با آرد گندم

نکات طرز تهیه فرنی با آرد گندم

  • برای اینکه آرد حالت گلوله گلوله و دانه‌ دانه در شیر یا آب نگیرد، از شیر یا آب سرد استفاده کنید. اگر شیر یا آب گرم یا داغ باشند، آرد به خوبی حل نمی‌شود.
  • برای پخت فرنی، حتما حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و مدام آن را هم بزنید. اگر حرارت زیاد باشد، فرنی بافت دانه دانه می‌گیرد.
  • برای اینکه طعم خام آرد گندم گرفته شود، باید مدت حرارت دادن آرد با شیر یا آب را بالا ببرید. یک روش دیگر هم این است که آرد را جداگانه در تابه کمی تفت دهید و بعد که سرد شد، آن را به شیر یا آب اضافه کنید. البته نیازی به طلایی شدن آرد نیست، همین که خام نباشد، کافی است.
  • دقت داشته باشید که فرنی بعد از سرد شدن، بافت سفت‌تری پیدا می‌کند. بنابراین در زمان خاموش کردن شعله گاز، غلظت آن باید به اندازه ماست روان باشد و اگر مقداری از فرنی را در یک بشقاب بریزید و روی آن با ملاقه، یک شیار ایجاد کنید، شیار، بلافاصله پر نشود.
  • اگر می‌خواهید فرنی آرد گندم را قالبی درست کنید، حتما بلافاصله بعد از درست کردن فرنی با آرد گندم، آن را در ظرف سرو بریزید چون بعد از سرد شدن، در قالب فرم نمی‌گیرد. در ضمن فرنی خیلی سریع سرد می‌شود.
  • برای افزودن طعم و خوشمزه‌تر شدن فرنی، می‌توانید به مایه فرنی، مقداری پودر یا عرق هل، گلاب، پودر کاکائو یا زعفران اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید فرنی با آرد گندم سه رنگ درست کنید، کافی است مایه فرنی را به سه قسمت تقسیم کنید. به یک قسمت زعفران دم کرده و به یک قسمت پودر کاکائو یا پودر شکلات، اضافه کنید. قسمت سوم را همان مایه ساده به کار ببرید. سپس هر قسمت را حرارت دهید و در ظرف سرو، به صورت لایه‌ای بریزید. هر لایه‌ را بعد از سرد شدن لایه زیری در یخچال اضافه کنید تا در نهایت فرنی سه رنگ با آرد گندم داشته باشید.

پودر کاکائو و زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی با آرد گندم

چرا فرنی با آرد گندم گلوله گلوله می‌شود؟

اگر شیر یا آب را به صورت گرم با آرد مخلوط کرده‌اید یا  حرارت را در زمان پخت فرنی،‌ زیاد کرده‌اید، بافت فرنی شما نرم و یکدست نمی‌شود.

چرا فرنی ترک میخوره؟

اگر مایه فرنی خیلی سفت و غلیظ شود، بعد از سرد شدن، احتمال ترک خوردن آن بالا می‌رود. در این صورت مقداری کره یا خامه به فرنی اضافه کنید تا از ترک خوردن فرنی جلوگیری کند. برای گرم کردن دوباره فرنی هم کمی شیر یا آب اضافه کنید و بعد آن را سرو کنید.

چرا فرنی آب میندازه؟

صبر کنید فرنی در دمای اتاق خنک شود و سپس آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود. اگر فرنی را به صورت گرم در یخچال بگذارید آب می‌اندازد.

کالابرگ الکترونیک