بررسی اهمیت انواع سیستم های پرداخت خرده فروشی در دوران کرونا

بررسی اهمیت انواع سیستم های پرداخت خرده فروشی در دوران کرونا


26 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی اهمیت سیستم های پرداخت در خرده فروشی

موضوع روش ها و سیستم های پرداخت و مشکلات آن در زمان پاندمی کرونا به عنوان یکی از اولویت های اصلی در صنعت خرده فروشی مورد توجه قرار گرفته است. بیش از ۵۵ درصد از خرده فروشان و بازرگانان معتقدند تمرکز بر روی پرداخت ها یک موضوع استراتژیک برای آن ها محسوب می شود. آن ها معتقدند تمرکز بر روی این موضوع در زمان پاندمی کرونا بسیار تاثیرگذار بوده است. در این میان رشد چشمگیری در ارتقای سیستم و روش های پرداخت در دوران همه گیری کرونا و سایر پاندمی های احتمالی صورت گرفته است اما با این وجود کافی نیست. در این مقاله از مجله کوروش به اهمیت موضوع سیستم های پرداخت در صنعت خرده فروشی در دوران کرونا از نگاه مجله فوربس پرداخته ایم.

 

افزایش تقلب در پرداخت چالش صنعت خرده فروشی همزمان با پاندمی کرونا

 

افزایش تقلب در پرداخت چالش صنعت خرده فروشی همزمان با پاندمی کرونا

 

همزمان با پاندمی کرونا، جدا از روش ها و سیستم های متفاوت پرداخت بحث تقلب به یکی از چالش های اساسی خرده فروشی تبدیل شد. این موضوع در خرده فروشانی که بر بستر تجارت الکترونیک فعالیت می کردند بیش از پیش به چشم خورد. همین موضوع در زنجیره خرده فروشی از بررسی کالا تا تامین و حمل و نقل آن نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است. بیش از دو سوم(۶۸ درصد) بازرگانان افزایش حجم معاملات آنلاین متقلبانه را تجربه کرده اند. این در حالی بود که نیاز مصرف کنندگان را نیز باید برطرف می کردند. این نیاز با گزینه های پرداخت محدود در تضاد بود. مصرف کنندگان به دنبال راه حل های سریع، آسان و انعطاف پذیر برای پرداخت بودند.

 

 

سیستم پرداخت بدون تماس در خرده فروشی

 

بر اساس تحقیقات تقریبا یک سوم از مصرف کنندگان برای اولین بار موفق شدند تا در سال ۲۰۲۱ سیستم پرداخت بدون تماس را امتحان کنند. به نظر می رسید همگام سازی با ترجیحات پرداخت داخلی چندان درست عمل نکرده است. ارایه خدمات پرداخت از طریق کارت به تنهایی ناکافی است. بسیاری از افراد در صنعت خرده فروشی قادر به پشتیبانی از روش های پرداخت مورد تقاضای مشتریان خود نبودند. این موضوع عواقب زیادی به همراه داشته است. ۷۸ درصد مصرف کنندگان معتقد اند اگر روش پرداخت ترجیحی آن ها پذیرفته نشود، در آینده به احتمال زیاد از برند خرده فروشی که قبلا مشتری آن بوده اند خرید نخواهند کرد.

حتما بخوانید  روش های افزایش همدلی با مصرف کننده و ساخت نقشه راه آن

 

بیشتر بخوانید » مزایا و معایت تجارت الکترونیک در خرده فروشی «

 

 

اختلال در سیستم پرداخت یکی از مشکلات روش های پرداخت در خرده فروشی

 

اختلال در سیستم پرداخت یکی از مشکلات روش های پرداخت در خرده فروشی

 

همزمان با پاندمی کرونا افزایش حجم مبادلات بر بستر تجارت الکترونیک امری اجتناب ناپذیر بود. خرده فروشان که بر بستر پلتفرم های آنلاین تجارت الکترونیک فعالیت می کردند، با مشکلات زیادی روبرو شدند. این مشکلات در سال ۲۰۲۰ آن ها را به شدت تحت فشار قرار داد. بسیاری از خرده فروشان فاقد زیرساخت های انعطاف پذیر و مقیاس پذیر در روش های پرداخت بودند.

 

 

خاموشی و خرابی سیستم

 

اختلال در سیستم پرداخت یکی از مشکلات روش های پرداخت در خرده فروشی

 

مشکلاتی چون خاموشی و خرابی به وفور دیده می شد. همین موضوع تا حد زیادی باعث ایجاد تجارب منفی برای مشتریان شد. بازرگانان و خرده فروش ها در بسیاری از مواقع فاقد پردازنده های پشتیبان یا سیستم های اضافه برای پشتیبانی از مشکلات احتمالی بودند. همین موضوع در از دست دادن برخی از مشتریان بسیار تاثیرگذار بود. بر اساس آمار و طی تحقیقات انجام شده، ۵۲ درصد از بازرگانان با درآمد بیش از ۵ میلیارد دلار اعلام کردند که یک قطعی کوچک در پردازش پرداخت در ساعات اوج کار منجر به از دست رفتن بیش از ۱۰ میلیارد دلار در یک دقیقه خواهد شد.

 

ضعف کسب و کارهای سنتی در مقابل پلتفرم های تجارت الکترونیک در روش پرداخت

 

ضعف کسب و کارهای سنتی در مقابل پلتفرم های تجارت الکترونیک در روش پرداخت

 

یکی از مشکلاتی که کسب و کارهای سنتی در دوران کرونا با آن مواجه شدند، بی تجربگی در زمینه روش و سیستم پرداخت آنلاین و فعالیت بر بستر پلتفرم های تجارت الکترونیکی در صنعت خرده فروشی بود. برندهایی که در زمینه تجارت الکترونیک بی تجربه بودند، با کاهش شدید فروش مواجه شدند. این موضوع در مورد برندهایی که دارای رشد چشمگیر حجم مبادلات بودند نیز می شد. درست است که بحث تقلب یا مشکلات زیرساختی مانعی برای آن ها ایجاد نمی کرد، اما مصرف کنندگان ترجیح می دادند در دوران پاندمی از پلتفرم های آنلاین و روش های پرداخت غیر حضوری استفاده کنند.

 

 

چالش تجربه اومنی چنل و روش های پرداخت در این نوع استراتژی بازاریابی خرده فروشی

 

چالش تجربه اومنی چنل و روش های پرداخت در این نوع استراتژی بازاریابی خرده فروشی

 

بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی یک تحول بزرگ ایجاد کرده است. تجارب خرید و پرداخت آنلاین باب میل بسیاری از مشتریان است. این نوع بازاریابی در عین حال در صنعت خرده فروشی نیز بسیار تاثیرگذار بوده است. روش های پرداخت در بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی بسیار متفاوت هستند. روش هایی کاملا کارآمد و عملی.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره اومنی چنل در صنعت خرده فروشی «

 

 

سیستم های پرداخت بدون تماس در خرده فروشی

 

سیستم های پرداخت بدون تماس در فروشگاه های فیزیکی، توجه مشتریان را به خود جلب کرده است. گاهی مشتریان نیاز نیست تا حتی در صف پرداخت بایستند. آن ها می توانند با خرید و خروج از فروشگاه ایده آل ترین تجربه خرده فروشی بر اساس اومنی چنل را داشته باشند. در این میان روش پرداخت از طریق پلتفرم های آنلاین نیز در این نوع بازاریابی یک نوع روش ایده آل محسوب می شود.

حتما بخوانید  بررسی ترند های تجربه مشتری در بازاریابی خرده فروشی

 

 

چالش زیر ساخت ها در اومنی چنل

 

اما چالش های زیادی در اجرای قدرتمند استراتژی بازاریابی اومنی چنل وجود دارد. بحث زیرساخت ها یکی از این چالش ها است. در این میان مدیریت نرخ بالای کلاه برداری را نمی توان نادیده گرفت. گاهی کلاه برداری ها به دلیل افزایش سریع خرید و فروش از طریق کانال های مختلف افزایش می یابد. بسیاری از خرده فروشان معتقدند فعالیت بر مبنای اومنی چنل نیازمند به تیمی متمرکز برای پاسخگویی و فروش است.

بنابراین بدون یکپارچه سازی روش پرداخت در تمامی کانال ها نمی توان در اومنی چنل موفق عمل کرد. سیستم های عامل پرداخت در اومنی چنل یک عنصر مهم محسوب می شوند. این که مشتریان در هر یک از کانال های مختلف و روش های مختلف خرید از فروشگاه های فیزیکی گرفته تا شبکه های اجتماعی و پلتفرم های آنلاین بتوانند با ساده ترین روش پروسه پرداخت را انجام دهند. این کار منجر به جذب بیشتر مشتریان و ثبت تجربه مثبت خرید برای آن ها خواهد شد.

 

 

اهمیت روش پرداخت با کیف پول موبایل در خرده فروشی

 

اهمیت روش پرداخت با کیف پول موبایل در خرده فروشی

 

مسلما کیف پول موبایل از محبوبیت بیشتری در سیستم پرداخت سیار در خرده فروشی برخوردار است. در حال حاضر استفاده از کیف پول موبایل راحت ترین و در دسترس ترین روش پرداخت برای مصرف کنندگان در اومنی چنل محسوب می شود. کیف پول تلفن همراه با همگام سازی تلفن بانک، کارت اعتباری و تلفن هوشمند روش پرداخت را ساده تر می کند.

 

 

اهمیت سیستم پرداخت با فناوری POS در خرده فروشی

 

اهمیت روش پرداخت با فناوری POS 

 

در عین حال فناوری POS برای بسیاری از خرده فروشان این امکان را فراهم کرده تا امکان پرداخت در هر زمان و مکانی را داشته باشند. تجربه مثبت از این شیوه پرداخت میزان اعتماد مشتریان به فروشگاه های خرده فروشی را تا حد زیادی بالا برده است. در این میان برخی شیوه های جدید چون احراز هویت بیومتریک نیز کاملا جذاب به نظر می رسند. این احراز هویت به شکل تشخیص صدا و چهره صورت می گیرد. با استفاده از احراز هویت بیومتریک، می توان قفل کیف پول الکترونیک را باز کرد.

 

 

رشد احراز هویت بیومتریک

 

بر اساس داده ها تا سال ۲۰۲۴ رشد احراز هویت بیومتریک به عنوان یک روش پرداخت در خرده فروشی رقمی معادل ۱۰۰۰ درصد خواهد بود. در حال حاضر می توان گفت که تجارب اومنی چنل و تجارت الکترونیک بیش از پیش نیازمند آزمون و خطا برای قرار گرفتن در مسیر ایده آل توسعه است. با توجه به دیتاهای جمع آوری شده از رفتارهای خرید مشتریان، راه های زیادی برای ارتقای روش های خرید و پرداخت وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » تجارت الکترونیک بر مبنای اومنی چنل در خرده فروشی «

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک