طرز تهیه کشک خانگی بدون آرد ذرت به ۲ روش خشک و مایع

طرز تهیه کشک خانگی بدون آرد ذرت به ۲ روش خشک و مایع


24 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت
فهرست محتوا پنهان

درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت و با استفاده از ترکیب ماست و نمک و آب موجب می‌شود تا در نهایت کشک خالص‌تر و مقوی‌تری داشته باشید. بسیاری از افراد برای تهیه کشک خانگی از آرد ذرت استفاده می‌کنند، اما شما می‌توانید بدون آرد نیز یک کشک باکیفیت و مقوی خانگی آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طریقه درست کردن کشک خانگی خالص به روش سنتی و بدون آرد ذرت آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دستور پخت کشک خونگی با ماست و بدون آرد ذرت پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه کشک خانگی بدون آرد ذرت

 

طرز تهیه کشک خانگی بدون آرد ذرت

مدت زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
مدت زمان پخت: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کشک خانگی خالص بدون آرد ذرت

 

  • ماست خانگی یا طبیعی: ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری سر پر
  • آب: ۱ لیتر

 

مراحل طرز تهیه کشک خانگی با ماست

 

مراحل طرز تهیه کشک خانگی

 

درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت راحت‌تر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید. برای تهیه کشک خالص در خانه تنها به ماست، نمک، آب و کمی مهارت نیاز دارید. اگر دوست دارید بدون اضافه کردن آرد ذرت خودتان در خانه کشک خانگی و خالص درست کنید، بهتر است مراحل زیر را طی کنید.

 

مرحله اول؛ قرار دادن ماست در محیط خارج از یخچال

 

اولین قدم برای درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت، تهیه یک ماست ترش است. برای این که ماست شما ترش شود، باید حتماً از ماست خانگی که در آن مواد نگه‌دارنده و افزودنی وجود ندارد، استفاده کنید. ماست را برای چند روز بیرون از یخچال قرار دهید تا حباب‌هایی روی آن ایجاد شود و کاملاً ترش شود.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن نمک و آب به ماست

 

بعد از این که ماست کاملاً ترش شد، در این مرحله از درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت باید نمک را همراه با نصف مقدار آبی که آماده کرده‌اید، به ماست اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید. سپس بقیه آب را به ماست اضافه نموده و دوباره هم بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کباب کوبیده مرغ رستورانی در تابه و منقل + فیلم آموزش

 

مرحله سوم؛ حرارت دادن ترکیب ماست و آب

 

در این مرحله از طرز تهیه کشک خانگی بدون آرد ذرت و خالص باید ترکیب آب و ماست را که حالا تبدیل به دوغ شده، داخل یک قابلمه بریزید. شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید و صبر کنید تا ماست به جوش بیاید.

 

مرحله چهارم؛ هم زدن ماست حین جوشیدن

 

بعد از این که ماست به جوش آمد، شروع به بریده شدن می‌کند. در این مرحله از درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت ماست شما باید برای ۱۰ دقیقه بجوشد و کف کند. در این مدت باید ماست را مدام هم بزنید تا کف‌ها به بیرون از قابلمه نریزند.

 

مرحله پنجم؛ خنک شدن مایه کشک بدون آرد ذرت

 

۱۰ دقیقه جوشیدن ماست برای تهیه مایه کشک کافی است در این مدت تقریباً یک سوم آب ماست بخار می‌شود و حجم مایه کشک شما کاهش پیدا می‌کند. در این مرحله از درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت باید شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید مایه کشک کاملاً خنک شود.

 

مرحله ششم؛ ریختن مایه کشک داخل پارچه

 

ریختن مایه کشک داخل پارچه

 

در این مرحله از طرز تهیه کشک خالص بدون آرد ذرت باید مایه کشک را داخل یک پارچه تمیز بریزید تا آب آن خارج شود. گوشه‌های پارچه را جمع کنید و پارچه را برای ۲۴ ساعت آویزان کنید تا آب اضافی مایه کشک گرفته شود.

 

مرحله هفتم؛ فشار دادن کشک

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

فشار دادن کشک

 

بعد از ۲۴ ساعت و زمانی که آب کشک جمع شد، آن را از پارچه خارج کنید و داخل یک ظرف بریزید. حالا می‌توانید کشک‌ها را با دست فشار دهید و با دست به شکل و اندازه دلخواه حالت دهید.

 

مرحله هشتم؛ خشک کردن کشک

 

بعد از این که کشک‌هایتان را به هر حالتی که دوست دارید، آماده کردید، در این مرحله از طرز تهیه کشک خانگی با ماست باید کشک‌ها را داخل یک سینی بچینید و زیر نور آفتاب بگذارید تا کاملاً خشک شوند.

 

مرحله نهم؛ روش نگهداری کشک‌ بدون آرد ذرت

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه کشک خانگی به روش سنتی و بدون آرد ذرت باید کشک‌های خشک شده را در مکانی خشک و تاریک و یا داخل فریزر نگهداری کنید. اگر کشک شما کاملاً خشک نشده باشد، باید آن را در فریزر قرار دهید. می‌توانید کشک‌هایی که کاملاً خشک و بدون آب هستند را در بیرون از یخچال نیز نگهداری کنید.

 

طرز تهیه کشک خانگی مایع بدون آرد ذرت

 

طرز تهیه کشک خانگی مایع بدون آرد ذرت

 

مواد لازم برای تهیه کشک خانگی مایع بدون آرد ذرت

 

  • ماست ترش: ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه کشک خانگی مایع بدون آرد ذرت

 

استفاده از کشک مایع برای پخت و پز و درست کردن انواع غذاهایی مثل کشک بادمجان و حلیم بادمجان بسیار راحت‌تر است. در واقع برای استفاده از کشک خشک شما باید آن را در آب قرار دهید و دوباره به مایع تبدیل کنید. اما با درست کردن یک کشک مایع خانگی و سالم می‌توانید به راحتی آن را در انواع غذا با کشک که دوست دارید بریزید و از طعم آن لذت ببرید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن کشک خانگی مایع بدون آرد ذرت آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ قرار دادن ماست در بیرون از یخچال

 

برای درست کردن کشک مایع بدون آرد ذرت باید درست مثل مرحله قبل، ماست را برای چند روز با درب نیمه بسته بیرون از یخچال قرار دهید تا کاملاً ترش شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سس مایونز با تخم مرغ و بدون تخم مرغ رژیمی

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن ماست و نمک

 

در دومین مرحله از طرز تهیه کشک مایع سنتی و بدون آرد ذرت باید ماست را درون یک ظرف بریزید و نمک را به آن اضافه کنید. ماست و نمک را با همزن دستی خوب با هم ترکیب کنید تا ماست کاملاً یکدست شود.

 

مرحله سوم؛ حرارت دادن ماست

 

حرارت دادن ماست برای درست کردن کشک مایع

 

در این مرحله از طرز تهیه کشک خانگی به روش سنتی و بدون آرد ذرت باید ماست را داخل قابلمه بریزید و شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید. در این مرحله به هیچ عنوان نباید درب قابلمه را روی آن قرار دهید و باید ماست را هم بزنید تا بریده شود. این کار را تا زمانی که آب ماست به طور کامل تبخیر شود ادامه دهید.

 

مرحله چهارم؛ میکس کردن مایه کشک بدوت آرد ذرت

 

در این مرحله باید قابلمه ماست را از روی حرارت بردارید. سپس مایه کشک را داخل مخلوط ‌کن یا میکسر بریزید و کاملاً مواد را میکس کنید تا یکدست شود. به همین راحتی کشک شما آماده است. می‌توانید این کشک را در یک ظرف درب بسته در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

 

طرز تهیه کشک بدون آرد ذرت با دوغ محلی

 

طرز تهیه کشک بدون آرد ذرت با دوغ محلی

 

برای درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت و با دوغ محلی باید دوغ را داخل یک قابلمه بریزید و برای حدود ۵ دقیقه بجوشانید. بعد از آن شعله گاز را خاموش کنید و کمی صبر کنید تا دوغ خنک شود. دوغ بریده شده را داخل کیسه پارچه‌ای بریزید و آن را آویزان کنید تا آب اضافی دوغ خارج شود. بعد از این مرحله می‌توانید مایه کشک را داخل یک سینی بزرگ بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

 

نکات و فوت و فن‌های درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت

 

نکات و فوت و فن‌های درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت

 

*برای درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت بهتر است کشک‌ها را در اندازه‌های کوچک و باریک‌تر آماده کنید که زودتر خشک شوند.

 

*برای ترش شدن ماست و خمیر آن باید درب آن را به صورت نیمه باز قرار دهید تا بعد از ترش شدن و گازدار شدن ماست، ظرف آن نترکد.

 

*بعد از چکاندن مایه کشک می‌توانید با استفاده از آب آن قره قروت درست کنید.

 

*در صورت تمایل می‌توانید مقداری زیره، موسیر یا سبزیجات خشک به کشک اضافه کنید.

 

*برای این که کشک خانگی و خالص شما سریع‌تر آماده شود، می‌توانید آن را جلوی باد پنکه قرار دهید تا زود خشک شود.

 

*کشک مایع ماندگاری کمتری نسبت به کشک خشک دارد. از همین رو بهتر است کشک مایع را در مقدار کمتر تهیه کنید و آن را در فریزر بگذارید تا زود خراب نشود.

 

 

سوالات متداول

 

برای درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

 

برای درست کردن کشک خانگی بدون آرد ذرت تنها به ماست ترش، آب و کمی نمک نیاز است.

 

طرز تهیه کشک بدون آرد ذرت با دوغ محلی چگونه است؟

 

برای درست کردن کشک خانگی خالص و بدون آرد ذرت با دوغ، باید ابتدا دوغ را بجوشانید و بعد در یک کیسه بریزید. بعد از این که مایه کشک کمی سفت شد آن را زیر نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک