نقد و بررسی سریال دکستر: خون جدید (Dexter: New Blood)

نقد و بررسی سریال دکستر: خون جدید (Dexter: New Blood)


7 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال دکستر: خون جدید (Dexter: New Blood)

سرانجام با پخش سریال دکستر: خون جدید (Dexter: New Blood) انتظار هواداران به سر آمد. کلاید فیلیپس، سازنده سریال اصلی دکستر بار دیگر با گروهی از بازیگران اصلی مجموعه تلویزیونی از جمله «مایکل سی هال» و «جنیفر کارپنتر» به شبکه شوتایم بازگشته است. سریال دکستر: خون تازه در واقع فصل نهم سریال دکستر یا آنطور که شوتایم می‌گوید، یک مینی‌ سریال با محوریت زندگی قاتل‌ زنجیره‌ای محبوب است. وقایع مینی ‌سریال دکستر: خون جدید ۱۰ سال پس از آخرین قسمت فصل هشتم «هیولا را به یاد داری؟» اتفاق می‌افتد که در سال ۲۰۱۳ پخش شده بود. امروز در مجله کوروش به نقد و بررسی سریال دکستر: خون تازه پرداخته‌ایم که به احتمال زیاد به زودی تبدیل به یکی از بهترین سریال‌های خارجی خواهد شد. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

 

مشخصات سریال سریال دکستر: خون جدید (Dexter: New Blood)

 

مشخصات سریال سریال دکستر: خون جدید (Dexter: New Blood)

 

ژانر: جنایی، درام،‌ رازآلود

سازنده: کلاید فیلیپس

کارگردان: مارکوس سیگا

بر پایه کتاب: «دکستر رؤیاپرداز تاریک» از جف لیندسی

بازیگران: مایکل سی هال، کلنسی براون، دیوید مگیدوف، جولیا جونز، آلانو میلر، جانی سیکوویا، جک آلکوت، جنیفر کارپنتر

موسیقی: پت اروین

محصول کشور: ایالات متحده آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۱ (فصل نهم از مجموعه تلویزیونی دکستر)

تعداد قسمت‌ها: ۱۰

مدت زمان هر قسمت: ۵۲-۶۰ دقیقه

شبکه اصلی: شوتایم (Showtime)

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸،۴

راتن تومیتوز: ۷۶٪

متاکریتیک: ۶۱٪

 

 

خلاصه داستان فصل نهم سریال دکستر: خون جدید

 

خلاصه داستان فصل نهم سریال دکستر: خون جدید

 

«دکستر مورگان» قبلا در اداره پلیس میامی یک کارشناس پزشکی قانونی با تخصص «آنالیز آثار خون» بود. او زندگی کاملا دو گانه‌ای داشت. در واقع، دکستر در کنار اینکه ظاهرا به حل پرونده‌های قتل کمک می‌کند، به دور از چشم دیگران به شکار جنایتکاران نیز می‌رفت و آن‌ها را به طرز فجیعی به قتل می‌رساند.

 

حال ۱۰ سال از زمان ناپدید شدن دکستر مورگان (مایکل سی هال) در پی «طوفان لورا» گذشته است. او که در پایان قسمت پایانی فصل هشتم به عنوان یک چوب‌بُر ساده راهی ایالت اورگن شده بود، هم‌اکنون با نام جدید «جیم لیندسی» در شهر خیالی به نام «آیرون‌لیک» در شمال ایالت نیویورک زندگی می‌کند.

 

لیندسی در آیرون‌لیک در یک فروشگاه اسلحه‌فروشی مشغول به کار است. او ظاهرا کاملا زندگی تازه‌ای را به دور از قتل پی گرفته است. لیندسی حتی با «آنجلا بیشاپ» (جولیا جونز) مأمور پلیس شهر نیز رابطه‌ عاشقانه‌ی پرشوری دارد.

 

دکستر سابق که هوشیارانه «مسافر تاریکی (میل به شرارت)» را در خود سرکوب کرده، گاه‌گداری روح خواهرش «دِبرا» (جنیفر کارپنتر) را می‌‌بیند و با او صحبت می‌کند. در فصل‌های قبل این «هَری» (جیمز رمار) پدر دکستر بود که روحش او را راهنمایی می‌کرد. بالاخره همانطور که بینندگان انتظار دارند زنجیره‌ای از رویدادها در آیرون‌لینک باعث می‌شود تا دکستر از بازگشت مسافر تاریکی به درون خود و احتمالا پسرش به وحشت بیفتد.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک دبل چاکلت کافی شاپی برای ولنتاین

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال پیکی بلایندرز 

 

 

نقد و بررسی فصل نهم سریال دکستر: خون تازه

 

نقد و بررسی سریال دکستر: خون تازه

 

اگر یک سریال نیاز به شروع تازه‌ای داشته باشد،‌ آن سریال بی‌شک دکستر: خون تازه است. خوشبختانه ضدقهرمان محبوب بینندگان تلویزیونی بازگشت مهیجی را به شبکه شوتایم داشته است. علیرغم اینکه دو مورد از احمقانه‌ترین اشتباهاتی که هر قاتلی می‌تواند مرتکب شود را انجام داده اما همچنان حضور او را بر صفحه تلویزیون غنیمت می‌شماریم.

 

زمانی که آخرین بار «دکستر مورگان» را دیدیم، سال ۲۰۱۳ و در طی یکی از بدترین قسمت‌های پایانی در بین سریال‌های برتر تلویزیونی بود. او خواهرش «دِبرا» را از روی دلسوزی به قتل رساند و از طوفان هولناکی که ظاهرا شانس زنده ماندن در آن صفر بود جان سالم به در برد. دکستر سپس با هؤیت تازه‌ای به «اورگن» گریخت و به عنوان یک چوب‌بر مشغول به کار شد.

 

اکنون او که با دوراندیشی سازندگان سریال در قسمت پایانی از میامی به شهر جدیدی برده شده بود، حالا از اورگن نیز نقل مکان کرده و سر از «آیرون‌لیک» در آورده است. او در این شهر سردخیز در شمال نیویورک تبدیل به یکی از افراد عادی شهر شده که با رفتار و کردار خوب خود در قلب آن‌ها جا باز کرده است.

 

ظاهرا دکستر آدم کاملا متحول شده‌ای است که تقریبا یک دهه‌ای از آخرین قتلش می‌گذرد، اما او اصلا عاقل‌تر نشده است. بلکه برعکس او حالا در یک مغازه اسلحه‌فروشی کار می‌کند و شریک زندگی‌اش نیز یک افسر پلیس است!‌ اینها دو تا از احمقانه‌ترین انتخاب‌هایی هستند که یک قاتل زنجیره‌ای بازنشسته می‌تواند در تمام عمرش مرتکب شود.

 

 

بیشتر بخوانید: لیست ۵۳ تا از ترسناک ترین فیلم های جهان

 

 

دکستر و زندگی تازه در آیرون‌لیک

 

دکستر و زندگی تازه در آیرون‌لیک

 

در آیرون‌لیک ظاهرا حال و هوای پرشور و صمیمانه‌ای جریان دارد. دکستر را می‌بینیم که به بزهایش غذا می‌دهد، به ماهیگیری در میان دریاچه‌ی یخ‌زده می‌رود و شب‌ها در میخانه‌ به همراه دوستانش می‌رقصد. اما هیچ‌کدام از بینندگان سریال دکستر: خون جدید را تماشا نمی‌کنند که رفتار خوب او با مردم را ببینند!

 

بلکه برعکس هر بیننده‌ای می‌خواهد در شخصیت دکستر مخوف‌ترین نیت‌های انسانی را تماشا کند، نیاتی که در سالم‌ترین آدم‌ها نیز به طرز ناخوشایندی نهفته‌ هستند. نقطه اوج قسمت‌ اول سریال جایی است که اراده دکستر به اجبار در هم شکسته می‌شود و او دوباره به قتل روی می‌آورد. ‌

 

همینجاست که سریال دکستر: خون تازه به دام شک و تردید می‌افتد. تماشای سریال دکستر در دوران اوجش همیشه لذت بردن از دیدن شخصیت دوگانه‌ی دکستر بود،‌ مردی به ظاهر خوش‌رفتار و بسیار خوب که از خانواده‌اش مراقبت می‌کرد و دکستر بیمار و سایکوپات (روان‌آزار) که از کشتن دیگران با ضربات متعدد چاقو لذت وافری می‌برد. اولین قربانی دکستر شخصی است که مواد مخدر مصرف کرده، با غریبه‌ها معاشقه می‌کند و حیوانات را نیز آزار می‌دهد.

 

شاید سازندگان سریال خواسته باشند بینندگان هر چه بیشتر با دکستر هم‌ذات‌پنداری کنند؛ چرا که مقتول نه‌تنها بی‌رحمانه قوانین حمل اسلحه و همینطور دوستانش را به باد تمسخر می‌گیرد، بلکه بدتر در غول خدمات مالی و بانکداری «مورگان استنلی» (نمادی از سرمایه‌داری و نگاهِ بالا به پایین اقشار مرفه به دیگران) نیز کار می‌کند. دکستر نیز کاری را می‌کند که هر آدم دیگری نیز اگر به جای او بود انجام می‌دهد: یک فرد سایکوپات که از والدین سهل‌انگارش آموزش قتل را به بهترین شکل ممکن دیده بود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک اسفنجی بدون تخم مرغ ساده و کاکائویی

 

 

سریال دکستر: خون تازه، قاتلی که از مدت‌ها قبل منتظر او بودیم

 

سریال دکستر: خون تازه، قاتلی که از مدت‌ها قبل منتظر او بودیم

 

دوران طولانی که دکستر از قتل به دور بوده، او را به قاتلی شلخته تبدیل کرده که بیشتر تلاش او به جای لذت بردن از قتل پوشاندن ردپای قتل‌هایش است. وجدان او نیز ظاهرا تغییر شکل یافته و حتی به تعبیری بهبود پیدا کرده است. قبلا این پدر او بود که به صورت روح ظاهر می‌شد و به او پند می‌داد: «زندگی، خنده و عشق» حالا جای او را خواهرش «دبرا» گرفته است.

 

«دبرا» نیروی پویاتری است که همچنان برادرش را به دلیل آزارهایش نبخشیده است. در مجموع، سریال دکستر: خون جدید جذابیت‌های زیادی دارد و برخلاف نسخه اصلی جهت‌های داستانی زیادی را دنبال می‌کند که می‌تواند هر بیننده‌ای را جذب کند. شاید دکستر جدید کمی لاغرتر و همین‌طور گرسنه‌تر شده باشد، اما او همان شخصیت جذابی است که مدت‌ها انتظار حضورش را می‌کشیدیم.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال دکستر: خون جدید

 

نظر منتقدان درباره سریال دکستر خون جدید

 

سریال دکستر: خون تازه اکثرا نقدهای مثبت و متوسط به بالایی را از منتقدان دریافت کرد. «راتن تومیتوز»، وب‌سایت گردآوری دیدگاهی که از روی نقدهای منتقدان حرفه‌ای به فیلم‌ها و سریال‌ها امتیازدهی می‌کند، به سریال دکستر: خون جدید امتیاز ۷۶ از ۱۰۰ داد.

 

در برآیند نقدهای راتن تومیتوز می‌خوانیم: «دکستر: خون تازه که نقش اصلی آن برعهده‌ی «مایکل سی هال» است، همچنان تصویر قانع‌کننده‌ای از شخصیت اصلی سریال است. مینی‌ سریال جدید دکستر به بازگرداندن جذابیت از دست‌رفته‌ی سریال پس از آن قسمت پایانی بحث‌برانگیز کمک می‌کند.»

 

«متاکریتیک» دیگر وب‌سایت گردآوری نقد و بررسی نیز به دکستر: خون جدید، نمره ۶۱ از ۱۰۰ داد که نشان‌دهنده «بررسی‌های عموما خوب» است. با وجودی که اکثر منتقدان و بینندگان نقدهای مثبتی از سریال Dexter: New Blood داشتند، اما واکنش هواداران سریال به قسمت پایانی اصلا مطلوب نبود. در واقع هواداران در وب‌سایت «آی‌ام‌دی‌بی» به آن امتیاز ۴،۴ (از ۱۰) دادند که حتی از امتیاز قسمت پایانی فصل هشتم ۴،۷ نیز پایین‌تر بود.

 

 

سوالات درباره سریال دکستر: خون جدید

 

۱- آیا دکستر: خون تازه ارزش تماشا دارد؟

 

بله، بازگشت قاتل جذاب سریال دکستر یکی از مهیج‌ترین اتفاقات اواخر ۲۰۲۱- اوایل ۲۰۲۲ در دنیای تلویزیون بود. هال و کارپنتر دوباره در نقش‌های به‌یادماندنی خود بازی کردند. برای هواداران سریال دکستر تماشای خون تازه جذابیت‌های زیادی دارد، اما اگر سریال اصلی دکستر را ندیده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از سریال اصلی شروع کنید.

 

 

۲- آیا دکستر: خون جدید نقدهای خوبی دریافت کرد؟

 

بسیاری از منتقدان نقدهای مثبتی به سریال داشتند و هواداران سریال نیز از احیای دکستر خوشحال شدند. با این حال، در حالی که بسیاری عقیده داشتند مینی‌ سریال جدید جذابیتی هم اندازه سریال اصلی دکستر داشت، اما قسمت پایانی اصلا نتوانست رضایت بینندگان را جلب کند.

 

 

۳- آیا دکستر: خون تازه تنها یک فصل است؟

 

در این مورد همچنان بحث‌های زیادی وجود دارد. «گری لوین»، رئیس بخش سرگرمی شبکه تلویزیونی شوتایم قبلا در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود امکان ساخت‌ فصل دوم این مینی سریال همچنان وجود دارد.

 

 

منبع: Guardian

کالابرگ الکترونیک