تسلط ۴ فناوری تحول دیجیتالی بر کسب و کارها در سال ۲۰۲۲

تسلط ۴ فناوری تحول دیجیتالی بر کسب و کارها در سال ۲۰۲۲


21 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چیرگی 4 فناوری تحول دیجیتالی بر کسب و کارها در سال 2022

تحول دیجیتالی در حال بلوغ است و شرکت هایی که از فناوری در این مسیر استفاده می کنند رشد چشمگیری خواهند کرد. کسب و کارها با قرار گرفتن در مسیر فناوری تحول دیجیتالی از مزایای هماهنگی برخوردار خواهند شد. بر خلاف آن چه که بسیاری تصور می کنند، پیاده سازی تحول دیجیتالی تنها مربوط به موبایل نیست. بلکه در تمامی زمینه ها بوده و تضمین کننده رشد کل کسب و کار است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بررسی ۴ فناوری تحول دیجیتالی برای کسب و کار ها در سال ۲۰۲۲ پرداخته ایم.

 

تاثیر فناوری تحول دیجیتالی بر کسب و کار ها

 

تاثیر فناوری تحول دیجیتالی بر کسب و کار ها

 

طبق گزارش فوربس ۵۷ درصد از کسب و کار ها راهکار اومنی چنل را به عنوان یک هدف بلند مدت در زمینه تحول دیجیتالی و استفاده از فناوری در نظر می گیرند. ادغام شبکه های اجتماعی و فعالیت در رسانه های اجتماعی، پشتیبانی مشتری از طریق وب، تلفن همراه و… باعث ایجاد یک تجربه یکپارچه برای مشتریان خواهد شد.

 

 

استفاده از راهکار اومنی چنل

 

همزمان با رشد فناوری اصطکاک هنگام استفاده از راهکار اومنی چنل تا حد زیادی از بین خواهد رفت. این در حالی است که در این میان تنها ۵۴ درصد نیز اومنی چنل را به عنوان یک برنامه کوتاه مدت در نظر گرفته اند. ۴۹ درصد از کسب و کار ها معتقدند مدرن سازی زیرساخت ها و حرکت در مسیر فناوری اطلاعات باعث افزایش چابکی، انعطاف پذیری، مدیریت و امنیت دراز مدت می شود. با پیشروی در زمینه فناوری تحول دیجیتال می توان رشد چشمگیری در زمینه ایجاد وفاداری و یکپارچه سازی تجربه مشتری داشت. بنابراین توجه به اصلی ترین ترندهای فناوری تحول دیجیتالی از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

بیشتر بخوانید: نقش فناوری در رونق کسب و کارها در دوران پساکرونا

 

 

ترندهای مهم فناوری تحول دیجیتالی

 

ترندهای مهم فناوری تحول دیجیتالی

 

سال ۲۰۲۲ بدون توجه به ترندهای فناوری تحول دیجیتالی نمی توان در بازار رقابتی قرار گرفت. کسب و کارها اگر زیرساخت های خود را در مسیر این ترندها قرار ندهند، قطعا با شکست روبرو می شوند. اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، استفاده از ربات ها و دستیار های مجازی و فضای ابری از جمله این ترندها محسوب می شوند.

 

اینترنت اشیا؛ ترند فناوری تحول دیجیتالی

 

اینترنت اشیا؛ ترند فناوری تحول دیجیتالی

 

یکی از ترندهای مهم در زمینه فناوری تحول دیجیتالی برای کسب و کار ها بحث استفاده از اینترنت اشیا (IOT) است. همه ما تاکنون در مورد اینترنت اشیا چیزهایی خوانده ایم. حتی گاهی آن را تجربه کرده ایم. حقیقت این است که میزان پذیرش اینترنت اشیا در صنایع مختلف تا به حال یکسان نبوده است. این در حالی است که امروزه در بخش تولید از بحث اینترنت اشیا تا حد زیادی استفاده می شود. با این حال IOT فرصت های جدیدی را برای صنایع و رونق آن ها فراهم می کند. اینترنت اشیا از طریق اتصال محصولات و ماشین ها و فراهم کردن امکان جمع آوری مداوم داده های محیطی، می تواند در بهبود عملکرد کسب و کار تاثیرگذار باشد.

 

 

حتما بخوانید  چرا مشاغل میان رده به من پیشنهاد نمی‌شود؟

بیشتر بخوانید: مزیت های استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی

 

 

سال های موفقیت آمیز  پذیرش گسترده اینترنت اشیا

 

سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ سال های موفقیت آمیزی برای پذیرش گسترده اینترنت اشیا در صنعت و کسب و کار بود. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد از لحاظ تاریخی، الگوهای مصرف بر اساس تاثیرگذاری، پذیرش آن در خرده فروشی و سپس مصرف شکل گرفت. اینترنت اشیا این پتانسیل را دارد که در هر سه مرحله تاثیرگذاری، پذیرش و مصرف با قدرت پیش برود. با استفاده از آی او تی می توان موانع سنتی را از بین برد و مدل های تجاری تحت تاثیری را اجرا کرد. نمونه ساده استفاده از اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی، قفسه ها و یا دوربین های هوشمند و حتی استفاده از ربات ها در مدیریت زنجیره تامین است.

 

هوش مصنوعی؛ ترند فناوری تحول دیجیتالی

 

هوش مصنوعی؛ ترند فناوری تحول دیجیتالی

 

یکی از پر رنگ ترین و مهم ترین ترندها در زمینه فناوری تحول دیجیتالی، هوش مصنوعی است. در حال حاضر در کسب و کار ها و شرکت های بزرگ با دانش فنی گسترده از این ترند به درستی استفاده می شود. موارد استفاده از هوش مصنوعی در صنایع بسیار گسترده است. سناریوهای مختلفی مانند خدمات بانکی، خدمات مشتری و تسریع فرایندهای تجاری برای آن چیده شده است. استفاده از هوش مصنوعی تا حد زیادی کمک به جمع آوری داده می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: کاربردهای برتر هوش مصنوعی در خرده فروشی

 

 

کمک به مدیریت تامین و فروش

 

کمک به مدیریت تامین و فروش

 

دیجیتالی شدن باعث ایجاد مجموعه داده های بسیار بزرگ و متنوع و تجمع سریع داده ها شده است. رشد سریع ظرفیت محاسباتی و پردازش مجموعه داده های بزرگ از سوی صنایع توسط هوش مصنوعی به سادگی امکان پذیر است. هوش مصنوعی می تواند با تکامل الگوریتم های جدید از داده ها به نحو احسن در مسیر بازاریابی، مدیریت تامین و حتی فروش استفاده کند. از آن جا که هوش مصنوعی قادر به یادگیری و تصمیم گیری تقریبا مشابه انسان است، تاثیر چشمگیری در رشد و توسعه صنایع دارد. AI، ماشین ها، دستگاه ها، برنامه ها و سیستم ها را قادر می سازد تا به شیوه معقول عمل کنند. شیوه ای که شاید امکان درک آن ها بدون داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها از سوی منابع انسانی در کسب و کار ها امکان پذیر نباشد.

 

ربات ها و دستیارهای مجازی؛ ترند فناوری تحول دیجیتالی

 

ربات ها و دستیارهای مجازی؛ ترند فناوری تحول دیجیتالی

 

از جمله فناوری های تحول دیجیتالی، می توان به ربات ها و دستیارهای مجازی در کسب و کار ها و به ویژه صنعت خرده فروشی اشاره کرد. ربات ها در سهولت و ارزان تر شدن خدمات به مشتریان کاربرد زیادی دارند. با این حال تعداد کمی از شرکت ها و کسب و کار ها از فناوری ربات به منظور استفاده سریع تر و ارزان تر از خدمات و عملیات تجاری استفاده کرده اند. سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شاهد تغییر بزرگی در این زمینه بودیم اما این تغییرات شامل اکثریت کسب و کارها نبود. شرکت هایی که نرم افزار اتوماسیون اداری تولید می کنند، در حال سرمایه گذاری های بزرگ بر روی فناوری های دستیار دیجیتالی قابل تربیت برای مجموعه خود هستند. این دستیار های دیجیتالی، هوشمند، پیش بینی کننده و دارای قابلیت یادگیری هستند. آن ها می توانند به سرعت تا تغییرات محیط کار سازگار شوند.

 

 

رایانش ابری؛ ترند فناوری تحول دیجیتالی

 

رایانش ابری؛ ترند فناوری تحول دیجیتالی

 

از جمله ترند های فناوری تحول دیجیتالی بحث رایانش ابری است. فضای ابری شبکه ای از سرورهای راه دور هستند که در اینترنت برای مدیریت، ذخیره و پردازش داده ها کاربرد دارند. فضای ابری به بهبود اقتصاد جهانی کمک چشمگیری کرده است. استفاده از این فضا در صنعت خرده فروشی پتانسیل های زیادی را ایجاد کرده است. با استفاده از رایانش ابری می توان هزینه های فناوری اطلاعات را کاهش داد. لپ تاپ های کارکنان شرکت های چند ملیتی معمولا با اتصال به فضای ابری داده ها را به صورت خودکار ذخیره می کنند. در نتیجه افراد به سادگی می توانند به این داده ها دسترسی پیدا کنند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «رضایت مندی در کسب و کار » اثر تونی شیه

 

 

مدیریت برنامه ها، داده ها و خدمات فناوری اطلاعات

 

کسب و کار ها و سازمان ها از رایانش ابری برای مدیریت برنامه ها، داده ها و خدمات فناوری اطلاعات به مشتریان به منظور بهبود عملکرد نقاط تماس دیجیتالی استفاده می کنند. یکی از مزیت های استفاده از فضای ابری، استفاده آسان از تجزیه و تحلیل با نزدیک کردن داده ها به موتور تحلیل داده است. فضاهای ابری ترکیبی به شرکت ها اجازه می دهند تا سرورهایی را که برنامه های خود را در آن اجرا می کنند، مدیریت کرده و به سادگی یک مرکز داده تشکیل دهند. این به معنای پشتیبانی کارآمدتر، اشتراک گذاری فایل و برنامه های نرم افزاری با سرمایه کمتر است.

 

 

مدیریت موجودی و پردازش سفارش

 

خرده فروشی ها به عنوان یک سرویس خدماتی می توانند عملکردهایی مانند مدیریت موجودی و پردازش سفارش را ذخیره کنند. بهترین مزیت فضای ابری انعطاف پذیری، پرداخت در حین استفاده است. با استفاده از رایانش ابری خرده فروشان می توانند سیستم های زنجیره تامین را برای تحویل سریع و مدیریت موجودی به خوبی مدیریت کنند. اسناد دیجیتالی از تامین کننده ها، کارگزاران و تامین کنندگان در اختیار مدیریت زنجیره تامین قرار می گیرد.

 

 

ایجاد بینش معنا دار در مورد خواسته ها و ترجیحات مشتری

 

ایجاد بینش معنا دار در مورد خواسته ها و ترجیحات مشتری

 

رایانش ابری و استفاده از داده می تواند یک نوع بینش معنا دار در مورد خواسته ها و ترجیحات مشتری ارائه دهد. این کار باعث می شود تا تصمیم گیری در زمینه بازاریابی و تدوین استراتژی بازاریابی برای کمپین های مختلف ساده تر شود. کسب و کارها می توانند روند خرید مشتری را طی سفر خرید تجزیه و تحلیل کنند تا بر اساس آن پیشنهاد های شخصی سازی شده بهتری به مشتریان ارایه شود. داده ها در فضای ابری از اهمیت زیادی برخوردارند.

 

 

ارائه خدمات شخصی سازی شده

 

با رایانش ابری و داده ها می توان خدمات شخصی سازی بیشتری به مشتریان بر اساس الگو خرید ارائه داد. این داده ها در فضای ابری بینش واقعی را فراهم می کنند تا پیشنهادهای شخصی سازی شده و خدمات مشتری بهینه سازی شوند. سرویس های رایانش ابری، داده های کسب و کار ها را با داده های دیجیتالی ادغام می کنند تا بتوانند با ارائه راه حل بهترین پیشنهاد را به مشتریان و مصرف کنندگان بدهند. انعطاف پذیری فضای ابری باعث کاهش هزینه ها و کارآمدتر شدن فرایند کلی سازمان ها و کسب و کار ها می شود. خدماتی که توسط سرورهای از راه دور به شبکه ها ارایه می شود، تاثیر زیادی در بهبود اقتصاد و سرعت رشد کسب و کار ها دارد.

 

سخن پایانی

 

رشد و توسعه فناوری ها در زمینه تحول دیجیتالی را در دنیای مدرن کسب و کار نمی توان نادیده گرفت. سال ۲۰۲۲ شاهد چیرگی فناوری هایی چون اینترنت اشیا و هوش مصنوعی بر صنعت خرده فروشی و سایر کسب و کارها هستیم. استفاده از فضای ابری و دستیار های مجازی نیز از جمله فناوری های تحول دیجیتالی هستند که روند توسعه آن ها از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و تا سال ۲۰۲۲ چیرگی بزرگی بر کسب و کار ها در رشد و توسعه خواهند داشت.

 

 

منبع: dev

 

کالابرگ الکترونیک