طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) با طعمی لذیذ و مقوی

طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) با طعمی لذیذ و مقوی


23 مهر 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) با طعمی لذیذ و مقوی

سوپ دیوران یا سوپ نخود ترکیه و به قول خودشان دیوران چورباسی یکی از سوپ‌های خوشمزه و مقوی اصالتا ترکیه‌ای است که حتی می‌توانید به عنوان پیش غذا یا میان وعده سبک، آن را تهیه کنید. معمولا در ترکیه سوپ دیوران در فصل پاییز برای درمان سرماخوردگی و بالابردن انرژی بدن، تهیه و به صورت گرم سرو می‌شود. البته این سوپ یکی از غذاهای افطار ماه رمضان ترکیه‌ای‌ها هم محسوب می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه‌ و نکات و فوت و فن‌های این پیش غذای خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۱ حبه
آرد سوخاری ۱ قاشق غذاخوری
نخود گرد آبگوشتی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ورمیشل ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رب گوجه فرنگی ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
آرد گندم یا آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
آب یا آب قلم ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار دلخواه
آبلیمو یا چاشنی دلخواه به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت سوپ دیوران: ۳ ساعت

مراحل طرز تهیه سوپ دیوران مقوی برای سرماخوردگی

مراحل طرز تهیه سوپ دیوران مقوی و خوشمزه

برای تهیه سوپ دیوران ترکیه‌ ای، معمولا از آب قلم استفاده می‌شود تا مواد مغذی آن بالاتر برود و نخود هم جزو جدانشدنی این سوپ است. برای روزهای سرد پاییز و زمستان، این سوپ حسابی می‌چسبد و انرژیِ از دست رفته بدن را برمی‌گرداند. در ادامه جزییات و مراحل طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (دیوران چورباسی) را به شما آموزش می‌دهیم.

مرحله اول: نخودها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه، باید نفخ نخود را بگیرید. برای این کار، نخودها را پاک کنید و بشویید. سپس روی آنها را به اندازه کافی آب بریزید و حداقل به مدت ۲ ساعت آنها را بخیسانید. در این مدت آب نخودها را عوض کرده و با آب تازه، جایگزین کنید. می‌توانید یک خیار را هم خرد کرده و روی نخودها بگذارید تا به این روش، نفخ آنها بیشتر و زودتر گرفته شود. اگر زمان انجام این کارها را ندارید از کنسرو نخود آبگوشتی استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مربای آلبالو خانگی خوشرنگ و براق بدون شکرک و کپک

برای خرید انواع حبوبات مثل نخود یا کنسرو نخود آبگوشتی می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: نخود را بپزید

بعد از اینکه نفخ نخود گرفته و نخودها کمی نرم شدند، آنها را آبکش کنید. نخودهای آبکش شده را در یک قابلمه بریزید و به مقدار کافی آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید. به مدت ۳ ساعت اجازه دهید نخودها بپزند. می‌توانید به جای قابلمه از زودپز استفاده کنید تا در زمان کمتری نخودها، پخته و آماده شوند.

مرحله سوم: مایه گوشت چرخ کرده را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه، گوشت چرخ کرده را در یک ظرف بریزید. پیاز و سیر را پوست بگیرید و با قسمت ریز، رنده کنید. پیاز و سیر رنده شده را بفشارید و آب آن را بگیرید. سپس به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و آرد سوخاری را هم اضافه کنید و به خوبی ورز دهید تا یکدست و منسجم شود.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده، ادویه‌های معطر مثل فلفل سیاه، زردچوبه و همچنین آرد سوخاری را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: کوفته قلقلی‌های سوپ و نعناع داغ را درست کنید

مایه گوشت چرخ کرده را در یخچال بگذارید تا حداقل به مدت ۳۰ دقیقه بماند تا منسجم شود. سپس مواد را از یخچال بیرون بیاورید و در اندازه‌های ریز به صورت قلقلی درآورید، دوباره کوفته ریزه‌ها را در یخچال بگذارید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خودشان را بگیرند.

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. کوفته‌ها را در تابه بریزید و همه آنها را سرخ کنید. بعد از سرخ کردن کوفته‌ها، نعناع خشک را به مدت ۳۰ ثانیه تفت دهید و نعناع داغ را هم درست کنید و کنار بگذارید. طرز تهیه نعناع داغ را بلد هستید؟

در صورت تمایل روغن و سبزی خشک نعناع را به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: مایه سوپ دیوران را درست کنید

در این مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران، در یک قابلمه کمی روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. رب گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. مقداری زردچوبه، فلفل سیاه و ادویه‌های دلخواه خود را هم به رب اضافه کنید. سپس آب جوش یا آب قلم را به قابلمه بیفزایید. اجازه دهید مایه سوپ، شروع به جوشیدن کند.

برای خرید رب گوجه فرنگی باکیفیت می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: همه مواد را به مایه دیوران چورباسی اضافه کنید

کوفته‌های قلقلی و نعناع داغ را به مایه سوپ اضافه کنید. سپس ورمیشل را به آن اضافه کنید. نخود پخته شده را هم آبکش کرده و به مایه سوپ بیفزایید. همه مواد را به آرامی به هم بزنید تا یکدست شود. برای این که کمی مایه سوپ غلیظ‌تر شود، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آرد گندم یا آرد نخودچی را با آب سرد حل کنید. آرد حل شده در آب را به قابلمه اضافه کنید تا به مدت ۵ دقیقه بجوشد و غلیظ شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان لواش خانگی روی گاز به روش بازاری

می‌توانید آرد نخودچی، آرد گندم و ورمیشل را به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله هفتم: سوپ دیوران را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه نمک، فلفل سوپ را بچشید و اندازه کنید. در صورت دلخواه، چاشنی‌های مورد علاقه خود را مثل آبلیمو یا آب نارنج به آن اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان برسید. وقتی سوپ به غلظت کافی رسید، شعله گاز را خاموش کنید. سوپ نخود ترکیه را در ظرف مناسب سرو بریزید و به صورت گرم سرو کنید.

آبلیمو و آب نارنج را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

فوت و فن‌های طرز تهیه سوپ دیوران ترکیه (سوپ نخود)

فوت و فن‌های طرز تهیه دیوران ترکیه

  • در طرز تهیه سوپ دیوران، به جای گوشت چرخ کرده از سویا هم می‌توانید استفاده کنید. با سویا هم می‌توانید گوشت قلقلی درست کنید.
  • بهتر است کوفته قلقلی‌هایی را که درست می‌کنید، در یک ظرف که کف آن را چرب کنید و بچینید تا به ظرف نچسبد.
  • در این سوپ می‌توانید از سبزیجات معطر دلخواه تازه یا خشک مثل نعناع خشک، شنبلیله، تره و … برای خوش‌طعم و خوش‌عطرتر شدن سوپ استفاده کنید.
  • یک روش این است که به جای اینکه آرد را در آب سرد حل کنید، در یک تابه با کمی روغن، تفت دهید تا کمی از خامی بیفتد و بعد رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و آرد را به همراه رب گوجه فرنگی تفت دهید. سپس همراه با آب یا مغز قلم به سوپ اضافه کنید.
  • به جای آب قلم از عصاره‌های گوشت یا مرغ هم می‌توانید برای طعم دادن به سوپ استفاده کنید. سویا و انواع عصاره را می‌توانید به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • سوپ دیوران را می‌توانید به عنوان یک غذای نونی ساده و سبک برای شام یا ناهار هم میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چوربای ترکیه با دال عدس

سوالات متداول

از چه حبوباتی می‌توان در سوپ دیوران ترکیه استفاده می‌شود؟

از چه حبوباتی در تهیه سوپ دیوران ترکیه استفاده می‌شود؟

نخود اصلی‌ترین حبوبات مورد استفاده در سوپ دیوران است. ولی می‌توانید حبوبات دیگر و حتی نخود فرنگی هم در این سوپ به کار ببرید.

گوشت مورد استفاده در طرز تهیه سوپ دیوران چیست؟

معمولا از گوشت چرخ کرده در سوپ دیوران استفاده می‌شود. گوشت چرخ کرده را می‌توانید به صورت قلقلی یا تفت داده شده با پیاز و سیر به کار ببرید. حتی می‌توانید گوشت را از طرز تهیه این سوپ حذف کنید.

کالابرگ الکترونیک