طرز تهیه چوربای ترکیه به ۲ روش با مرغ و بدون مرغ

طرز تهیه چوربای ترکیه به ۲ روش با مرغ و بدون مرغ


7 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چوربای ترکیه

چوربا یا همان شوربای ترکیه ای، یکی از پیش غذا های خوشمزه و معروف برای مهمانی یا دورهمی هاست. چوربا طعم های متفاوتی دارد ولی معروف ترین آن چوربای عدس قرمز است. این چوربای ترکیه ای از ترکیب عدس قرمز یا دال عدس با چاشنی آبلیمو درست می شود و استفاده از گوشت در آن هم اختیاری است. البته به خاطر سبک بودن این غذا، می توان آن را به عنوان یک وعده سبک غذایی با نان میل کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش، به طرز تهیه چوربای ترکیه ای معروف به مرجمیک چورباسه و سوپ شهریه می پردازیم.

فوت و فن های طرز تهیه چوربای ترکیه

 

فوت و فن های طرز تهیه چوربای ترکیه

 

  • چوربا ترکیه باید کمی غلیظ تر از سوپ باشد ولی اگر زیادی غلیظ شد، می توانید با آب جوش یا استاک مرغ یا سبزیجات آن را رقیق تر کنید.

 

  • برای طعم بیشتر و غلظت چوربا، از مغز یا آب قلم به جای آب جوش استفاده کنید.

 

  • استفاده از مواد دیگر مثل هویج، فلفل دلمه ای و … نیز در طرز تهیه چوربای ترکیه متداول است.

 

  • برای رنگ و طعم بیشتر چوربا، در طرز تهیه چوربا ترکیه از ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی استفاده کنید. در این صورت حتما رب گوجه را با قبل از افزودن آب یا استاک، اضافه کنید تا رنگ باز کند و مزه خامی ندهد.

 

  • چاشنی مورد استفاده در طرز تهیه چوربای ترکیه، اختیاری و وابسته به ذائقه است. اما در ترکیه بسیار متداول است که به این نوع از سوپ عدس قرمز، لیمو، نعناع و فلفل قرمز اضافهشود.

 

  • در طرز تهیه چوربای ترکیه با ماست و مرغ یا سوپ شهریه، حتما از ماست چکیده استفاده کنید. در ضمن ماست و تخم مرغ را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا موقع اضافه کردن به چوربا، ماست نبُرد.

 

  • برای این که ماست بریده نشود، بعد از اضافه کردن به چوربا، به صورت مداوم آن را به هم بزنید.

 

  • اگر به رشته ارزو دسترسی نداشتید، آن را با برنج، بلغور گندم، ماکارونی فرمی یا رشته سوپ جایگزین کنید.

 

  • چوربای ترکیه ای را می توانید هم به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو کنید. ترکیه ای ها چوربا را بیشتر به عنوان وعده سحر و افطار ماه مبارک رمضان میل می کنند. اما درست کردن و سرو چوربا همیشه در ترکیه یکی از وعده ها و میان وعده های خوشمزه غذایی به خصوص در رستوران ها است.
حتما بخوانید  ۵ طرز تهیه دمنوش انار خوشمزه و خوشرنگ + خواص دمنوش انار

 

 

طرز تهیه چوربای ترکیه مرجمیک چورباسه

 

طرز تهیه چوربا ترکیه مرجمیک چورباسه

 

مدت زمان آماده سازی: ۵ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۴۵ دقیقه

میزان انرژی (در ۱۰۰ گرم): ۱۷۲ کالری

 

 

مواد لازم برای ۴ نفر

 

عدس قرمز یا دال عدس: ۱ لیوان (یا ۱۵۰ گرم)

پیاز: ۱ عدد بزرگ

سیب زمینی: ۱ عدد بزرگ

گوجه فرنگی: ۱ عدد بزرگ

نمک، زیره و فلفل: به میزان لازم

روغن یا کره: به میزان لازم

لیموی تازه : ۱ عدد

نعنا خشک: ½ قاشق چای خوری

فلفل قرمز: به میزان دلخواه (برای تزیین)

 

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کوفته دال عدس و بلغور یا مرجمک ترکیه ای «

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: مواد لازم را آماده کنید

 

در ابتدا سیب زمینی را بشویید. سپس پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. پوست پیاز را بگیرید و آن را هم نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید. عدس را بشویید و آب آن را دور بریزید. گوجه فرنگی را هم بشویید و رنده یا خیلی ریز خرد کنید.

 

 

مرحله دوم: سیب زمینی و پیاز را سرخ کنید

 

در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بعد از داغ شدن، سیب زمینی های نگینی شده را در آن سرخ کنید. سیب زمینی ها را بعد از سرخ شدن از تابه بیرون بیاورید و کنار بگذارید. پیاز های نگینی شده را در تابه بریزید و تفت دهید. پیاز ها باید طلایی و سبک شوند. فلفل قرمز  و زیره را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم خام آن ها گرفته شود.

 

 

مرحله سوم: عدس، سیب زمینی، گوجه و آب را به تابه اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه چوربای ترکیه، عدس قرمز را به همراه سیب زمینی که از قبل سرخ کرده و کنار گذاشته بودید، به تابه اضافه کنید. پوره یا گوجه فرنگی های خرد شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید و حرارت را روی ملایم تنظیم کنید. اجازه دهید گوجه فرنگی ها طعم خام خود را از دست بدهند. سپس به اندازه ۲ لیوان آب جوش (آب مرغ یا آب گوشت) به تابه اضافه کنید. بعد از این که موا داخل تابه، شروع به جوشیدن کرد، در ظرف را روی آن قرار دهید.

 

 

مرحله چهارم: مواد را پوره و چوربا ترکیه را سرو کنید

 

اجازه دهید مواد داخل تابه به مدت ۳۰ دقیقه به آرامی روی حرارت بجوشند و جا بیفتند. حرارت را خاموش کنید و صبر کنید تا چوربا دمای خود را از دست بدهد. سپس آن را داخل مخلوط کن بریزید و کاملا له و پوره کنید. اگر مخلوط کن در دسترس ندارید، مواد را با گوشتکوب بکوبید. سپس لیمو را از وسط نصف کنید. نصف آبلیمو را روی چوربا ترکیه بچکانید. نصف دیگر لیمو را حلقه حلقه کنید. سوپ یا چوربا ترکیه را در ظرف مناسب سرو کنید. روی چوربا را نعنا خشک و فلفل قرمز بریزید. حلقه های برش خورده لیمو را روی چوربا یا کنار ظرف قرار دهید و آن را به شیوه دلخواه تزیین کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلیم مشهدی یا نیشابوری خوشمزه با قیمه و بدون آن

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورش دال عدس به سبک هندی و خوزستانی «

 

 

طرز تهیه چوربای ترکیه با مرغ و ماست یا سوپ شهریه

 

چوربای ترکیه با مرغ و ماست یا سوپ شهریه

 

مواد لازم

 

سینه مرغ: نصف یک عدد کامل

رشته ارزو (orzo): 1 لیوان دسته دار فرانسوی

ماست چکیده: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی

پیاز: ۱ عدد متوسط

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

آرد: ۲ قاشق غذا خوری

کره: ۳ قاشق غذاخوری

نعنا خشک: ۱ قاشق غذاخوری

پودر فلفل پاپریکا و فلفل قرمز: به میزان لازم

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: سینه مرغ را بپزید

 

مرغ را بشویید و آن را به قطعات کوچک تر به اندازه مکعب های ۲ سانتیمتری برش بزنید. پیاز را پوست بگیرید و به چهار قسمت تقسیم کنید. (برای این که لایه های پیاز از هم جدا و باز نشود، بهتر است انتهای آن را جدا نکنید) در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز، تکه های مرغ، کمی نمک و زردچوبه اضافه کنید. بعد از این که مرغ تغییر رنگ داد، به آن به اندازه ۲ لیوان آب جوش اضافه کنید. در ظرف را بگذارید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید مرغ به خوبی بپزد و نرم شود.

 

 

مرحله دوم: آرد، زرده تخم مرغ و ماست را با هم مخلوط کنید

 

در دومین مرحله از طرز تهیه چوربای ترکیه، در یک کاسه ماست را با آرد و زرده تخم مرغ مخلوط کنید. بهتر است از مخلوط کن برقی یا دستی استفاده کنید. در غیر این صورت با چنگال مواد را تا جایی به هم بزنید که کاملا ترکیب شوند و گلوله های آرد در آن وجود نداشته باشد. در نهایت باید یک مایع رقیق داشته باشید.

 

 

مرحله سوم: مخلوط ماست را به مرغ اضافه کنید

 

بعد از این که مرغ پخت، پیاز ها را از قابلمه بیرون بیاورید. مخلوط ماست را به سینه پخته شده اضافه کنید. رشته ارزو را به مواد اضافه کنید. می توانید به جای این مدل رشته از برنج یا رشته آش هم استفاده کنید. ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا چوربای ترکیه ای به غلظت برسد.

 

 

مرحله چهارم: چوربا را تزیین و سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه چوربا ترکیه ای مقداری کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. نعنا خشک پودر شده را در آن بریزید و تفت دهید. مراقب باشید حرارت روی حالت ملایم تنظیم باشد و نعنا را به مدت زیاد تفت ندهید چون خیلی زود می سوزد. ۳۰ ثانیه تفت دادن کافی است. چوربا را که در قابلمه پخته بودید و غلیظ شده است، به نعنا داغ اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید تا یکدست سود. سپس چوربا ترکیه را در ظرف مناسب سرو کنید. روی چوربا را با فلفل قرمز و پاپریکا تزیین و سرو کنید.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه ایچلی کوفته ترکیه ای با سس مخصوص «

 

 

منبع: turkeysforlife

 

کالابرگ الکترونیک