۶ مزایای رسانه اکتسابی (Earned media) در بازاریابی برای برند شما

۶ مزایای رسانه اکتسابی (Earned media) در بازاریابی برای برند شما


30 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رسانه اکتسابی (earned media) در بازاریابی چیست؟

رسانه اکتسابی (Earned media) به هر گونه تبلیغی در بازاریابی گفته می‌شود که توسط یک شخص ثالث منتشر شده و کسب و کار شما بابت آن هزینه‌ای نمی‌کند. به زبان ساده‌تر بسیاری از افراد از طریق دوستان، رسانه‌های اجتماعی و افراد خانواده در مورد خدمات و کالای برخی برند‌ها و کسب و کار‌ها اطلاعات کسب می‌کنند. افراد به طور ناخودآگاه به دلیل رضایت از کسب و کار آن را تبلیغ می‌کنند. این در حالی است که شما هیچ هزینه‌ای بابت این تبلیغات به افراد نمی‌دهید. بنابراین با ارائه خدمات با کیفیت توانسته‌اید در مسیر رسانه اکتسابی قرار بگیرید. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به معرفی رسانه اکتسابی (Earned media) در بازاریابی و ۶ مزایای آن برای برند و کسب و کار شما پرداخته‌ایم.

 

 

رسانه اکتسابی (Earned media) چیست؟

 

رسانه اکتسابی (Earned media) چیست؟

 

رسانه اکتسابی (Earned media) در واقع اطلاع رسانی و جلب توجه مخاطب است که به طور ارگانیک برای محتوای برند تجاری شما صورت گرفته است. شما کاری نکرده‌اید و هزینه‌ای بابت تبلیغات محتوای برند خود پرداخت نکرده اید.

 

به عنوان مثال زمانی که شخصی از برند تجاری شما و یا کسب و کارتان نام می‌برد، یا عکس و ویدیویی را از محصولات برند شما در رسانه‌های اجتماعی پست می‌کند، شما برای آن پست کاری نکرده اید. حتی هزینه‌ای نیز بابت این تبلیغات پرداخت نکرده اید. رسانه اکتسابی در رشد سریع یک کسب و کار و افزایش فروش فوق العاده موثر است.

 

 

حضور  Earned media در تبلیغات پلتفرم‌ها و رسانه‌های چاپی

 

این نوع روش تبلیغات در طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های چاپی نیز وجود دارد. به عنوان مثال یک وبلاگ نویس یا فردی عادی در مورد محصول شما می‌نویسد. حتی ممکن است ویدیویی از محصول یا خدمات شما پست کند. یا اینکه ممکن است یک روزنامه مقاله‌ای را در مورد برند تجاری شما به چاپ برساند. همه این‌ها در دسته رسانه اکتسابی (Earned media) قرار می‌گیرند. چرا که از جانب شما و با پرداخت هزینه صورت نگرفته‌اند.

 

نظرات مشتریان در گوگل، فیسبوک و دیگر پلتفرم‌ها نیز می‌تواند در این دسته از تبلیغات قرار گیرند. بازاریابی دهان به دهان یا همهمه‌ای از طریق روش‌های مختلف بازاریابی ارجاعی، اینفلوئنسر مارکتینگ و یا بازاریابی وابسته نیز می‌تواند تحت شرایط خاصی در دسته بازاریابی از طریق Earned media قرار گیرد.

 

اهمیت Earned media در بازاریابی

 

اهمیت رسانه اکتسابی (Earned media)

 

به طور خلاصه باید گفت که بازاریابی در رسانه اکتسابی (Earned media) بسیار مهم و تاثیرگذار است. افراد جامعه با توییت کردن، اشتراک گذاری، نظر دادن و لایک کردن می‌توانند بدون هزینه برای شما تبلیغات انجام دهند. امروزه مصرف‌کنندگان تا حد زیادی تحت تاثیر دوستان، خانواده و محتوایی هستند که به صورت آنلاین مشاهده می‌کنند. به عبارت دیگر همه به هم متصل هستند.

حتما بخوانید  دریپ مارکتینگ (Drip Marketing) یا بازاریابی قطره ای چیست؟

 

بنابراین آن چه را که در مورد یک برند به اشتراک می‌گذارند، چه خوب، چه بد و یا حتی زشت، توسط صد، هزاران و یا حتی میلیون‌ها نفر قابل مشاهده است. بسیاری از این افراد به این نظرات و روایت‌ها گوش می‌دهند و در تصمیم گیری برای خرید به آن‌ها توجه می‌کنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط «هاب اسپات»، ۵۷ درصد از بزرگسالان ایالات متحده در هنگام مواجه شدن با یک محصول جدید و تصمیم برای خریدن یا نخریدن آن، به توصیه‌های خانواده و دوستان بیشترین اعتماد را دارند.

 

 

مزایای بازاریابی رسانه اکتسابی (Earned media)

 

مزایای بازاریابی رسانه اکتسابی (Earned media)

 

بازاریابی از طریق Earned media مزایای زیادی به همراه دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای آن رایگان بودن آن است. شما هیچ هزینه‌ای بابت تبلیغات نمی‌کنید. قرار گرفتن در معرض توجه، صرفا برای برند شما سودآور است. این بدان معنی است که شما بدون نیاز به بررسی بودجه بازاریابی خود می‌توانید از طریق تعداد زیادی از افراد دیده شوید.

 

از جمله دیگر مزایای بازاریابی با رسانه اکتسابی را می‌توان افزایش آگاهی مشتری ذکر کرد. کسب و کار شما به روشی موثر از طریق بازاریابی با رسانه اکتسابی (Earned media) در معرض دید مشتری و مصرف کننده قرار می‌گیرد.

 

 

افزایش آگاهی از برند

 

افزایش آگاهی از برند

 

از طریق رسانه اکتسابی آگاهی کلی از برند تجاری شما، حتی فراتر از آنچه کمپین‌های بازاریابی موجود می‌توانند برای شما به ارمغان بیاورند، افزایش می یابد. رسانه اکتسابی می‌تواند راهی عالی برای دستیابی به مشتریان بالقوه برای برند شما باشد؛ این حتی در مورد مشتریانی که خارج از پایگاه مشتریان سنتی شما هستند اما ممکن است همچنان به محصولات یا خدمات شما علاقه‌مند باشند هم اتفاق می‌افتد.

 

بازاریابی از طریق رسانه اکتسابی  یک نوع روش تبلیغات برای کسب اعتبار است. رسانه اکتسابی معتبر است. شما مسئول ایجاد محتوا متعلق به برند خود در مقابل پرداخت هزینه مشخص هستید. بنابراین هیچ‌وقت بر خلاف منافع خود تبلیغات نمی‌کنید. از آن جا که در موفقیت شرکت خود منافعی دارید، هر چقدر هم محتوای شما خوب باشد نمی‌تواند به اندازه رسانه اکتسابی تاثیر‌گذار باشد. اعتبار تبلیغاتِ بدون پرداخت هزینه که از طرف هواداران و مشتریان وفادار صورت می‌گیرد، بسیار بیشتر از تبلیغات پولی است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۵ تکنیک بهبود آگاهی از برند (Brand awareness) در کسب و کار

 

 

ایجاد یک مارپیچ مثبت در Earned media

 

رسانه اکتسابی (Earned media) یک مارپیچ مثبت ایجاد می‌کند. تبلیغات دهان به دهان ابزار قدرتمندی برای ایجاد پایگاه مشتری شماست. رسانه اکتسابی به سازمان شما سرمایه اجتماعی ارزشمندی می‌بخشد. این موضوع باعث جذب مشتریان جدید پس از برخورد با شخصی که با برند شما آشنایی دارد، می‌شود.

 

افراد به آشنایان و اطرافیان خود اعتماد بیشتری دارند. بنابراین تبلیغات دهان به دهان آنها بسیار تاثیر‌گذار است. در نتیجه اگر برند‌ها و کسب و کار‌ها به طور فعال فرآیند‌ها و کمپین هایی را در مسیر بازاریابی برای رسانه اکتسابی راه‌اندازی کنند، قطعا با هزینه نسبتا کم، بیشتر دیده خواهند شد.

 

نظرات مشتریان آنلاین در مورد کسب و کار شما از طریق Earned media

 

نظرات مشتریان آنلاین و رسانه اکتسابی (Earned media)

 

نظرات مثبت مشتریان آنلاین برای کسب و کار شما بسیار سودمند هستند. این نوع نظرات در دسته رسانه اکتسابی قرار می‌گیرند. در چند سال گذشته سبک ابراز احساسات مشتریان در مورد محصولاتی که استفاده کرده‌اند، تغییر کرده است. آنها دیگر به یک مکالمه و یا تماس تلفنی اکتفا نمی‌کنند.

حتما بخوانید  5 راهکار مدیریت مشکلات زنجیره تامین برای مشتریان

 

حالا دیگر وقتی مردم با محصولی روبه‌رو می‌شوند، چه آن را دوست داشته باشند و چه از آن متنفر باشند، با نوشتن نظرات خود در وب سایت هایی مانند آمازون، گوگل ریویو و یِلپ، آن را به دنیا معرفی می‌کنند.

 

 

حساسیت بالای رسانه اکتسابی

 

بنابراین هر چقدر رسانه اکتسابی می‌تواند در رشد و شکوفایی کسب و کار شما تاثیر‌گذار باشد، می‌تواند اثر عکس هم داشته باشد. چرا که اگر خدمات نامناسبی ارائه دهید، مشتریان می‌توانند بی‌رحمانه‌ترین نظرات را از کسب و کار شما منتشر کنند. در این میان یوتیوب، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها نیز بسیار تاثیرگذار هستند.

 

بررسی مربوط به محصولات و خدمات شما می‌تواند توجهات را به برند شما جلب کند. در عین حال به مشتریان بالقوه اجازه دهد تا با شما آشنا شوند. اگر آنها نظرات مثبتی داشته باشند، می‌توانند با ابراز نظر خود و کامنت دادن مثبت مستقیما منجر به افزایش فروش برند شما شوند. برعکس، کامنت‌ها و نظرات بد می‌تواند تاثیر منفی بر روی کسب و کار شما داشته باشد.

 

کسب ترافیک بدون پرداخت در موتور جست‌وجو با رسانه اکتسابی

 

کسب ترافیک بدون پرداخت در موتور جست‌وجو با رسانه اکتسابی

 

یکی از تاثیرگذار‌ترین مزایای Earned media کسب ترافیک بدون پرداخت هزینه است. شما با رتبه‌بندی بالا در موتورهای جست‌وجو، ترافیک محتوای خود را به‌ دست می‌آورید. محتوای موجود در نتایج جست‌وجو به رسانه‌های متعلق به شما مربوط است. اما ایجاد ترافیک موتور جست‌وجو برای کلمات کلیدی، جدای از جست‌وجو‌های مستقیم، برای کسب و کار شما نمونه‌ای عالی محسوب می‌شود که از رسانه اکتسابی به‌ دست آمده است.

 

اینجا یک سوال مطرح می‌شود که آیا سئو نیز در دسته بازاریابی رسانه اکتسابی قرار می‌گیرد یا خیر. پاسخ منفی است. سئو از نظر تکنیکی در دسته رسانه اکتسابی نیست. این کار فرآیندی است که شما برای بهبود عملکرد رسانه خود انجام می‌دهید.

 

 

پوشش رسانه‌ای محصولات، خدمات و رویداد‌ها با رسانه اکتسابی (Earned media)

 

پوشش رسانه‌ای محصولات، خدمات و رویداد‌ها با رسانه اکتسابی (Earned media)

 

معمولا پوشش رسانه‌ای کسب و کار شما از طریق رسانه اکتسابی با اشاره مستقیم به برند تجاری شما صورت می‌گیرد. کافی است به استراتژی بازاریابی تسلا با بودجه صفر دلاری نگاه کنید. چطور این برند تجاری توانست بدون هزینه تا این حد سر و صدا ایجاد کند؟

 

بازاریابی از طریق رسانه اکتسابی به روش پوشش رسانه‌ای، ارتباط مستقیم با کیفیت، خدمات و محصولات شما دارد. در عین حال شما می‌توانید از پست‌های یوتیوب و یا رسانه‌های اجتماعی نیز بهره ببرید، بدون این که کمترین هزینه‌ای بابت آن پرداخت کرده باشید.

 

سخن پایانی

 

بازاریابی از طریق رسانه اکتسابی (Earned media) یکی از بهترین روش‌های بازاریابی بدون پرداخت هزینه و به طور مستقیم از طریق مصرف‌کنندگان است. تبلیغات دهان به دهان، قرار گرفتن در پست‌های شبکه‌های اجتماعی و حتی رسانه‌های مکتوب می‌تواند با ارائه خدمات بهینه بدون هزینه از طریق مصرف‌کنندگان و مشتریان صورت بگیرد. ارائه خدمات و کیفیت بالای محصولات برای قرار گرفتن در مسیر این نوع بازاریابی بسیار پر اهمیت است.

 

 

منبع: burrelles

 

کالابرگ الکترونیک